Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
Kalkveien

M112 unormal lyd

Recommended Posts

Tok av reima i dag og lyden er der fortsatt. Vil det hjelpe å bytte strammer? Går dette 100.000km til uten problemer?

Sjekka med stetoskop, lyden kommer fra registeromr. hører det godt når jeg tar av oljepåfyllingslokket

Noen tips hadde blitt satt stor pris på nå  :(

Burde vel få inspisert registerkjede for sikkerhets skyld? Kan hende du redder motoren fra havari?

Og bytte registerkjede er billigere enn og skifte motor.

Så ikke dumt som Hallgeir Helland sier her...  :)

En av filmene som foreslåes av tuben når din er ferdig er denne. Ikke samme motor, men den ser høyst relevant ut:

Er det en metode å sjekke kjede selv for m112?

Lyden er bare på tomgang, og blir litt tydligere ved varm motor. Oljetrykk?

Har laget videoer av min lyd

Som regel på kjeder så måler man f.eks lengden på fem ledd, og så sammenligner man lengden med et referansemål fra produsenten. Da ser man om kjedet er strekt. Det er også muligheter for at det kan være en kjedestrammer som sliter litt. Vil tippe den strammer via oljetrykk.

Jeg ville vippa av toppdeksler for en sjekk oppi der. Dersom kjedet er slakt, ville jeg tru det var strammer for kjedet med den km du oppgir. (om vi skal tru på det som står på telleren)

Dersom kjedet var slakt, ville jeg kanskje vurdert å ha på en runde Forte motorrens, la bilen gå seg god og varm, tappe olje og skifte olje/filter, for å se om det kunne hjelpe.

Det å varmkjøre med rens innebærer jo en risiko, men det får du vurdere sjøl.  :D

Og bytte registerkjede er billigere enn og skifte motor.

Så ikke dumt som Hallgeir Helland sier her...  :)

Jeg kontrollerte ikke kjedet på min M111 når den laget lyd, og etter noen måneder røk det, noe som tvang meg til motorbytte. Det er nok mer kostbart på M112.

Noen som har spec'n på m112 kjedelengde?

Vil en rens gjøre noe med kjede, altså fjerne lyden?

Skal ikke strammeren kompansere for kjedeslakken?

Har sett på andre motorer at kjøring med lange skiftinterval på olje ofte gir et belegg på enveisvetil ifm hydraulisk kjedestrammer. Dette gir lavere oljetrykk på kjedestrammer, men ikke såpass trykkfall at oljelampa kommer på. Dette er en kjent feil på f.eks Toyota når man kjører for langt mellom oljeskift. Resultatet er at kjedestrammeren får for lite oljetrykk, kjedet begynner å bli slakt, og etterhvert er havariet et faktum.

Sånne feil blir det mer og mer av ettersom fabrikantene øker oljeskiftintervaller.  :?

Ikke nødvendigvis dette som er svaret for deg, men det hadde kanskje vært et billig forsøk? Ikke sikker på hvordan det er på M112/113, men det er kanskje mulig å ta ut kjedestrammer og gjøre den skikkelig rein?

Men i alle fall hadde jeg først tatt av toppdeksler og tatt en visuell sjekk av ståa. Sjekk for slakk og sett ei pipe på veiva og drei motoren rundt til du har sjekka hele kjedet.

Liten oppdatering

Ny strammer er på vei i Posten. Satser på bytte til uka, sitter under dynamo. Nye toppdeksel pakninger er kommet og satser på bytte og sjekk av oljeslagg.

Det snodige er at lyden blir borte/svak i D eller R og tomgang. Får ta en runde med stetoskopet igjen

BEKLAGER FOLKENS

Noen har hatt litt morro med dette på min bekostning.... Var desverre ikke så enkelt.

Har byttet strammer og det ble bedre, men fortsatt litt lyd. Får ta turen innom BOS for diagnose.

Hører fortsatt lyden med stetoskop, men hører den også i ventildekslene, så det kan jo være noe der. På div USA-forumer kan det være oljeslagg i ventildekslene, kjede, oljefilter, delvis tett oljesil og/eller oljetrykk  :shock:

Oppdatering kommer (NÅ skal jeg huske på å logge ut) :)

Tvilsomt at de finner noe lurt på den diagnosen medmindre kjedet er så strekt at ting er helt ut av sync?

Jeg fikk byttet kjedet mitt på 280'km og jeg mener det lille som var av rakling forsvant da.

Nytt kjede, toppdekselpakninger og strammer, og bytte i 2011:  10000 i arbeid, 3400 i deler.

Ellers er jo disse motorene veldig nøye på oljekvaliteten, hva slags olje har du på den?

Originalt filter?

Bruker Mobil1 newlife 0w-40 og MANN filter. Men forrige eier har brukt mye Castrol ser det ut til, og litt Mobil1

Dommen kommer på fredag.......  :shock:

Var innom BOS i dag.....

De mente lyden var nærmest borte og ikke trengte gjøre noe med det. Skulle lyden komme tilbake, skulle vi ta en ny runde. Da kan det se ut som ny strammer gjorde susen  :D

Lite tips til andre som skal bytte strammer: jeg måtte dra motoren litt rundt for å slakke kjede litt, fikk problemer med å få inn strammeren da kjede presset på (ikke bruk makt for å få inn strammer!). 17mm unbrako på nedre reimhjul og 80Nm moment på strammeren

Det er en kjedestrammer, men om den er riktig for din bil er jeg usikker på. Den ligner veldig på min type.

M112 har Strammer nr 112 050 08 11 Tror også M113 har denne