Jump to content
Sign in to follow this  
A.Stoltenberg

Import av MB E 220cdi 2012 igjennom firma AutoAgent i Tyskland

Recommended Posts

Hei,

takk for et bra forum. Jeg er nye her :)

Er det noen her som har erfaring med import av bil fra Tyskland?

Jeg har funnet en MB E 220cdi 2012 modell i Tyskland som jeg skal importere til uka. :) 50.000 nok å spare :) Jeg har vært i kontakt med merkeforhandleren der bilen står og bilen skal være i god stand. Problemet er at de ikke selger bilen uten tysk moms (19%) til Norge. Jeg må betale brutto pris først, får så senere få tilbake betalt den tyske momsen når bilen er registrert ankommet Norge. Jeg er litt skeptisk til dette og har hørt av en bekjent som har importert bil tidligere kom opp i det samme problemet.

Det ente med at han importerte bilen igjennom det tyske firmaet AutoAgent GmbH autoagent.no  la ut den tyske momsen for han. De ordnet også alt med bestilling av transport og befaring av bilen osv.

Jeg var i prat med de i forrige uke og det drives av en nordmann. Det gjør det også litt enklere når ikke tysken er så "stø". :) 

Noen andre som har erfaring med firmaet eller import?

Må legge ut tyske momsen ja, ikke noe problem med dette. Den får man refundert.

Husk jo flere du blander inn , jo mer pæng koster det  :D

Takk for svar.

Glemte å få med i forrige mail at hvis jeg kjøper den igjennom firma Autoagent, så har jeg også muligheten til å få med utvidet garanti i Norge.

Angående pris, så er provisjonen som de tar relativt lav i forhold til andre firmaer jeg har vært i kontakt med.  De fikk også prutet noe mer på prisen en jeg. Så det går nesten opp i opp. :)

Får håpe det går i orden i løpet av uken :)

Si ifra hvis noen kjenner til firmaet eller importert bil igjennom de! :)

Mva'en er de pliktige til å betale tilbake til deg, når du sender de alt av papirer etter at du har kommet deg hjem med bilen.

Om og ikke minst når de betaler den er en annen ting. Går de konk har du ikke så mye å hente annet enn å stille deg i kø blant andre kreditorer.

Har en kamerat som har drevet med import i fra Tyskland i 15-20 år, og han tar seg ofte egne runder ned til Tyskland kun for å inndrive mva penger. Ofte må det truses med advokat, og ikke rent ofte påståes det at kjøper ikke har sendt riktige papirer tilbake til dem. -Det mangler ofte ikke på dårlige unnskyldninger, selv i fra Merkeforhandlere som Mercedes, VW og Audi.

-Uten at jeg er helt sikker, så er det kun utførsels papirer som skal sendes i retur. Det for at de skal være sikre på at bilen ikke selges på nytt, og at den virkelig har forlatt Tyskland.

Kjøper man av forhandler nær grensen så kan man ha flaks og få med seg forhandler på å betale bilen netto, og at forhandler blir med til grensen for å få kopi av dokumentet der og da.

Så ja, det er litt å tenke på.