Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
bvg

Vedlikeholdstips? W210 4m

Recommended Posts

Hei!

Har blitt lykkelig eier av en w210 E280 4Matic. Bilen virker hel og fin, og er en drøm å kjøre i forhold til min W202 220 CDI som nå skal pensjoneres.

MEN - dette er min første MB med 4 matic, min første med automat, og min første W210.

Er det noe jeg skal se over/bytte allerede nå, "før det er for seint" som kan være slitt på disse, eller må følges med på? Jeg vet tidligere eier byttet olje og filter på girkassa for 50.000km siden. Hvor ofte bør dette gjøres? Er det noe vedlikehold av 4matic systemet som skal gjøres rutinemessig? Det er også relativt nye fjærer og dempere, som jeg vet er dyrt å bytte.

Elvindu VS bak virker ikke, er dette en kjent feil, hvor starter man å se etter feil? Brudd i døra?

Alt av tips, også generelle om w210, 280-motor, gir og 4matic system mottas med takk.

60'km er vel et greit intervall på bytte av gearolje. En regelmesig sjekk av drivaksler framme kan spare deg for mye penger. Hovedsaklig sjekk for sprekker i gummimansjetter. Bruk aldri en 4matic hvis mansjett er spruken.

M112 motor er forholdsmessig "skuddsikker" så lenge den får stell i form av oljeskift. Eneste såkalte gjennganger er veivsensor som sitter bak ventre topp ned mot svinghjul.

Gratulerer med skikkelig bil....Du skal vel bytte gear olje og filter på hver 60 000 km.Det er jo en stor sjanse for at det er brudd på ledning fram til heisen..men må du bytte heis,er den ikke dyr.Greit å gå over alle stag i bak stillinga og alt av div.deler i forstillingen.Ellers er det bare rust man skal se opp for.Jeg har selv en 210 -240.aldri noe tull.Går som ei klokke.

Det var vel en stor overgang over til Aut.kasse tenker jeg.Jeg skal aldri ha bil med man giring. :D

Takk for svar!

Ja drivaksler har jeg også skjønt at kan være dyrt å bytte. Jeg skal sjekke mansjettene så fort som mulig. Tidligere eier påsto det var byttet mansjetter en gang i hans eie.

Da får jeg ta et oljeskift på kassa nå snart. Det holder sikkert til jeg må ta motor samtidig. Det er alltid greit med en gjennomgang for å "nullstille" nyinnkjøpt bil.

Takk for tips så langt. Ja bilen er flott å kjøre, kombinasjonen V6, automat og cruisecontroll var avgjørende for meg, da spiller det ingen rolle om det bruker 4-5 dl mer suppe. Varm på vinteren blir den også tenker jeg ;)

Guest Gjesten

Olje på diffen foran er vel noe en ikke må glemme.

Kan vel føye til luftmassemåler som gjenganger.

Gratulerer med ny bil.  Har hatt min 6 - 7 år nå uten spesielle problemer uten det som allerede er nevnt her.  Utifra det jeg vet idag så ville jeg konsekvent ha byttet maf og veivakselsensor om det ikke er blitt gjort som du vet om.

Ellers så har jeg byttet hydraulik rør som sitter inne i venstre forskjerm, er vist typisk med rust på dette.

Dårlig kontakt og dermed varmgang / smelting av plastikk i baklykt.

Innvendig lekkasje av spyleveske og korrosjon i vindusviskermotor på bakdør, koster en liten formue hos bos. :shock:

Takluke ?

Olje på diffen foran er vel noe en ikke må glemme.

Kan vel føye til luftmassemåler som gjenganger.

Har hatt min S210 i 5 år straks og har enda ikke hatt noe problemer med LMF'n.

Diff foran, bak og girkassa kan man vel ta samtidig..

Grattis fra meg også og velkommen i 4Matic-klubben!  :P

Vi går mot en fin årstid nå, hvor man omtrent daglig kan flaue ut feilhjulstrekkere og andre når de sliter på glatta..

Kan liste opp hva jeg har tatt av direkte feil på min, fra jeg kjøpte den med 220' i 2009 til den nå har passert 333'km:

- Tørkefilter på AC. Står foran hjulet i venstre hjulbrønn og byttes 'aldri'. Var rustet hull og AC'n mista trykket.

- Standardfeilen veivakselsensor. Kastet bort mye penger og trøbbel på at forhandleren ikke fikk opp feilkode og mente denne var OK når jeg fikk feil - ville byttet det tvert som preventivt vedlikehold.

- Rustet hull på rør for nivåregulering, standardfeil, i gjennomgang fra motorrom mot venstre hjulhus. Forhandler skjøtte inn en ny del.

- Dynamo. Utslitte børster på langtur midt på vinteren ble et helt lite helvete med byttemoduler som feilet og gud vet hva...

- Parksensor. Har faktisk bare fått reell feil på en på disse årene og det er jo ganske bra, er både foran og bak her.

- Servopumpe. Denne er litt uggen og er vel det jeg mener man ikke burde forvente, men jeg fikk en ulelyd i min. Fikk meg tak i en brukt fra høgger for en tusenlapp og etter det har det funket greit. (At jeg svidde av ufattelige mengder tusenlapper pga at jeg var påståelig om at lyden kom fra motor eller girkasse har jeg nå tatt på kontoen for 'utdanning' og har lært å være litt mer humble under feilsøking på verksted... :x)

- Fjærer foran. (brudd)

- Bensinpumpe. Begynte å lekke og lage lyd nå i sommer.

Ellers har jeg nær sagt som vanlig byttet en masse dill og dall i understell/bremser men det er for min egen del - ingenting som har vært direkte feil eller påpekt på PKK.

Bilen er en drøm å kjøre, frakter kone, 2 katter og 4 unger, drar vogn 4-5000km hvert år og det går også så det griner enten det er hvit eller grønn vinter.

Negativt?

- Mja. Forbruket er vel kanskje ikke helt etter 2013-standard, men Statoil skal nå ha litt inntekt de også.

Hei, og takk for mange gode informative svar!

Jeg skal vertfall snarest mulig sjekke opp punktene dere nevner. Det jeg har sjekket ikveld er at drivakselmansjetter er hele og ser nærmest nye ut. Forøvrig har jeg ikke hørt én ulyd fra bilen, men så har jeg også eid den i 28 timer og kjørt 15mil. ...

Bilen har gått 242.000 og det jeg har dokumentasjon på er bl.annet flg;

-skiftet oljefilter + olje på automatgir på 190.000km

-forfjærer + dempere på 190.000km

-bakfjærer, endeledd og 4hjuls.kontroll på 212.000km

Når det gjelder veivakselsensor, hva skjer når denne feiler? Er det lett å bytte? Jeg er ganske over snittet nevenyttig når det gjelder bil. Men må ha en liten dytt for å komme inn i en ny modell. Det er vel sikkert en rep-håndbok å få kjøpt til disse bilene også.

Når dere snakker om olje på differ foran og bak, er dette også bytte på 60k?

Hva er maf?

Bilen har takluke ja. Den har endel utstyr men det meste var vel standard på disse.

Av synlig rust så er det noe bobler i fremkant av begge framskjermer + ved håndtaket til bakluka. Kan vel ikke regne med annet, og den er langt bedre enn min 99mod w202 som har gått 252k.

Takk igjen til alle.

Når det gjelder veivakselsensor, hva skjer når denne feiler? Er det lett å bytte?

Motoren bare stopper. Enkelt og greit, og starter ikke igjen før den har fått kjølt seg ned. Ihvertfall var det slik min oppførte seg.

Sensoren står på oversiden av blokka, helt bak mot torpedoveggen. Skal være overkommelig å bytte selv...

Hva er maf?

Luftmassemåler. Har ikke hatt problemer med min enda.

Av synlig rust så er det noe bobler i fremkant av begge framskjermer

Samme har oppstått på min i løpet av siste året, plutselig ble lakken litt rar og når jeg trykket knaste det ekkelt. Kommer gjennom fra innsiden på begge sider... tydeligvis et svakt punkt der hvor det samles saltfylt sand og dritt.

Anyhow, koster ikke så mange kroner for en ny skjerm og de er ganske greie å skifte.

Hadde bilen på løftebukk idag og fikk en overraskelse, indre drivakselmansjetter foran var dårlige, den ene helt oppsprukket, så nå må jeg la bilen stå inntil videre. Jeg skal ringe tidligere eier å høre om han vil bidra med noe da han påsto dette skulle være bra. Men uansett, jeg burde selvsagt sjekket selv..

Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt, mitt spm nå er;

-Hvor kjøper jeg mansjetter billigst (men med rett kvalitet)

-Er det ok å bytte selv?

-må jeg ha spes.verktøy?

-er det noen måte å kontrollere at drivakselen er ok, jeg vet jo ikke hvor lenge den har blitt kjørt med sprukken så det kan jo være fullt av dritt....

Hadde bilen på løftebukk idag og fikk en overraskelse, indre drivakselmansjetter foran var dårlige, den ene helt oppsprukket, så nå må jeg la bilen stå inntil videre. Jeg skal ringe tidligere eier å høre om han vil bidra med noe da han påsto dette skulle være bra. Men uansett, jeg burde selvsagt sjekket selv..

Gjort er gjort og kjøpt er kjøpt, mitt spm nå er;

-Hvor kjøper jeg mansjetter billigst (men med rett kvalitet)

-Er det ok å bytte selv?

-må jeg ha spes.verktøy?

-er det noen måte å kontrollere at drivakselen er ok, jeg vet jo ikke hvor lenge den har blitt kjørt med sprukken så det kan jo være fullt av dritt....

Lurer på det samme her.

Og, må man ha bilen opp i lufta for å se dette eller kan man se det mens den står på bakken?

I påvente av svar har jeg begynt på jobben, og det er ganske kurant.

-Få bilen opp i lufta og trygt på bukker.

-Ta av hjul og løsne senterbolt drivaksel.

-Løsne stabstag og ta av foring.

-Løsne nedre bærekule

-Dra av hele navet med bremser av drivaksel og sving til siden

-Løsne nedre demperfeste og senk bærebrua ned.

Da kommer du til drivaksel. Den veier litt, pass på at den ikke deiser inni alt mulig på vei ut.

Dersom du skal inspisere etter morkne mansjetter ville jeg jekka opp bilen og tatt av hjula ja.

Nå venter jeg på nye mansjetter som er på vei til meg, i mellomtiden skal jeg gjøre samme jobb på andre siden så jeg har begge akslene ute når mansjettene dukker opp og jobben fortsetter.

Jeg bytter nedre bærekule når jeg først er igang og har alt demontert.

Ok, hvor mange tommeltotter bør man maks ha for å få til noe slikt? :)

Lurer på å kjøpe meg en ny bil hvor en av disse er ødelagt..

Og hadde sikkert ikke vært dumt å inspisere de jeg har på min bil.

LITT jobb er det jo...så max 2-3 tommeltotter kanskje :P

Det er en grisejobb. Mye fett og rusk og rask..

Men når alternativet er 8.900,- for jobben + deler så er valget enkelt for meg.

Når det gjelder veivakselsensor, hva skjer når denne feiler? Er det lett å bytte? Jeg er ganske over snittet nevenyttig når det gjelder bil. Men må ha en liten dytt for å komme inn i en ny modell. Det er vel sikkert en rep-håndbok å få kjøpt til disse bilene også.

Denne tok (antakeligvis) kvelden på min bil.

Den kuttet tvert og gikk ikke en meter.

Akkurat som noen skrur av tenninga og ikke lar deg skru på igjen.

Har funnet en video som viser hvordan den skiftes, ser veldig greit ut så tenker jeg skal ta en runde på andre bilen i løpet av høsten for å unngå dette problemet.

Det kostet meg 4200 kr på verksted for å få feiltestet bilen uten at de egentlig visste så byttet de den og da var bilen i form igjen.

Videoen er en ML 320 men er vel uansett samme motor..