Jump to content
Deltaone

Hvordan få annullert en vrakmelding? 'Prosjekt oppstart.'

Recommended Posts

Som overskriften tilsier; hvordan går man frem for å få ut en bil som er levert til bilopphuggeren? Vrakpanten er betalt ut, og bilen er da i utg pkt ikke mulig å få registret på nytt.

Men jeg vet at noen har klart det tidligere.

Uten at jeg vil gå inn på hva slags bil det er snakk om, så kan jeg si at det er importert diverse av dem ved hjelp av unntaksregler, da de er å regne som verneverdige/historisk interessante. Denne aktuelle bilen er ny i Norge, og av den grunn ikke mindre bevaringsverdig enn de som er bruktimportert....

 

Denne bilen er levert til opphugging ved en feiltagelse i forbindelse med inntauing pga feilparkering, hvor eier var utenlands i noen mnd.

 

Noen som vet om hvordan dette fungerer, eller vet om noen jeg kan komme i kontakt med, som vet fremgangsmåten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snakk med toll og avgiftsdirektoratet. Om bilen er historisk kan det vel gå enklere.

 

Historien du skisserer om inntauing burde te grunn nok.

 

Eier bør først ta øyeblikkelig kontakt med huggeren og forklare historien og true med et juridisk helvete om den skrotes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snakk med toll og avgiftsdirektoratet. Om bilen er historisk kan det vel gå enklere.

 

Historien du skisserer om inntauing burde te grunn nok.

 

Eier bør først ta øyeblikkelig kontakt med huggeren og forklare historien og true med et juridisk helvete om den skrotes.

 

Bilen ble inntauet etter bestilling av Oslo kommune i 2004. Inntauer fikk ikke betalt av eier (som var uvitende på jobb i utlandet) og Oslo kommune ville ikke betale for inntauingen heller. Da ble den sendt til opphugging. Da eier kom hjem trodde han bilen var stjålet og ringte politiet, som fortalte at den var tauet inn.

 

Bilen har stor historisk verdi, og det er importert 'mange' av dem av forskjellige årsmodeller på unntaksregler. Denne er første versjon/modell, og ny i Norge. En av 10 stk som kom til Norge.

 

Jeg solgte den i 1998, og ringte ny eier i 2006 for å prøve å kjøpe den tilbake, og fikk da vite hva som hadde skjedd. Ny eier fikk fortalt at den var tauet inn og levert til skroting og klemt flat. MEN jeg fant igjen bilen i går... Den ble solgt i fra et mottak til et annet, som ville selge deler fra den og har derfor ikke sendt den til gjenvinning :-) 

 

Opphugger er villig til å selge den, men har aldri vært borti en tilsvarene situasjon hvor bilen skal ut etter at den er innlevert og vrakpant utbetalt. -Han sa at det sikkert ikke var lett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd dette uten hell, men det betyr ikke at ikke du kan få det til. I mitt tilfelle var det pga at melding om vraking allerede var blitt sendt til staten, derfor ikke mulig å kunne få ut igjen. Jeg hadde en lang tråd om dette her fra hjelpende forummedlemmer. Det var flere grunner til å tro at jeg likevel kunne få den ut i ettertid. Prøv å søk litt i forumene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd dette uten hell, men det betyr ikke at ikke du kan få det til. I mitt tilfelle var det pga at melding om vraking allerede var blitt sendt til staten, derfor ikke mulig å kunne få ut igjen. Jeg hadde en lang tråd om dette her fra hjelpende forummedlemmer. Det var flere grunner til å tro at jeg likevel kunne få den ut i ettertid. Prøv å søk litt i forumene.

 

Ok takk, skal se etter trådene.

Jeg fikk faktisk pratet med ei dame hos de ansvarlig på  Tollvesenet. Hun sa at de reverserte vrakmeldinger flere ganger i mnd, men kun ved feil registrering av ch.nr og, eller reg.nr hos de forskjellige vrak mottakene. Hun sa videre (uten å trekke pusten :-)) at de hver uke fikk tlf i fra folk som ville ha ut biler som var for fine til å vrakes pga lav km.stand og lite rust. I de tilfellene var det lite de kunne gjøre. Det var ofte en grunn for at folk ville la sin bil bli hugget, og tollvesenet kunne ikke sende de ut på veien igjen. 

Til alt dette så svarte jeg at det da enda var godt at denne bilen var en sjelden bil, som er å klassifisere som historisk bevaringsverdig kjøretøy, og at det kun er igjen noen få 100 i hele verden. Da stilte det seg annerledes fikk jeg til svar, men hun kunne ikke love noe. Måtte fremlegge en søknad med masse dokumentasjon, også i fra siste registrerte eier, som også bekreftet at bilen gikk ufrivillig til vrakmottak, og at han ikke hadde blitt fremlagt noen regning i fra inntauingsselskapet.

-Samt at han bekreftet at han ikke hadde noen motforestillinger til at den kom ut på veien igjen.

 

 

Så da er det bare å samle inn dokumenter, sende inn søknad, og krysse alt som krysses kan!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

I utganspungtet er det egentlig litt rart at det skal være så vanskelig. For det står av og til noen få fine biler på skroten som egentlig kunne vært brukt flere år til. Det er jo opptil eier av bilen når han synes den ikke er verdt å ta mer vare på. Det er jo øyet som ser. Sjekk bare på finn.no hvor mye artig man får sett når man skriver ordet strøkent i søkefeltet. Det er ikke alt som er like strøkent heller.  Så det er som å sette fingeren i luften. Nå er riktignok selvsakt 99% av bilene som står der skrot. Men den ene % burde ikke være så vanskelig å få til. Det er jo bare å betale en NAF test, så ser man jo det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke alle som vil at bilen skal havne i unge hender.

Bestefaren min ville skrote bilen når den var ferdig istedenfor å la den havne i henda på en ragger som ville ødelegge den.

 

Den var så fin at han som kom fra Viking for å hente den kjøpte den ut.

Ble oppringt 3-4 år senere og spurt om vi kjente til bilen da den stod et eller annet sted.

Ser forøving at den ble avskiltet 31. desember for noen år siden så da ble den nok aldri skrotet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk byråkrati, for rent teknisk er det bare et par tastetrykk å fikse dette..

 

Kanskje en fordel å få bilen rent fysisk ut fra huggeren så den kan stå "trygt" inntil det byråkratiet har summet seg ferdig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke alle som vil at bilen skal havne i unge hender.

Bestefaren min ville skrote bilen når den var ferdig istedenfor å la den havne i henda på en ragger som ville ødelegge den.

 

Den var så fin at han som kom fra Viking for å hente den kjøpte den ut.

Ble oppringt 3-4 år senere og spurt om vi kjente til bilen da den stod et eller annet sted.

Ser forøving at den ble avskiltet 31. desember for noen år siden så da ble den nok aldri skrotet..

 

Det er mange måter å se det  på. At noen vil redde en bil fra ophogging, tyder vel det på at bilen i utgangspungtet er noe å ta vare på. At gammel eier ikke vil se igjen bilen på veien for at bilen er for fin til å la ungdom få kloa i den. Vet ikke, hva er da poenget med å skrote bilen  :?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk byråkrati, for rent teknisk er det bare et par tastetrykk å fikse dette..

 

Kanskje en fordel å få bilen rent fysisk ut fra huggeren så den kan stå "trygt" inntil det byråkratiet har summet seg ferdig?

 

Den står trygt for pressa, da det er satt biler utenfor den i de siste 9 årene. Så det blir litt av en jobb å få den ut. Men nettopp det; at den står langt inne, har jo på den andre siden reddet den...

Men med tiden kommer jo snøen som ikke gjør ting lettere akkurat.

 

Skal lage en avtale med huggeriet til uken, som skal vedlegges søknaden til tollvesenet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke alle som vil at bilen skal havne i unge hender.

Bestefaren min ville skrote bilen når den var ferdig istedenfor å la den havne i henda på en ragger som ville ødelegge den.

 

Den var så fin at han som kom fra Viking for å hente den kjøpte den ut.

Ble oppringt 3-4 år senere og spurt om vi kjente til bilen da den stod et eller annet sted.

Ser forøving at den ble avskiltet 31. desember for noen år siden så da ble den nok aldri skrotet..

 

Det er mange måter å se det  på. At noen vil redde en bil fra ophogging, tyder vel det på at bilen i utgangspungtet er noe å ta vare på. At gammel eier ikke vil se igjen bilen på veien for at bilen er for fin til å la ungdom få kloa i den. Vet ikke, hva er da poenget med å skrote bilen  :?

 

Folk er jo forskjellige. Barna til naboen mistet brått moren sin her i fjord. De orket ikke å selge bilen, og ei heller å se den igjen. -Så de leverte en bil til ca.30.000,- til hugging.

 

Denne aktuelle bilen ble jo innlevert av inntauingsfirmaet for å dekke utgifter på kr.1.500,-. Eier sier at han aldri fikk regningen på det, så mye mulig det var Oslo kommune som ved en feil fikk regningen da det var de som bad om å få den inntauet. Uansett fikk eier beskjed om at bilen var trykt flat, og da var det jo ikke mer for han å gjøre. Når jeg nå sier til han at bilen fortsatt eksisterer på et annet vrakmottak, så ble han jo ganske sjokkert. Men den har jo blitt løftet etter taket, og har jo nå masse rust, så han er ikke interessert i å gjøre noe.

Så da får vi se hva jeg klarer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk byråkrati, for rent teknisk er det bare et par tastetrykk å fikse dette..

 

Kanskje en fordel å få bilen rent fysisk ut fra huggeren så den kan stå "trygt" inntil det byråkratiet har summet seg ferdig?

 

Jepp, det er rent skjær tåplig byråkrati. Fleksible løsningsorienterte mennesker finnes ikke. Vi har et regelverk, å det skal følges til pungt og prikke. Alt annet er uvesentlig. "Jeg får okku som min lønn hver eneste mnd" mentalitet er det mange plasser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tør jeg spørre hva slags type bil vi snakker om??

 

Nei, men det kom 10 stk av dem til Norge nye. Def leste gikk som Rally biler.

 

Men kan si at det ikke er MB. -Men bilen blir ofte omtalt som et IKON i magasiner verden over.

 

Er et bilblad som har tinget på historien, så jeg må holde igjen litt. Samt at jeg ikke ønsker konkurranse om å få tak i bilen.

 

Vil bli en skikkelig nedtur dersom det kommer et negativt svar ifra Tollvesenet, men det kan vel påklages vil jeg tro?!

 

ER det noen som vet om noen som har fått dette til???????????????????????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd dette uten hell, men det betyr ikke at ikke du kan få det til. I mitt tilfelle var det pga at melding om vraking allerede var blitt sendt til staten, derfor ikke mulig å kunne få ut igjen. Jeg hadde en lang tråd om dette her fra hjelpende forummedlemmer. Det var flere grunner til å tro at jeg likevel kunne få den ut i ettertid. Prøv å søk litt i forumene.

 

Syver; sendte du inn søknad til tollvesenet?

 

Finner ikke andre tråder her jeg da men..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd dette uten hell, men det betyr ikke at ikke du kan få det til. I mitt tilfelle var det pga at melding om vraking allerede var blitt sendt til staten, derfor ikke mulig å kunne få ut igjen. Jeg hadde en lang tråd om dette her fra hjelpende forummedlemmer. Det var flere grunner til å tro at jeg likevel kunne få den ut i ettertid. Prøv å søk litt i forumene.

 

Syver; sendte du inn søknad til tollvesenet?

 

Finner ikke andre tråder her jeg da men..

 

Nei, jeg sendte ikke søknad til Tollvesenet. Jeg var kun i kontakt med den aktuelle biloppsamlerplassen. Skal ta et søk jeg også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der ja, takk.

Jeg tror jeg har oversikten nå. Har allerede en bekreftelse i fra forrige eier at den ble vraket uten hans samtykke og viten. -Og han samtykker i at jeg evt kan få den ut igjen.

Videre skal jeg skaffe dokumentasjon på at det er et verneverdig kjøretøy, ifra en troverdig kilde.

+

+

Så får vi bare se hva som skjer.

 

I tillegg ville søknaden bli lagt til en meget bilkyndig person hos tollvesenets ansvarlige avdeling for vrakmeldinger.

 

Så da er det bare å håpe.

 

Har ligget mange timer våken etter at jeg i 2006 fikk vite at bilen var 'klemt flat' i 2004, og nå hjelper det jo ikke akkurat å vite at den faktisk eksisterer på et hoggeri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke alle steder som faktisk sender vrakmelding, bare avskilting. Så selger de alt av deler osv fra bilen før den blir "vraket"

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke alle steder som faktisk sender vrakmelding, bare avskilting. Så selger de alt av deler osv fra bilen før den blir "vraket"

 

Stemmer nok, men på offentlig mottak skal jo kunden ha med seg kopi av vrakmeldingen, etter at den er skrevet ut og signert. -Men dette varierer nok.

Denne aktuelle bilen er registrert vraket dessverre.

 

Skal se om jeg ikke blir enige med hoggeriet en av dagene, slik at vi har en skriftlig avtale, som sikrer at bilen ikke forsvinner før jeg har fått svar.

Hoggeriet sa rett ut at de aldri hadde vært med på å levere ut noen bil som skulle på veien igjen. Han sa også at det virket umulig. Men signalene i fra Tollvesenet tilsier jo at det er en mulighet. Og denne bilen er EKSTREMT bevaringsverdig. Den er produsert i like mange eksemplarer som VW spyr ut Golfer på 2-3 dager.

 

Blir jo uansett spennende å se om jeg går på en smell eller ikke her  :toimonster:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har dem antydet en kompensasjon av noe slag? For hva er det som hindrer dem i å hjelpe? Tapet av salget av deler?

 

Nei, de er ikke vanskelig i det hele tatt. Men han hadde ingen ideer å komme med, fordi at han aldri hadde vært borti det.

 

De har solgt en innsugsslange, et dørhåndtak, rattet, og frontfangeren, siden 2004 så de har nok ikke forventninger om å selge mer vil jeg tro. De har heldigvis ikke aventert deler ifra bilen..

 

Men det blir nok mye styr for å få den ut. Har kikket på flyfoto, og det er et stort ti talls biler i veien, så noen kroner vil det koste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti dette.... Hadde fått tilslaget på en veldig veldig sjelden bil..sjeldnere enn den du garantert prater om..den jeg ville ha var det kun 3 kjente eksemplarer igjen av i europa...

 

Dagen før jeg skulle hente den ble fellesgarasjen vasket og pusset opp...noe som førte til at denne bilen ble tauet...og sendt til stokstad...som pressa den....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti dette.... Hadde fått tilslaget på en veldig veldig sjelden bil..sjeldnere enn den du garantert prater om..den jeg ville ha var det kun 3 kjente eksemplarer igjen av i europa...

 

Dagen før jeg skulle hente den ble fellesgarasjen vasket og pusset opp...noe som førte til at denne bilen ble tauet...og sendt til stokstad...som pressa den....

 

Ok, kjedelig å høre. Men du fikk ikke gjort noe forsøk på å få den ut ifra vrakmottaket via Tollvesenet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...