Jump to content

Tap av motorkraft 2005 E200CDI

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

I går mistet bilen plutselig all kraft og unnlot å gire ned for å prøve å hente seg inn - kickdown fungerte heller ikke. Manuell nedgiring forandret turtallet, men kraften (eller snarere, mangel på sådan) forble den samme. Stoppet bilen og startet på nytt, og da fungerte den som den skulle. Etter å ha kjørt litt lenger mistet den nok en gang kraften, denne gang la jeg merke til at lyden i bilen endret seg betydelig idet dette skjedde - eksosen ble på en måte dypere. Foreløpig lyste ikke motorlampen, ei heller kom det noen feilmeldinger opp i displayet.

I dag skjedde dette igjen etter kort tids kjøring, og denne gang kom motorlampen på. Stoppet og startet bilen igjen, hvorpå den igjen oppførte seg normalt, men motorlampen forble på. Igjen la jeg merke til at idet bilen mistet kraft så endret lyden seg merkbart.

Da det skjedde la jeg merke til at bilen tilsynelatende "hveste" mer enn vanlig, noe som fikk meg til å mistenke slangen mellom turbo og intercooler. Dette er såvidt jeg vet en vanlig feil, og også noe forrige eier fortalte at hadde skjedd da jeg kjøpte bilen. Denne kjentes slapp og veldig løs for meg, men på den annen side har jeg aldri kjent på den tidligere så jeg vet ikke hvordan den skal kjennes.

Etter litt googling dukket den andre mistanken min opp; luftmassemåler kan føre til slike symptomer og er en relativt vanlig feil. Feil med EGR-systemet kan visstnok også føre til slike symptomer.

Jeg vet at jeg må få lest av feilkoder for å finne ut hvilket område fokuset må rettes mot, men all erfaring med lignende problemer er interessante. Jeg er også interessert i å vite hvordan slangen mellom turbo og intercooler "skal kjennes" ut.

Ved gasspådrag skal slange til og fra intercooler bli hard. Har opplevd å miste turbotrykket to ganger på min 220cdi ene gangen var det slangen til interccoleren som revnet andre gangen var det lyddemperen mellom eksosmanifold og slangen som sprakk slik at slangen hoppet av. Tror ikke det er det som er feil med din siden feilen kommer og går. På min lyste det heller aldri i motorlampe.

Takk for svar!

Dro rundt til en del verksteder i morges for å prøve å få lest ut feilkoder, og fikk til slutt hjelp hos Løren Auto. Her kom det opp feil som sa "Boost Pressure too low", så forhåpentligvis er det i hvertfall ikke noe galt med EGR-systemet. De ser nærmere på bilen nå, så får jeg forhåpentligvis vite mer i løpet av dagen.

Bilen er hentet og alt er som det skal. Slangen fra intercooler til innsug hadde en 4-5cm lang revne under forsterknings-strømpen. Antakelig var det bare under gitte forhold at trykket ble for lavt slik at bilen gikk i nødmodus.

Prislapp? om det er lov å spørre... :)