Jump to content

Få tak i SAM modul billig?

SteffenB
 Share

Recommended Posts

Hei, er det noen steder man får tak i sam moduler til grei pris utenom bertel o steen? De skulle ha rundt 4500kr kun for delen, så kommer arbeid og programmering i tillegg...

Det er bakre sam modul i bagasjerommet til en W203 01mod det er snakk om. Denne konket ut når jeg koblet fra batteriet...

Helst innenfor Norge? Jeg vet eBay selger brukte, men ganske dumt og problematisk om de man får tilsendt ikke fungerer da..

Og noen som vet hvor man får programmert disse? Er vel STAR-program som må benyttes?

Må ha star for å programmere ja.

Har du fått bekreftet vha star-diagnose at det er SAM som er gåen? Sletta evnt feilmeldinger? Hatt av og på batteri på min 203 ganske mange ganger uten å ødelegge noe.

Guest Gjesten

Brukt fra samme type bil trengs ikke programmeres.

Stor mulighet for at du slipper.

Flere verksted enn BOS kan programmere hvis du føler noe ikke virker som det skal.

Må ha star for å programmere ja.

Har du fått bekreftet vha star-diagnose at det er SAM som er gåen? Sletta evnt feilmeldinger? Hatt av og på batteri på min 203 ganske mange ganger uten å ødelegge noe.

Alle symptomer tyder ihvertfall på det. Har verken blinklys, vindusvisker, booster til antennesignal, elektrisk setejustering osv. osv.

Altså alle sikringer som går til denne modulen har ikke noen funksjon, og de er ikke sprengt.

Det kan være du har en nyere sam versjon. Min 01' W203 er av de aller første som ble produsert.

De gamle har ihvertfall en tendens til å aldri starte opp igjen etter at de mister spenning.

Brukt fra samme type bil trengs ikke programmeres.

Stor mulighet for at du slipper.

Flere verksted enn BOS kan programmere hvis du føler noe ikke virker som det skal.

Hva menes med samme bil? Må det være samme utstyr osv? Jeg har elektrisk setejustering f.eks. og knapp for å slå ned bakre nakkestøtter. Må forrige bil også ha det, eller ligger dette programmet inne på alle moduler uansett hvilket utstyr bilen har? Hva med alarm da? Har ihvertfall hørt av folk at dette må omprogrammeres.

Hvilke verksteder i Stavanger området er gode med STAR-program da?

Er det forsøkt en feilkodeavlesing og resetting? Hender av og til at det er alt som skal til.

Min bil er forøvrig en 02 modell produsert sent i 01.

Har du et understellsnummer? Kan ta en titt i EPC i morgen og sjekke hvilke delenummer som kommer opp som matching parts. Vil tro det billigste er å få tak i brukt.

Har du et understellsnummer? Kan ta en titt i EPC i morgen og sjekke hvilke delenummer som kommer opp som matching parts. Vil tro det billigste er å få tak i brukt.

Jepp, WDB2030451F007916

Hvor mye koster det å sjekke sam modulen for feilkoder da? Har lest endel på utenlandske forum ang. denne modulen, og det virker som sagt som at de ikke vil starte opp igjen etter man gjør dem strømløse. Det skal visst være en veeldig dårlig og billig prosessorvifte som er årsaken til dette. Men denne er vanskelig å komme til på de tidligere versjonene. På nyere versjoner så kan man enkelt åpne opp modulen og bytte denne delen. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det, ikke av egen erfaring..

Har sendt endel mailer rundt til forskjellige som selger MB OEM deler, men er litt tvilsom til positiv tilbakemelding. Er så mange versjoner av disse også, og det delenr. jeg sendte til dem er jo utav produksjon for lenge siden. Kan jo være derfor de sier de ikke får tak i dette.. Men får se imorgen om jeg får noe mer svar. De burde jo skjønne hvilken del det er, og evnt. finne nr. til nyere versjon.

Guest Gjesten

Kjør til Knox.

Bytt en fra en med samme årsmodell mens du er der.Tar 3 min.

Husk å løsne skruene hjemme eller ta med verktøy.

Test alt.

Blir nok bra. Viser tankmåler anderledes eller noe annet ikke virker så må den kodes.

Hør med gutta på Bilkilden eller Transtec  om koding f.eks eller prøv en annen sam mens du er der.

Såvidt jeg kan se så står det i min EPC at det finnes 2 forskjellige modeller av SAM bak. Ene er til biler med tyverialarm, og andre er til biler uten. Du må ha jo ha en SAM forberedt for tyverialarm. (kode 551).

Originaldelenummeret ditt er 0035455201 (visste du vel regner jeg med), som er erstattet med 2035453201 som igjen er erstattet av 2035453401

Ser ut som samme del også skal finnes i enkelte modeller av 209 karosseriet.

Edit: Litt videre søk sier at 2035453401 er erstattet av 2035454701. En del som IKKE kommer opp noen fotnoter om alarm. Noe som tyder på at MB på et eller annet tidspunkt fant ut at man skulle lage kun en versjon. Vi snakker her om deler som er levert helt opp til siste årsmodell.

Av en eller annen merkelig grunn så er det kun på stasjonsvogn jeg får opp fotnoter med "til og med understellsnummer" og "fra og med understellsnummer". Men samtidig så er det delenummer som går om hverandre på sedan uten fotnoter.

Konklusjonen er at du trygt kan traske inn hos Knoxen og hente ut en SAM fra den nyeste 203 de har uten problemer. Kan hende den må kodes. Skal ikke til Vålerbanen på søndag? Kan jeg ta det for deg for 150,- ;)

Kjør til Knox.

Bytt en fra en med samme årsmodell mens du er der.Tar 3 min.

Husk å løsne skruene hjemme eller ta med verktøy.

Test alt.

Blir nok bra. Viser tankmåler anderledes eller noe annet ikke virker så må den kodes.

Hør med gutta på Bilkilden eller Transtec  om koding f.eks eller prøv en annen sam mens du er der.

Knoksen her i Sandnes skulle ha gaanske mye, og det var så og si en av de ALLER tidligeste modellene... Så da får jeg evnt. ringe litt rundt til andre huggerier, dog går det nok noen timer reis til neste huggeri da. Skal ringe å høre med Bilkilden, transtec hadde visst stengt nå i ferien..

Såvidt jeg kan se så står det i min EPC at det finnes 2 forskjellige modeller av SAM bak. Ene er til biler med tyverialarm, og andre er til biler uten. Du må ha jo ha en SAM forberedt for tyverialarm. (kode 551).

Originaldelenummeret ditt er 0035455201 (visste du vel regner jeg med), som er erstattet med 2035453201 som igjen er erstattet av 2035453401

Ser ut som samme del også skal finnes i enkelte modeller av 209 karosseriet.

Edit: Litt videre søk sier at 2035453401 er erstattet av 2035454701. En del som IKKE kommer opp noen fotnoter om alarm. Noe som tyder på at MB på et eller annet tidspunkt fant ut at man skulle lage kun en versjon. Vi snakker her om deler som er levert helt opp til siste årsmodell.

Av en eller annen merkelig grunn så er det kun på stasjonsvogn jeg får opp fotnoter med "til og med understellsnummer" og "fra og med understellsnummer". Men samtidig så er det delenummer som går om hverandre på sedan uten fotnoter.

Konklusjonen er at du trygt kan traske inn hos Knoxen og hente ut en SAM fra den nyeste 203 de har uten problemer. Kan hende den må kodes. Skal ikke til Vålerbanen på søndag? Kan jeg ta det for deg for 150,- ;)

Det stemmer nok som du sier at du også finner dem i 209 karosseriene... På mail ble jeg fortalt at dem solgte 209 545 0101 til min bil. :)

Det var snilt av deg å tilby det, men skal nok ikke til vålerbanen dessverre :/  Hvor lang tid tar dette somregel, og hva er normalt at verksteder tar for dette? Bare slik at jeg ikke blir rundlurt hos verksted... :)

Men er det slik at jeg kan bruke moduler fra 203 facelift også? Må den programmeres uansett da?

Det jeg tenkte var å prøve en modul, og hvis mesteparten av elektronikken fungerer som blinklys, vindusvisker osv. så tenker jeg at resten bare trenger en omprogrammering... Men er det slik at den også kan oppleves helt død, men den trenger bare å programmeres så fungerer alt? Jeg har ikke lyst til å ta noen sjangser på brukte deler.. Da kan jeg jo nesten bare bite i det sure eplet og kjøpe klin nytt fra forhandler...

Og en ting til: Denne kan vel byttes mens batteriet er koblet til? Er vel bare til å dra ut den røde strømledningen bak sam modulen og begynne å bytte over kablene, og sette strømledningen på til sist?

Eller MÅ batteriet kobles fra når man gjør dette?

Ifølge WIS var det påkrevet å koble av batteri ved bytte av SAM på 211, så da regner jeg med det også gjelder 203. Pass på at nøkkel IKKE sitter i tenningslås.

Såvidt jeg har skjønt (dratt slutninger) så skal du kunne bruke SAM fra hvilken som helst 203. Også nyere. Grunnfunksjonene vil være programmert inn uansett, så det som eventuelt må programmeres inn i ettertid er ekstrautstyr som donorbil ikke har hatt. (for eksempel alarm).

En som vet hva han driver med bør ikke bruke veldig lang tid på det. Min erfaring er dessverre at mange MB-mekanikere hos merkeverksted av en eller annen grunn ikke kan mer enn å kjøre feilkodesøk og sletting.

Eivind: er dette samme type boks som vi styret med i bakluka på min?

Nei. Er en modul med sikringer og releer. Sitter i skjermen på venstre side baki. (Er iallefall venstre på stv)

Da var nærmest alt iorden igjen! :)

Tok en tur til egersund på rogaland bildeler som hadde en 209 versjon liggende. Så og si alt fungerer utenom bensinmåleren nå. Så regner med den må programmeres, men det setter jeg på vent til jeg finner noen som kan gjøre det for en rimelig penge. Er takknemlig for tips om hvem som kan gjøre dette i Stavanger området ;)

• 2 years later...

Eivind: er dette samme type boks som vi styret med i bakluka på min?

Hadde samme problemet på min 2001 mod w203. 2 liter bensin. Jeg tok av minuspolen... Så leste jeg på denne tråden her å bestilte meg sam brukt. Denne var fra 2007 med alt av utstyr, stemte ikke med overens med noen nr men alt fungerer utenom bensinmåleren noe jeg var forbredt på da dette står beskrevet her.

:D

• 5 years later...

Hei, trenger meg litt på her. Her var det mye nyttig om bakre SAM. Jeg har en MB W203 2002 mod. regnr: ZT54844.

bakre SAM er konstatert defekt men det er bar lysene bak det går utover, både blink og bremse. Dette skjedde etter at jeg hadde gått tom for strøm og måtte få hjelp med startkabler, disse var av den "godkjente" typen. Har prøvd å finne en brukt SAM med samme nummer som på min, det er: 003 545 51 01    5DK 007 974-30 Fant en på ebay med disse numrene men de andre nummrene som står på SAM stemte ikke (0000 02 073 15 2724 03 (0) Q:03  HW:0102 SW:2301) Så er spørsmålet må alle tallene stemme??? Skulle gjerne fått tak i denne i Norge hvis mulig, noen tips her?

Min MB SAM.jpg

On 4/26/2021 at 10:19 AM, Sven Håkon said:

Jeg ville ha sendt en epost til MBenzNL, et firma i Nederland som spesialiserer seg på ettermontering av utstyr - ikke utenkelig at de har en passende del til en rimelig penge. De kan nås på MBenzNL@gmail.com

Takk får prøve det, er litt skeptisk til ebay.