Jump to content

Koenigsegg-uhell i Polen

500AMM
 Share

Recommended Posts

Hei.

De fleste har vel fått med seg uhellet med den Koenigsegg bilen i Polen; http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/07/01/barn-alvorlig-skadet-etter-koenigsegg-ulykken?autoplay=1

Det er selvfølgelig synd på de som ble skadet, og sjåføren som er fengslet!?!  Men etter det jeg kan se så er det absolutt null sikkerhet her!

Han klarer såvidt å unngå den siste lyktestolpen, får håpe det går bra med bilen og sjåføren til slutt.

-a-

http://www.dagbladet.no/2013/07/01/nyheter/posnan/koenigssegg/27975182/

Ser hele hendelsen på video her. Virker som sjåfør er helt ukjent med bilen. For å være med på slike show burde jo sjåfør kjenne bilen ganske godt.

Uansett, tragisk hendelse med så mange skadde. Dårlig reklame for Koenigsegg dette..var det ikke mr Shariff som kjørte av med en slik en også ??

Jeg tror at mange sjåfører undervurderer bilen og da skjer det som sjer.Også mener jeg at den bilen der med så mange krefter kan bare kjøres på en rullebane.Skremmende hvor trangt det var på den banen i Polen...

Jeg tror at mange sjåfører undervurderer bilen og da skjer det som sjer.Også mener jeg at den bilen der med så mange krefter kan bare kjøres på en rullebane.Skremmende hvor trangt det var på den banen i Polen...

Men sjåføren på en slik bil skal jo ikke undervurdere bilen, han skal kjenne bilen ut og inn før han begynner å racer-kjøre på en slik usikret bane.

Drar rett av på en rett strekning....virker jo totalt amatør.  :o

Dette er altså et billøp og en bane med godkjent sikkerhet for sitt formål.  Alle tilskuere entrer området av fri vilje og geleides rundt hva. sikkerhetstiltak og skjermes mot både uvettig kjøring og uhell.  Tilskuerne gjorde som det var tiltenkt og oppholdt seg utenfor sperringene, men det var sperringenes plassering som var for nær banen.  Om sjåføren er rik eller fattig - god eller dårlig fører, spiller ingen rolle, han kommer neppe til å bli dømt for noe som helst.

Og det er i grunnen synd. Jeg ser så mange som på arrangementer mister egen vurderingsevne og mister kontrollen og worst case dreper folk som resultat.

Det groveste eksempelet i Norge er vel instruktør som drepte deltager på debutantkurs for RR-lisens på rudskogen for snaue ti år siden.

Fyren var mer opptatt av å kjøre på bakhjulet og vise seg frem. Det endte med at han traff en debutant bakfra i stor fart.

At arrangøren ikke har gjort jobben er en dårlig unnskyldning for å totalt miste egen vurderingsevne, uansett juss.

Selvsagt kan man finne kritikkverdige forhold hos arrangør også, det er jeg enig i. Jeg synes bare det blir for dumt når man først mister kontrollen og snurrer i U svingen og så mister kontrollen igjen sekunder senere. Man kan ikke skylde det på arrangøren "lissom".

Dagbladet har igjen en artikkel om hvor erfaren sjåføren er. Hvorfor de skal fronte det håpløse utsagnet vet jeg ikke. Bekjentskaper antagelig.

Jeg kjenner jo flere av de som har hatt mange heftige sykler og kjørt mange mil men som ikke har den fjerneste ide som hva det vil si å kjøre fort.

Dette likner fryktelig mye.

Jeg kjenner jo flere av de som har hatt mange heftige sykler og kjørt mange mil men som ikke har den fjerneste ide som hva det vil si å kjøre fort.

Dette likner fryktelig mye.

Må si meg ganske enig her..Ligner veldig mye på en som ikke kjenner bilen og dens krefter.

Guest GeirH

Bare for å avklare uklarhetene i postene deres:

Veien det kjøres på er bare ett stykke avsperret vei som ligger ganske sentralt i byen Poznan, det er _ikke_ en del av banen (Tor Poznan) eller annen bane som flere her nevner. Så en rimelig "midlertidig" form for "race track".. kan jo egentlig ikke kalles det siden den til vanlig er en 3.2km strekke av en offentlig vei.

//Geir

Det samme har vi jo i Monaco,vanlig veg 364 dager i året,men blir formel1 bane under løpet.Men der er jo sikkerheten av en annen verden i forhold til hva det var her,gjerder som nesten står inne i vegbanen,ja da må man dessverre selv ta ansvaret for hvor sikkert man skal stå.Skal man stå å henge over gjerdene,og risikere en bil i full fart treffe en,eller stå litt mer vekke og føle seg sikrere?