Jump to content

Automatkassa girer ikke lenger..

Recommended Posts

MB C-180 1998 modell.

Jeg bruker bilen ganske lite, men det siste året har bilen i perioder låst seg i et gir, men så fort jeg har slått den av og på har den giret som normalt igjen. Det er det slutt på nå. Bilen vil bare bruke 1. giret og revers nå, jeg var på Bertel og de mente det var noe rele eller noe sånt i girkassen som de måtte bytte. Det var en del til 3 tusen og totalt ville det blir 13 tusen(jobben pluss olje).... Jeg trenger bare bilen gjennom sommeren før jeg skal studere i utlandet, men det må da være noe annet jeg kan prøve før jeg betaler 13 lapper, de har tatt feil på bilen min før..

De har tidligere bedt meg bytte en "bankesensor", men det var da jeg på eget initiativ byttet en coil at bilen blei frisk...

Jeg har prøvd å koble av batteriet i en time.

Det er ett svar på dette: Ring Bergs Automatservice. :-)

Senest i går ringte jeg dem vedr en rar oppførsel på girkassen. De var ikke i tvil om hva som måtte gjøres, og det er å bytte en eller annen spesifikk del i girkassen. Det tok de på symptomene.

BOS derimot bare gjetter, og er litt slik "vi kan jo prøve..." (mens tusenlappene renner ut). Jeg hadde forventet at Mercedes-verkstedet "kunne" sine egne girkasser, men jeg stoler ikke på dem. De har tatt feil før for å si det slik. De har også klart å ødelegge en girkasse til min far i forbindelse med en 60' km service. Og tok ikke ansvar for det.

Nei, Mercedes er en flott bil - men har feil importør i Norge... ;-)

BOS derimot bare gjetter, og er litt slik "vi kan jo prøve..." (mens tusenlappene renner ut). Jeg hadde forventet at Mercedes-verkstedet "kunne" sine egne girkasser, men jeg stoler ikke på dem. De har tatt feil før for å si det slik.

Nei, Mercedes er en flott bil - men har feil importør i Norge... ;-)

AMEN!

Guest Kurt Olsen

på Bergs Auto trodde de at det var en elektroplate, de skulle ha halve prisen av Bertel for å fikse det... bare synd å kjøre uten gir fra Hønefoss til Oslo..

De synes også det var rart at de ikke slettet feilkodene på Bertel noe som ville gitt meg muligheten til å gire som normalt en liten periode..

Nå lyser bilen for lavt nivå på kjølevæske også, problemet er bare at tanken er full..

Jeg har tidligere hatt en lekkasje, men en boks med kanel gjorde susen, kjørte flere år uten å tenke på det, i vår begynte den å lyse igjen og jeg brukte kanel igjen og har ikke hatt lekkasje siden, nå lurer jeg på om det er blitt for tykt? Kanskje kjølevæsken ikke kommer fram siden den lyser uten at det er lite der?

Hvis det er samme elektroplate som på min, så sa Bergs at man nesten kunne gjøre det selv.

Han jeg snakket med hos dem sa at man kunne kjøpe elektroplaten hos f.eks Autotrio og enten bytte selv, eller la et lokalt verksted gjøre det.

Man måtte ha av bunnpanna på girkassa og ta ut filteret. Deretter var det ca 16 skruer (tror jeg talte det mens han gikk igjennom det), og bytte plate. Ingen innstillinger. Deretter å sette det sammen igjen. Ut fra det han sa så skal alle verksteder som kan bytte girolje på MB kassene også bytte denne plata.

Da slipper du kanskje å sende bilen din med Viking eller vente lenge. (Han på Bergs sa at de ikke hadde ledig tid til uti midten av juli)

Jeg kan godt skru litt på bilen min, den er gammel og sliten uansett, men jeg rører ikke bremser eller girkasse, jeg kan for lite til å fikle med sånt. Jeg skal sette bilen min hos Bergs i morra så skal de se om de rekker å se på den i løpet av uka, det var en to times jobb fikk jeg beskjed om...

Jeg bare håper at jeg kan kjøre dit, hvis det er problemer med kjølevæsken og bilen blir for varm har jeg enda ett problem, hvis bare sensoren er gåen, som jeg håper, er det bare å bytte den...det er jo tross alt nok kjølevæske på bilen...

Jeg skifter ikke olje på girkassa mi selv. Har ikke et rent sted å stå, og jeg vil ikke ha en bitteliten grusbit oppi automatkassa. Poenget mitt er du evt kunne fått delen tilsendt og satt den inn på et lokalt verksted som har byttet girolje og -filter på slike biler før. Da slipper du en tur i 1. gir.

Min fars bil klager over lavt kjølevæskenivå. BOS har bekreftet at det er en sensor som er gått, men den koster 4000,-  Så han har valgt å ikke bytte den, men sjekke kjølevæske på "gamlemåten". Faktisk åpne panseret og se at alt er ok. Fungerer det også ;-)

Guest Gjesten

Hvis det er printplata som er defekt så kan du være heldig at den  fungerer å kjøre greit med rolig kjøring, men at feilen først oppstår ved belastning.

Husk å si at de som skifter den må måle slark i akselene.

Altså jevne bevegelser på gass og ingen kick down.

At kjølevanns lampen lyser på din modell er nok 9 av 10 tilfeller styreenheten til radiatorviften.

Da er det ikke lurt å bruke AC da du får så høyt trykk at noe kan ryke.

Ja, det hadde sikker blitt billigere, pluss spart meg for en tur, men jeg er lei, jeg vil bare ha det i orden og det virker som de virkelig vet hva de driver med på Bergs :)

Jeg lest et sted på nettet at hvis man koblet av spylevæske sensoren og den fortsatt ga varsel om lavt nivå var det ikke sensoren det var noe galt med, det lyste fortsatt da jeg koblet av min. Jeg er litt  bekymret at kanel boksen jeg brukte kanskje har tettet en slange eller noe..

Er elektroplate det samme som printplata? Kick down har ingen effekt nå uansett og siden bilen ikke girer har jeg null behov for å presse pedalen helt ned..

Styreenheten til radiatorviften...er det et dyrt problem? Jeg trenger bare bilen gjennom sommeren....vil helst bruke minst mulig penger på å få den til å fungere..

Guest Gjesten

Har ikke prisen på styreenheten, men din bil klarer seg i de fleste sommerdage uten vifte.

Bare å følge med på temp hvis man vil spare opp mot 2000kr,men som sagt AC blir værre.

Ikke lett når du ikke kan kontrollere trykket.

Sprenger det og du mister sikten kan det bli litt kjipt.

Skal du kjøre langt til f.eks Bergs som er gode på eldre girkasser så må du nok først innom et annet verksted og nulle systemet hvis den er låst i sikkerhetsmodus.

Lite skudd i blinde, men jeg ligger trolig rett etter deg i køen :-)

Kan være du har samme problem som jeg har.

Det startet med at bilen ikke giret skikkelig, sjekket litt og fant ut at jeg har lekasje i oljekjøleren, denne er i samme enhet som radiatoren.

Kan jo være du har fått den helt ødelagt, samt hvis det er LEEENGE siden du hadde service på automatkassa så er det nok mye drit som vil ut der..

En gjennomspyling er nok greit..