Jump to content

Batterilading Mercedes SL

Ivar Bredesen
 Share

Recommended Posts

Nå som været endelig ble litt bedre ville jeg starte min SL 500 - 2003 som har stått i garasje (uoppvarmet) i hele vinter. Jeg regnet det som helt sikkert at det ikke ville være strøm på batteriet så jeg kjøpte en lader (Exide 12/7) på NAF for å lade startbatteriet natten over. Neste dag startet bilen på første forsøk. Selvsagt var forsyningsbatteriet i bagasjerommet også flatt og strømbrukere var slått av, men etter en ganske kort kjøretur forsvant den alarmen også.

Jeg har lite erfaring med dette men har lest litt, og manualen til batteriladeren sier at laderen gjerne kan stå på permanent for vedlikeholdslading slik at batteriet alltid er toppladet. Samtidig sies det at man ikke må lade et frosset batteri, men et fulladet batteri fryser kanskje heller ikke?

Samtidig burde man da kanskje også sette forsyningsbatteriet i bagasjerommet på vedlikeholdslading vinteren over?

Startbatteriet er et GEL batteri tror jeg - og det tåler kanskje å gå helt ned noe bedre enn et standard batteri?

Har noen noe erfaring eller råd om dette?

Pokker. Leste litt for på mobilen, ser jeg.

Var det noe strøm på batteriet før laderen ble satt på?

Imponerende hvis batteriet har stått tilkoblet hele vinteren, og det fortsatt ikke var dødt.

Min C-tek går over til noe de kaller pulslading. Da gjøres det en kontroll av batterispenningen hvert X minutt (mener det er hvert 15. på min), og synker den under et visst nivå, så vil laderen starte lading inntil den blir fornøyd med spenningen igjen. Høres i hvert fall bra ut i teorien, men hvis bilen tåler det, har jeg mer trua på å bare koble av en batteripol.

Batteriet jeg har i 300E-bilen nå er et 44ah eller så fra biltema. Det sto 3 år i garasjen uten noe koblet til seg. Lempet det inn i bilen og startet uten noe tull.

Batteriet var fullstendig flatt da jeg forsøkte første gang - rattlåsen reagerte ikke en gang.

Jeg spurte forresten en bilmekaniker samme spørsmål som jeg stilte her i forumet og han virket ikke overbegeistret over at laderen skulle stå på permanent, men mente det kanskje var en bedre ide å lade et par dager kanskje månedlig gjennom vinteren.

De nye C-tek laderne er beregnet for å stå på hele tiden, gjennom f.eks vinterlagring.

De nye SL kan bestilles med hurtig kobling til lader, nettopp pga av dette. Da SL'er gjerne bare blir brukt sommerstid, kan man bare plugge i laderen og den står slik hele vinteren.

De står jo ikke og lader konstant, men som FrodeS skriver her, så gir den puls lading når det trengs. Min onkel har en Ferrari 360 og han har sin C-tek lader påkoblet hele vinteren  :)

Har man derimot en gammeldags lader så stiller det jo seg annerledes..

Ja dette høres veldig rimelig ut. På min Exide lader fulgte det også med et ledningssett for permanent tilkobling, dvs. ikke klyper men ring man kan feste direkte til polene.

Jepp, det samme på min C-tek. Så tror ikke det skal være noe problem  :)

Overhodet ikke noe problem å ha en C-tek eller tilsvarende (f.eks. Exide-laderen) tilkoblet permanent. De eneste laderne det ikke går an med er gammeldagse ladere som ikke slutter å lade når batteriet er fullt, gjerne den typen som bare har et amperemeter og ikke noe annen elektronikk. Små slike finnes vel knapt i handelen lenger..

Men ja, begge batteriene burde lades. Er det ikke slik at det lille batteriet også lades når det store lades? I så fall ville jeg prøvd å finne en løsning så begge batteriene kunne stå på permanent vedlikeholdslading..