Jump to content

S211 : 4hjulskontroll - drar til høyre

Recommended Posts

Har nylig byttet alle kuler i forstilling, og i den forbindelse tok jeg en 4hjulskontroll.

Etter 4hjulskontrollen drar bilen til høyre når jeg slipper rattet. Tok kontakt med verksted og fortalte om problemet, og fikk ny time.

Har idag vært inne på kontroll, og de fortalte at foringen fra casterstaget sto skjevt i, eller noe sånt. Å da fikk de ikke tatt ny forstillingskontroll pga at de ikke fikk i noen bolter som de brukte under kontrollen. (jeg vet ikke da jeg aldri har vært med på hjulstillingskontroll)

De fikset opp i problemet med casterstaget, å tok ny justering, men problemet med at den drar til høyre er der fortsatt.

Men de kom også med at bilen er skeiv på høgda, og at den da kunne dra litt til siden. skulle ikke være så store høydeforskjeller etter som jeg forstod..

men har høydeforskjeller virkelig noe å bety når det ikke er snakk om større avvik ?

jeg synest den teorien er litt svak, da jeg ikke merket noe før jeg fikk tatt ny forstillingskontroll..

jeg vil da gå utifra at spissinga er som den skal være etter å vært kontrollert.

noen som har teorier på dette med høydeforskjellen, og at den drar til høyre etter at spissing har vært kontrollert ?

*EDIT : Har nå ikveld lånt meg en målestav for å sjekke spissinga på god gammeldags måte.

Målte her en forskjell på samme punkt på felgen både foran og bak.. differansen her var at avstanden var 5mm kortere bak på felgen.  dvs at den toer out ?

Parkerte bilen på et flatt og jevnt gulv idag, og målte høyden.

jeg synest ikke avvikene var noe å diskutere, så jeg skjønner ikke hva verkstedet henger seg opp i.

så da lurer jeg bare på om de vil legge skylda på bilen for at de ikke greier å ta en skikkelig 4 hjulskontroll ?

FORAN :

Venstre - 65,1 cm fra gulvet og opp i hjulbue

Høyre - 65,1 cm

BAK :

Venstre - 65,2 cm

Høyre - 65,4 cm

Det som har mest å si på retningsstabiliteten er castervinkelen! Godta ikke forklaringen deres om høyden for det er bare tull.

Jeg kjørte 10 mil med brukket høyre fjær foran på min S211 og merket aldri tendenser til at bilen trakk til høyre. Bilen min var

sikkert 2 cm lavere på høyre side og skulle da ha dratt skikkelig til høyre.

Spissingen skal ligge rundt 0, mener jeg å huske og den skal sannsynligvis ikke være negativ. Hva sier målebrevet om castervinkelen?

Hadde vært fint hvis du kunne legge det ut, siden både camber og caster kan påvirke om den trekker til en av sidene.

Sjekk også lufttrykket i alle hjulene, spesielt foran, siden for lavt trykk i ett av forhjulene kan gjøre at den trekker til den

siden som har for lavt trykk.

Da jeg jobbet med biler (Ford), la vi inn 1/2 grad mere caster på høyre side for å kompensere for at veien heller svakt ut mot

kantene for å få vannet i veibanen til å renne vekk.

Guest Gjesten

Målebrev hjelper som regel lite da de har justert den innenfor anbefalte verdier .Målebrevet vil vise ok.

Ved å sette bilen på flat mark så vil en enkelt kunne se feil bare med å sikte.

Sammenlign avstander mellom dekk og skjermer.

Sammenlign hvor mye hjulene kneler innover i toppen.

Sett rattet i midstilling og sikt på hjulene ved å sikte på ytterkanten av dekket hvor det treffer.

Som om du la en planke inntil dekket og så hvor det treffer i forhold til foran/bak og motsatt.

Hjelper lite om alle vinkler er ok hvis spissingen bak er forskjøvet ut av senter.

Da står bakhjullene å svinger og bilen trekker.

Det er den mest vanlige feilen jeg ser verksted gjør.

Sikt nøye på bakhjulene hvordan de sikter i forhold til bilens karosseri.

Dette resonnementet er jeg ikke helt med på :?. Målebrevet viser om innstillingene er innenfor

fabrikantens idealmål og har ikke så store toleranser. Man skulle tro at de som har produsert

bilen, vet hva de gjør. Et avvik på en grad, enten det er på camber eller spissing, vil du ALDRI

kunne se med det blotte øyet. Caster må måles ved å svinge hjulene, så den er man også helt

avhengig av å måle med utstyr. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at "spissingen bak er

forskjøvet ut av senter". :?

Som om du la en planke inntil dekket og så hvor det treffer i forhold til foran/bak og motsatt.

Hjelper lite om alle vinkler er ok hvis spissingen bak er forskjøvet ut av senter.

Da står bakhjullene å svinger og bilen trekker.

Det er den mest vanlige feilen jeg ser verksted gjør.

Sikt nøye på bakhjulene hvordan de sikter i forhold til bilens karosseri.

Dette skal stå på målebrevet hvis det er et oppegående verksted.....det er derfor jeg vil se det slik at vi kan utelukke at de har justert forhjulene uten å ta hensyn til hvor bakhjulene står..... og du ser ikke dette med det blotte øye.... :P

Var idag inne på nok en kontroll, dvs at dette var 3 gangen jeg var inne.

Denne gangen tok de ny spissingskontroll og rettet opp skjevheten som ble i rattet etter kontroll nr 2, men de har fortsatt ikke greid å bli kvitt problemet med at den trekker til høyre mens jeg kjører.

idag kom de med enda en ny unnskyldning, og det var slakk i hjullager på venstre side, samt slakke i indre endeledd på styrestaget venstre side..

hjullagre kan jeg være enig i at det er sannsynlig at det er slakke i.. men indre endeledd er jeg litt mer skeptisk til da dette ble byttet i samme sleng som alle andre kuler ble byttet. (kjørt knappe 10-15 mil)

skal selv prøve å få bilen på en grav ikveld for å sjekke litt selv med tanke på indre endeledd, samt prøve å stramme opp hjullagret.

Noen som vet hvilke moment disse blir strammet på ?

Har tidligere kun strammet på skjønn. dvs at jeg strammer til slakket er borte, så løsner jeg litt på strammemutteren slik at det blir bittelitt slakke i lagret og fettet kan vandre lett inne blant lagerkulene.

når jeg har fått fikset "problemene" som de nevnte denne gang, så kunne jeg komme inn på ny kontroll.. kostandsfritt.

har fortsatt ikke tro på at dette løser problemet med at den trekker til høyre.

Når det gjelder papirene på firehjulskontrollen så hadde de en unnskyldning på at verkstedmester ikke hadde vært tilstede pga kurs. synest det er litt rart at ingen andre kan ta utskrift jeg da ?

Det var noen som kanskje lurte på om dette var et oppegående verksted, og ja det burde det være da det er en merkeforhandler.

Jeg stilte selvsagt spørsmål på hvorfor ev. slakke i forstilling osv. blir oppdaget før en firehjulskontroll i det hele tatt finner sted ? skulle tro dette var en selvfølge. men fyren kunne desverre ikke svare på det da han kun sitter bak disken for kundebehandling verksted.

Guest Gjesten

Dette resonnementet er jeg ikke helt med på :?. Målebrevet viser om innstillingene er innenfor

fabrikantens idealmål og har ikke så store toleranser. Man skulle tro at de som har produsert

bilen, vet hva de gjør. Et avvik på en grad, enten det er på camber eller spissing, vil du ALDRI

kunne se med det blotte øyet. Caster må måles ved å svinge hjulene, så den er man også helt

avhengig av å måle med utstyr. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at "spissingen bak er

forskjøvet ut av senter". :?

Hvis du leser hva jeg skrev så hjelper det ikke med målebrev pga nettopp det du sier.

Alle målene er jo innforbi toleransen ellers så hadde de jo ikke skrevet det.

Det vil si at det er lite vits med et målebrev som det står at bilen er riktig justert så lenge bilen allikevel trekker.

Du kan like godt skrive det selv.

Når det gjelder øyemål så har du tydligvis ikke prøvd dette.

Ikke se en grad sier du. Man kan se om det er få minutter galt til og med.

Dette er så mye enklere en folk skal ha det til.

Jeg snakker ikke om at spissinga er 2 eller 3 mm. Jeg snakker om at hjulene står riktig i forhold til karosseriet. Avstanden på hjulene i forhold til hjulbuer skal være lik.

Bakhjulene skal sikte likt i forhold til karosseri. Da vil du kunne se hvis det er et par mm feil med øyet. Hvis ikke du klarer å sikte å se at det utgjør over 2cm eller mer når du sikter så er ikke sikting noe for deg.

Tenk deg tar 2 firkantede stuebord og drar de 3 meter fra hverandre, sikt langs kanten og vri bordet 2 mm ut. Du vil fort se meget godt de 2 mm.

Tenk deg 4 bord plassert som hjul. Når man sikter på de skal alt treffe hverandre perfekt hvis spissingen var null.

Så stiller man spissingen da skal fremdeles forholdet være perfekt, men når man sikter vil man treffe litt på siiden, men det skal være likt.

Bakstilling justerer man på en side uavhengig av hverandre. Det gjør man ikke foran. Der retter hjulet seg inn under kjøring.

Men bak blir det annerledes da stiller man f.eks 4 mm spissing.

Det er da problemet kommer. Da må hjulene sikte perfekt mot forhjulene. Altså 2 mm på hvert hjul i en perfekt ny bil uten slitasje.

Det er der de fleste bommer selv ved de beste apparater som finnes. Spissingen blir riktig, men hjulene står å svinger svakt f.eks til høyre. Dette snapper ikke alle opp og bilen vil svinge/trekke. Dette sees enklest med å sikte.

Det er mer nøyaktig enn apparater som er kalibrert i jigger, montert på holdere, montert på hjulet...da er 1mm feilmargin enormt mye på 3m. Så sikting er det du ser det best på.

Du ser forskjeller på camber og. Ikke hvor mange minutter, men forskjeller mellom de.

Poenget her er jo ikke at det er på mm etter målene, men at det er noe som er ute av senter. En bil som er utenfor toleransene på alle mål, men er like gal på hver side vil ikke trekke til en side. Det må være et eller flere hjul som er forskjellig.

Jeg er faktisk enig i det du sier om justeringen av spissingen bak. Jeg vil sammenlikne det med en stiv aksel

bak som ikke står rett i forhold til senterlinjen. Den vil da gjøre at bakhjulene ikke følger forhjulene (4 spor i snøen).

Eller for å si det litt folkelig: går som ei bikkje. Da vil man måtte svinge imot, siden castervinkelen blir litt høyere på

den ene siden når bilen går "rett fram". har jeg forstått deg riktig?

Når det gjelder den konkrete bilen som topicen handler om så tror jeg at løsningen kanskje kan være å gi den litt mere caster

på den siden den trekker til. Dette kan oppnås ved å skyve trekk/casterstaget lenger inn på foringen da det vil flytte nedre bærekule

lenger fram=mere caster.

Har nok ikke så godt øyemål så derfor stoler jeg på instrumenter, spesielt de med laser.

Jeg er faktisk enig i det du sier om justeringen av spissingen bak. Jeg vil sammenlikne det med en stiv aksel

bak som ikke står rett i forhold til senterlinjen. Den vil da gjøre at bakhjulene ikke følger forhjulene (4 spor i snøen).

Eller for å si det litt folkelig: går som ei bikkje. Da vil man måtte svinge imot, siden castervinkelen blir litt høyere på

den ene siden når bilen går "rett fram". har jeg forstått deg riktig?

Når det gjelder den konkrete bilen som topicen handler om så tror jeg at løsningen kanskje kan være å gi den litt mere caster

på den siden den trekker til. Dette kan oppnås ved å skyve trekk/casterstaget lenger inn på foringen da det vil flytte nedre bærekule

lenger fram=mere caster.

Har nok ikke så godt øyemål så derfor stoler jeg på instrumenter, spesielt de med laser.

Dette skal fortsatt stå på målebrevet, hvis bakhjulene ikke står sentrert i forhold til chassi og forhjulene, så har ikke verkstedet gjort jobben sin..... :?

Ved skikkelig måle apparat så er det en tegning av bilen der senterlinjer og alt ligger inne, der vil det da komme opp tall som sier hvor mye bakhjulene er "skjeve" kontra senterlinje....mistenker du at de ikke har gjort dette skikkelig så be om å få være med ved justering..... :lol:

En annen ting som en kan oppleve, hvis en har justert inn en bil, kjører den av og så oppå igjen og måler på ny så får en ikke nøyaktig samme tall, dette pga av at gummien i foringene er så myk.... dette har jeg opplevd med S124 med relativt nye foringer........ :lol:

En annen ting som en kan oppleve, hvis en har justert inn en bil, kjører den av og så oppå igjen og måler på ny så får en ikke nøyaktig samme tall, dette pga av at gummien i foringene er så myk.... dette har jeg opplevd med S124 med relativt nye foringer........ :lol:

... og tar jeg ikke helt feil, spesifiserer Mercedes at det skal settes spenn på hjula før justering skjer?

Ikke se en grad sier du. Man kan se om det er få minutter galt til og med.

Dette er så mye enklere en folk skal ha det til.

Vel... - med masse trening og praksis er dette sikkert enkelt

Jeg har hverfall gitt opp øyemål og sverger til fysisk måling

En vesentlig ting vi glemmer her. Vi har skikkelig utstyr her, og legger alltid med utskriften i bilen etter en justering. Men...... Når justering er ferdig, tar vi også en tur med bilen for å få føling med hvordan det ble. Hvis den f.eks skulle dra til siden, så går den på bukken igjen. Uansett om man sikter, måler eller beregner, så er det prøveturen etterpå som gir det endelige svaret!

... og tar jeg ikke helt feil, spesifiserer Mercedes at det skal settes spenn på hjula før justering skjer?

Hva mener du.??

Normalt settes bilen på 4 "flytende" plater slik at den ligger godt nedpå uten form for ytre påvirkning, kun vekten på bilen..... :P

Forkant av framhjulene settes i spenn utover, med en spesiell stang før du starter justeringen.

Stemmer. For å gi samme belastning som når bilen er ute og ruller. Det er jo ikke noe poeng å justere så det er riktig når den står på fire flytende plater, når det blir annerledes i bruk.