Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
FrodeS

Montering av motor-/kupévarmer S211 E240 4matic (ferdig)

Recommended Posts

Denne bilen ble kjøpt i høst. Den har antakelig aldri sett motorvask, og nå som det er 12-15 minus ute, var det heller ikke aktuelt med noe vasking før bildene ble tatt. Dere må dessverre tåle at det er litt møkkete.

Bilen er en 2004-modell E240 4matic. Det monteres Hot Frog gjennomstrømmingsvarmer som monteres ved siden av SBC-enheten, på slangen fra varmeapparatet. 4A DEFA 1204 batterilader monteres i høyre innerskjerm rett bak hovedlykta, og DEFA reléboks med futura ur monteres ved siden av motorvarmeren.

Hot Frog er en gjennomstrømmingsvarmer med pumpe, som jeg har tatt inn fra Tyskland som et gruppekjøp for klubbens medlemmer. DEFA sitt alternativ for denne bilen er en 600W slangevarmer som monteres på en radiatorslange.

Her er montering av original Hot Frog (frosk 1.0):

hotfrog2.jpg

Og her er den modifiserte, frosk 2.0 som skal på plass:

defafrog.jpg

Frosk 2.0 montert:

frosk2-1.jpg

frosk2-2.jpg

Det finnes en mengde forskjellige defa-produkter. Grunnen til at jeg monterer de nevnte her, er at jeg hadde dem liggende fra konas forrige bil. Det finnes en boks med kombinert lader og reléboks, som vil være enklere å montere.

Det er en del grelle monteringer av pluggen til DEFA. Bra blir det aldri, men man kan i hvert fall gjøre det så lite ille som mulig. Jeg brukte derfor litt tid på å finne et sted den ikke ble så synlig, hvor det også var plass til kabelen på baksiden. Aller helst ville jeg gjemt den unna i motorrommet, men det blir for plundrete i daglig bruk. Jeg syns løsningen jeg endte med ble ganske bra.

"grillen" under fangeren er ganske enkel å få av, og lage hull i.

1.jpg

Helt gærent ble det ikke.

2.jpg

Korteste inntaksledning jeg fikk tak på var 1,5 meter, så den ble kveilet et par runder bakom fangeren før den ble dratt opp, og plugget inn i laderen, som ligger helt ute i innerskjermen, rett bak høyre hovedlykt. Helt nøyaktig plassering av alt kom litt etter hvert. DEFA sine kabler er ikke alltid så lette å bøye på.

Kabel trekkes videre bakover til kupévarmeren. Første skritt er å få den gjennom denne gjennomføringen. Dekslet over vippes enkelt opp, og gummipluggene kan tas ut. Jeg borret hull med drillen gjennom. Vær litt forsiktig, så ikke du borrer deg selv. Etter å ha borret med 10mm bor, er det bare å innse at det var for smått, og finne noe større. Jeg endte vel med 16mm.

3.jpg

Neste gjennomføring fant jeg under kupéluftfilteret. Her er det all grunn til å være varsom. Jeg trodde det var tomt for kabler, og borret ivrig i vei der også, bare for å finne ut at det faktisk var et lass kabler der nede. Heldigvis gikk det bra, men det kunne fort blitt kjedelig.

4.jpg

Ledningen dras inn. Jeg brukte en 2-meter, som var litt i lengste laget, men jeg er ikke sikker på om en 1,5-meter ville vært lang nok. Det var plass til litt ekstra kabel ut mot A-stolpen. Dekslet oppunder løsnes enkelt ved å ta ut to torx-skruer, vippe det ned i ytterkant, og "vri" det ut. Fotbrønnlyset kan med fordel bli hengende igjen, så har man litt ekstra arbeidslys. Pluggen er foreløpig bare festet med en strips rundt kabelen. Selve pluggen blir festet med dobbeltsidig tape.

5.jpg

Når kupéfilteret, og dekslet er på plass, er det på tide å huske at man også har et ledningsnett til batterilader og reléboks som skal på plass.

Da er det bare å rykke tilbake til start, og få av kupéfilteret og dekslet inne i bilen igjen. Svart flatkabel er til uret, blå kabel skal til sigarettenneren for å gi et 12v-signal som kobler ut reléet når bilen startes, og rød ledning er for lading.

6.jpg

Høyre kabel skrudde jeg løs, og stakk inn ladekabelen under. Jeg fryktet et juletre av feilmeldinger, men det gikk bra.

7.jpg

Det blir litt rot, men det hjelper mye med noen svarte strips. Det har jeg ikke tatt bilde av, for strips greier du helt fint å montere uten min hjelp :-)

8.jpg

Det finnes to jordingspunkter i nærheten av SBC, men det er ganske tykke kabler der, og jeg ser ikke hvor de går. Med helt ny SBC-enhet montert, turte jeg ikke å koble fra jordingen i nærheten av denne. Jeg feiget derfor ut, og dro også jordingskablene opp gjennom første gummigjennomføring, og frem til jordingspunktet ved støtdempertårnet.

9.jpg

Litt dårlig bilde, men her er reléboksen montert. Det sitter et lite "øre" ut fra skjermen inn mot SBC-enheten, hvor det passet fint å montere reléboksen. En skive, og en popnagle, så satt den fint. Den nederste kabelen kommer opp fra laderen. Kabelen fra kupéen er trukket øverst til høyre (venstre på bildet), til en "kveil" foran SBC, og og opp til det ene uttaket (syns ikke på bildet) på reléboksen. I det andre uttaket er frosken koblet inn. Det er nødvendig med noen litt store bøyer, siden disse kablene ikke er allverden fleksible. Frosken sitter mellom reléboksen og SBC-enheten.

13.jpg

Etter første kveld han uret og slang og frosk 2.0 var ikke installert, men det holdt til å kjøre litt kupévarme, så kona slapp å skrape is på morgenen.

11.jpg

Svart og blå ledning ble trukket inn under hanskerommet sammen med kabelen til kupévarmeren. Til den svarte har jeg boret et lite hull opp i selve hanskerommet så uret havner der. Uret er av grå, kjip plast, så jeg har lagt ned veto mot å ha det montert synlig. Dette ble jeg veldig fornøyd med, og det kan fint betjenes fra førersetet ved å legge ned hanskerommet.

14.jpg

15.jpg

Den blå ledningen skal ha et pluss-signal når motoren startes, for å koble ut reléet. Dette fant jeg i sigarettenneren. Rolf Åge hjalp meg med å komme til, og det var egentlig ganske enkelt. Askebegeret åpnes, treverket rundt girspaken "røskes" opp i fremkant, plastknott under girspaken skrus en halv runde, girspaken tas opp, kabler plukkes av, og treverk, girkule og skinn legges til side. Askebegeret trekkes rett ut, og kabelen demonteres nedover. Brun kabel er jord, blå/grå kabel er lys, og den siste (rød+gul?) er +12V som går på med tenninga. En liten bit ble avisolert, og ledning til defa loddet innpå. Bilder kommer dessverre ikke, for det var -13C, klokka var 23.30, og kona skulle ha bilen på jobb 06.15 morgenen etter.

DEFA vet å ta seg betalt for greiene sine, så det er langt fra gratis å montere noe sånt. Hadde jeg ikke hatt lader og reléboks tilgjengelig, ville jeg antakelig kun satt inn Hot Frog motorvarmeren og kupévarmeren. Jeg ville muligens også laget til noe for lading av batteriet med en helt vanlig lader.

Pris:

Selv med klubbrabatt hos Hellanor, er det kabler for ca. 1600,-

Lader, ur og reléboks kostet tett på 2000,- da det ble kjøpt for noen år siden. Her er det nok mulig å spare en del ved å kjøpe en kombinert boks, men bare uret koster fort 6-700,- , så gratis er det ikke. Det er også mulig å få ekstra fancy løsninger med flere temperatursensorer og styring via smarttelefon.

Slangevarmeren fra DEFA vet jeg ikke hva koster, men Hot Frog motorvarmer har klubbmedlemmer fått for kr. 940,- .

Tidsbruk:

Her har jeg surret mye, og løsningene har blitt litt til mens jeg holdt på. Det har gått to "kvelder", dvs. 3-4 timer hver kveld. Tosifret antall minusgrader trekker også opp tida, da alt blir litt vanskeligere å jobbe med i kulda. Skulle jeg gjort det om igjen, nå når jeg vet hva som skal gjøres, vil jeg anslå 2-3 timer.

Verktøy:

Egentlig minimalt. Det jeg har brukt, fritt etter hukommelsen: 10mm leddnøkkel, Torx T20 (tror jeg), en flat skrutrekker og noe å lage hull med. Loddebolt og litt tinn, elektrikertape, noen strips (følger gjerne med defa-tingene), avisoleringstang. Restene av et bremserør i kobber for å bruke som "trekkesnor" til kabelen mellom askebeger og fotbrønn. Varme sko, tynne hansker og en kjeledress er godt å ha, samt et underlag for å sette knærne på når man jobber i fotbrønnen.

Helt sjef DIY dette. :)

Jeg trakk Defakabel fra splitt på Defa slangevarmer da jeg satt inn Termini 2100 i min '00 S210 4Matic i fjor. De nyeste kupevarmerne fra Defa har en tynn spesialplugg som passer rett på kabelen inn i kupeen, de har ikke vanlig støpsel. Da slipper man den svære vanlige stikkontakten i fotbrønnen under hanskerommet. :) Jeg sparte en del på å trekke resten av kabling og skru fast kupevarmer selv. Termini 2100 og nødvendige kabler kjøpte jeg av Hellanor Mjøndalen med 25% rabatt ved å vise MBE medlemskort. :D

Jeg betalte rett i underkant av 2000,- for Defa slangevarmer, som jeg lot Jensen bilservice montere i fjor. Den har ikke sirkulasjon som Hot Frog, men gir akkurat såvidt utslag på tempnåla (ca 45 grader) etter 4-5 timers bruk i - 15 grader. Det gir normal driftstemperatur i minus 15 etter 8-9 km, selv om digitalklima er i drift omtrent fra start. Sparer dermed noen kronestykker bensin og motoren for en del slitasje hver gang.

Hot Frog skal jeg montere i '99 E240 når jeg får tiltakslyst. Den bilen står i isolert garasje som holder 4-5 grader høyere temperatur enn ute. Blir ikke kupevarmer på den siden den oppbevares snø og isfri og ikke kjøres mye om vinteren. Hot Frog fortjener bilen siden den gjerne står 2-3 uker av gangen på vinteren. Tanken er å varme den skikkelig etter lagring når den får en kjøretur i fint vær, og fint vintervær betyr gjerne kaldt vær.

Lading får alle mine biler 3-4 ganger i løpet av vinteren med vanlig batterilader som koples til kontaktpunktene i motorrom.

Ikke dumt å få med om termini. Skulle jeg kjøpt nytt nå, hadde det nok blitt termini her også. "Vanlig" 2kw defa kupévarmer hadde vi fra før, og TDT'n min ofret den klumpete pluggen. Der har jeg ikke brukt defa siden webasto ble montert, selv om jeg satt inn ny blokkvarmer for et par sommre siden.

Har prøvd og funnet ut om det er mulig og sende et start signal til klimaenheten slik som webastoen gjør, men uten hell... Noen som vet? :)

Monterte akkurat DEFA Warmup Bluetooth i dag på min W211, takk for god info i denne tråden FrodeS :)

Jeg monterte komplett pakke med lader på min bil, og siden sedan w211 ikke har/sjeldent har(?) +12V punkt under panseret like tilgjengelig som s211 så fant jeg til slutt en plass å hente ut +12v.

I sikringsboksen på fører sin side er det et tilgjengelig +12v punkt helt i bakkant mot vinduet. Dette er selve tilførselen til sikringsboksen (målte så vi var sikre på at det ikke var strøm fra SBC batteriet)

Løsne en 10mm mutter i bakkant hvor det er montert en kabel fra før og koble til DEFA der.

Heldigvis fant jeg dette stedet til slutt,, fryktet at jeg måtte koble til dynamoen ett øyeblikk der.

Monterte Defa settet mitt her omdagen, har enda igjen å montere hotfrogen, er bestilt i fra Aliexpress

Da denne er sølvfarget, er det noen annen plass jeg kan montere den slik at den er mindre synlig?

Jeg monterte DEFA laderen til venstre for radiatoren, var akkurat nok plass der. :)

Jeg pleier å lukke panseret, så syns ikke ting.

Frosken vår har forøvrig tatt kvelden. Varmen går, men ikke pumpa.

Jeg pleier å lukke panseret, så syns ikke ting.

Frosken vår har forøvrig tatt kvelden. Varmen går, men ikke pumpa.

Sett flere som har fått det problemet med at pumpa ikke går, visstnok kan det holde med å åpne den opp å sjekke etter avleiringer / blokkering..

Håper min ikke har det problemet.. elheat.no selger også den utgaven jeg har kjøpt.

"Neste gjennomføring fant jeg under kupéluftfilteret. Her er det all grunn til å være varsom. Jeg trodde det var tomt for kabler, og borret ivrig i vei der også, bare for å finne ut at det faktisk var et lass kabler der nede. Heldigvis gikk det bra, men det kunne fort blitt kjedelig. "

Hei, har du et bilde av denne gjennomføringen, eller kan du bekrefte om det er det svarte plastdekselet på siden mot hjulet, der hvor blant annet spylevæska går inn?

Mvh. Ole Andreas

Hei.

Jeg tok ut kupéfilteret, det lille batteriet og litt "sånt", da kom jeg til gjennomføringene bakom der. Det er en slags gummimuffer som kommer et stykke ut fra torpedoveggen. På innsiden er det bare ta ta ned sparkeplata. Løsnes med 2 skruer. Torx 20 eller 25, tror jeg.

Hei Frode.

Har du mulighet å laste opp bilder igjen? Skulle å montere Defa kupevarmer og batterilader. Teksten kan lese, men kan ikke åpne bilder. 

Og takk for tråden 👏

Sånn, nå er de lagt opp. Litt hulter til bulter, men. 
De ligger på en webserver som ikke er online for tida, derfor syns de ikke i den opprinnelige posten. 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg