Jump to content

For lav temperatur - C220 CDI W203 2003 - bare 62 grader C

THRUSTandTRUST
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har problemer med å få opp temperaturen til 82 grader C på min C220 CDI W 203 årsmodell 2003!

Temperaturmåleren viser at kjølevæsketemperaturen bare kommer opp i 62 gr C. I kraftige motbakker kan den stige med 5-10 grader, men deretter så faller den tilbake til stabile ca 62 gr C.

Slangene inn og ut av kjølevæskeradiatoren er kalde, så jeg mistenker ikke den "vanlige" termostaten å feile. Derimot er det en sløyfe som går til en liten radiator 10x15 cm helt fremst hvor det står en liten termostat (WIS; nr 18/3) på tegning som riktignok beskriver raps olje motor og er i tilknytning til brennstoffkjøleren i følge tegning. Som om ikke dette er nok, så helt fremst, rett bak grillen og foran den lille radiatoren på 10x15cm, går det et rør litt på sikk sakk som er godt og varmt.  I tillegg ser jeg av skjematikken for kjølevæske at det kan være montert en elektrisk Heater Booster (WIS; nr A6). Så til spørsmål:

1. Er det noen som har hatt eksakt tilsvarende problem og har et godt tips for hva feilen kan være?

2. Noen tipset meg om at det kan være montert et elektrisk varmeelement, en 12V blokkvarmer som trekker en 18 ampere med strøm, hvor er den i så fall montert, hvordan feilsøker man denne og hvilken sikringsnummer har denne funksjonen?

Nå som vi går mot vinteren blir jeg varm av takknemlighet, hvis noen kan hjelpe.

Trådstarter er inne på noe. Har samme problem selv. Bytte av lille termostat foran hjalp bare midlertidig. Dn nye ble også stående åpen. Mine planer er å blokkere slangen helt for gjennomstrømming for å løse problemet.

Varmeelement er ofte problem også. Sitter montert mellom starter og innsugsmanifoil. Koster nok og litt til hos MB, men kan fåes til en noe hyggeligere pris hos f.eks autotrio, stjerneservice eller utlandet. En diagnose vil avsløre om den fungerer eller ei.

Takk for svar, rask respons og gode tips.

Er det en måte man kan feilsøke om det elektriske varmeelementet virker dvs er på eller av? (Jeg har forsøkt å finne hvilken sikringsnummer denne funksjonen går over, men har ikke lyktes så langt.) Videre er det noen som har en referanse til et bilde eller en beskrivelse av utseende på dette varmeelementet?

Jeg tror jeg har lest et annet sted på dette forumet at varmelementet bare slår seg på når AC er på.

Elektrisk varme er som webasto en ekstra feature for at vi her i nord skal få god og rask varme i kupeen (Joda, de hjelper med motortemp også). Motoren derimot skal ikke ha problemer med å bli varm om du kjører annet enn i langsom kø i -20C. Når den ikke gjør det tyder det på feil med termostat. Varmemelementet er nok det som trekker mest strøm, muligens etter startmotor så det skal være en veldig solid sikring. Du kan ikke bruke vanlig multimeter heller for å måle strøm da det går laaangt over 10A der. Du kan se om du finner selve elemetnet og måle spenning over kablene. Det vil være en ganske kraftig kabel til varmeelementet.

BTW Varmeelement og Heater Booster (WIS; nr A6) er nok samme ting.

Takk for svar, rask respons og gode tips.

Er det en måte man kan feilsøke om det elektriske varmeelementet virker dvs er på eller av? (Jeg har forsøkt å finne hvilken sikringsnummer denne funksjonen går over, men har ikke lyktes så langt.) Videre er det noen som har en referanse til et bilde eller en beskrivelse av utseende på dette varmeelementet?

Varmeelementet har samme strømkabel som starteren..

Du kan under innstillinger i instrumentet velge om den skal starte automatisk (lavere enn viss utetemp) eller om den skal kunne slåes av manuelt ved å trykke EC knappen. Fyrer ikke igang over en viss utetemperatur uansett.

Takk igjen.

Jeg har bestemt meg for å starte med å bytte "den gode gamle" termostaten. Bilen har gått 148k, så det kan nok være synderen, jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk. Noe man bør være spesielt oppmerksom på ved bytte? I følge WIS og slik jeg ser det så bør det være en grei jobb.

Takk igjen.

Jeg har bestemt meg for å starte med å bytte "den gode gamle" termostaten. Bilen har gått 148k, så det kan nok være synderen, jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk. Noe man bør være spesielt oppmerksom på ved bytte? I følge WIS og slik jeg ser det så bør det være en grei jobb.

Dersom slangene er kalde og radiator også er det så kan du spare deg den jobben. Har slitt med lav temp på min C220CDI i mange år.

Skifta termostat 2 ganger, ettermontert webasto og bytta elektrisk varmeelement.. Og eneste løsningen er egentlig å tette slangene som går til/fra den lille radiator. Den lille termostatj*velen er bytta en gang, og det hjalp i bare et par måneder. Deilig og varmt i 3 måneder. Latskap fra min side er grunnen til at slangene ikke er proppet for lenge siden.

Takk igjen.

For å feilsøke bedre har jeg dekket til fremme og kjørt (-5gr C ) og kjent på slangene. Både den vanlige kjølevannstermostaten og den "lille" termostaten virker å være syndere. Har bestilt den vanlige, men hva er delenummeret på den lille termostatrakkern og kan den kjøpes over nettet? 

Takk igjen.

For å feilsøke bedre har jeg dekket til fremme og kjørt (-5gr C ) og kjent på slangene. Både den vanlige kjølevannstermostaten og den "lille" termostaten virker å være syndere. Har bestilt den vanlige, men hva er delenummeret på den lille termostatrakkern og kan den kjøpes over nettet?

Den lille rakkern får du ikke kjøpt løst. Iallefall har ikke jeg funner ut av det. Fikk ny med da AC-radiator ble bytta. Får også med ny dersom du kjøper den lille radiatoren til par tusen kroner. Som sagt tidligere, så hjalp det bare midlertidig. Etter par måneder ble den nye også stående åpen hele tiden. Beste er å få blendet slangene for godt. Eneste varige fiks. Har ingen negative konsekvenser for bilen om du ikke har sirkulasjon her. Er kun en ekstra sløyfe de har lagt opp, og som de gikk helt vekk fra i 8 måned i 2002.

Fiks dette først før du kjøper termostat til nesten 1000,- og MB sin spesialkjølevæske som du ikke får kjøpt på vanlig delebutikk..

Om du får tak i en bremseslangetang  i plast (slik som man setter på en slange for å stoppe gjennomstrømming), og klemmer igjen ene av de små slangene helt foran, så tipper jeg at du fort har 80 grader på motor. Går an å bruke en wisegrip-tang, men metalltang som blir liggende å gnage mot AC-radiator er dårlig løsning.

• 1 month later...
Guest Thrust&trust

Takk for tips.

Først byttet jeg den "vanlige" termostaten og tempetaturen kom opp i ca 80 grader under kjøring på motorvei. Så byttet jeg den "lille" termostaten siden jeg merket at den "slapp" igjennom lunket kjølevann. Jeg kan ikke påstå at det ga noen forskjell i temperatur. Den gamle feilfunksjonerte i og med at det ikke er så varme slanger nå. Den er konstruert slik at den gir noe gjennomstrømming for å kunne "føle" på kjølevannstemp. Jeg kunne godt ha tenkt meg å blokkert hele gjennomstrømmingen, men er usikker på om det kan skape komplikasjoner. Hvis noen vet om MB har modifisert bort denne funksjonen/kjøleren på senere modellen så la meg få vite det, eventuelt med begrunnelse.

Takk igjen.

Radiatoren og slangepakka ble fjernet fra og med 8 måned 2002 ifølge EPC. Mulig det var i forbindelse med ny motor (OM612).

Jeg har fått på et lite rør i kobber foran radiator og ha koblet vekk selve radiatoren. Ble fortere varm opp til 60 grader ved normal kjøring rundt 0 grader. Dog er det ikke godt nok da det tydeligvis fremdeles er varmetap i slangene. Vurderer å få flyttet bypassen nærmere varmeveksleren.

• 4 years later...

Takk igjen.

Dersom slangene er kalde og radiator også er det så kan du spare deg den jobben. Har slitt med lav temp på min C220CDI i mange år.

Skifta termostat 2 ganger, ettermontert webasto og bytta elektrisk varmeelement.. Og eneste løsningen er egentlig å tette slangene som går til/fra den lille radiator. Den lille termostatj*velen er bytta en gang, og det hjalp i bare et par måneder. Deilig og varmt i 3 måneder. Latskap fra min side er grunnen til at slangene ikke er proppet for lenge siden.

slangene som går til/fra den lille radiator

Har du noe mere info om kor denne står??

Ser det er eldre post men prøver uansett

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

• 4 years later...
On 10/28/2012 at 10:37 PM, THRUSTandTRUST said:

Takk igjen.

Jeg har samme problem og termostaten er byttet. Fikk tips fra MB om at det er en Pre- heater som kan vere defekt, koster ca 16000 spenn

Booster element.jpg