Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum
bmw518

S 123 t med v8 i Norge

Recommended Posts

Hei

For drøye 20 år siden møtte jeg en kar som påsto at han

hadde eid en 80-talls w123som var levert og godkjent med

500 se v8 motor. Mener han nevnte at den var bygget( og godkjent)

med denne motoren . Basis var en 280 te, tror han nevnte at

Scultz/ Amg eller Brabus var involvert, bilen var forøvrig mørk

blå met.

Noen som vet noe mer om disse bilene, han sa de var eid

av et rederi i Oslo.

Det ble tatt inn i hvertfall tre 123 V8 biler av en fyr på Nesøya mener jeg det var. Han drev med båter, men ikke et rederi. Mener disse var bygd om hos Behrman, basert på 280TE.

Utgangspunktet for bilen jeg har kom ikke derfra. Den ble bygget av et firma som heter Peetz og gikk i DE i to år før den kom til Norge. Denne er også basert på 280TE.

Har sett en annen bil som var basert på en 230TE også, så det fantes noen slike biler i norge.

Takk for flott info karer, finnes det noen bilder av de her !?

Hvordan ble disse godkjent her, vet dere det ?

Samtlige som jeg har lest om som er i Norge, har vært s123 (altså stv). Ingen jeg kjenner til har vært w123.

Ja selvfølgelig, bare jeg som rota her.....

Husker faktisk det sto en sort s123 på

autodb med V8 for endel år siden...

Kjenner noen her eiere til en av disse!?

Har alltid drømt om en slik bil....

Skiftet for mange år siden hjulbuer på en blå met 280 TE med 500 motor.Bilen hadde beige velurint,el.ruter osv og var /er vel en av de det ble referert til her.Vet at den var til salgs for noen år siden i Sandvika  for kr 70000.Har ikke sett eller hørt om den siden.Mener også at det var en godkjent med 380 motor,men usikker på det :lol:

Ja selvfølgelig, bare jeg som rota her.....

Husker faktisk det sto en sort s123 på

autodb med V8 for endel år siden...

Kjenner noen her eiere til en av disse!?

Har alltid drømt om en slik bil....

Anbefaler at du titter på linken du allerede har fått :)

Anbefaler at du titter på linken du allerede har fått :)

:D Ja har det Frode, og kommentert på tråden hans...

Men tenkte på en av de andre bilene som er nevn her....

Skiftet for mange år siden hjulbuer på en blå met 280 TE med 500 motor.Bilen hadde beige velurint,el.ruter osv og var /er vel en av de det ble referert til her.

DETTE må være bilen topic handler om da jeg husker det ble nevnt

at den var beige inni, du har vel ikke noe regnr eller eierinfo på

den Bjørn !? Evnt send det på pm...

Som Alexander skriver ble det tatt inn 3 stk S123 bygd av Behrmann på 80-tallet, en svart, en sølv og en dunkelblau. Disse var opprinnelig 230TE biler, men ombygd med M117 5,0 da de var nye. Opphenget bak mener jeg var hentet fra 450SLC 5,0 og støtfangere var hentet fra 280CE. Bilene kostet over 700000 ferdig registrert i Norge.

Jeg hadde gleden av å eie bilen som var dunkelblau for ca. 10 år siden. Har jo selvfølgelig angret i ettertid på at jeg solgte bilen, men har heldigvis reg.nummer og navn på nåværende eier... :D

Som Alexander skriver ble det tatt inn 3 stk S123 bygd av Behrmann på 80-tallet, en svart, en sølv og en dunkelblau. Disse var opprinnelig 230TE biler, men ombygd med M117 5,0 da de var nye. Opphenget bak mener jeg var hentet fra 450SLC 5,0 og støtfangere var hentet fra 280CE. Bilene kostet over 700000 ferdig registrert i Norge.

Jeg hadde gleden av å eie bilen som var dunkelblau for ca. 10 år siden. Har jo selvfølgelig angret i ettertid på at jeg solgte bilen, men har heldigvis reg.nummer og navn på nåværende eier... :D

Dette er jo morsomt  :D :D du skulle vel ikke sitte på noen bilder av den også !?

Du får heller sladde skiltnummer.... :thumbleft: :thumbleft:

Samtlige som jeg har lest om som er i Norge, har vært s123 (altså stv). Ingen jeg kjenner til har vært w123.

Her har vi en sedan med v8 registrert i Norge. Denne kan du lese mer om her.

p1010030edited.jpg

cimg03781024x768.jpg

cimg0529640x480.jpg

Da jeg vokste opp gikk det en mørkeblå s123 med 5,0 merke og lyden stemte også.

Dette var på Karmøy i 91-93 ca.

Guest Kent

så om jeg leser å forstår dette, så er altså disse bilene levert med V8 nye i norge??

dvs att det er mulig å få papirer fra mercedes om att dette er godkjent, å dermed kan få godkjent

123'n med 177hk 24V diesel?

som da ikke er lov pga NM?

men 5.0 V8 har såpass med NM att dette blir da lovlig?

noen som har noen taker om dette?

Tanken min er at du vil aldri få papirer fra Mercedes, derfor må du finne papirene fra den som bygde bilen eller TUV papirene....og det tror jeg kan bli litt som å lete etter den berømte nåla om du ikke kjenner noen med en slik bil.... :lol:

Ingen av disse er levert orginalt fra Mercedes-Benz, men fra Tuningsfirmaer. Typ AMG etc.

Det er noen ting som er viktig med hensyn til ombygging, det første er BT (Biltilsynet) og det andre er regler. Går du riktige veien på en ryddig måte, så er dette gjennomførbart.

Det går flere med v8 i Norge, men tror du kan telle dem på en hånd.

Jeg vet ikke om likhetsprinsippet gjelder her, men her er iallefall TUW papirer på en 123 med v8 i Norge

tuevberichtorjanretouch.jpg

cimg0529640x480.jpg

Et sånt papir er dessverre i seg selv verdiløst så lenge det ikke er "pålydende" chassisnummeret til den aktuelle bilen som skal godkjennes.

Den godkjenningen der går på flere ting:

* Motor type M117 fra 500SE

* Eksosanlegg tilhørende motoren

* Girkasse tilhørende motoren

* Differensial tilhørende motoren

* Bremser foran fra donorbil, ventilerte skiver, diameter 278 mm

* Andre fjærer

* AMG-felger fra W202: 7.5x17 ET35 foran, 8,5x17 ET30 bak, med 22 mm spacers

Motoren er på 4939 ccm og har 231 hk.

Det var for å vise at det lar seg gjøre. Når man må gå hele veien gjennom bt å den jobben det innebærer forstår jeg godt eieren av papiret har visket bort opplysninger om sin egen bil.

Det hadde ikke spilt noen rolle overhodet, for et papir som det der er for trafikkstasjonen null verdt om det ikke gjelder DEN bilen man skal fremstille for godkjenning. At det er en helt identisk bil bryr de seg ikke noe om.

Forøvrig ser jeg ikke helt poenget med å være så skrekkelig hemmelighetsfull rundt slikt som dette så lenge det ikke er snakk om dokumenter som alle kan bruke og som en person en gang har betalt for - noe dette absolutt ikke er, da det ikke tjener til annet enn å vise at det KAN la seg godkjenne..

Bare til info, det er ikke noe problem å få en bekreftelse fra Mercedes om at chassi til feks den som står på TUV papairet er likt det du har og bruke det videre i en godkjennings gjennomføring med BT.

Det som er viktig er at en starter prosessen tidlig med en søknad, og da er det fint å ha et slikt papir som viser at et likt chassi har allerede vært igjennom en TUV godkjenning, det gjør det hele mye enklere når en skal etterhvert verifisere resten. :P

I fare for å si noe feil, så ber jeg om unnskyldning. Det er lenge siden jeg holdt på med dette sist. Det jeg skal frem til, om likhetsprinsippet i det hele tatt eksisterer her. Når èn bil er godkjent, så burde det i prinsippet ikke være så vanskelig for andre å få godkjent akkuratt samme bygg, om man gjør på akkratt samme måte med dem samme delene / komponentene. Se bare på andre bygg. En volvo 240 har en egen søknad for v8. Hvorfor skulle ikke andre biler også hatt det, så lenge det finnes flere godkjente biler med det samme oppsettet? Jeg la ut dette papiret for å vise at det er mulig. Vi bør jo ikke lenger enn til klubben, hvor en av klubbmedlemmene har en 123 godkjent med v8. Det er for tungvindt i Norge når det gjelder ombygging av biler. BT står i veien. Norge skulle hatt TUW som godkjenningsorgan, der dem ser på andre godkjente bygg.

Mercedes-Benz har som et prinsipp at dem godkjenner ikke ombygging overhode. Jeg har det svart på hvitt fra Mercedes-Benz da jeg søkte om ombygging selv på tidlig 2000 tallet. Du kan få en motordokumentasjon fra Mercedes-Benz, på at du har montert det og det, men dem vil aldri godkjenne det.