Jump to content

Odin E's biler


Odin E
 Share

Recommended Posts

Da var blåskuta solgt, den får ett nytt liv som førstegangsbil. Bedre det enn at den bare står her og råtner..

 

Var foresten på langtur med 211'n for ett par uker siden, ca. 1100 fordelt på to dager. Mye av det var på vinterføre, og bilen fungerte knirkefritt... helt til jeg nesten var hjemme. Fikk varsel om feil på airmatic, men alt fungerer som det skal så det er trolig ingen stor sak. Har hatt samme symtomer ett par ganger før, da har det vært ukontakt og veisalt i kontaktene til ventil og trykksensor ved kompressoren, har ikke sjekka opp hva det er denne gangen ennå, men mistenker at det er en grei sak.

b573567b2f2d3d16392d6f4582967841.jpg

 

Sent fra min G3112 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle egentlig syslet med airmatic-feil ikveld, men lysten til å starte opp 4-maticen ble for stor. Etter å ha stått i 3,5 måned var den strømløs, men det ble fikset med en runde med startkabler. Startet med en gang den fikk strøm Kjørte den inn i verkstedet og satte på ladern.

 

6be70d3e74b8e5682f1e3e647bb5b702.jpg

ad572822ffa136189390845de89a663f.jpg

 

Når jeg først var i gang så byttet jeg girkula, synes den originale w124 kula er rar og klumpete, For noen uker tilbake fikk jeg tak i en w202-kule, fra Jonas94 her på forumet. Synes denne er mye slankere og bedre å holde i.

ea1ff594425dd891289597df709e3679.jpg

 

Sent fra min G3112 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ble litt feilsøking mellom ribbestykkene i går. 64fe8b4a9ef52e3f57ff925389aa5fdd.jpg

 

Som bilde sier, trøbbel i el-krets til venstre bakbelg. Undersøkte kabler og kontakter i øst og vest uten å finne noen åpenbar feil. Prøvde deretter å måle motstand mellom polene i kontakene på belgene. På høyre belg var motstanden mellom 12,5-20ohm (ca.) mellom de forskjellige polene. På venstre belg målte jeg kun noen milli-ohm, nesten ikke målbart i det hele tatt, mellom to av polene. Så jeg vil anta at det er i selve belgen feilen ligger. Begge bakbelgene er uoriginale av merket Arnott, den venstre mener jeg har gått en 70-80tusen km

 

Sent fra min G3112 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

211'n er nå friskmeldt igjen med ny luftbelg. Artig å starte opp uten at det kommer noen feilmeldinger

 

Oppdaget en oljeflekk under 124'n her en dag, det viste seg at det hadde rustet hull i hydraulikkrøret til diff.sperre. Røret ser egentlig fint ut, men hadde rustet noe voldsomt inni klamrene. Greit og enkelt å bytte dette

 

Sent fra min G3112 via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I helga var det 10 minusgrader, vinterveier og sol, kjørte en tur med 124'n og lot 4-maticen jobbe litt. Arti å få brukt den litt på vinteren også.

 

71e338811ee76390ee315f8355fb0313.jpg

 

Fikk tid til å bygge en ny skikkelig subkasse, etter å ha prøvd en løsning med singel 10 tommer, så gikk jeg tilbake til de to 8 tommerne. Selvfølgelig ikke optimalt volum og fasong på kasse, men det er nå det det blir under gulvet, spiller helt ok.

d059fbcef175e544ebffffeb4f1118d3.jpg

 

 

 

211'n fikk ny termostat forrige uke. Den gamle var så og si gåen, har slitt en stund med å få opp temp.en, så virket det som den plutselig ga opp helt og sto åpen, motoren kom aldri over 50-60 grader. Nå fyker den opp på 80-85 med en gang, ifølge måleren.

 

Monterte også xenon i de ekstra Hellalyktene som er montert bak grillen, moro med lys

 

 

Sent fra min G3112 via Tapatalk

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Har vært en rolig bil-sommer, stort sett bare kjøring og vasking. Har  vel kun byttet olje og en skiltlyspære på 211'n. Og har kjørt en del 124 i sommer, moro med snekkestyring og monopusserf97ed05b7d313c62898528865ac889e9.jpg

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pen den 124 din. Har ikke så mye erfaring med snekke styring, men mono visker er tøft. Har lyst på 124.

Egentlig ikke så stor forskjell, men styringa er mer upresis og føles litt mer gammeldags, litt vanskelig å beskrive egentlig.

 

Hvis du er ute etter en fin 124 så kan det ofte lønne seg å se etter bensinbiler, da de ofte har gått mindre, ikke gått som ungdomsbiler osv. M111 (E220 150hk) er nok en motor å foretrekke da.

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vil også tro 220 er en fin motor. Har lyst på en 320T, eller E36T AMG. Har mest lyst på en E500 eller aller mest en E60 AMG. Bare synd de ikke kommer som stasjonsvogn.

Ja, E500 og E60 er jo den ultimate dr?mmebil Det b?r ikke v?re umulig for deg ? finne en grei E320T evt. 300-24V hvis du er t?lmodig.

E220 egner seg godt som bruksbil tenker jeg, du kan f? mye 124 for pengene med en s?nn. 250diesel og 300diesel (OM605 og OM606) er ogs? kurrante s?nn sett, men de kan ofte v?re taxikj?rt/godt brukt og oppleves litt treigere enn E220.

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok oppnåelig for meg flere av de tenker jeg. Jeg har god tid til å finne en. Har en E55 som jeg koser meg med, og som trenger litt stell. Men blir nok en 124 på sikt i tillegg, da de alltid har vært en bil jeg har drømt om å ha.

Skjønner. E55 er en rå maskin det

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Har ikke vært noe aktivitet på denne tråden det siste året, men har skjedd litt forskjellig med bilparken på den tiden. Kort oppsummert:

Ble lei av å legge på kjetting om vintern, så 2011 Vito 113 cdi er erstattet med en 2015 Vito 119 cdi med 4-hjulstrekk.

2007 S211 E220 cdi ble solgt da den nesten ikke ble brukt og for å redusere antall biler. Men taktikken med å ha mindre antall gikk dårlig, for det har kommet ett nytt prosjekt i hus:31be7eeb33d7f3932ee9e9a71ea0325a.jpg707f3354be6c0a1fc1f3c11d0008ff9b.jpg73c8d85901294961f8550314bc28f933.jpg

Sent from my SM-A405FN using Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sysler med oppussing av oksiderte felgkanter. Å snurre felger i dreibenken er fint tidsfordriv i denne holde-seg-hjemme tiden vi er inne i.

Planen er at disse skal på E500'n etter hvert.1df5f9a33526ec09c2abf69a169aa415.jpge7adec2338a13f59684115dac061a2c6.jpgd16b006d24f91dc728e0d7a7ee8a7a91.jpg7e68474898cad440bf19b4338257fd7f.jpg

Sent from my SM-A405FN using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har en plan om å hellakkere 500'n. Lakken på mye av venstresiden bærer preg av sol og varme, i tillegg er det noen småriper på hjørner og en liten bulk i en bakdør. Totalt sett er lakken på halve bilen bra, men å lakkere litt her og der er uaktuellt på denne bilen, og med denne fargen.
Begynte sånn smått å demontere, ser ganske bra ut, selv om det dukket opp en rødbrun overraskelse fremst på venstre kanal..

300'n blir ikke påspandert annet enn diesel og vask for tiden, men så blir den ikke brukt all verden heller da.97d1601668eef397d0513e1ecc023f76.jpg923ce9662b8b406bc7bd7ecf6fe17c72.jpgda9f92b279e629eb895953023a2e7441.jpgfdcc1485c35b499083755d88da1b1055.jpga13bf2e87e540efe794a14cda9644d2b.jpg29b920b6207adbc550e2ad020929460e.jpg

Sent from my SM-A405FN using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...