Jump to content

Odin E's biler

Odin E
 Share

Recommended Posts

Har vært medlem en stund nå og fant ut at det var på høy tid å lage en trad om bilen min  :) .

1994 modell 300T turbodiesel 4-matic. Registrert desember i 93. Importert fra Tyskland i 2005, drosjekjørt i 3 år. Rullet inn i garasjen hos meg nå i februar.

Utstyr:

240          OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR

260          TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION

404          MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT

515          MB RADIO CLASSIC WITH TRAFF. MESS., RDS

531          AUTOMATIC ANTENNA

541          DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD

550          TRAILER COUPLING

586          AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (fRONT AND REAR DOORS)

591          HEAT-INSULTATING GLASS, ALL-AROUND HEATED REAR WINDOE PANE, SINGLE SHEET SAFETYGLASS

620          AIR POLLUTION CONTROL

645          WINTER TIRES M + S

731          WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT

744          DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010

261          TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION

Den er i grei stand, litt rust rund jekkfester, nedenfor høyre rute på innsiden i bagasjerom og en liten flekk under høyrebaklykt på hjørnet mot luken. Den store sorgen er at 4-maticen ikke virker :( , trolig elfeil. Har ikke sett så mye på det enda, men vet at hjernen er ok.

DcaHY.jpg

XiWxP.jpg

eQlDW.jpg

fpkFG.jpg

Ikke all verdens til bildekvalitet, tatt med mobilkamera :) .

Hittil har jeg byttet demper høyre bak, stikkaksling venstre foran er byttet og mansjettene på stikkakslingen høyre foran var dårlige, så mansjettene fra den som ble byttet ut på venstre side ble satt på. Frontlyktene ble byttet av forrige eier da reflektorene var matte på gamlelyktene.

Planen framover er å få ordnet rusten og prøve å finne ut litt mer om 4-matic feilen.

Denne så da fin ut. Er det ikke mer rust enn du har funnet nå, så bør du ha bil i mange år her.

Vet du om den er en 1994 E300 Turbodiesel 4matic, eller en 1993 300 TD Turbo 4matic ?

Utseendemessig ser den jo ut som en 1994. Importert 2005 for å brukes som drosje?

4maticen bør det være mulig å få orden på.

Denne så da fin ut. Er det ikke mer rust enn du har funnet nå, så bør du ha bil i mange år her.

Vet du om den er en 1994 E300 Turbodiesel 4matic, eller en 1993 300 TD Turbo 4matic ?

Utseendemessig ser den jo ut som en 1994. Importert 2005 for å brukes som drosje?

4maticen bør det være mulig å få orden på.

Håper jeg har bil en stund her ja :),  må vel satse på at den holder til jeg blir gammel nok til å kjøre selv i allefall :lol:

Fant litt mer rust under bilen i går, foran høyre bakhjul, der er det en slags oljesentral til ABS/4-MATIC, ved festene til plastplaten under denne sentralen var det et lite hull dørken.

Ble importert som drosje i 2005 ja. Virker litt rart å importere en 12 år gammel bil, men drosjeeier som hentet den selv i tyskland er godt over middels interresert i MB :lol: :lol:. Bilen gikk for det meste som reserve/ekstravogn i løpet den tiden den hadde taxiskilt på taket.

Den er registrert første gang i desember 93, så er det kanskje en 94 modell som er levert slutten av 93??

Gratulerer med from bil. Denne så skikkelig fin ut. Hvordan arter 4Basic feilen seg?

Takk :)

Feilen går ut på at 4-MATIC lampa nederst til høyre i instrumentpanelet lyser, men indikatorlampen som viser at 4-maticen er i drift (trekanten i speedometer) og ABSlampen lyser ikke. Bilen fungerer uten problemer som vanlig bakhjulstrekker og jeg TROR diffsperren bak virker. Forrige eier hadde bilen flere runder på verksted, Motor Trade AS foreslo bytte av 4-matichjerne, dette ble prøvd uten hell. Mekonomen kom også fram til at det var en elfeil, men kunne ikke si hva. En annen lokal MB forhandler testet den mekaniske delen og kunne avkrefte at feilen lå her.

Gratulerer med from bil. Denne så skikkelig fin ut. Hvordan arter 4Basic feilen seg?

Feilen går ut på at 4-MATIC lampa nederst til høyre i instrumentpanelet lyser, men indikatorlampen som viser at 4-maticen er i drift (trekanten i speedometer) og ABSlampen lyser ikke. Bilen fungerer uten problemer som vanlig bakhjulstrekker og jeg TROR diffsperren bak virker. Forrige eier hadde bilen flere runder på verksted, Motor Trade AS foreslo bytte av 4-matichjerne, dette ble prøvd uten hell. Mekonomen kom også fram til at det var en elfeil, men kunne ikke si hva. En annen lokal MB forhandler testet den mekaniske delen og kunne avkrefte at feilen lå her.

At lampen lyser hele tiden er tegn på at 4maticen ikke har hydralikk trykket som den skal ha, har du kjørt tom for hydralikkolje vil denne lyse, eller vist servopumpen ikke klare og levere rett trykk til hydralikkblokka under bilen som styre 4maticen. Har vert bort i dette på mange 4maticer. Og det kan være mange andre årsaker til for laft oljetrykk, kan også ver trykkføler som sitter på hydralikkblokka som er deffekt, den fungere som en bryte,vist den ikke har rett trykk kobler den ikke til 4maticen og lampen lyser heletide. Kom innom jobben min B.O.S Ålesund vist ikke du bor alt for langt borte, så kan vi kjøre en diagnose på hydralikk systemet og ta en gjenomgang på hele el.systemet til 4maticen ;)

At lampen lyser hele tiden er tegn på at 4maticen ikke har hydralikk trykket som den skal ha, har du kjørt tom for hydralikkolje vil denne lyse, eller vist servopumpen ikke klare og levere rett trykk til hydralikkblokka under bilen som styre 4maticen. Har vert bort i dette på mange 4maticer. Og det kan være mange andre årsaker til for laft oljetrykk, kan også ver trykkføler som sitter på hydralikkblokka som er deffekt, den fungere som en bryte,vist den ikke har rett trykk kobler den ikke til 4maticen og lampen lyser heletide. Kom innom jobben min B.O.S Ålesund vist ikke du bor alt for langt borte, så kan vi kjøre en diagnose på hydralikk systemet og ta en gjenomgang på hele el.systemet til 4maticen ;)

Bor 40 mil unna så det er litt vanskelig å svippe innom, men vi får se. Tusen takk for tilbudet :) Har byttet demper bak og måtte etterfylle olje da beholderen nesten var tom etterpå, men 4-Matic lampa lyste lenge før dette ble gjort.

Prøv med en blink kode test først å se hva som dukker opp.http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=37086.0 Bør være to på en slik jobb evt bruke lange ledninger så du kan gjøre det fra inne i bilen.

Takk for tipset :) Har prøvd dette, men det lampa på testeren jeg brukte lyste konstant både før og etter jeg trykket på knappen (testeren fungerte greit og blinket kode på SRS, A/C osv.)

Har også snakket med forrige eier og han fortalte at feilen kom og gikk i perioder før 4-MATIC ble helt borte.

Regner med at test spaken står i normal posisjon, mulig du har en elektrisk bryter for denne funksjonen på din kanskje.

Ingen blink på feilkode avlesningen tyder på feil trykk eller feil med hydraulikken. (lampa lyser som oftest litt sterkere når du kortslutter ledningene og thats it). Slik som Nicolai påpeker :)

Under baksetet på høyre side sitter det en kontakt med åtte pinner på. pinne nr 7 og 8 kan du prøve å løsne fra denne kontakten. Disse kommer fra trykkvakta på hyrdaulikk enheten. Hvis feilen er feil hydraulisk trykk så skal 4matic lampa slukke når disse to pinnen er koblet fra. Prøve å kjør bilen en kort tur og sving kraftig til høyre og venstre for å se om det bryter noe sted. Hvis det bryter i driverket så er det deffinitivt feil trykk, hvis det ikke bryter og bilen sjalter 4matic inn og ut som den skal kan det være selve trykk vakta som er gåen.

Evt bruk 1 time på verksted med 4matic test ustyr (manometer, nippler og rør) tilgjengelig så finner de fort ut hvor feilen sitter. Det går ann å måle trykket 4 steder på disse bilene, ut fra hydraulikk pumpa, ut fra test spaken, ut fra hyrdaulikk styre enheten og på selve kassa. Er egentlig bare å måle seg bakover å se hvor trykket forsvinner.

Under baksetet på høyre side sitter det en kontakt med åtte pinner på.

Fant en kontakt ja. Er det denne?

Under sete:

h0gvG.jpg

Under bil, ved hydraulikkblokk:

coEyf.jpg

Under bilen går det inn 4 ledninger fra hydraulikkblokka til kontakt, disse ledningene er tykke og det virker som det er flere ledere inni (som vanlige strømledninger). Disse ledningene går fra en følere og magnetspoler på blokka. Inngangene på kontakten er merket A,B,C,D,E og F (kan skimtes på siste bilde) og det ser ut som det er en felles "vrikobling" for disse.

På oversiden er et tre små kontakter som står i selve hovedkontakten. En 4poler og to 2polere (8 poler tilsammen), på disse kontaktene er det en del tall og nummer, men jeg finner ingen enkel nummerering som 7 og 8 :?. Inngangene er merket A, B, C, D og E (ingen F), 4poleren står i B, de to andre i D og E.

Etter prøving med å trekke ut de tre kontakten i forskjellige kombinasjoner så trakk jeg ut alle, 4M lampa ble da mørk, koblet kontakt D til igjen, og lampa lyste. Når jeg da tok ut D sånn at ingen var tilkoblet igjen så blinket lampa tre ganger. Hvis dette var en feilkode, så var det i følge oversikten (http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=37086.0) en feil på Stop Light Switch. Lampa ble mørk igjen etter blinkingen og når jeg satte inn alle ledningene igjen så begynte den som ventet å lyse som før. Skulle sette meg inn i bilen og ta en prøvetur for å se om det var noen forskjell etter dette forsøket da jeg oppdaget at 4Mlampa var mørk :shock:, noe som skulle tilsi at ting var som normalt. Tok en prøvetur, men 4M er fortsatt ute av drift og ingen lamper lyser.

Prøvde også engang til med kodeblinktesteren og fikk ingen koder.

Hva betyr dette? Nullstiller 4Mhjernen seg når den mister alle signaler fra hydraulikkenhet eller tar jeg feil?  :? Har ingen peiiling på hva jeg gjorde, men moro å se at det skjer noe likevel  :D

Fint å høre at det er fremgang. Det skal ikke lyse i noen lamper så lenge 4-matic systemet er OK. Når bilen spinner lyser varsel trekanten i speedo. Har du feil på 4matic systemet skal "4-matic" lampa lyse. Du har funnet riktig kontakt. Glemte helt av at du har 94 modell 4-matic, disse er litt annerledes en de gamle utgavene. Har noe annen elektronikk osv.

Var noen av ledningene gul/grønn?

Kontakten under setet har 8 ledninger, 2 som er fra føler til ABS på diff, 2 til sperre 50/50, 2 til 70/39 sperre og 2 til trykkføler. Litt usikker på hvorda dette er på 94 utgavene, men regner med at 4 poleren er til ventilene til sperrene. Og at de 2 andre 2 polerene er til hastighetsføler på diff og den siste til trykk føleren.

Det kan hende det feil på trykk føler lå inne "0 blink" og at når du tok bort denne så fikk du lest ut de andre feilkodene som lå i minnet (3-blink). Når minne er tømt og kontakte til trykkføleren er satt tilbake så var alt ok.

Får du 1 blink når du forsøker å lese ut feilkoder nå? Som i at systemet er OK.

Eneste måten å teste om alt fungerer som skal er egentlig å gi bra med gass på en grus plass for å se om "trekanten" tennes pga hjulspinn. Evt kjøre sakte og "touche" bremsepedalen for å høre etter et svakt klikk, dette er lyden av at 4matic ventilene kobler ut. (4-matic kobler automatisk inn uten å tenne varsel lampa fra stillstand til 40km/h uansett føre)

Var noen av ledningene gul/grønn?

En av ledningene på D kontakt er gul og grønn (jord).

Da jeg startet bilen igjen etter at jeg fikk slukket 4M lampa begynte den å lyse igjen, gjorde da samme prosess som tidligere og denne gangen blinket lampa 1 gang som at systemet var ok. Lampa lyste med en gang jeg satte alle kontaktene inn igjen.

Kontakten under setet har 8 ledninger, 2 som er fra føler til ABS på diff, 2 til sperre 50/50, 2 til 70/39 sperre og 2 til trykkføler. Litt usikker på hvorda dette er på 94 utgavene, men regner med at 4 poleren er til ventilene til sperrene. Og at de 2 andre 2 polerene er til hastighetsføler på diff og den siste til trykk føleren.

Skal under bilen og sjekke hva som er hva.  :)

Eneste måten å teste om alt fungerer som skal er egentlig å gi bra med gass på en grus plass for å se om "trekanten" tennes pga hjulspinn. Evt kjøre sakte og "touche" bremsepedalen for å høre etter et svakt klikk, dette er lyden av at 4matic ventilene kobler ut. (4-matic kobler automatisk inn uten å tenne varsel lampa fra stillstand til 40km/h uansett føre)

Kjørte og prøvde litt i en bakke med løs grus, men under 40 km/h. Sikkert derfor trekanten ikke lyste.

Tok også noen flere bilder her om dagen. I bedre kvalitet og med sommerfelger.

ehcRS.jpg

J1iyp.jpg

f0BI6.jpg

uLlPf.jpg

lZ905.jpg

LZGr.jpg

• 3 weeks later...

Har blitt lite gjort med bilen nå den siste tiden grunnet andre sysler, men her om dagen satte jeg inn baksetene igjen, etter at de ble tatt ut for å komme til kontakten til hydraulikksentralen.

Var under bilen og sjekket hva som er hva, D er trykkføler, E og F (4 poleren) er magnetventiler ved akkumulator, Ber en magnetspole i forkant av sentralen. Er det mulig å måle noen verdier på trykkføleren? Hvis den fungerer som en bryter er det kanskje mulig å "tjuvkoble" for å teste den? Ser ut som ledningen til ABS føleren går "for seg selv" gjennom gulvet.

Har også skiftet noen lyspærer i dashbord og ved girvelger.

• 4 weeks later...

I dag ble det forsking av 4-MATIC-feil igjen, etter lengre opphold. Prøvde trikset med å koble vekk trykkvakta en gang til. Forrige gang dette ble prøvd var det rett etter demperskifte og derfor altfor lavt oljenivå (nesten tom beholder) og trykk. Denne gangen var det rett oljenivå og når jeg tok av nummer 7 og 8 på kontakten under høyre baksete sluttet 4-M lampa å lyse, det ble da selvfølgelig testtur. Etter litt "idiotkjøring" på lokale grusveier ble konklusjonen at 4-Maticen kobler som den skal. Den trekker på begge ender igjen!!! :D  :D  :D  Dette tyder på at det bare er trykkvakta som jukser.  :)

Men....

I løpet av de siste dagene har det vokst frem en oljeflekk på gulvet rett under der hyd.sentralen sitter. Dette ble også sjekket og det ser ut som det er irret/tært så mye på veggen der trykkvakta sitter at det er blitt en lekkasje der.  :shock: Jeg trodde at oljen kom rennende fra en kobling eller noe lenger oppe før den endte opp i dråper nederst, men det ser ut som det er et krater der det er tært som er dypere enn de andre, der pipler det frem en dråpe i ny og ne.

• 2 weeks later...

Skiftet hydraulikkblokka og trykkføler i går, ser ut som dette ble tett og fungerer som det skal. Helt topp å få orden på dette og takk for alle tipsene om feiler og løsninger :D  :D

Fikk tak i brukt blokk som er hel og grei, magnetspolene og trykkføleren på denne blokka hadde 8-pin kontakt og passet derfor ikke på den runde kontakten jeg har. Flyttet derfor over magnetventilene fra den gamle og brukte skjøtehylser mellom ledningene på den "nye" trykkføleren og kontakten.

Den gamle blokka med lekkasje (rød ring)

jNAKq.jpg

"Ny" blokk.

n4mYI.jpg

Ser ut til at du har funnet feilen her ja. Ikke kast den gamle hydraulikk enheten, Ventiler og akumulator er nyttige reservedeler som du kan bruk for det senere. Kan hende systemet må luftes evt brukes litt slik at du får ut lufta. Nå er det bare å glede seg til vinteren  :supz:

• 7 months later...

Kommer en oppdatering her nå, skal prøve å oppdatere tråden og holde litt mere liv i den fremover enn det har vært til nå :)

4-Maticen har fungert utmerket uten feil helt siden hydblokka ble byttet, oljenivået i tanken er stabilt. Morro å legge fjøla flat (selv om det ikke skjer så mye av den grunn) i bakkene og kjenne at bilen kobler inn trekk på alle 4 etter hvert som den mister grepet  :)  8)  8)

Har gjort litt småtterier:

Byttet blinklys foran da de gamle ikke hadde samme farge (lys og mørk grå), fikk lyst til å prøve USA-blinklys og angrer ikke på det.

Byttet baklykter, de gamle hadde sprekk og hull. Nye gulvmatter, svart rips. Fått tak i ny bryter til speiljustering, den gamle justerte bare høyre speil en vei. Skiftet olje og filter på motor og satt inn nytt kupefilter.

Montert skvettlapper bak, ble litt gubbebil, men jeg synes de gir et bedre helhetsintrykk. Det er dumt at ingen greier å skaffe de foran lengre :( Er det noen som vet om noen til salgs så er det bare å rope  :)

vHs9S.jpg

iNw7n.jpg

ot4Ns.jpg

Har syslet litt med en liten stereomontasje også. Er ganske grønn på stereo selv, men har min formening om hvordan lyden bør være, så etter mye spekulering og diverse tips fra kompiser er dette gjort:

Originalhøytalerne er byttet ut med Caliber Competition CSS124 i dasj og Pioneer TS-G1044R i bakdørene.

I bakerste rommet under bagasjerommet har jeg bygd en kasse med der det er to 8" subber. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9798&katid=26&id= Det er ingen voldsomme greier, men et bra tillegg til de (u)originale høytalerne. Forsterkeren http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=9276&katid=34&id= har tatt over plassen til førstehjelpsveska som måtte flytte inn hos reservehjulet.

Dette gir langt fra topp lyd, blir fort litt grøtete på høyt volum, men synes det er helt ok med tanke på at det er helt skjult og ikke tar opp noe bagasjeromsplass.

zcu7.jpg

9rRFE.jpg

Forrige uke var jeg på nysgjerrigtur innom skroten, egentlig for å se etter skvettlapper foran, men dro hjem med innstegslister i rustfritt stål med logo i bagasjen.

x6gw2.jpg

Ikke helt strøkne, litt riper og småbulker, men fullt brukbare :)

Egentlig utrolig hvor underholdende det er å gå rundt og se på gamle vrak  :D

• 2 weeks later...

Flott bil :) og bra att du fant ut av feilen :) Driver å ser litt på 4 matic sjøl, bil som kan anbefales??

Takk for det :D

Anbefales virkelig, det å kjenne hjula ta tak, selv om bakenden er litt løs er helt konge :) Kanskje gunstigere kostnadsmessig med "vanlig" rwd, men når snøen laver ned.... 8)