Jump to content

Torbjørn S124 220TE 95`


Torbjørn
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker den orginale tankutluftingen som tomgangsregulator å det har fungert utmerket. Skikkelig overrasket over hvor bra det funker selv ned mot -20(ikke vært kaldere i år). Så det som bare skulle prøves for å se om det funket har blitt beholdt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bruker den orginale tankutluftingen som tomgangsregulator å det har fungert utmerket. Skikkelig overrasket over hvor bra det funker selv ned mot -20(ikke vært kaldere i år). Så det som bare skulle prøves for å se om det funket har blitt beholdt.

 

Den brukte jeg for et par år tilbake, funker - men langt i fra noen oem/original feeling av den lille solenoiden der.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte opptil to slike solenoider i forskjellige kombo men siden selve setet på disse bare er rundt 4mm i diameter er det ikke rare greiene som passerer av luft. De har også bare to tilstander, åpen eller stengt.

Jeg vil at bilen skal gå på en tomgang på rundt 1000 rpm ved minus grader i kjølevannet, deretter rundt 900 ved ca 20-30 grader pluss, også 750rpm når den er varm.

Ved innslag av AC, kjølevifter, varmetråer, cupevifte, innlegg av gir automat osv ble dette ikke optimalt før etter montering av tomgangsmotor. Det er min erfaring.

 

Når bilen er kald og friksjonen i motoren er stor så trengs litt ekstra luft har jeg lagt merke til. Ser tomgangsreguleringen min ligger på 70-80 prosent åpning ved -18 og den har en åpning på ca 1 cm2, altså ganske stort/mye luft. Men straks bilen har gått i noen sekunder, kanskje rundt 40-60 sek så ligger den åpen med bare 12 prosent. Turtallet er helt likt hele tiden.

Den største luftmengden trengs når bilen/motoren er veldig varm. Etter stillstand en kort tid etter hard kjøring eller midt på sommeren. Er luften i innsuget over 60-65 grader ser jeg tomgangsmotoren har nesten full åpning for å holde turtallet rett den første stunden før tempen synker igjen, og tomgangsmotoren må stenge igjen.

Spesielt arti med automat når tomgangen ligger på litt over 700 rpm, og man legger inn drive, da ville den vanligvis kveles momentant, men nå går den ned på 600 rpm i et sekund også er det rett tilbake på 700 igjen. Man kan sette på alt av strøm, eller vri servo frem og tilbake osv, og gjøre akkurat det samme uten noen forandring. Skikkelig moro :D

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Lenge siden sist her nå. Men bilen går daglig og fungerer uten problemer. Det være seg at to differ, en mellomaksel og en stikkaksel har takket for seg i løpet av året. Men nye sterkere deler sitter nå på plass og det virker til å holde godt nå :partyman:

Motor og gir er upåvirket så langt, og etter snart 38 000km så er jeg fornøyd. Litt innkjørings-issues er bare kos, så lenge det er drivverk som gir seg. Det tar i når pinjongen legger igjen hele tannstellet i bunn av diffhuset, og spilines på mellomaksel vrir seg 1-2 tenner før den gir opp.

 

Ellers er vinteren en fin tid for finjustering av kaldstart på motorstyringen og programmene jeg selger.

Juletre ble hentet for 4je året på rad med denne bilen.  :)

Legger inn litt bilder:

 

 

12143100_443267225880165_4462700186878616950_n.jpg?oh=ba461901aff502373b706c851cec6857&oe=5711FAFC

10295683_443267299213491_1951697182942540367_n.jpg?oh=79461335a030b3ec015ff5e462e51ae4&oe=571405BA

12112379_443267262546828_5751718653698229716_n.jpg?oh=388d6c88309df8c2647bf4664e0266d8&oe=570B7A31

12400936_457397734467114_5611932772849449067_n.jpg?oh=41b051de58b139b3471c2a5c902e2c08&oe=57033795

12376563_461193430754211_8941361016157567871_n.jpg?oh=e420bab9f9928173b88ba1609b66da89&oe=5703BFEE

Link to comment
Share on other sites

Ett sted må det jo gi seg  :lol:

 

Regner med det blir forsterket så det gir seg et annet sted etter hvert.

 

 

Artig å se at dette "hjemmebrygget" fungerer såpass bra.

 

 

Fin artikkel i siste MB Tidende. For de som likte den, er det bare å glede seg til fortsettelsen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det FrodeS.

Ja, drivlinjen er blitt forsterket opp etter disse svakhetene viste seg.

 

Selvbygd motor og elektronikk, som yter 3 ganger original effekt og går rimeligere enn org. ved normal kjøring er ingen hindring for rolig, praktisk bruk. Selv ikke når det blir litt kaldt :thumbright:

Går fortsatt som en klokke på tomgang og starter forholdsvis greit i -23 grader.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...