Tor Anton Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 Jeg bruker den orginale tankutluftingen som tomgangsregulator å det har fungert utmerket. Skikkelig overrasket over hvor bra det funker selv ned mot -20(ikke vært kaldere i år). Så det som bare skulle prøves for å se om det funket har blitt beholdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 Jeg bruker den orginale tankutluftingen som tomgangsregulator å det har fungert utmerket. Skikkelig overrasket over hvor bra det funker selv ned mot -20(ikke vært kaldere i år). Så det som bare skulle prøves for å se om det funket har blitt beholdt. Den brukte jeg for et par år tilbake, funker - men langt i fra noen oem/original feeling av den lille solenoiden der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 da kan det hende jeg får noe hjelp fra kompressoren for den går strøkent. bruker du en tomgangsmotor med slange inn/ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted January 27, 2015 Author Share Posted January 27, 2015 Jeg brukte opptil to slike solenoider i forskjellige kombo men siden selve setet på disse bare er rundt 4mm i diameter er det ikke rare greiene som passerer av luft. De har også bare to tilstander, åpen eller stengt. Jeg vil at bilen skal gå på en tomgang på rundt 1000 rpm ved minus grader i kjølevannet, deretter rundt 900 ved ca 20-30 grader pluss, også 750rpm når den er varm. Ved innslag av AC, kjølevifter, varmetråer, cupevifte, innlegg av gir automat osv ble dette ikke optimalt før etter montering av tomgangsmotor. Det er min erfaring. Når bilen er kald og friksjonen i motoren er stor så trengs litt ekstra luft har jeg lagt merke til. Ser tomgangsreguleringen min ligger på 70-80 prosent åpning ved -18 og den har en åpning på ca 1 cm2, altså ganske stort/mye luft. Men straks bilen har gått i noen sekunder, kanskje rundt 40-60 sek så ligger den åpen med bare 12 prosent. Turtallet er helt likt hele tiden. Den største luftmengden trengs når bilen/motoren er veldig varm. Etter stillstand en kort tid etter hard kjøring eller midt på sommeren. Er luften i innsuget over 60-65 grader ser jeg tomgangsmotoren har nesten full åpning for å holde turtallet rett den første stunden før tempen synker igjen, og tomgangsmotoren må stenge igjen. Spesielt arti med automat når tomgangen ligger på litt over 700 rpm, og man legger inn drive, da ville den vanligvis kveles momentant, men nå går den ned på 600 rpm i et sekund også er det rett tilbake på 700 igjen. Man kan sette på alt av strøm, eller vri servo frem og tilbake osv, og gjøre akkurat det samme uten noen forandring. Skikkelig moro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Lenge siden sist her nå. Men bilen går daglig og fungerer uten problemer. Det være seg at to differ, en mellomaksel og en stikkaksel har takket for seg i løpet av året. Men nye sterkere deler sitter nå på plass og det virker til å holde godt nå Motor og gir er upåvirket så langt, og etter snart 38 000km så er jeg fornøyd. Litt innkjørings-issues er bare kos, så lenge det er drivverk som gir seg. Det tar i når pinjongen legger igjen hele tannstellet i bunn av diffhuset, og spilines på mellomaksel vrir seg 1-2 tenner før den gir opp. Ellers er vinteren en fin tid for finjustering av kaldstart på motorstyringen og programmene jeg selger. Juletre ble hentet for 4je året på rad med denne bilen. Legger inn litt bilder: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Ett sted må det jo gi seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Ett sted må det jo gi seg Regner med det blir forsterket så det gir seg et annet sted etter hvert. Artig å se at dette "hjemmebrygget" fungerer såpass bra. Fin artikkel i siste MB Tidende. For de som likte den, er det bare å glede seg til fortsettelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted January 15, 2016 Author Share Posted January 15, 2016 Takk for det FrodeS. Ja, drivlinjen er blitt forsterket opp etter disse svakhetene viste seg. Selvbygd motor og elektronikk, som yter 3 ganger original effekt og går rimeligere enn org. ved normal kjøring er ingen hindring for rolig, praktisk bruk. Selv ikke når det blir litt kaldt Går fortsatt som en klokke på tomgang og starter forholdsvis greit i -23 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.