Jump to content

Skal kjøpe W140, noen som har gode råd?

Guest kodvaag
 Share

Recommended Posts

Guest kodvaag

Heisann!

Jeg skal til Tyskland og kjøpe en W140...

Engangsavgiften betyr null og niks, da jeg ikke skal ta bilen inn til Norge.

Det er desverre ikke jeg som skal ha den selv, men det kunne være uansett være greitt å vite hva som er bra og mindre bra på de bilene.

Noe av det eneste jeg vet om W140 er at 350Turbodiesel ikke er bra motorer, men den er ikke aktuell, det er en 500SE(L) / S500 / S500L som jeg skal kjøpe.

Prisen bør ikke være mye over €8000,-

Det som er viktig er å få en bil som gir et staselig inntrykk, med riktige farger. Det utelukker de hvite med strøkent blått velour-interiør. (selv om jeg personlig hadde vært overlykkelig med en sånn også)

Hva med denne?

http://www.mobile.de/SID18p7uMfAF-HdZeCKNthAaA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1131392410A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C131%81c-t-vCaMIMkMoRDSeSmVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100F150000E17200C500D1994CPKWC500HinPublicA2A0C400A0D1992A0/cgi-bin/da.pl?top=7&bereich=pkw&id=11111111182366139&

Eller denne:

http://www.mobile.de/SID18p7uMfAF-HdZeCKNthAaA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1131392410A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C131%81c-t-vCaMIMkMoRDSeSmVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100F150000E17200C500D1994CPKWC500HinPublicA2A0C400A0D1992A0/cgi-bin/da.pl?top=6&bereich=pkw&id=11111111185849005&

Eller kanskje denne:

http://www.mobile.de/SID18p7uMfAF-HdZeCKNthAaA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1131392410A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C131%81c-t-vCaMIMkMoRDSeSmVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100F150000E17200C500D1994CPKWC500HinPublicA2A0C400A0D1992A0/cgi-bin/da.pl?top=3&bereich=pkw&id=11111111187471176&

Alle innspill mottaes med stor takk!

Hvorfor ikke kline til skikkelig? http://www.mobile.de/SIDRhKj9rBoCuyLltp8RwP2Yw-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1131394414A1LsearchPublicD1100CCarW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A9%81j-t-vCaMIMkMoPRSeSmVb_X_Y_x_yrdsO~BSRA6D1100F200000E17200F600%FF%A0seH80000000CPKWE600SEHinPublicA2A0A0A0D1992A0/cgi-bin/da.pl?top=8&bereich=pkw&id=11111111182173874& :wink:

Personlig synes jeg en 140 skal være mørk, aller helst svart. Sølv synes jeg blir tamt på dem, samt at karosseriet ikke kommer til sin rett. Bilen virker mere klumpete i lys farver. Jeg er svak for lyse interiør. Det finnes en lys brun som er fin på dem. Tidligere het det dattel, men tror det er noe annet nå. Beige eller lys grå er også fint.

Typiske feil vet jeg ikke om på disse, men V-12eren skal være dyr å holde vedlike/reparere.

Lykke til på jakten.

Jeg er redd for R6-24V

Er disse også kjent for å være dårlige på lik linje med 350DT?

Nei, men 500en er så mye bedre å kjøre og så vil jeg tro at den ikke bruker så utrolig mye mindre bensin at det vil bare være tull å kjøpe de gamle sekserene. V12en går for å være dyr å ha service på, så den er det bare å hoppe over. Går ikke så utrolig mye bedre enn en 500.

M119 motoren er utrolig bra...

Jeg er redd for R6-24V

Er disse også kjent for å være dårlige på lik linje med 350DT?

Nei' date=' men 500en er så mye bedre å kjøre og så vil jeg tro at den ikke bruker så utrolig mye mindre bensin at det vil bare være tull å kjøpe de gamle sekserene. V12en går for å være dyr å ha service på, så den er det bare å hoppe over. Går ikke så utrolig mye bedre enn en 500.

M119 motoren er utrolig bra...[/quote']

M104 (1990-1997) er vel ikke så mye eldre enn M119 (1990-1999)?

At M120 er dyr er det vel ingen tvil om. Det er på en måte to M104

med felles veiv (det ene topplokket er det samme);-)

M119 og M104 har begge 2 (vel, 4 i M119) overliggende kammer,

men variabel innsug.

Topp-pakning på M104 har blitt bedre på de senere modellene,

mener noen. Selv har jeg ikke byttet min, men så har jeg ikke kjørt

lengere enn 95000km heller...

Når det gjelder S500 (M119), så er dette ganske vanlig;

http://www.baxnet.net/merc/oilguides/story.htm

Tror vel det er masse andre problemer med duppeditter til

ekstrautstyr som overskygger motor-relaterte ting, så sjekk

alt (vindusheiser (bakre), vakum/trykk-pumpe for soft-close,

"evaporator" i klimaanlegget, 92-95 miljøvennlig ledningsnett i

motorrom som går i oppløsning, osv.)

Lykke til,

syljua

mvh,

Hei Kodvaag! Hvorfor ikke ta en telefon til Ånund Nomeland, han bor jo også i Kristiansand. Han reiser til Tyskland å leter etter biler flere ganger i måneden. Han har peiling på Mercedes, og kan kanskje hjelpe deg å finne en grei bil. Du treffer ham på tlf. 905 90065, hils ham fra meg :lol:

Guest kodvaag

Takk for alle gode råd!

Ser ut som det blir denne, ferdig prutet til 8800€ :

http://www.mobile.de/SIDN2DHuJIahN6OJBeUKXBXJw-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1132069635A1LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B12%81c-t-vCaMkMoPRSeSmVb_X_Y_x_yprsO~BSRA6D1100E17200DS500I100000000CPKWDS500HinPublicA2A0A0A0H90000000A0/cgi-bin/da.pl?top=1&bereich=pkw&id=11111111188020596&

Skinntilstanden på førersetets sittepute ser ganske bra ut, dette har jeg sett på mange av de bilene som er kjørt 150000km eller mer, så er det merkbar forskjell på førersete og passasjersete, her ser det ganske likt ut.

Noen innvendinger? :D

Generell karosseritilstand ser bra ut. (Jeg har fått tilsendt bilder med høy oppløsning)

Guest Michael Nielsen

Fiiin bil :D

Hva kommer denne på inn til Norge forresten?

Tenker på om det lønner seg økonomisk sett, problemet her på berget er at utvalget er veldig begrenset av fine W140 der "alt" stemmer med tanke på utstyr osv.

F.eks. ´91-92 400 SE har jeg sett flere av til godt under 200.000,-, da begynner det å bli interessant.

Guest kodvaag
Jeg er redd for R6-24V

Du tenker ikke på 300 turbodieselen da?

Ikke oljebrenner i en S-klasse da mann.

Kan da umulig være noe i veien for å holde en viss stil selv om man kjører storbil? :)

Hihi..

Vel, skulle jeg hatt W140 selv måtte det ha blitt akkurat den motoren Frode. Hadde jeg hatt like mange penger som'n Olav, så hadde jeg bare kjøpt noe nytt med 12 sylindre! :D

Guest kodvaag

Jævlig bra! :evil:

Snakket tre ganger med selger på telefonen, alt høres bra ut, så ringer jeg og sier at jeg har flybilett til i morgen, og skal være på Tegel flyplass kl 11.15, så begynner han å snakke et språk, som ikke er tysk, til en kar i bakgrunnen.

Da sier han at jeg ikke kan få bilen før fredag.

Så sier jeg, jeg har snakket med deg tre ganger før, og nå sier jeg at jeg har flybilett til torsdag?

SÅ FÅR JEG VITE AT BILEN HAR ITALIENSKE PAPIRER!! :evil: :evil: :evil:

Vel, litt kjapp telefonering, så finner jeg en annen bil, og får prutet den ned til 9000€:

http://www.mobile.de/SIDGZqHlSEJoKAZ.ZrYQ-srlQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1132170272A1Iindex_cgiD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B11%81V-t-vCaMkMoRDSeSmVb_X_Y_x_yrd~BSRA6D1100E17200DS500D1995CPKWDS500HinPublicA2A0A0A0D1995/cgi-bin/da.pl?top=6&bereich=pkw&id=11111111188153348&

Her er selgeren tysk, har et tysk-klingende navn, og sier at bilen har kun en ripe i ene forskjermen.

Dette gir meg mer "Ordung muss sein" -følelsen, så jeg sier at jeg kommer i morgen og henter bilen. (dvs jeg sender en bekjent på flyet og henter den, for jeg får ikke fri fra unger og kjerring)

Jeg har kjøpt tre biler av tyrkere i Tyskland:

En MB med km juks.

En Mazda Miata som var rusten, selv om han sa "helt fin" i telefonen.

En Mazda Miata som var bedre enn ventet, men hadde tikkelyd i ventilløfterne.

Alle tyskere jeg har kjøpt bil av sier: Ikke kjøp bruktbil av tyrkere i Tyskland. Jeg begynner å tro det er sant, så nå skal jeg passe på at selger har tysk-klingende navn!

At butikken heter http://www.germanco.de/ betyr ikke at det er "germans" bak disken!!!

Bjørn (Lettere stresset men nå ordner det seg) :D

I tillegg så har jeg lovt å brette tøy og tømme oppvaskmaskinen før kjerringa kommer hjem! pust pes

Jævlig bra! :evil:

Snakket tre ganger med selger på telefonen' date=' alt høres bra ut, så ringer jeg og sier at jeg har flybilett til i morgen, og skal være på Tegel flyplass kl 11.15, så begynner han å snakke et språk, som ikke er tysk, til en kar i bakgrunnen.

Da sier han at jeg ikke kan få bilen før fredag.

Så sier jeg, jeg har snakket med deg tre ganger før, og nå sier jeg at jeg har flybilett til torsdag?

SÅ FÅR JEG VITE AT BILEN HAR ITALIENSKE PAPIRER!! :evil: :evil: :evil:

Vel, litt kjapp telefonering, så finner jeg en annen bil, og får prutet den ned til 9000€:

http://www.mobile.de/SIDGZqHlSEJoKAZ.ZrYQ-srlQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1132170272A1Iindex_cgiD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B11%81V-t-vCaMkMoRDSeSmVb_X_Y_x_yrd~BSRA6D1100E17200DS500D1995CPKWDS500HinPublicA2A0A0A0D1995/cgi-bin/da.pl?top=6&bereich=pkw&id=11111111188153348&

Her er selgeren tysk, har et tysk-klingende navn, og sier at bilen har kun en ripe i ene forskjermen.

Dette gir meg mer "Ordung muss sein" -følelsen, så jeg sier at jeg kommer i morgen og henter bilen. (dvs jeg sender en bekjent på flyet og henter den, for jeg får ikke fri fra unger og kjerring)

Jeg har kjøpt tre biler av tyrkere i Tyskland:

En MB med km juks.

En Mazda Miata som var rusten, selv om han sa "helt fin" i telefonen.

En Mazda Miata som var bedre enn ventet, men hadde tikkelyd i ventilløfterne.

Alle tyskere jeg har kjøpt bil av sier: Ikke kjøp bruktbil av tyrkere i Tyskland. Jeg begynner å tro det er sant, så nå skal jeg passe på at selger har tysk-klingende navn!

At butikken heter http://www.germanco.de/ betyr ikke at det er "germans" bak disken!!!

Bjørn (Lettere stresset men nå ordner det seg) :D

I tillegg så har jeg lovt å brette tøy og tømme oppvaskmaskinen før kjerringa kommer hjem! pust pes[/quote']

Godt å høre at det ikke bare er meg som blir holdt i øra hjemme :lol:

I tillegg så har jeg lovt å brette tøy og tømme oppvaskmaskinen før kjerringa kommer hjem! pust pes
Brette tøy? Jeg kaster skittentøyet ned i vaskerommet og neste gang jeg ser det ligger det i klesskapet - er det ikke sånn det skal fungere? :wink:

For å vri rundt kniven litt - i det nye husprosjektet vårt er det tegnet inn en skittentøysjakt fra loftet, gjennom garderoben og rett ned i vaskerommet. Mangler dog en heis opp igjen...må fundere litt på den.

Brette tøy? Jeg kaster skittentøyet ned i vaskerommet og neste gang jeg ser det ligger det i klesskapet - er det ikke sånn det skal fungere? :wink:

For å vri rundt kniven litt - i det nye husprosjektet vårt er det tegnet inn en skittentøysjakt fra loftet' date=' gjennom garderoben og rett ned i vaskerommet. Mangler dog en heis opp igjen...må fundere litt på den.[/quote']

Trenger vel ikke heis opp, kan ikke kona bo i kjelleren så kan unga hente klær når de likevel er nedom med mat til henne? Må jo holde hushjelpen i live. :lol:

Jeg har også blitt frarådet å kjøpe bil av Tyrkere i Tyskland. Til tross for det måtte jeg bare prøve. (tror ikke på andre enn meg selv :wink:) Det var faktisk en W140 jeg kjøpte den gangen også. Det var to brødre som drev en liten bruktsjappe i en småby litt sør for Frankfurt. Det virket som om nesten hele byen var overtatt av Tyrkere. Mye så meget snuskete ut, men det var også meget strøkne deler av byen. Ihvertfall var både butikken og de som drev den ryddige og hyggelige. Det virket som om de var populære i lokalmiljøet, for det var mye folk innom, og alle virket blide og tilfredse. Jeg tror det er større sjans til å treffe på uredelige selgere i de større byene. I småbyer må du drive seriøst for å overleve.

Og bilen, En -92 300 SE med kun 53000 km på telleren var god som gull. Jeg solgte den til en som jobba for meg, og han smiler ennå. :wink:

Guest kodvaag

Da ble det den bilen med italienske papirer hos tyrkerne!!!

Den som han tyskeren skulle selge som hadde "kun en ripe i forskjermen" var et vrak, forrige eier hadde hatt HUND, og karrosseriet så ikke ut.

Den bilen som jeg ikke ville ha pga papirene, den ble det. Men, han som henter den for meg rakk ikke å få orden på papirene innen strassenverksamt stengte. De stenger kl 12 på fredager over hele Tyskland. Så nå ligger han på hotell i Berlin helt til mandag...

Men, han sa at bilen var kjempefin, og det var kun en (Italiensk) eier, og alt indikerte at kilometern stemte (111000km)

Bilen ble kjøpt på www.germanco.de altså.

Hurra!!

Bare synd ikke jeg skal ha den å kjøre i selv. :(

Vel' date=' litt kjapp telefonering, så finner jeg en annen bil, og får prutet den ned til 9000€:

[/quote']

9000€ for den brakka der? Det skulle bli ca. 70.000 norske. Det er faenmeg til å grine av! Får jo bare en halvsliten 124 til den prisen her.

Avgifter :axe: Avgifter

halvsliten 124 med bakseter da.... eller :rock:

Jepp, som fusker og bærer seg og stadig må påkostes massevis av tusenvis av kroner !

Kjøper man en varebil derimot, er det mulig å få en riktig så fin en. Som brenner ordentlig drivstoff også :-)