Jump to content

Slitte foringer på W211?

Sven Håkon
 Share

Recommended Posts

I dag hadde jeg 211en på bukk for å sjekke diverse foringer i understellet, men sant å si ble jeg ikke særlig mye klokere etterpå. Jeg mistenker at det er "noe" som må byttes både i for- og bakstilling, men er usikker på hva. Årsaken til mistanken er en svak klonkelyd ett-eller-annet sted foran under kjøring med gitte omstendigheter, samt en følelse av at bilen er litt nervøs eller "løs" under f.eks. skifte av felt på motorveien. Jeg mener å kjenne igjen sistnevnte følelse fra 190en for flere år siden, og mener videre at det da var ett av spissingsstagene som måtte skiftes.

Med bilen stående i ro klarer jeg også å fremprovosere en "klonkelyd"/slakke på høyre side foran ved å rugge øverst på hjulet (sideveis begevelse med mye kraft). På venstre side kan jeg hverken høre eller kjenne noe som helst uansett hvor mye jeg prøver.

Med bilen i luften la jeg merke til at både for- og bakdekk på høyre side hadde merkbart mer slitasje på innsiden enn dekkene på venstre side:

IMAG0261.jpg

Hjullagrene kjennes OK ut, men det er en liten slark i styringen (formodentlig i tannstangen) som kan kjennes med hjulene i luften. Bak kan jeg lokke frem en knirking/gnissing ved å sakte presse fremre eller bakre del inn/ut. Det kan høres ut som om denne lyden kommer fra spissingsstagene, men uten stetoskop er det vanskelig å si.

Jeg forsøkte som best jeg kunne å bende på foringer og stag (dog var jeg oppmerksom på å ikke skade noen av beskyttelseshettene), men uten noen referanse på hvor mye bevegelse som er innenfor spec, og ei heller noen klar formening om hva jeg burde se etter var det ikke fritt for at jeg følte meg litt amatør der jeg stod med kubeinet i hånda. Er det noen gjengangere som kan gi litt nervøs bil, eller andre tips for hva jeg bør gjøre?

de gangene jeg har klart å få frem klonkelyd foran på w124n ved å rikke kraftig på hjulet (bilen stående på hjul) så har det vært løse hjulbolter eller løse bolter i støtdemperfestet på spindel

Guest Gjesten

Nervøs følesen ved feltskifte pleier mange ganger på Mercedes å være ytre nedre bærearmsforinger bak. Truck virkning. Som om rompa svinger ut litt.