Jump to content

m103 motor, 87-88mod. 2,6l


Aleksander Krossøy
 Share

Recommended Posts

sliter med tomgang på min 260E 4matic. veldigt lettstarta og maler som ein katt på tomgang til motoren passerer 60`C. når motoren har passert 60`C mister motoren turtall til 4-500 rpm for så og jage ujevnt mellom 300-2000rpm og stopper tilslutt.

 

har feilsøkt litt, men finner ikkje noke vakum lekasje, har limt igjenn slanger på tomgansregulator, prøvd med andre opv rele, styreboks, tomgangsregulator osv.

 

har hørt rykte om at modeller før 89 har svakhet på stor slitasje på kamaksel. kan dette være aktuelt i mitt problem på min 87-88 mod.

 

har gått rundt 350-400 000 km

Link to comment
Share on other sites

Først: Om du napper ut OVP-reléet når motoren er varm, blir gangen jevnere da? Hvis ikke, så er det sikkert kaldstartsdysa som lekker. Hvis den blir bedre er det "noe med elektronikken".

Så hadde jeg prøvd tempsensoren. Denne står bakerst på blokka, og er enten en rund, svart plugg med fire pinner inni, eller en tohodet grønn plugg.

Om det ikke hjelper hadde jeg sett over ledningsnettet, da spesielt ledningene som går til akkurat denne sensoren.

Alternativ tre er å sjekke OVP-reléet (bak batteriet). Det er ikke nødvendigvis i orden om sikringen(e) på toppen er OK.

 

Link to comment
Share on other sites

Først: Om du napper ut OVP-reléet når motoren er varm, blir gangen jevnere da? Hvis ikke, så er det sikkert kaldstartsdysa som lekker. Hvis den blir bedre er det "noe med elektronikken".

Så hadde jeg prøvd tempsensoren. Denne står bakerst på blokka, og er enten en rund, svart plugg med fire pinner inni, eller en tohodet grønn plugg.

Om det ikke hjelper hadde jeg sett over ledningsnettet, da spesielt ledningene som går til akkurat denne sensoren.

Alternativ tre er å sjekke OVP-reléet (bak batteriet). Det er ikke nødvendigvis i orden om sikringen(e) på toppen er OK.

 

prøvde å nappe ut opv-releet, men då stoppa bilen. fekk ikkje start på han heller uten releet.

prøvde og å koble ut temp sensoren, då fuska motoren under pådrag. opv-releet ska vera ganske nytt, vart ikkje noke forskjell når eg bytta releet for ein stund siden so eg trur ikkje da e problemet.

kan prøve med ny temp. sensor, men har ikkje den typen i reserve: gemmle typen, grønn med 2 plugger.

Link to comment
Share on other sites

prøvde å nappe ut opv-releet, men då stoppa bilen. fekk ikkje start på han heller uten releet.

Da er ikke utgangspunktet spesielt bra. Den skal gå i nødmodus om du trekker ut hjernen eller OVP-reléet. Da er det et problem med den mekaniske delen av innsprøytninga, og den tror jeg det er en del færre som kan å feilsøke/justere.

Det kommer noen til landstreffet som er proffe på justering av KE-jet'en. Landstreffprisen og justeringa blir mindre enn å la et verksted gjøre den jobben ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da er ikke utgangspunktet spesielt bra. Den skal gå i nødmodus om du trekker ut hjernen eller OVP-reléet. Da er det et problem med den mekaniske delen av innsprøytninga, og den tror jeg det er en del færre som kan å feilsøke/justere.

Det kommer noen til landstreffet som er proffe på justering av KE-jet'en. Landstreffprisen og justeringa blir mindre enn å la et verksted gjøre den jobben ;)

 

 

når eg tenker meg om so kan da stemma, for da e sterk bensin lukt bak bilen når han går på tomgang. men kan ikkje vera store justeringa for motoren går ufattlig fint ellers, og er imponerande godt drag i motoren. sletn 2,6 med automat å 4matic so har kjørt nesten 400 000km målte han til 10.2 sec frå 0-100.

men e da muligt å prøva seg fram på justeringa, ka so skal til for å få den lille endringa?? :)

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Som Einar sier er det få verksteder som har kompetansen til å gjøre det. Tviler på at det er voldsomt mange her inne som kan hjelpe med det. Regner med at man uansett bør ha avgassmåler for å kunne justere den mekaniske delen.

Hvis jeg ikke husker helt feil er det enkelte av justeringene der du knapt skal være borti skruen for å justere, så jeg tror prøving og feiling ikke er en videre god plan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...