Jump to content

Harald sin 1973 280E

Harald
 Share

Recommended Posts

Da får jeg lage en tråd om min tredje /8 også. Det er en serie 1,5 produsert i januar 1973. Jeg kjøpte den i februar 1997 av et medlem i MBKN. Den hadde da vært avskiltet siden 1994.

Det ble et par kjøreturer med prøveskilter før jeg begynte å sveise rust. Lite ante jeg da hvor mye sveising det skulle bli. Jeg skiftet noe stål i gulvet venstre foran, hadde ute varmeapparatet og sveiset noen rusthull i torpedoveggen. Jeg fant nå ut at her hadde vært folk og sveist før. Forskjermer, kanaler og nedre deler av bakskjermene var byttet. Det var brukt uoriginale deler med dårlig passform og arbeidet som var gjort var elendig. Bakskjermen stod i spenn slik at de bulte utover og kanalene tok borti dørene.

Jeg begynte å lete etter deler og kjøpte 3 gode dører, nye innerskjermer bak og hele bakplaten ble også kjøpt. Planen var å bytte nedre del av bakskjermene. Jeg byttet deler av innerskjermene bak og reservehjulsbrønnen. Dette var vinteren 1999. Arbeidet med bilen ble nå nedprioritert og bilen stod lagret i en garasje til vinteren 2005.

Hvis jeg skulle få denne bilen på veien igjen, var det nå eller aldri. Jeg holdt på i garasjen kveld etter kveld. Jeg hadde nå bestemt meg for å skifte hele bakskjermene og nye ble kjøpt inn. Kjøpte nye originale kanaler og jekkfester. Deler av høyre gulv ble skåret ut fra en delebil. (Har hatt 3 stk. /8 delebiler i løpet av disse årene). Fikk også tak i originale, brukte framskjermer og bagasjeromslokk.

Høsten 2008 var all sveisingen ferdig og jeg begynte med sparkling og pussing. Grunnet hele karosseriet med epoxy, men selve lakkeringen gjorde jeg ikke selv. Bilen ble lakkert februar 2009.

Nå kunne jeg begynne med det kjekke arbeidet: Monteringen. Det var en hel jobb å lete fram alt som var demontert. I årenes løp hadde jeg samlet på lister, lykter, støtfangere osv. Fant frem det som var finest og monterte på bilen. Ny frontrute var kjøpt og på en ferietur til Tyskland hadde jeg kjøpt alt av gummipakninger nytt. Monterte også lokari aluminium innerskjermer i framskjermene.

Høsten 2009 var det klart til prøvekjøring. Motoren hadde da ikke vært i gang på over 12 år. Det var en spesiell følelse da bilen for første gang rullet ut av garasjen for egen maskin. Det var nå blitt vinter og jeg ville vente til våren med å registrere bilen. Vinteren ble brukt til å gjøre diverse med motoren: Justert tenning, stifter og ventiler. Skiftet luftfilter, tennplugger og ledninger, vannpumpe, renset kjølesystem og skiftet diverse kjøleslanger. Bremseslanger, skiver og pakninger i hovedsylinder ble også skiftet. Grovt regnet har jeg brukt 2000-2500 timer på alt arbeidet.

I april 2010 ble bilen registrert og bilen ble brukt hele sommeren. Kjørte ca. 8000 km uten et feilslag. Bortsett fra en tur til Sauda i februar har jeg ikke brukt bilen i vinter. Det er en utrolig god bil å kjøre til tross for at den nå er 38 år gammel. Den gang var det stor forskjell på Mercedes-Benz og andre biler.

Utstyrsliste:

063 – Stoffseter

247 – Oppvarmet bakrute

401 – Enkeltseter

411 – Mekanisk skyvetak

426 – Automatgir, gulvgir + servostyring

438 – Rullebelter foran

454 – Tanklås

526 – Mekanisk antenne

573 – Hodestøtter foran

618 – Halogen lykteenhet

631 – Førstehjelpsskrin

811 – Høyttaler bak

Historie:

Bilen ble registrert 15.01.1973 med reg. nr. HD-TV 311 ved Heidelberg i Tyskland. Første eieren i Norge registrerte den i august 1974. Han bodde i Asker og døde i 1977. Da fortsatte hans kone å kjøre bilen til 1991. Jeg har snakket med henne og hun har fremdeles en 190E 1986 som hun har hatt siden det.

I 1991 kjøpte MBE-medlem Espen Bryne bilen. Den var da kjørt 100 000 km. Deretter hadde den to eiere til før den ble avskiltet i 1994. Jeg kjøpte den som sagt i 1997 og den var da kjørt 185 000 km.

XkZRt.jpg

OCwT.jpg

TR2CM.jpg

D3lLC.jpg

LlKNS.jpg

mPV0.jpg

hUGim.jpg

4q9Ob.jpg

2NGx5.jpg

x9wJ.jpg

snbD.jpg

9Mljo.jpg

FQ2vm.jpg

0WtCN.jpg

0Z876.jpg

WMTXY.jpg

zkEXU.jpg

TxPq5.jpg

z7iKk.jpg

joxA7.jpg

IrTx.jpg

Yr2TD.jpg

KndGR.jpg

se5w.jpg

MQaSP.jpg

MsXqY.jpg

TtRBV.jpg

31LAq.jpg

eynR7.jpg

vV7rm.jpg

3BEVT.jpg

l8YG3.jpg

izEDc.jpg

LDZ6u.jpg

SksFE.jpg

dSJbr.jpg

6Mhw0.jpg

rZJlw.jpg

fSPQh.jpg

a5w2D.jpg

hRDzx.jpg

BxJH.jpg

rDVlH.jpg

S5tXr.jpg

8v0x.jpg

ukvD.jpg

SWo.jpg

728bJ.jpg

lIeg.jpg

• Like 1

Harald har jo allerede jaget noen dypt frustrerte BMW-er opp bakker i venstre fil med denne. :lol:

En veldig fin bil, som i tillegg går som ei olja kula.

Og så virker ens egne prosjekter så små og enkle når en ser bildene her.

:D :D Fantastisk arbeid,må bare som mange andre her bøye meg i støvet når jeg ser hvor grundigt du går til verks og med det resultatet  :lol:

Er rett å slett misunnelig når jeg ser hvor bra det blir når man kan det man holder på med,kjempebil det er blitt  :P :P

• 2 weeks later...

"restaurering" får liksom en litt ny betydning.  :shock:

Det må vel en del kunnskaper og ikke minst tolmodighet til for å få alt 100% riktig når man gjør så store inngrep i bilen? Hvordan blir den når så mye er byttet ut?

Bilen blir aldri helt som original når det blir byttet så mye. Jeg fant f. eks. ut at taket blir satt på etter bakskjermene når bilen produseres. Da er det ikke mulig å få det helt originalt. Jeg byttet heller ikke ut hele gulvplatene eller innerskjermene, bare det som er rustet. Jeg helsveiser når jeg bytter en del av platene. Når jeg bytter hele karosserideler punktsveiser jeg. På denne måten blir det mest mulig likt det som fabrikken har gjort.

• 2 weeks later...

Siden jeg begynte å bruke bilen i fjor, har jeg hatt problemer med lekkasje fra bensinpumpen. Har prøvd 3 forskjellig pumper, men det er samme feil på alle. Originalpumpen gikk ut av produksjon i 2004 og det har vært noen nye til salgs til 900-1000 euro. I fjor begynte Bosch å lage en erstatningspumpe for Mercedes med D-jetronic. Jeg kjøpte en som jeg nå har montert og håper denne også har en levetid på over 30 år. Den var lengre enn den originale, så beskyttelsesdekselet måtte modifiseres litt.

P6F5w.jpg

rJXcY.jpg

NsQxz.jpg

• 3 months later...

Tidligere i vår fikk jeg glassblåst og pulverlakkert noen gamle barock felger. Resultatet ble bra.

Så gikk turen til Dekk1 hvor Charlie skaffet nye dekk. Michelin lager originaldimensjon 185R14, men de koster skjorta. Det ble derfor Vredestein 195/70R14.

Greit med nye dekk da vi var en tur i Danmark og Sverige i sommer. Benyttet også anledningen til å kjøpe noen deler hos Klaus & Co i Flensburg. Blant annet kjøpte jeg nye pakninger til luftevinduene i framdørene. Disse har lekket vann ved kjøring i regn, noe som har vært irriterende. Nå er pakningene skiftet og det blir spennende å se om de holder tett.

iwytE.jpg

CT7Z6.jpg

k0OB.jpg

ay1Or.jpg

BQCMz.jpg

• 3 months later...

I høst passerte bilen 200000 km og står nå i garasjen for vinteren. Det er mye blårøyk fra eksosen, så jeg skal skifte ventiltetningene og håper det blir bedre. Da jeg tok ut den ene kamakselen fra kamakselhuset, var det et lager som var opprevet. Heldigvis kjøpte jeg en delemotor på Ekeberg for noen år siden, så jeg bruker deler fra denne. I dag bestilte jeg ventiltetninger og pakningen mellom topplokk og kamakselhus.

sbSmx.jpg

okQr5.jpg

edLz.jpg

ny0iS.jpg