Jump to content

Harald sin 1976 240D 3.0

Recommended Posts

Her er min andre 3.0. Jeg kjøpte den i juni 2009 hos en bruktbilforhandler utenfor Drammen. Den skulle være i meget god stand, men den var ikke mer enn i brukbar stand, knapt nok det. Problemet er at det er rust i torpedoveggen, så vannet renner inn i kupeen, for øvrig en vanlig feil på disse bilene. I mangel av tid til å fikse dette, står bilen i garasjen og blir bare brukt når det er tørt vær.

Det er meningen at denne skal overta etter vår hvite 3.0. Den er et mye bedre utgangspunkt å ta vare på. Det er også automat i denne, noe jeg synes passer best i disse bilene.

Bilen har hatt to eiere før meg, og jeg har snakket med begge. Første eier kjøpte den ny da han bodde i Tyskland i 1976 og han tok den hjem til Norge i 1977. Han valgte /8 istedenfor W123 for han ville ha en skikkelig Mercedes med stående frontlykter.

Bilen ble avskiltet i 1998 og fikk ny eier som skiftet diverse karosserideler og lakkerte bilen. Den ble registrert igjen i 2006. Km-stand er 224000.

Utstyrslisten:

064 – Stoffseter

233 – Tåkelys lyser ikke sammen med nær-/fjernlys

401 – Enkeltseter

420 – Automatgir, gulvgir

502 – Høyre utvendig speil

550 – Tilhengerfeste

590 – Varmebeskyttende glass, oppvarmet, laminert bakrute

618 – Halogen lykteenhet

631 – Førstehjelpsskrin

656 – Michelin dekk

910 – Større generator

C370n.jpg

R5rvA.jpg

SDzQZ.jpg

• Like 1

Riktig! Fargen er 876 zypressengrün metallic. Den var å få på /8 fra juli -75 til desember -76. Jeg har sett noen 123 med denne fargen.

Første eier bodde i Hokksund, derfor har den KT-skilt. Jeg har kjøpt tidsriktige skilt som skal settes på.

Det en del detaljer som er forskjellig fra -75 modellen, blant annet er multihendelen den samme som på 123.

Riktig! Fargen er 876 zypressengrün metallic. Den var å få på /8 fra juli -75 til desember -76. Jeg har sett noen 123 med denne fargen.

Første eier bodde i Hokksund, derfor har den KT-skilt. Jeg har kjøpt tidsriktige skilt som skal settes på.

Det en del detaljer som er forskjellig fra -75 modellen, blant annet er multihendelen den samme som på 123.

Hadde samme farge på min w123  :D Har aldri sett en /8 med denne noen gang. Den kledde bilen

utrolig godt! Hvordan farge har du på interiøret? Stas med org og tidsriktige skilt :thumbright:

Interiøret er beige. Litt falmet oppe på bakseteryggen og hull i stoffet på førerstol. Men jeg har fått tak i en passasjerstol med fint stoff som skal settes i. Det var denne bilen jeg satte i rattet jeg kjøpte av deg i fjor. Det er det eneste jeg har gjort med bilen siden jeg fikk den utenom å samle deler.

• 1 year later...

Siden bilen fungerte som delebil for min andre 3.0 noen dager, benyttet jeg anledningen til å gjøre litt med denne. Jeg hadde radiator og oljekjøler ute. Renset kjølesystem og fylte på frisk kjølevæske. Rustbehandlet oljekjøler. Montert blokkvarmer. Justert ventiler. Jeg fant ut at gass-stagene var feil justert slik at dieselpumpen ikke ga fullt ved bånn gass. Bilen har virket noe treg, så det skal bli spennende å se om dette hadde mye å si.

U3If.jpg

• Like 1
  • 7 years later...