Jump to content
Jens Honoré

Samletråd for /8 Biler i markedet

Recommended Posts

Aha, så /8 er v8?  :lol: Gikk helt i betegnelses-fella her. Har aldri sett det har stått 230 (pungtum) 4 noen gang  :?

/8 er bare en forkortelse for en litt merkelig karosserikode. Jeg tror de hadde W114/8 og W115/8 av en eller annen grunn, og forkortelsen ble da bare /8 (strekåtte)

 

Forhåpentlig noen som vet mer om dette enn meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

/8 eller strek-åtte som vi sier er "klengenavnet på W114 (6-sylindret) og W115 (4-sylindret).  Fordi noen av disse hadde samme modellbetegnelse (200, 220 og 230) som forgjengeren W110. (Også kalt heckflosse). For å skille på disse ble de nye betegnet som /8, rett og slett fordi de ble lansert i 1968.

 

Som nevnt ble 230 levert både som 4 og 6 sylindret utgave. W114 - 230.6 og W115 - 230.4.

 

W115 ble også levert med en 5-sylindret motor de siste årene. Den fikk betegnelsen 240D 3,0.

 

W114/115 ble avløst av W123 i 1976. Fra da av hadde både 4,5 og 6-sylindrede motorer samme modellkode.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er kjekt å reparere forgassere! Mye snasne deler i dem!

Share this post


Link to post
Share on other sites

har ikke prøvd det, men jeg går utifra at det er litt enklere å justere en weber enn solex 4A den er jo kjent for å være litt lunefull. Samtidig som den er enklere uten all vakum opptrekk osv. Men Forgasserservice klarer nok å få skikk på solexen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...