Mr. Nygård Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Grunnet litt spesielle føreforhold rundt der jeg bor, er det ganske mye vann i vegen for tiden. Høye brøytekanter og omslag til mildvær gjorde at det var mye vann som har samlet seg i vegbanen. Hvor mye vann tåler en 211 i godt driv gjennom disse temporære innsjøene ? Er det noen tiltak som kan gjøres i forkant av en slik tur? Ble ganske godt spylt under og i hjulhusene om ikke annet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Hvor mye vann tåler en 211 i godt driv gjennom disse temporære innsjøene ? Det er vel du den nærmeste til å finne ut. Det første som jeg tenker på av utsatte deler er lyktene. Spesielt de i støtfangeren. Om de står på vil glasset være varmt, og kan sprekke av nedkjølingen. (eller er det plast på 211? ) Om det er elektriske bokser og koblinger på lave og utsatte steder vil nok disse være godt beskyttet. Så en tur gjennom en 20-30 cm dyp innsjø som tar noen sekunder vil den nok ikke ta skade av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TommyGun kal.45 Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Slå på tråden dersom du ikke kom deg igjennom og vannet fosser inn Men tror nok 30 cm pluss litt til vil fungere. Har selv en 211 og har kjørt igjennom noen dype kulper. Men likte det ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted January 17, 2011 Share Posted January 17, 2011 Under storflommen i Gudbrandsdalen i 1995 var jeg sistemann som passerte E6 nord for Ringebu. Veivesenet sto klar med sperrebukken, og satte den ut bak meg. Jeg antar at det var ca 40 cm på det dypeste. Det var ingen problemer, bortsett fra at det var litt tungt å skyve på vannet. Jeg kjørte den gang en E250D (W124) Bilen foran var en BMW 5-serie. Den fikk problemer, men kom seg på tørt land igjen før den stoppet. Jeg vil anbefale å ikke ha for høy fart ut i dammen, da kan du slå i filler støtfanger o.l. Men hold oppe farten ute i vannet. Under dagens forhold må du også være obs på at det kan være is i bunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Andersen Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 hever du eksosanlegget og luftinntaket får du en ordentlig amfibiebil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts