Jump to content

211'n som amfibiebil

Mr. Nygård
 Share

Recommended Posts

Grunnet litt spesielle føreforhold rundt der jeg bor, er det ganske mye vann i vegen for tiden. Høye brøytekanter og omslag til mildvær gjorde at det var mye vann som har samlet seg i vegbanen.

Hvor mye vann tåler en 211 i godt driv gjennom disse temporære innsjøene ?

Er det noen tiltak som kan gjøres i forkant av en slik tur? Ble ganske godt spylt under og i hjulhusene om ikke annet  :lol:

Hvor mye vann tåler en 211 i godt driv gjennom disse temporære innsjøene ?

Det er vel du den nærmeste til å finne ut.  :D

Det første som jeg tenker på av utsatte deler er lyktene. Spesielt de i støtfangeren. Om de står på vil glasset være varmt, og kan sprekke av nedkjølingen. (eller er det plast på 211? )

Om det er elektriske bokser og koblinger på lave og utsatte steder vil nok disse være godt beskyttet. Så en tur gjennom en 20-30 cm dyp innsjø som tar noen sekunder vil den nok ikke ta skade av.

Under storflommen i Gudbrandsdalen i 1995 var jeg sistemann som passerte E6 nord for Ringebu. Veivesenet sto klar med sperrebukken, og satte den ut bak meg. :)

Jeg antar at det var ca 40 cm på det dypeste. Det var ingen problemer, bortsett fra at det var litt tungt å skyve på vannet. Jeg kjørte den gang en E250D (W124)

Bilen foran var en BMW 5-serie. Den fikk problemer, men kom seg på tørt land igjen før den stoppet.

Jeg vil anbefale å ikke ha for høy fart ut i dammen, da kan du slå i filler støtfanger o.l. Men hold oppe farten ute i vannet. Under dagens forhold må du også være obs på at det kan være is i bunnen.

• 3 weeks later...