Jump to content

Bilen starter ikke :-(

Thomas Madsen
 Share

Recommended Posts

Den skal ikke til BoS Jessheim.

Ut ifra hva jeg har lest på høyre Cat av på min og da blir jobben plutselig såpass stor at jeg heller tauern den til en egen bukk og får det gjort i løpet av en helg...

Akkurat nå hadde det vært greit med manuel kasse :-)

Så ut til en kosejobb :-(

Skal se om jeg ihvertfall kan få bilen opp på bukker hjemme og ta en titt oppunder.

Håpet er vel att det bare er lite futt igjen på batteriet :-)

Ifølge WIS må jeg ha av Cat høyreside siden jeg har 4matic..

KAn jo være att det er mest for "enkelheten", men vi får se...

Ser ikke helt ut fra bildet ditt hvor boltene til starter sitter, men bør jo være mulig å komme til fra undersiden....

Det var vel han Christoffer med 600 prosjektet som var på jakt etter motornummer.

Som jeg ikke fant på EPC eller noe annet jeg har tilgang til ihvertfall...

Som du ser på bildet, er starteren på vei ut der. Så boltene som holder starteren er klokka 12 og 6.

Mellomaksel og diff er selvfølgelig ikke på bildet. Det kommer i tillegg :D

Husker ikke helt sikkert, men regner med at det er slike utvendig torx på dissa bolta. Mulig du kan slippe unna med vanlig sekskantpiper, men det er jo ikke riktig da. Beste er vel å ha riktig verktøy. Blir nok banning oppi der som det er  :D

Ok, misforstod det med nummeret. Litt tricky og finne det på 112 og 113, så det var derfor jeg nevnte det

Jaggu godt jeg fikk 3/8" skrallesett til bursdagen min da. Har også ett greit sett med Tengtools utvendig torx liggende i 3/8" så  :-)

Blir vel mer banning med tanke på plass osv ja... så jeg lever i håpet om att det kun er strøm som mangler.....

Da er enkleste utvei testet :-(

Målte batteri og fikk 12.61 Voldt foran i motorrommet...

Det burde da være nok til å dra igang starter..

Har sjekket sikringer rundt om og alle ser greie ut...

Neste nå blir å komme seg under bilen og måle spenning på starter.

1 blir innlsaget og sjekke om det skjer noe der når tenninga vris om, det andre blir selve starteren ..

På selve starteren står det spenning på den hele tiden eller må den slå inn for å få strøm ?

Mener Roar sa det sto strøm på den så hvis både innslaget får strøm ved å vri om tenninga og starter har strøm så er det starteren som har gått og jeg har en fin skrujobb foran meg

Foreslår egentlig at du tar deg en tur opp til Frode. Han hadde noen startere liggende.

Får du en starter i handa, og noen forklarer det så er det veldig enkelt.

Veldig greit å ha det helt klart for seg før man begynner å ligge under og føle seg fram

Har tittet på WIS og bilen til RoarB så tror jeg skal finne fram, er vel mer det å ligge ute på en parkeringsplass som ikke frister :-)

Men jeg er fortsatt ikke sikker på om hovedledningen til Startern har spenning på seg hele tiden......

Innslaget har selvsagt ikke det så der får frua hjelpe til i morra med å vri om mens jeg ligger under og måler  :-)

OK, mao hvis jeg får strøm på den tynne til solenoiden når tenning vris om og det er strørm på den tykke så er det bare å starte demontering...

Bør jo være en smal sak å måle, bare litt knot å komme til...

Får meg nesten til å ønske jeg hadde 77mod av volvo 244'n jeg hadde som bil #1 for mange år siden....

Den var grei å skru på ... var jo plass til hele meg oppi motorrommet ..

Da er enkleste utvei testet :-(

Målte batteri og fikk 12.61 Voldt foran i motorrommet...

Det burde da være nok til å dra igang starter..

Det er ikke så sikkert at det er nok...

Du målte nok på et batteri som er ubelastet, og da kan det like gjerne vise 12 - 13 Volt. Det kan være at noen celler i batteriet ditt er kaputt. Når du da vrir rundt nøkkelen er det ikke sikkert det er nok guffe til å få rundt starteren.

Jeg ville prøvd med noen startkabler for å se hva som skjer da... 8)

Målte foran i motorrommet, og har også prøvd med startkabler og ingen forskjell...

Tenktejeg skulle prøve det først som sist just in case ja.

Desverre ble det ingen forskjell....

Klikker det i det heletatt i starteren?

Det er ikke så ofte startere ryker, men jeg mener jeg var borti det en gang, og da bare klikket det uten at det ble noe mer action. Da er det vel "den lille greia" som slår inn, men ikke gjør relé-jobben sin bra nok og sender strøm til motoren. Det andre tilfellet er at det sendes strøm så starteren begynner å gå rundt, men uten at tannhjulet er skjøvet ordentlig på plass.

Kan du si i fra når du har tenkt deg å ligge under bilen med diverse verktøy? Jeg stiller gjerne opp med fluktstol og popcorn :-)

Klikker det i det heletatt i starteren?

Det er ikke så ofte startere ryker, men jeg mener jeg var borti det en gang, og da bare klikket det uten at det ble noe mer action. Da er det vel "den lille greia" som slår inn, men ikke gjør relé-jobben sin bra nok og sender strøm til motoren. Det andre tilfellet er at det sendes strøm så starteren begynner å gå rundt, men uten at tannhjulet er skjøvet ordentlig på plass.

Kan du si i fra når du har tenkt deg å ligge under bilen med diverse verktøy? Jeg stiller gjerne opp med fluktstol og popcorn :-)

Blir i morra, Fredag drar jeg til Kiel og er ikke hjemme før Søndag  :-(

Det er en klar "klikkelyd" når den burde ha starta.... så det er nok innslaget som ikke slår inn som den skal.

Men skal gjøre meg sikker ved å måle begge ledningene til starter før jeg begynner å demontere :-)

Får som jeg hiver ut bilen til frua fra Garagen så jeg kan ha bilen inne mens jeg holder på. Er vel ikke så kult å ha bilen på bukk på en "public" parkering :-)

Guest 1042

Blir i morra,

Får som jeg hiver ut bilen til frua fra Garagen så jeg kan ha bilen inne mens jeg holder på. Er vel ikke så kult å ha bilen på bukk på en "public" parkering :-)

Tror jeg dropper trening i morra og slår følge med Frode med fluktstol og popcorn.

Fornuftig å skåne bilen din for negativ oppmerksomhet fra nysgjerrige naboer.

Blir i morra,

Tror jeg dropper trening i morra og slår følge med Frode med fluktstol og popcorn.

Her skal det ikke skorte på hjelpen :-)

Så lenge det klikker i starteren, så er det nok bare å bytte den. Måle for sikkerhets skyld er neppe dumt, men har du prøvd å knerte litt på den?

Blir i morra,

Her skal det ikke skorte på hjelpen :-)

Så lenge det klikker i starteren, så er det nok bare å bytte den. Måle for sikkerhets skyld er neppe dumt, men har du prøvd å knerte litt på den?

Har ikke knerta til den enda, det står også på tapeten for imorgen:-) Den er jo ikke akkurat lett å komme til på bilen min :-)

• 11 years later...