Jump to content

Forbruk pr. time

Recommended Posts

Noen som har noe mer eller mindre kvalifisert forslag til hvor mye en gammal diesel som min bruker pr. time hvis den står og kakler på tomgang?

Når det begynner å nærme seg -30C ute, så er det fort mer fristende å bare la den stå og gå enn å stoppe den hvis man skal avgårde igjen etter ikke altfor mange timer.

Snakker ikke om å la den stå og gå hele natta...

Det er ikke all verden. Tenk deg at du kjører i 80 km/t og bilen din bruker ca 0,7 liter/mil. Da bruker du 5,6 liter i timen. På tomgang vil du ha et turtall på ca halvparten og da kan du regne med at forbruket også halveres. En kollega i drosjenæringen stoppet forresten ikke bilen sin på en drøy uke under en kuldeperiode for noen år siden. :D :D

når er forbruk og avhengig av pådrag, ikke bare turtall

de biler jeg har sett på som har kjørecomputer og viser forbruk på tomgang ligger på ca en liter i timen.

så om du regner 1,5 liter i timen så tror jeg ikke du er langt unnan sannheten

Det er ikke all verden. Tenk deg at du kjører i 80 km/t og bilen din bruker ca 0,7 liter/mil. Da bruker du 5,6 liter i timen. På tomgang vil du ha et turtall på ca halvparten og da kan du regne med at forbruket også halveres. En kollega i drosjenæringen stoppet forresten ikke bilen sin på en drøy uke under en kuldeperiode for noen år siden. :D :D

Turtallet er vel egentlig nærmerer det kvarte.

Når jeg tenker meg om, så viser sjefen sin passat 1,0/h når han lar den kakle på tomgang på morgenen. Har sett det, men tenkte ikke over det. Det er en 2,0 tdi, som nok går litt billigere enn min.

1,5-2,0 i timen høres ut som burde være omtrentlig riktig. Det er jo ikke allverden.

Tror nok ikke dieselen tar mange desilitrene pr time når den står på tomgang.

Er mer betenkt på 320'n min, har kjørt noen småturer og hatt endel tomgangskjøring de siste dagene, og har endt opp med et SAFTIG forbruk, vil tro i området +2 liter/mil....

Øker forbruket på vanlig kjøring grunnet kulden? Termometeret har vist fra -17 til -22C der jeg har kjørt/stått.

Har heldigvis time for Webasto-fix på tirsdagen, håper denne skal varme bilen billigere enn tomgangskjøring.

Tror nok ikke dieselen tar mange desilitrene pr time når den står på tomgang.

Er mer betenkt på 320'n min, har kjørt noen småturer og hatt endel tomgangskjøring de siste dagene, og har endt opp med et SAFTIG forbruk, vil tro i området +2 liter/mil....

Øker forbruket på vanlig kjøring grunnet kulden? Termometeret har vist fra -17 til -22C der jeg har kjørt/stått.

Har heldigvis time for Webasto-fix på tirsdagen, håper denne skal varme bilen billigere enn tomgangskjøring.

Webastoen min er i hvertfall oppgitt til 0,7 liter / time. Tomgangskjøring tar nok noe mer, men gir mer varme i tillegg til at det holder batteriet ladet og automatkassa varm og sånt.

Alt går tregt rundt, og bare rullemotstanden som drivverket ditt lager i kulden er sikkert ikke uvesentlig. Du har jo får sikkerhets skyld ikke mindre enn 4 hjul og en automat som skal dras rundt av motoren din.

En mekaniker så til meg at har du skittent fett i drivknutene, er det rart de går rundt i det hele tatt i -20. Skitten binder mye fuktighet, og den fryser i kulda....

1,5-2,0 i timen høres ut som burde være omtrentlig riktig. Det er jo ikke allverden.

Dersom det er så mye som 2 liter i timen, blir jeg litt forundret, greit at teknologien har hatt store framskritt de siste 15 årene, men tomgangsforbruket på en 12 liters moderne lastebilmotor(Volvo) ligger den på rett i overkant av 2 liter(2,2?) i timen.

Touranen til pappsen syns jeg å huske ligger på 0,7liter pr/time. 2.0tdi 2009 mod.

Men for all del, ta i betraktning at motoren er så gammel og slitt, så kan det nok være sant med bortimot halvannen-to liter i timen på tomgang..

fyll op full tank og la den gå på tomgang en time, fyll opp igjen og regn ut hva som er brukt etter du har trekt ifra kjøring til og fra bensinstasjon! ikke HELT nøyaktig men får et ca iaff. :D

fyll op full tank og la den gå på tomgang en time, fyll opp igjen og regn ut hva som er brukt etter du har trekt ifra kjøring til og fra bensinstasjon! ikke HELT nøyaktig men får et ca iaff. :D

Det blir langt ifra nøyaktig, på så små kvantum vil det vere meir utslagsgivende kor langt inn du holder pistolen. Da er det bedre å fylle opp tanken og la den gå på tomgang til tanken er tom, ta tida og regne ut.  :lol:

Er det virkelig snakk om å la motoren stå og surre så lenge at det regnes i timer og ikke minutter??  :shock:

Høres helt tullete ut spør du meg - og da tenker jeg ikke på det økonomiske aspektet.

Jeg er normalt motstander av all tomgangskjøring. Med webasto og stort batteri er det vanligvis ikke aktuelt å kjøre på tomgang i det heletatt, men det KAN være tilfeller der det er mer aktuelt å la bilen gå på tomgang en time eller to enn å risikere å ikke få startet når man henter bilen igjen.

@E_S : Ned mot 0,3 liter pr. time er jo latterlig lite. Drøyt 7 liter i -døgnet- ... Like greit å bare la den gå, da... :-)

Nå skal det også sies at de motorene er så effektive at om det blir kaldere enn -10 holder de ikke temperaturen oppe på tomgang. Lot en Golf stå og gå ca. 20 minutter i -18, og da hadde den falt fra 90 til 50 grader på temperaturmåleren.. ;)

Om bilen ikke starter etter to timer etter å ha blitt stoppet med driftsvarm motor er det noe alvorlig galt, hehe.. :P

Om bilen ikke starter etter to timer etter å ha blitt stoppet med driftsvarm motor er det noe alvorlig galt, hehe.. :P

Enig - da får den bare stå.

Ja, og så drar man på seg lua, tar ungene under armen og går hjem.

Bilen min har normalt ikke noe problem med kaldt vær, jeg spurte mest av nysgjerrighet, men skal ikke se bortfra at det kan være situasjoner der det er mer aktuelt å bare la den stå og gå enn å stoppe den. Det var et par ganger jeg gjorde det med laurelen når jeg var på kundemøte. Det var -12-15C og snødde tett. Møtet ville vare et par timer eller så. I stedet for å komme ut til kald bil med rutene fulle av stålis og bare halvveis pisslunka motor, så var det mer fristende å spandere noen liter diesel på å komme ut ti gjennomvarm bil uten verken snø eller is på. Dette var på dagtid på et industriområde, så det var ikke snakk om å plage noen med støyen heller.

Nå skal det også sies at de motorene er så effektive at om det blir kaldere enn -10 holder de ikke temperaturen oppe på tomgang. Lot en Golf stå og gå ca. 20 minutter i -18, og da hadde den falt fra 90 til 50 grader på temperaturmåleren.. ;)

I min forrige jobb ble jeg fort sittende en time eller halvannen i bilen mellom forskjellige møter. Med 15 minus ute og varmeapparatet på så ramlet temperaturen på TDTn ned mot 60C etterhvert også.

timeforbruk.jpg

Fikk frem dette på kjørecomputeren i dag. Ikke stort den vil ha på en time nei.

Legg merke til km-stand, kanskje den bruker mindrenår den blir innkjørt. :D :D

Den som tipper hvilken bil det er vinner diesel for 2 timers tomgangsforbruk. :D :D

Er garantert en italiensk bil. En alfa av ett eller annet slag tipper jeg. Kanskje en kupe-utgave? Nærme nok? (blir isåfall billig for deg. 2 timers tomgang på en 220cdi kan da ikke være stort?)