Jump to content

SRS-varsellampe.

Guest Anders K

Recommended Posts

Guest Anders K

I det siste har SRS-varsellampa blinket etter en tids kjøring, for så å lyse permanent etter kjøring over lengre tid. Det samme gjentar seg med ujevne mellomrom når jeg starter bilen og kjører en tur. Hva kan være feil? Fikk et verksted til å feilsøke. Da ble det bra en stund, men nå har den begynt å "bråke" igjen! (Verkstedet fortalte ikke hva som var galt, og jeg ble ikke fakturert for noen deler i forbindelse med feilsøkingen.) Bilen er utstyrt med 2 airbager, en for fører og en for passasjer.

Guest Jørn-Flemming
I det siste har SRS-varsellampa blinket etter en tids kjøring' date=' for så å lyse permanent etter kjøring over lengre tid. Det samme gjentar seg med ujevne mellomrom når jeg starter bilen og kjører en tur. Hva kan være feil? Fikk et verksted til å feilsøke. Da ble det bra en stund, men nå har den begynt å "bråke" igjen! (Verkstedet fortalte ikke hva som var galt, og jeg ble ikke fakturert for noen deler i forbindelse med feilsøkingen.) Bilen er utstyrt med 2 airbager, en for fører og en for passasjer.[/quote']Det er flere ting som KAN være feil. Ettersom du har en relativt ny bil er vel ikke antallet reléer o.l. som kan ryke så stort som på modeller fra før ca 88.

Feilkilde nummer én er "schleifring"ene i rattet. Det er noen kobberringer som sørger for kontakt med det roterende rattet og den faste stammen. De tåler lite urenheter før SRS-lampen tennes.

Ev kan det også være at noen av kontaktene til sleperingene, airbag'ene eller til beltestrammerne fusker. Loddingene kan smuldre eller bøssingene blir slakke.

Hvis ikke feilen ligger der, er det vel "hovedsentralen" som er gåen. (Av og til kan også "tennampullen" dvs airbagenheten være gåen.)

Et MB-verksted skal imidlertid kunne måle dette ved å avlese noen lagrede feilkoder.

Før du begynner å feilsøke selv: Husk for en eller annens skyld å koble batteriet fra gods og vente et halvt minutt før du også kobler fra Airbagsentralen. (På W126 gjøres det via en rød 10-punkts plugg i passasjerfotbrønnen - vet ikke helt hvor de sitter på din bil)