Jump to content

Etterkontroll av hjulbolter etter hjulskift.


Recommended Posts

Hadde en skremmende opplevelse idag. Etter å ha skiftet til vinterhjul har jeg kjørt ca 50 mil.

Kjørte til Drammen fra Oslo og fra Asker hadde jeg svak vibrasjon i rattet. Sjekket hjulboltene da

jeg kom fram. Da manglet det 2 bolter og alle de andre var løse. Jeg dro til alle boltene med

originalnøkkelen denne gangen, men har alltid brukt latmann før. Heldigvis hadde ristingen en

helt annen frekvens enn ubalanse, ellers hadde jeg kanskje ventet med å sjekke det. Heretter

går jeg tilbake til latmannen selv om det er litt vrient med AMG felgene på sommerhjulene.

Har skiftet hjul på biler siden 1974 både privat og som bilmekaniker i 20 år uten å oppleve dette.

Bilen er en 2003 S211 og felgene av classic typen.

Noen andre som har opplevd dette med denne felgtypen?

Link to post
Share on other sites

Jeg drar ikke til det jeg kan selvfølgelig, jeg føler bare at jeg har mer kontroll med en latmann

enn hva jeg føler med den relativt korte originalnøkkelen. Moment nøkkel er selvfølgelig det aller beste,

men litt omstendig. Jeg synes bare det er litt rart at dette plutselig skjer etter å ha skiftet hjul

på masse forskjellige biler. Jeg lar dette være en lærepenge ettersom det gikk bra denne gangen.

Kanskje jeg skal sjekke 203`en til samboeren også ettersom jeg brukte samme verktøyet der he-he? :lol:

Link to post
Share on other sites

10 kg/m eller 100 Nm er det vanligste momentet på hjulbolter, men det varierer fra 7kg/m eller 70 Nm til 14kg/m eller 140 Nm.

Mercedes skal ha 11kg/m eller 110 Nm, ganske enkelt, legg 11 kg vekt på en meters arm, de fleste legger nok atskillig mere på, men drar man til med 15 kg/m så løsner iallefall ikke hjulet, og store skaden gjør det heller ikke med mindre felgene eller boltene er utrolig blaute.

 

Har vært ute for det der en gang jeg og, dro til mer enn bra nok, kom ca 1 mil, så rista det merkelig.

Fant ikke ut av det der, så kjørte 1,5 mil til, de sjekket det på verkstedet, og der hang ene forhjulet såvidt i to muttre, dette gjeldt stålfelg på en subaru, hvordan det skjedde skjønner jeg ikke, men kanskje det har liggi noe dritt mellom felg og nav.

 

Men normalt sett er det ikke nødvendig å etterdra stålfelger, men alufelger skal alltid etterdraes, men dt skader ikke på stålfelg heller.

Link to post
Share on other sites
Guest Hallvar

Jeg drar ikke til det jeg kan selvfølgelig, jeg føler bare at jeg har mer kontroll med en latmann

enn hva jeg føler med den relativt korte originalnøkkelen. Moment nøkkel er selvfølgelig det aller beste,

men litt omstendig. Jeg synes bare det er litt rart at dette plutselig skjer etter å ha skiftet hjul

på masse forskjellige biler. Jeg lar dette være en lærepenge ettersom det gikk bra denne gangen.

Kanskje jeg skal sjekke 203`en til samboeren også ettersom jeg brukte samme verktøyet der he-he? :lol:

Ja, det hadde nok ikke vært så dumt  :lol:

Skumle greier det der....  :shock:

Link to post
Share on other sites

Da jeg jobba i dekksjappe sto det på kvitteringa kundene fikk: Husk å etterstram hjulboltene etter 30-50 km.

 

Som tommern sier er det lurt å ta frem stålbørsten og børste av navet. Men jeg lærte på et balanseringskurs at man ikke skal smøre noe på navet fordi at det kan gjøre at felgen ikke kommer helt inntil. Det er lett å få med støv og dritt når man smører på ting på navet. Bolter derimot er det lurt å sette inn med kobberpasta eller lignende, men jeg ville begrensa meg til bare gjengepartiet. Og trekker man for hardt til står man jo i fare for å strekke bolt/mutter og gjenger.

 

Vet ikke om det er hold i denne påstanden, men en kollega (på dekksjappa) sa at hvis det var noen som mistet bolter så var det Mercedes. Vet ikke helt men...

 

Oppfordringa blir: bruk riktig moment og etterstram etter ca 50 km. (skader jo ikke å sjekke fra tid til annen hvia man vil heller:))

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er hold i denne påstanden, men en kollega (på dekksjappa) sa at hvis det var noen som mistet bolter så var det Mercedes. Vet ikke helt men...

 

Stemmer nok bra det. For boltene har en tendens til å løsne hvis man bruker orginalbolter med rund-kon på uorginale felger f.eks. Er mange som ikke er klar over dette.

Link to post
Share on other sites

Husk på dette dere som smører gjenger på bolter: Med samme tiltrekningsmoment så kan man risikere å stramme til bolten for mye pga redusert friksjon i gjengene forårsaket av smøring. Dette medfører at bolten utsettes for mer strekk, og hvis man ligger nær grensa mhp boltens kapasitet/strekkfasthet så kan man dra bolten rett av...

 

Nå vet ikke jeg hvordan det ligger an med hjulbolter, men det er jo greitt å vite...

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er hold i denne påstanden, men en kollega (på dekksjappa) sa at hvis det var noen som mistet bolter så var det Mercedes. Vet ikke helt men...

 

Stemmer nok bra det. For boltene har en tendens til å løsne hvis man bruker orginalbolter med rund-kon på uorginale felger f.eks. Er mange som ikke er klar over dette.

 

Hvis man bruker bolter med radiuskon på felger som skal ha 60graders kon, har man bare seg selv å takke. Dette er en stor synd, det ødelegger nemlig felgen. muligheten for en skikkelig sentrering er ødelagt om man bruker feile bolter. Dessuten, det er ikke så forferdelig vanskelig å se/kjenne på konen i felgen. Er den skrå=60graderskon, rund=så, ja rund. Dette er vel i hovedsak et problem hvis man kjøper brukte felger. Håper da at forhandlere rundt om er våkne nok til å selge med bolter/muttere og ringer når de selger nye felger.

Link to post
Share on other sites

Husk på dette dere som smører gjenger på bolter: Med samme tiltrekningsmoment så kan man risikere å stramme til bolten for mye pga redusert friksjon i gjengene forårsaket av smøring. Dette medfører at bolten utsettes for mer strekk, og hvis man ligger nær grensa mhp boltens kapasitet/strekkfasthet så kan man dra bolten rett av...

 

Nå vet ikke jeg hvordand et ligger an med hjulbolter, men det er jo greitt å vite...

 

Godt poeng, det har jeg aldri tenkt på. Men hjulbolter er 12 eller 14 mm tykke, så det skal vel litt til å knekke bolten. Gjengene derimot er nok svakere.

Link to post
Share on other sites

Bolter derimot er det lurt å sette inn med kobberpasta eller lignende, men jeg ville begrensa meg til bare gjengepartiet.

 

Grunnlaget for at jeg bruker kopperpasta på kon/kule er faktisk begrunnet. Har opplevd spesielt på Volvo og MB at det setter seg i kon på felgen.

På min 210 måtte jeg faktisk borre ut tre originalbolter på en originalfelg for å skifte hjul! Det ble prøvd hjulkors, latmannsarm, 1/2tomms IngersollRand muttertrekker på 10 bar og sågar 3/4tomms lufttrekker! Ikke tjangs til å få det opp! Og dette ble påskrudd med moment av meg selv!!

Trudde gjenger hadde skåret seg, men når jeg fikk borra ut tre bolter, skrudde jeg ut boltrestene fra navet med bare fingrene!

Dette er grunnen til at jeg bruker kopperpasta på kon/kule

 

Jeg kjenener til det der. Jeg måtte stå og hoppe på latmansarmen for å prøve å løsne boltene på det ene framhjulet i høst. I begynnelsen rikket den ikke på seg, og jeg var i ferd med å gi opp. I mitt tilfelle var boltene trukket til av verkstedet... Hadde vært artig om bolten hadde gått tvers av...  :evil:

Link to post
Share on other sites

VAG sier at man ikke skal smøre bolter, pga det blir feil moment, og det kan bli spenninger mellom metalla.

Bullshit, mener jeg.

Men når det er snakk om bolter som sitter, Audien til faren min(`97 A4), der sliter vi hver gang, må til med 2 meters rør på hjulvinna, så kommer det, blei litt bedre etter vi begynte å smøre. Har prøvd å dra til med latmann, momentstav, momentnøkkel og dra godt til, liten forskjell.

 

Når det gjelder smøring av nav, så er det en fordel. og det for balansen sin del, hva er verst, fett som skvises ut, eller rust som presser?

Link to post
Share on other sites

Har man dratt over med stålbørsten på navet har man vel fått vekk rusten? Tar jeg feil? Samme det, det var noe jeg lærte på et kurs.

 

Min erfaring er også at hjulbolter på Audi kan være noe herk å få av. Har flere ganger brukt El-Max, som er en STOR muttertrekker som brukes på last, for å løsne bolter på Audier.

 

Problemet tommern beskriver har ikke jeg vært borti, men det hørtes ikke spesielt kjekt ut for å si det sånn...

Link to post
Share on other sites

Har man dratt over med stålbørsten på navet har man vel fått vekk rusten? Tar jeg feil? Samme det, det var noe jeg lærte på et kurs.

 

Min erfaring er at den hardpakkede rusten på navet ikke gir seg uten kamp. Jeg har pleid å skrape det bort med et huggjern.

Link to post
Share on other sites
Husk på dette dere som smører gjenger på bolter: Med samme tiltrekningsmoment så kan man risikere å stramme til bolten for mye pga redusert friksjon i gjengene forårsaket av smøring. Dette medfører at bolten utsettes for mer strekk, og hvis man ligger nær grensa mhp boltens kapasitet/strekkfasthet så kan man dra bolten rett av...

 

Uten at jeg har gjort noen beregninger, så er tiltrekkingsmomentet til hjulboltene er så lavt i forhold til eventuelle flytegrense, så jeg tror ikke det blir et problem i dette tilfellet..... :P

Jeg bruker kopperpasta på hjulboltene mine, men bare på gjengene,  og selvsagt tilrekkingsmomentet som er 110Nm.

Dette fungerer perfekt, ingen bolter har noen gang løsnet av seg selv, og de er veldig enkle å løsne når jeg skal skifte hjul.

Jeg bruker bare alufelger, har ingen erfaring med stålfelger..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde felg og bolt som på bildene under. Og når man til slutt gir opp alt og tar fram latmannsrøret, så ryker dissa bolta mellom kon og hue. Da er det bare og borre :D

Sånne bolter skal aldri mer på en bil jeg har! Hvis noen har disse originalboltene, anbefaller jeg og skifte de.

 

 

 

de bolta der er disater waiting to happen......selv med muttertrekker, latmansarm osv hvis disse først virkelig sitter, bare start å bore eller knekk dem

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

med nye alufelger og nye bolter har jeg opplevd at de løsnet, mulig det var lakkert i det kone område der bolten skal sitte men det ble greitt etter at jeg ettertrakk de, bruker forlengbararm, så tar den helt ut når hjulboltene skal løs og helt sammen når jeg trekker til  :D

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...