Jump to content
_s_y_v_e_r_s_e_n_

W123 eiere etterlyses - W 123 småsnakk

Recommended Posts

Da har vi vært ute med prøveskilt. Første tur i friluft for egen maskin på 15 år for denne damen.

Litt rusk har det vært men nå går bilen relativt bra. Den har stoppet for meg ett par ganger men starter som et skudd.

En ting dog, som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe: Nå fungerer ikke varmeapparatet. Altså viften går ikke. Jeg har også mistet instrumentbelysningen. Disse tingene fungerte i går før jeg satt meg ned og testet alt av lys og brytere jeg kunne finne.

Jeg har skiftet alle sikringer uten at det hjalp så nå lurer jeg på om jeg må demontere dashbordet.... Tar gjerne i mot tips her.

W123_2905.jpg

Posted (edited)

Gratulerer så mye! 👍 😀 Du trenger ikke demontere dash. Men panelene under kan du ta av. Deretter tar du ut vifta som sitter rett bak hanskerommet. Dvs, den sitter litt lengre ned, men du ser den med det samme. Den sitter i tre stk 10mm skruer stort sett. Ta den ut å test den. Smør den gjerne opp samtidig med symaskin olje etc. Instrumentet gjør du så her. Om du i det hele tatt må ha det ut. Prøv å juster på disse sorte pinnene som stikker ut i bunn/midten av panslet først. Det er pinne til venstre som er justering av lys (demping), mens høyre er til klokka. Ta av knepanel. Ta opp panseret å lokaliser hvor speedometervaieren kommer ut av toroedoveggen. Den sitter gjerne stripet fast langs torpedovegg. Ta av klipset slik at den er løs. Nå kan du gå inn i bilen å skyve forsiktig ut instrumentpanelet bakfra mens du holder fra utsiden. Du må antagelig vrikke litt om den aldri har vært ute før. (gjør motsatt ved montering) , det er stort sett speedometervaieren som holder instrumentet tigth inn i åpningen. Nå kan du sjekke alt av pærer etc. Skaff deg pærer før du begynner. Gjerne et brukt panel, så ser du hvordan det er bygget opp, og du har da tilgjengelig lyspærer når du har åpnet det andre. Om du ikke får justert instrumentbelysning, altså slik at det dimmer, må du mest sannsynlig bytte den hvite porselen der justeringspinnen går inn i. Du kan prøve å rense fjøra først for å se om det hjelper 

Edited by _s_y_v_e_r_s_e_n_

Takk Olaf og _s_y_v_e_r_s_e_n_ for gode tips.

Ja den samlinga med linker er helt fantastisk. Har kjøpt meg ett par bøker også.

Jeg har en 2-åring i huset og en hage/hus som trenger en del oppfølging. Så dermed går det litt tid mellom hver gang jeg får gjort noe i garasjen. Men jeg skal ta tak i dette så fort jeg får mulighet. Har også et hull i bakerste potte jeg må tette. Så må jeg få bilen godkjent og skiltet.

Kan nevne at jeg fikk lys i instrumentene igjen. Det er visst dårlig kontakt i potmeteret som justerer dette. Så før eller senere må instrumentene ut ja. Har sett på noen youtube videoer at det er et vanlig problem.

Har forøvrig opplevd at motoren dør og blir tungstartet når den er sånn midt mellom kald og varm. Den starter alltid som et skudd, men det kan virke som det er noe med drivstofftilførselen når den er lunken...

• Like 1

Bare en liten uppdatering: vifta til varmeapparatet fungerer.

Det viser seg at det er dårlig kontakt i tenningslåsen. Når nøkkelen har fullt utslag er vifta død. Vrir jeg den bittelitt tilbake så våkner vifta til liv. :)

Posted (edited)

Det var gode nyheter! :classic_smile:  Jeg har sjøl en bil som sto i 6 år før jeg fikk den, og sliter hele tiden med små elektriske utfordringer. En demontering med skikkelig rensing av kontakter er ofte nødvendig på biler som ikke har vært brukt en stund, og noe må vel byttes etter hvert. De fleste av oss med gammel bil driver vel en 'rullende restaurering', så sørg for at bilen er sikker når du bruker den, så kan du ta resten av småsakene når det passer sånn. Bare spør oss i forumet, det er viktig å ha litt forkunnskaper før du setter igang med prosjektene. De felste av oss har vel endel deler liggende også, bare spør!

Med vennlig hilsen, Olaf

Edited by Olaf

On 6/19/2020 at 10:19 AM, Olaf said:

Bare spør oss i forumet, det er viktig å ha litt forkunnskaper før du setter igang med prosjektene. 

Helt klart Olaf, og takk for det. 

Det er jo det som er så genialt med slike forum. Utveksling av erfaringer og ikke minst å få hjelp. 

Planen min er å få den godkjent i første omgang og så ta ting etter hvert, akkurat som du sier. Dette blir en sommer/godværsbil. Noe jeg kan kose meg med. Ellers er det viktigste for meg å ta vare på bilen. Og da må man jo sørge for at ting er i orden. 😅

Skal på pkk neste fredag så får vi se. Må skifte foring på mellomaksling og stoppe et hull i eksos. Ellers tror jeg bilen er ok i forhold til det. Stresset veldig med å få skilt på bilen tidligere men tenker nå at ting for ta den tiden det tar og så nyter jeg heller reisen. 

-esben-

Ikke la målet overskygge gleden av å være underveis!

(gammelt jungelord)

• Like 2

Man får bedre resultater ved å ta ting i litt roligere tempo egentlig. Da får man tenkt over hva som er viktigst med det man holder på med. Men ikke bruk 20 år som meg, det er litt for treigt igjen 😁 

Har vært å tittet på en w123 i dag. Ikke 280e, men en 250. Skal til Oslo å se på en w123 til en av dagene også. Gjelder å bruke litt tid på å finne rett bil nå tenker jeg, selv om en er litt ivrig etter å kjøre w123 igjen. Prøve å finne en før vinteren kommer 

Hallo, det er sommerferie nå, syversen! Vent med kjøpene en stund til du finner akkurat den ene 280E'en som treffer sjela di. Få ferdig AMG'en først, den mugner jo snart... :classic_tongue:  :mrgreen:  Nå har du jo god plass i garasjen.

Med vennlig sommerhilsen, Olaf

6 hours ago, Olaf said:

Hallo, det er sommerferie nå, syversen! Vent med kjøpene en stund til du finner akkurat den ene 280E'en som treffer sjela di. Få ferdig AMG'en først, den mugner jo snart... :classic_tongue:  :mrgreen:  Nå har du jo god plass i garasjen.

Med vennlig sommerhilsen, Olaf

Nei, jeg har det ikke travelt, men jeg er bare en ivrig entusiast 😁 AMG går ingen steder. Men jeg har kasta et blikk på den de siste dagene, ja! 

Dette er vel ikkje noe du er på jakt etter, men det er ein 280! Du er vel heller ikkje fremmed for eit "lite" prosjekt :) Ligger ute på Mercedes-Benz W123 Norge gruppa på facebook, om du er der.

Såg ein silkestrøken 123 coupe her i nabolaget idag, samme farge som 280TEen din Syversen. For ein bil og på flotte Barokk felger. Såg heilt original ut, virkelig eit skue.
Fått meir og meir sansen for 123 coupe. Før var eg ikkje heilt overbevist, var noko med linjene på den som såg litt feil ut, men no er den rett og slett vanvittig flott!

Skjermbilde.PNG

Hei ja.! Ja, den der har jeg sett for salg lenge. Selger mente dette var AMG styling. Merkelig AMG styling spør du meg. Står iallefall ikke i amg sitt program. Coupe er definitivt en fin bil, men jeg ønsker meg en sedan av mer praktiske årsaker. Har unger, så er greit med flere dører. Dessuten har jeg nettop handlet inn et AMG Replica kit til sedan, å dette passer så dårlig på coupe pga dens mål. Det er ikke bare å selge videre heller, for jeg kjenner markedet på w123 i Norge meget godt, å ingen vil gi noe som helst for noenting her. Det meste er svært tungsolgt, selv om det er AMG 

Sedan er absolutt meir brukervennlig ja. Skal den du ser deg om etter no være bruksbil heile året eller? 

Hehe, ja det er ikkje mykje betalingsvilje blant dei fleste. "Det er en gammel bil så...." 

1 hour ago, HåvardR said:

Sedan er absolutt meir brukervennlig ja. Skal den du ser deg om etter no være bruksbil heile året eller? 

Hehe, ja det er ikkje mykje betalingsvilje blant dei fleste. "Det er en gammel bil så...." 

Har en ide om å ha en som nummer to bil, som jeg kan bruke i ny og ne også om vinteren om været tilsier det. Tenker å sende den på skikkelig understellsbehandling så en kan ta godt vare på den samtidig. Blir sikkert ikke brukt så mye uansett, men som Harald sier, så er livet alt for kort til å ikke kunne nyte gammel benz året rundt 👍 😀 Den kommentaren der glemmer jeg ikke 

Fekk med meg den kommentaren fra Harald og eg er heilt enig. Det er veldig lite som slår følelsen av å kjøre gammal Mercedes og gjerne hive på litt tidsriktig musikk på popanlegget, det setter virkelig stemninga 😁