Jump to content
_s_y_v_e_r_s_e_n_

W123 eiere etterlyses - W 123 småsnakk

Recommended Posts

On 5/21/2020 at 10:06 AM, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Gratulerer med både bil og baby! 👍 😀 Legg gjerne ut flere bilder 👍 

 

Takk for det 😄

 

Tok ein sjekk ang kor alvorlig rusten på bærearmen bak er, det såg værre ut enn eg trudde...

Heldigvis komt i kontakt med ein som har delebil med gode armer så har sagt eg skal ha dei. Holder pusten til dei er demontert fra bilen før eg "feirer" nye deler.

 

Det er og ein 2er feil som sier at det er skarpe kanter pga rust i front. Den mangler den frontplata som binder framskjermene sammen, pga rust. Men det er og "litt" rust i skjermene. Noko tips til kva ein kan gjere for at det blir godkjent, uten å bytte skjermene? 

Første pri er å få den godkjent så får ein sjå etterkvart om ein skal bytte karosserideler. Dette er desverre ikkje eit objekt eg anser som reddbart i form av å få ein flott bil, da er det langt billigere å kjøpe ein anna i god stand. Dette er meir ein bruksbil eg vil holde i livet så lenge som mulig grunna familiehistorikken og minnene. Min farfar nekter at den skal hugges og, naturligvis.

received_172152217558695.jpeg

received_3163652173699740.jpeg

received_1904785516322371.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ta hele bakakselen hvis du kan, det blir mindre jobb enn å begynne å slå ut gamle foringer. Dvs., med mindre du har tenkt å skifte alle foringer i alle fall. :classic_smile:

Tanken er jo at ikke rustskadene skal rive opp og skade de du kjører over! Det er ingen regler som sier at det som sveises inn skal være pent, så du kan gjerne lage en midlertidig reparasjon, bare det ikke er skarpe kanter.

Quote

Dette er meir ein bruksbil eg vil holde i livet så lenge som mulig....

God tanke, det dukker opp deler etterhvert så man kan samle litt, og så ta en større renovering ved en senere anledning.

 

Det ligger masse W123-linker og verkstedhåndbok i min ikke helt oppdaterte tråd i hovedforumet:

https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/41163-samling-av-w123-linker-mange-av-dem-dekker-også-andre-modeller/

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

 

 

Edited by Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optimalt sett skulle eg tatt heile bakstillinga, men det må sendes pr post så det blir fort litt uhamslig. Tenkte å bytte foringene som sitter i armen når ein først er i gang, men må man senke traversen/løsne fremre traversfeste for å komme til boltene mot bærearm eller går det uten?

 

Dei "gode nyhetene" fortsetter. Har ein feil på rust innerskjerm venstre bak, såg ut som ein enkel sak til ein begynte å pirke i det. Utfordringa er at verken eg eller andre i kjente kretser har eller kan å bruke eit sveiseapperat. Det er vel her pengene fort flyr :( 

 

 

innerskjrm2.jpg

innerskjerm.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/24/2020 at 2:51 AM, Olaf said:

Hvor ble det av hansken, da?  :classic_tongue: :classic_laugh:

Hehe, hadde mest lyst å si at den forsvant og kom ut eksosrøret men det blir i så fall en skrøne. 🤣

Den satt såpass godt at den holdt seg på plass. Hadde selvsagt fjernet den før jeg startet motoren. 😅

Ikke dårlig etter 15 år stillstand. Så fort bensinen kom frem dit den skulle så startet den på første pekk. Og gikk forholdsvis rent pent. Kun MB. ❤️

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvisst du allikevel bare skal holde liv i den, så kan du bruke en stålplate som du klipper ut biter av, forme med hammer, å poppe fast med Tec-7 i skjøtene. Deretter kliner du over med tectyl. Dette er såkalt bonde reprasjon eller nødrep. Men det er iallefall et alternativ til å måtte sveise. Midstykke mellom framskjermene kostet for noen få år siden 500,- på BOS. kanskje autotrio eller veng har disse også 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Hvisst du allikevel bare skal holde liv i den, så kan du bruke en stålplate som du klipper ut biter av, forme med hammer, å poppe fast med Tec-7 i skjøtene. Deretter kliner du over med tectyl. Dette er såkalt bonde reprasjon eller nødrep. Men det er iallefall et alternativ til å måtte sveise. Midstykke mellom framskjermene kostet for noen få år siden 500,- på BOS. kanskje autotrio eller veng har disse også 

 

Det er eit alternativ eg har tenkt på ja, men det er ein løsning på framskjermene. Innerskjerm bak er vel litt meir seriøst med tanke på bæring at ein ikkje kan gjere det?

Det er mye ein kan ordne, men rust er forferdelige greier å skulle hanskes med...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se det der er bærende konstruksjon. Men det kan du jo spørre flere om for å igjen gjøre deg opp en mening om det. Når du ser såpass mye rust, er det som regel veldig mye mer. Så du har noen timer med sveising eventuelt. Prøv å finn brukte skjermer foran, å lapp sammen resten der det går an. Kanskje få en som kan sveise til å gi deg et lite oversikt over omfanget før du tar helt av med store kostnader. Hvordan er den teknisk? Kalkuler helheten, det er mitt råd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunne sjå ut som det var rammevang det der, men det er meget mulig eg tar feil.

Når vi fekk den gjennom EU for 2 år sida blei det sveist opp litt i den fremre vangen. Vi spurte i den forbindelse om kva sveisaren meinte om å sveise opp bilen.
Det meinte vedkommande var poengløst å begynne med, spesielt om man ikkje gjør det sjølv. Han meinte det blei veldig store summer og det før ein begynner å pirke i det...

Teknisk er bilen overraskende bra, kjører heilt fabelaktig, litt hard giring, men ellers kjempegod. Om ein ser vekk fra at den fylles med regnvatn, hehe.

 

Tanken har jo slått ein om ein skulle fått tak i ein 200T og flytte over motor og gir. Finner mykje fine 200T rustmessig til relativt rimelige penger.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er igrunn indre hjulbue du har bilde av der, hvor mye bæring det er der antar jeg er lik null. Er det tilsvarende på andre siden? Disse 123 bilene ruster på så mange rare plasser. Som foreksempel så kan det ruste midt på en plate, mens det er rustfritt rundt en karrosseriskrue. Samtidig er det også typiske steder. Ikke uvanlig at dem ruster nettop der du har tatt bilde av. Nedre kant av venstre framdør, samtlige gummiholdere under hver dør, hull i torpedovegg der vannsprut treffer like over kanalen. Ofte når man tar av framskjermene at både fester til skjermene og kanalen er rustet, og noe oppover på torpedovegg. Dette kan være vanskelig å oppdage, da det er sprekk i overgangen der ramme treffer karosseriet. Man har tykk lydplate bak, og ofte har man da de originale dekslene til yttre hjulbue. Bak der er det skummelt. Å man får da vann inn i bilen når det regner. Mange ganger kan dette være hovedårsaken til fuktproblemer i en w123. Saltvannet kryper da under alle lydmatter å feste til gasspedalen har lett for å ryke. Om du tar av disse lydmattene, altså de som er limt i gulvet under gulvmattene, vil du garantert få deg en overraskelse,selv med biler som har gått rundt 100k. Man hørte før at w123 hadde dobbelt bunn, men da tenker folk på disse mattene. Det er mye å nevne. Har du takluke å gamle eiere ikke har vært flinke på å pirke ut løv og rusk, så har avløpsåpningene lett for å ruste, å lekkasje er uunngåelig. Alle jekkfester er utsatt. Her ligger det saltvann inni, å godtgjør seg over tid. Rust generer rust, å det skal ikke rare hullet til før det er i gang. Kanalveggene inni bilen er også utsatt. Typisk helt foran der hvor benet hviler. Begge sider bak teppene som ligger utpå kanalen. Bak er det samme problem, både sedan og t-modellen. Bak så er det vanlig at begge hjulbrønner ruster. Årsak er en kombinasjon med steinsprut og tette dreneringshull. Ikke så bra patent akkurat det der for å være ærlig. Under baklys er det også ofte rust. Mange t-modeller er levert som varebil i Norge, å disse er utstyrt med en vegg bak framsetene. Disse ble fjernet etter ca 10år. Mange tok da vinkelsliper å kappet et feste i bunnen mot kanalen, å glemte de da å forsegle der det kappet, får man rust hyppig her, som sprer seg. Tar du opp disse gummiholderene / pymtelist i innsteget på bakdørene på en t-modell, vil du se om den har vært levert som varebil. Dreneringen under panser er også et kjent problem med hensyn til rust. Her ruster det veldig på enkelte travere. På bakvinduene på en t-modell ruster det ofte i hjørnet mot bakluke begge sider. Selve bakluka er også utsatt i nedre fals. Garantert mer jeg har glemt her, men dette er typiske plasser på w123 / s123 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er synd det ruster så fælt. Eg tenker med skrekk på korleis det ser ut bak framskjermene om man tar dei av. Eine hengselet til panseret er rusta av innerskjerm. 

 

Høgre sida er det ikkje synlig hull enda fra innerskjerm, men om man ser underfra ser det langt ifra fint ut så regner med det bærer samme veien der rimelig kjapt.

 

Meir en pirker, meir finner man i venstre innerskjerm... 

 

received_2954516884662693.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hønsenetting, Fugeskom og tectyl 😁 neida.... Du får pirke sånn rundt hele, så ser du hvordan resten ser ut. Det kan hende det blir noe mer 🙈 vi har sett mye innsats på disse w123 gjennom tidene. En gang var det en ung russer som brukte all sin tid i garasjen. Utgangspunktet var svært dårlig. Men han fikk jaggu bil ut av den. Han brukte stort sett en hel 126* som donorbil

 

https://youtu.be/3kyRcaQeE00

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off, når man må ty til byggskum er det vel påtide å kaste inn håndklede 😂 Egentlig livredd for å pirke. Eg er desverre overbevist om at det er veldlg mykje rust om man begynner. Vi var klar over at den var rusten, men det begynner vel å gå opp for oss at den er ekstremt rusten. 

Den forrige eg hadde var usansynlig lite rust på, angrer litt på salget av den. Nye eieren skifta framskjermene og tok det lille av rust som var. Den blei strøken. Skulle brukt karosseriet på den no å flytta over 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, _s_y_v_e_r_s_e_n_ said:

Har gjort samme tabbe selv

Ekko: det har vi alle, det har vi alle, det har vi alle, det har vi alle, det har vi alle  :classic_biggrin:

Jeg tror nok farfar forstår hvilken tilstand bilen er i om han får se det, ev. bildene. Kanskje bilen gjør seg best som en donorbil. :classic_sad:

Det er utrolig hva som kan sveises ihop, men da må du ha plass og kunnskaper til å gjøre det sjøl, ellers blir kostnadene astronomiske. Med mindre du finner et bra verksted i et tidligere østblokkland, der kan du få gjort veldig mye veldig billig. Hvis du bestemmer deg for å slakte bilen, så ikke send den fra deg uten at du forsiktig har plukket av alle smådeler, det er de som er vanskelig å skaffe. Forøvrig, i hvilken del av landet bor du?

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eg håper og satser på at vi klarer å få den godkjent denne gangen og, men klarer vi det er det nok siste gang slik det ser ut no.

Den dagen bilen skal slaktes blir det å demontere alt ja! Har noen kasser med div som min farfar har samla til den oppgjennom når han kasta noen 123er.

 

Eg holder til i gode gamle Sogn og Fjordane :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, HåvardR said:

Eg holder til i gode gamle Sogn og Fjordane

Hmm, der kjenner jeg ingen som sveiser billig...

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skal eg. Den må være godkjent 31.05, men det er ikkje sjans å rekke. Venter på at bærebroene blir demontert fra delebil. Håper det lar seg gjøre i løpet av Juni.

 

Det er rusten i bærebroa, innerskjerm venstre bak og "lappe sammen" rusta i front som er dei store tinga. Ellers er det å bytte vindusvisker og nedre bærekule fremme. 

Hadde spindel liggende etter den forrige 123en så eg fekk tak i noen som kunne presse ny kule i, så det er kjapt gjort å berre bytte heile spindelen.

 

Eg må og krype til korset og innse at det å ha fått barn er ingen ferie vertfall. Det blir gjort særdeles lite anna enn å forsøke å få søvn om dagen i ledige stunder 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei sier du det? 😁 Ja, det er en kabal med søv da ja! Hehe.. Går jo som sombier den første tia. Men ta det helt med ro, etter 3500 bleier blir det andre ting 😁 da vil de bli med pappa overalt. Jeg har to klegger. Vakkre små skapninger... Det blir liksom litt andre prioriteringer. Det som var viktig før er ikke fult så viktig lengre. 

 

Du gjør det smart å ha en annen spindel for hånda. Mye lettere arbeid. Den må jo ut okku som, men det er enklere å bare bytte hele. Onklig drittarbeid med den nedre opphengskula synes jeg. Det er en av de få kjedelige jobbene på en w123 å bytte spør du meg. Vær forsiktig med den øvre når du tar ut spindelen, så du ikke får hull i mansjetter. Da må du bytte den også. De tåler ingenting. Bruk god tid, å bruk løssnespray flere dager i forveien, da sparer du deg selv for mange stygge gloser

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ser fram til ho kan være med i garasjen og kanskje bli litt interessert i motoriserte ting ho også. Rakk heldigvis å bli noelunde ferdig med eit anna prosjekt eg hadde før ho blei født, sette i stand en Suzuki FZ50 moped, morsomme greier!

No står og ein Yamaha XJ600S som trenger litt pleie for tur, men det ser ut til å bli eit prosjekt langt fram i tid...

 

På den gamle 123en fekk eg ikkje tak i noen som klarte å presse i ny kule i spindelen, Mercedes her hadde ikkje verktøyet og dei som prøvde måtte gi seg i fare for å ødelegge kula så da endte eg opp med å kjøpe brukt spindel med ny kule pressa i fra Tyskland. Eg var nok veldig heldig på den bilen for der løsna alt fint og 1 kakk i toppen av spindelen der øvre kula går igjenom med 2 hammere mot kvarandre løsna det. Ser ikkje for meg at hellet er like stort her, hehe. 

 

Korleis er det rundt å få godkjent eit motorbytte fra bensin til diesel i ein 123?

På litt sikt er kanskje den beste løsninga å få tak i ein med godt karosseri og flytte over motor og drivverk fra denne og på den måten la den leve videre. 123 med 200 forgasser motorene er ofte rimelige og med tilsynelatende bra karosseri. Er det en stor jobb å få det godkjent med diesel? 200 motoren yter og meir hk så regner vel med at bremser osv er likt eller bedre på bensinen kontra dieselen? Og karosseria er vel heilt like så ting er plug n play uten behov for modifikasjoner?

 

 

Ikkje heilt w123 relatert, men eg fekk tak i ein Mercedes tråbil som står klar til ho når ho blir stor nok. I forbindelse med "annonseringen" av det glade budskap tok vi eit bilde av det. Det er ingen tvil at ho vokser inn i ein familie der det er Mercedes det går i og godt er det 😁 Min w211, hennes w121 og fruen sin w204 dette altså!

Sett at det finnes tråbiler i metall av 123 karosseriet. DET hadde vore morro å fått tak i!

 

20200527_225303.jpg

Edited by HåvardR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, det går fint å bygge om. Alt er likt. Det eneste jeg har funnet som ikke er likt, er andre fester til ekspansjonstank og andre små uvesentlig ting som ikke har noe betydning for bytte av motor. Men på en bensin, så er det en akkumulatortank til bensin på venstre side ved reservehjulet, samt en annen tank med tur retur rør til bensin. Så du bør se litt på det. En annen ting er girkasse feste og bakaksel. Bakaksel har en annen utveksling. Kan tenke meg mellomaksel også har en annen lengde. Men stikkakslingene er de samme. Så må du sjekke bremsekraftforsterkeren, om den er lik. Hvilken motor har du nå? Du må også sjekke om det er lik oljekjøler. Hadde du hatt en 200diesel å skulle oppgradert til 300 diesel, måtte du også ha byttet fjærer. Husk også at det sitter små støtdempere på motorfestene og ned i traversen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ein 300D, OM617. Tanken vil være å flytte motor, girkasse, mellomaksel og diff over, evt og dieseltank om nødvendig som eg har tenkt på. I tillegg kommer alt du nemner med bremsekraftorsterker og det isåfall. Speedometer og ledningsnett må vel naturligvis over og. Positive er at man har alt og veit kor det skal etterkvart som man flytter fra ein til den andre da. 

 

Det hadde vore eit artig prosjekt, aldri tatt ut en motor fra en bil før, men det hadde vore kjekt å prøvd. Eg lider dog av "mens man er i gang" syndromet så det ville vel endt med å skifte mye "når man først har tilgang" osv.

 

Samme skjedde på w211en i fjor. Hadde 2 knekte fjærer og 1 litt slitt foring i ein arm framme. Siden det ville kreve hjulstillingskontroll fant eg ut at eg skulle skifte absolutt alt av kuler, foringer og fjærer i forstilling og fekk tak i komplett bakstilling fra identisk bil rulla 24 000km(!) Så der var alt som nytt. Det blei veldig bra, nett som ny bil! Greit å få det gjort siden eg uansett måtte betale for hjulstillingskontroll er unnskyldningen eg forteller meg sjølv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med stilig tråbil! :classic_smile:

En viktig ting som må sjekkes ved en ombygging til diesel, er hva som er oppført som maks vektbelastning på framakselen på den bilen som skal få en veldig mye tyngre motor. Biltilsynet er generelt veldig avvisende til slike endringer, selv om du kan dokumentere at bensin- og dieselmodellene er bygget med samme deler i hjulopphenget, bortsett fra fjærer/fjærputer. Jeg tror det lønner seg å ha god kontakt på forhånd med en sakkyndig.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var eit godt poeng. Min bil står maks vekt framaksel 980kg.

Ein 200T eg fant på finn står 910kg.

Min gamle 200T derimot er ikkje oppgitt vekt..

 

Er det fjærer og fjærputer som må til fra dieselen over på 200T-en som må til i praksis for at maks akselvekt skal kunne endres fra 910kg til 980kg? Og ikkje minst: er det noe SVV "skjønner" eller må det legges ved dokumentasjon fra Mercedes som sier at den originale 200T-en kan utføres motorbytte til 300D ved å flytte over drivverk og fjærer? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du oppgir ved å søke bt at du benytter deg av donorbil. At du bruker alt derfra. Det skal være mye lettere å få ting godkjent på bt nå enn før. Mercedes-Benz har som politikk å ikke gi noe støtte for ombygging av bil. Det var iallefall det sist jeg holdt på med det samme 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...