Jump to content

Arnt sin 1989 190D 2.5 Turbo


Arnt
 Share

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Missforstår jeg nå, eller er dette dem sorte på forrige side? Hvor mange fjell gikk du over for å skaffe disse???

 

Du misforstår ikke, Syver. Det er et bilde av denne felgen på forrige side. Men det er en 16". De sorte (senter i 199) er 17" :)

Jeg har heller ikke vært over noe fjell, men du verden så gøy det var å forflytte seg over både sjø og land for å treffe på disse ;) hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oljelekk er noe dritt. Oppdaget for noen uker siden at bilen lakk olje på venstre side foran. Jeg antok at det var oljekjøleren siden den er plassert der, og dessverre skulle det vise seg å være sant :(

Men jeg visste også at jeg hadde en stående på delebilen. Selvfølgelig så var gjengene på denne så dårlig at det ikke ble tett nok da jeg prøvde å montere den. Alu mot stål i mange år er ikke en heldig kombinasjon. Dermed prøvde jeg en nødløsning med å tette den gamle. Det varte noen få dager før jeg så det lakk olje igjen :(

 

Jaja, måtte bite i det sure eplet og skaffet meg en flett ny kjøler. Strevde litt med å få bort resterende aluminium i koblingene som skrus på, og selv med gjengefil ble resultatet ikke helt bra. Men nå er det tett, og får håpe den ikke skal av igjen. Hadde jeg vært klar over problemet, ville jeg sjekket ut pris på slangene mellom filterhus og kjøler også. Da kunne man antakelig fint demontert igjen senere ved behov uten å være redd for at de nye gjengene skulle bli ødelagt.

 

IMG_2471.jpg

 

IMG_2474.jpg

 

IMG_2473.jpg

 

IMG_2475.jpg

 

IMG_2476.jpg

 

Ellers fikk jeg også montert de nye motorfestene. Det gamle venstre var i fryktelig dårlig forfatning, så det var jaggu på tide med nye :)

 

Bilde0054.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da, etter to år i mitt eie har jeg endelig fått byttet differensial på bilen.

Den gamle hadde slakk og en grusom lagerlyd.

 

Jeg har nå montert differensialen fra delebilen.

Denne fikk ny original sperreolje og det ble også foretatt lufting av ASD-kretsen inn på diffen.

Etter kveldens prøvetur, så virker den mye bedre med tanke på lyd. Jeg vet det er slakk i indre ledd på venstre aksel, så denne vil bli byttet ved en senere anledning.

Pga den store slakken i den gamle diffen, har det nok forplantet seg i enkelte andre deler og jeg har mistanke om at mellomaksel også bør byttet pga slakk i leddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke skjedd så alvorlig mye med denne bilen i det siste.

Men har tidligere i sommer hatt en rens av dieseltanken. Litt usikker, men antakelig var det dieseldyr på ferde. Dvs slik seig masse som legger seg i bunnen av tanken og sperrer for dieseltilførselen. Dette gjorde at bilen gikk "tom" for diesel ved rett under halv tank.

Jeg fikk ut det meste av dritten og renset også silen som sitter i bunnen av tanken.

 

I forrige uke fikk jeg også byttet tankflotøren som av og til hang litt. Dette også pga dieseldyr vil jeg tro.

 

Ellers dukket det også opp en spennende pakke :D

 

Eibach fjærer til 190D 2.5 Turbo og 190E 2.6 :D

 

IMG_3486.jpg

 

IMG_3489.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Igår begynte jeg litt på denne bilen. Seter, tepper og midtkonsoll er ute.

Planen er at den skal få litt flere SA (sonderausstattung)-koder :)

 

Her er det i starten, setene er på vei ut.

 

IMG_3582.jpg

 

IMG_3583.jpg

 

Etterhvert var det førerstolen sin tur.

 

IMG_3584.jpg

 

Midtkonsoll, øvre og nedre måtte også ut.

 

IMG_3585.jpg

 

Nå ikveld er status slik som neste bilde viser. Teppet og diverse deksler er demontert. I tillegg er et ledningsnett er tatt ut og så vil det vise seg hva som skal inn igjen :D

 

IMG_3589.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igår ble det plukket ut litt ledningsnett.

 

IMG_3590.jpg

 

 

Til sammenligning er det litt større mengder som skal inn i bilen :)

 

IMG_3591.jpg

 

Ut går altså 583, og inn kommer 241, 543, 584, 873 og 876.

Foreløpig er 584, 873 og 876 lagt på plass inne i kupéen. Det gjenstår å legge det ut i dører og til strøm- og jordingspunkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Igår ble det et par timer i bilen igjen. Man er ikke alltid like effektiv, men kablene til bakdørene kom på plass hvertfall :)

 

Sikkerhetsbelte må ut fra b-stolpen for å få tredd kablene opp fra innsiden av kanalen.

 

IMG_3593.jpg

 

Her har kablene til 876 kommet helt på plass på venstre side.

 

IMG_3595.jpg

 

876 er her ferdig med bryter :)

 

IMG_3596.jpg

 

Kablene til 584 ble også ført helt frem til bakdørene. Det er litt mer knot å få de på plass da de skal gjennom gjennomføringen også, men alt går med tålmodighet. Bak sikkerthetsbeltet ser det nå slik ut da kablene er stripset på plass der de skal være. Lydisoleringen er original fra fabrikk.

 

IMG_3597.jpg

 

Etter gårsdagen så det slik ut på førerplass. Noe av dette skal opp under dashbord og fram i motorrom, mens resten skal ut i venstre fordør.

 

IMG_3599.jpg

 

Så til dagens arbeid. Idag har begge fordørene stått for tur.

Begynte med førerdør da jeg regnet med den ville ta en del tid. Forgreningen fra resten av 584 er nokså enkel å få på plass. Verre er det med 241. Dette ledningsnettet er nokså kraftig, og selv om det er "romslig" i både bunnen av a-stolpen og gjennomføringen, så er det en del arbeid å få på plass dette. Vinkler og kroker, samt slanger til sentrallås og ledningsnett som allerede er der gjør dette til en utfordring.

 

Her er alt på plass i venstre fordør og kablene monteres i tilhørende kontakter.

 

IMG_3606.jpg

 

For å gjøre arbeidet lettere, brukte jeg en enkel kabel til å dra med de andre gjennom stolper og gjennomføringer.

Her der det høyre siden som står for tur.

 

IMG_3609.jpg

 

Høyre dør var enklest da det kun var kablene til vindusmotoren som skulle på plass.

 

IMG_3610.jpg

 

Forresten, syns folk dette her er helt uinteressant, eller er det noen som følger med her?

Kom gjerne med kommentarer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bruksbilen lever i beste velgående. Fungerer stort sett utmerket til alt mulig.

Første vinteren jeg hadde den, så ble det en (flere) heftig tur med sladding på snøføre. Det endte med at jeg ødela bakfangeren. Utover det ble den bare festen på igjen med tilhørende sprekker.

Rett før jul kjøpte jeg en delebil med samme farge og hel bakfanger. Denne er nå montert på bruksbilen og gir dermed et mye helere inntrykk av bilen.

 

Idag ble det også et lite jubileum her da bilen gjorde seg klar for jakten på 400.000km ved å tippe 300' :D

 

IMG_1661.jpg

 

IMG_1665.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 10 months later...

Tilfredsstillende å se at du kjøper originale deler til bilen! :D

Hvordan går det med denne nå?

 

Denne bilen har stått avregistrert noen år i påvente av en større jobb ifm med rust venstre side. Usikker når det vil bli påbegynt. Holder for tida på med den grønne 190E, så den må hvertfall bli ferdig først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...