Jump to content

RuneT

Betalende medlem
  • Posts

    2,113
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

RuneT last won the day on April 11 2021

RuneT had the most liked content!

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

RuneT's Achievements

3

Reputation

  1. Hei Alfaduden! Og kassa i samspill med motor etter optimering fra Ultimo er bra? Var alt ok med kassa før optimering eller fant du feil før du gjorde det? Har kjørt Alfa Romeo nå flere år men sikler litt på amg A45.... Har ikke vært inne her på lang tid...
  2. Da er GL solgt til Spikkestad. Stort sett fornøyd med XC90, men det jo langt fra noen MB da....
  3. Ikke sjekket vann i filter. Slett ikke umulig, men da skulle vel den fyrt på startgass. Batteripolene er rene og pene og klemmene/skoa sitter fast. Stivt skittent fett i starter kan det være ja, og jeg målte ikke spenning på starter. Kunne ikke krype under der med dress på... Bensinpumpa hørte jeg ikke, Stod en bil bak med motoren i gang, så tenke ikke over det. Han kjøpte den i onsdag og skal ha den bare til februar mens han venter på ny bil han har bestilt. Han ga klar beskjed til selger før kjøpet at det eneste kravet hans var at den skulle starte og den ikke blei avskilta teknisk på et par måneder, Starte gjør den ikke etter at den ankom tunet hans. Jeg sa han kunne be selger komme og starte den. Han bor ikke såååå langt unna
  4. 1996 bensin og automat dette. Ca 5 minusgrader ute. Batteri er nytt og fulladet. Går for sakte rundt på starteren syns jeg. Starter ikke på startgass. Har koblet startkabel fra minus batteri til jord og fra motorblokka til jord for eliminere dårlig jording der. Kan det være at starteren ikke får nok strøm pga dårlig jording på den? Eller blir den jordet i festet mot svinghjulhuset slik at det er idiotsikkert? Er broderen sin bil, og jeg har ikke orka sjekke tilstand på plugger og kabler i kulden. Tips mottas med takk
  5. Det står et lite backupbatteri under førerstolen. Jeg har byttet dette. Det begynte med at alarmen begynte å hyle i tide og utide og det kom noen rare lyder av og til. Det viste seg å være kortslutning i selve hornet. Byttet hornet. Fremdeles merkelig oppførsel. Ingen feilmelding hos BOS. En av mekanikerene sjekket da batteri under setet, og det var fullstendig kaputt. Bytta det også og etter det har den vært fin. Batteri sitter vanskelig til under der, og nytt kostet 1500,- mener jeg. Kan jo være verdt å sjekke før man går på dyrere ting...
  6. Takker for innspill. Kaldt vann i dusjen hjelper litt på hjernen, og det er klart som det er sagt her at man trolig må vente mange år til før verdifallet kan snu på fint holdte eksemplarer. Det spiller også inn at folk flest velger nye biler da de ikke engang er i stand til å bytte dekk selv lenger. Litt kompliserte eldre biler får da dobbeltjuling i markedet og dieselangsten har ikke gjort det bedre. Jeg har nok biler, så bør uansett selge denne og en til. Man trenger vel bare litt tid til å venne seg til tanken at den gamle purka ikke er så attraktiv for andre enn meg selv for den prisen jeg selv ser for meg. Er svært få biler jeg har solgt billigere enn jeg har kjøpt dem for, men så har jeg heller ikke hatt en bil så lenge som denne. Jeg får vaske purka og sørge for at den fremstår mer attraktiv enn purkene som mattilsynet tok bilder av denne uka https://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyr/urovekkende-tilstander-oppdaget-hos-griseboender-i-rogaland/a/24202255/
  7. Sitter på et eksemplar selv. En av de første i Norge importert via BOS. Da heter det vel "solgt ny i Norge". Beskjeden km (160kkm), flott bil og masse utstyr og 7 seter. Dieselpurke av rang. Mørk blå med creme skinn. Naf-test bestått og vel så det i februar 2017. Stor, tung, solid osv. Skulle vel erstatte G-wagen i markedet, men G var allerede blitt et must have for mange, og gikk aldri ut av produksjon. Min bil kostet 1,3 mill som 2007-mod reg i nov 2006. En 320cdi med noe fancy som for eksempel adaptiv cruisecontrol og det meste annet. I dag kan jeg kanskje håpe på 350kkr for den. En godt sliten med 100-200kkm mer går for 250kkr og de blir solgt. De koster sikkert 400kkkr før de virker som det skal hvis de i det hele tatt får dem til å virke som forventet. Jeg kjøpte ny suv og tenkte selge denne som jeg har, men jeg tenker også at disse må stige i verdi nå. Jeg passer på min, den ser bra ut, og pr i dag fines det ingen brukbare miljøsuver i denne størrelse. Dette er en tanks i forhold til en for eksempel Volvo XC90 som selv som 2018 modell på veldig mange måter ikke når GL-n min til knærne. Jeg har en sånn også i T8-versjon. Så hvor går veien med synet på en GL? Jeg har ikke lyst å selge den, men trenger den heller ikke da jeg totalt har 5 biler. Men jeg vil heller ikke dumpe den. Noe sånt får man aldri kjøpt igjen, så jeg tenker kanskje den blir som en ny G mtp verdi? Hva tror dere? Vi vet alle at vi sitter på gull (bilene våre da), men som oftest går de som gråstein når vi selger...
  8. Nå vet ikke jeg hva Simen skrev opprinnelig her, kanskje skreiv han akkurat det jeg skriver nå, men det er en vesentlig forskjell på en pulseringsdemper og en hydraulikkslange. Til og med 123-serien har pulseringsdemper på dieselretur. Prøv med en hydralikkslange i stedet på den returen, og du får lyder man slett ikke vil ha i en MB. Lyden vil ikke iallfall ikke følge bassen du har på musikkanlegget i bilen....men gjerne turtallet på motor eller ei pumpe som gir trykket i kretsen. Mulig Tess også kan lage (de kan hvis de vil). Tess har blitt mer tilbakeholdne siste åra fordi den som bestiller slangen ikke kan gi eller vet kravene til den delen som skal være godkjent for kjøretøyet. Å produsere deler til bil med feil spek kan gi fatale konsekvenser. En slange med pulsdemping vil fjerne pulsen i det som støtvis kommer gjennom slangen. En hydraulikkslange er bygget for å tåle trykket og vil faktisk videreføre pulsen. Altså motsatt virkning. Ingen av dem skal lekke, og begge skal tåle trykket, men pulsdemperen er ofte oval og fleksibel på midten (sigarformet) siden den skal ekspandere når pulsen kommer. Gamle pulsedempere vil ofte bli harde og miste dempingen og fungere da som en hydraulikkslange og dermed høres bilen ut som den har fått en ekstra motorlyd. Forøvrig må jeg si at året 2017 er det de hårsåres år på nett enten det omtales barn, kvinner, menn, kriminelle eller biler. Bruken av Paracet og Ibux har økt eksplosivt skjønner jeg, men hadde det hjulpet mot hårsårhet så hadde det gått til himmels. Her inne er vel ingen spørsmål for dumme, og ingen svar for skarpe så lenge man ikke angriper personen og driver hets. Syns nå jeg da... Men ja, man oppnår ofte mer ved å være hyggelig samtidig som man får sagt det samme.
  9. RuneT

    Vito 2004

    Har bytta 2 bakviskermotorer på 639. På begge lakk det spylervæske inn på kretskortet inni "motordekselet" og tæret på dette slik at viskeren begynner å leve sitt eget liv. Ganske så dum patent... Er ikke så dyre, men er noen år siden jeg kjøpte disse. Dører: Mener det sitter noen kobbelpater på dørstolpene mot skyvedørene. Platene skal komme i kontakt med brytere i døra. Disse platene må være reine. Lenge siden jeg hadde sånn bil, så igjen må jeg ta forehold om at jeg husker rett.
  10. Er her inne stort sett hver dag men sjekker da bare nytt siden sist. Det er ikke noe galt med forumet og jeg mener dere tar definitivt feil om dere tror en oppgradering vil redde trafikken. Jeg er verken på FB eller Insta og kommer aldri til å henge der heller. Det går en grense for hvor stor del av livet jeg skal kaste bort på å følge med på en skjerm. Forumformen er best med tanke på kunnskapsanking og arkiv. Har hatt Mb (aldri uten) siden 1987. Så ja... jeg er nok gammal. At antall innlegg her går ned (hvis det er sant...) skyldes neppe forumet og den tekniske plattformen alene. Folk skrur mindre selv, ungdom har jo f.. ikke sertifikat engang og enda færre eier en bil. Før skeit kattene ute, de spiste middagsrester og når vi dro på ferie måtte de ete mus. I dag skiter de i kasse med dyrkjøpt sand inne, det får pellets til mat der kiloprisen tilsvarer indrefilet for oss og vet ikke hva fisk er eller pølserester er, og de er tidlig kastrert og får ikke pult før de dør og når vi skal på ferie koster kennelen det samme som hotellet vi har booka for oss selv. Sånn er det med oss også. Vi glemmer å leve. I min ungdom hadde alle gutta skitne negler og damene syns det var fett. Dagens ungdom er mer opptatt av at de skal være rene og velstelte og damene er ikke fornøyde uansett. Er det rart at besøket på et forum som krever skitne fingre går ned? Folk vet jo ikke hva som er fremme og bak på en bil. Når man får en tlf fra en som trenger hjelp og sier at det lekker på venstre side foran under panseret og jeg sier at der er bare bremse/servovæske på den sida, så melder de pass. Sannheten er at de står foran bilen, kikker i motorrommet og da blir venstre side egentlig bilens høyre side. Når jeg da sier at venstre armen din er venstre arm uansett hvilken retningen du har eller hvem som ser på deg fra hvor som helst, så er venstre arm venstre arm uansett. Den kan aldri bli høyre arm... Det som var lekk, var spylervæsketanken. Og den sitter jo nesten alltid på bilens høyre side. Uansett om man ligger under, over, står foran, bak eller skal forklare på tlf. Er selv inne på VCCN, sportsvogn, Mbe, cuoresportivo (alfa Romeo) og bimmers av og til. Sure folk er det overalt. Best stemning og størst hjerte for merket er nok å finne på alfaforumet. På tunet er det MB GL, Lotus Elise, Kia soul EL og alfa GT 3,2. GL skal ut og en ny suv inn, men det kommer nok en MB til likevel men da trolig en veteran. Men ja, som det sies her, så gidder jeg nesten ikke komme med svar lenger. Jeg er lei av å lese tråder som fanger min interesse men som dessverre ender i intet fordi trådstarter som kanskje fikk hjelp, ikke gidder å svare på hva som ble løsningen. Og de unge er verst til å ikke følge opp løsningen på det problemet de spurte om og kanskje fikk innspill på. Jeg er moderator på alfaforumet, og det hender jeg faktisk sender pm og sier at det er ganske uhøflig og ikke si takk når man får et innspill som kanskje var en løsning. Vi vil alle ha løsningen på problemet. Vi må oppdra brukerne. Trenger ikke irettesette i tråden, men bruk PM. Det kan alle forumbrukere gjøre og ikke bare moderatorer. Minne trådstarter på at vi fortjener en tilbakemelding når vi har brukt tid på å hjelpe. Være hyggelige og hjelpsomme. Som om vi jobbet i en butikk og gjerne vil gjøre vårt beste. Da kommer brukerne. Drit i plattformen så lenge den fungerer greit ok.
  11. Google "location MAP sensor Mercedes 220cdi" så finner du både bilder og beskrivelse. Sitter greit til.
  12. A2 er 499cm ja. Se etter rust i alle dører/dørfalser. 12 år gammel nå, så ville kikka under også. Ubalanse mellomaksel vil jeg påstå er ofte og merkes på vibrasjon/durelyd ved hastigheter fra 90 og opp. Har hatt 5 Viano og 4 av dem med denne motoren. Aldri hatt trøbbel med motor annet en normal dieselsyke som kan medføre soting.
  13. Jeg tenker at hvis ØF mener at disse felgene kunne blitt perfekte ved å gjøre en bedre jobb, så hadde de tatt jobben igjen. Jeg tror på ØF når de sier at det er forhold som gjør at noen felger er verre enn andre å få perfekt, og dette selv fra ett sett Lorinser til et annet. For det første så tror jeg nok at ØF burde informert om risikoen for at dette ikke alltid blir perfekt slik at kunden kunne vurdere risikoen selv også før eventuell utførelse av jobben. For det andre hadde disse felgene uansett en verdi før renovering, og en verdi nå. Nå kjenner jeg bare til det som er presentert her, men hvis jeg var ØF, ville jeg kreditert beløpet til kunden, deretter kjøpt felgene av kunden til den verdien man mener de hadde før renovering, og solgt dem videre renovert med skjønnhetsfeil. For det fleste er dette resutatet bra nok på en nomal bil, men for noen er det ikke. På en utstillingsbil skal det være perfekt, men for en entusiastbil i normal bruk kan det være godt nok, og for ei lørje til helårsbruk er det for bra. Jeg håper det blir enighet. Selv hadde jeg en av mine originalfelger til GL til et annet felgrettingsselskap i august pga ubalanse i felgen (høydekast). De såg på felgen da jeg kom med den og vurderte den som at den kunne fikses, og ba meg hente dagen etter. De sa ikke noe om at dette kunne gå riktig galt. Jeg møtte opp til en felg som hadde sprukket i pressa og bare var til å kaste. De sa det dessverre ikke var mulig å få til. De hadde økt kreftene gradvis, men den ville ikke gi seg og til slutt sprakk den. Jeg kunne kanskje stilt mange spørsmål eller bedt dem erstatte den hvis jeg hadde hatt kunnskap om aluminium, men siden jeg ikke har det, så kranglet jeg ikke. De tok ikke betalt for forsøket. Om den hadde blitt bedre, men ikke perfekt, måtte jeg nok betalt. Jeg velger mine kamper med omhu. Jeg kjøpte 4 andre brukte felger av samme type for samme pris det skulle koste å fikse 1, så nå har jeg syv... Kred til ØF uansett for at de har guts til å diskutere og belyse på et forum bestående av religiøse fanatikere, entusiaster og normale folk som da også selvsagt er deres kunder. Ellers enig i at ØF gjerne må dele mer av sin kunnskap her hvis det er slik at vi som kunder ikke skjønner hvor komplisert dette er. Krevende kunder gir gode leverandører. Håper dere blir enige.
×
×
  • Create New...