Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Content Count

    6,456
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Sven Håkon last won the day on May 8

Sven Håkon had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Helt enig, slike resultater skaper ofte flere spørsmål enn man hadde i utgangspunktet - men det er det som er så kult med dem! Jeg ble egentlig mest overrasket over hvor endret egenskapene ble av én oppvarming til 180 grader (riktignok over tid).
  2. Kom tilfeldigvis over en video på YouTube hvor en kar tester kvaliteten på diverse oljetyper. I akkurat denne videoen er det oljer fra Mercedes, Ford, Volkswagen og BMW som får gjennomgå, men han har også testet oljer fra Shell, Castrol, Mobil1, osv i andre videoer: Ganske interessant å se resultatene, for ikke å snakke om å begynne å spekulere i hvorfor motorer fra enkelte produsenter kanskje ikke er kjent for å vare like lenge som andres. Det er også verdt å merke seg hvor blind man kan bli på slike sammenligningstester. Som han sier er resultatene fra alle produsentene egentlig ok, men sidestilt virker særlig en av dem mye dårligere enn de andre. Data fra alle testene kan sammenlignes i et Google Regneark her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/11mgm_hvXSiQjxuYv6dQmjoI8AxQfSLxMlLimTI6A-pg/edit
  3. Er det da nok olje? 211en min tok lenger og lenger tid på å få bilen i bevegelse da den lakk olje fra girkassa. På et tidspunkt kom jeg ikke opp en bakke jeg stod parkert i, og måtte vente litt til oljen hadde fått litt temperatur. Husker ingen svidd lukt, dog.
  4. Godt oppsporet, @Oddih! Legger ved direkte lenke til DIYen som nevnes i tråden @Oddih lenker til også:
  5. Haha, godt poeng! Den ble visst koblet til etter hvert dog 👍
  6. Disclaimer; Jeg har ingenting med denne annonsen å gjøre, men velger å dele den siden det omhandler noe temmelig unikt. Jeg trodde det fantes en samletråd for deler i markedet, men finner den ikke igjen - dersom denne tråden anses som upassende er det bare å slette den. ---------------------------------- Så, til saken: En gang på 80-tallet tapte en kar ved navn Jerry Juhan et løp i sin Lotus Esprit mot en Citroën 2CV - på vått føre! Dette fikk ham til å tenke i nye baner for å bedre grepet, og løsningen kom i form av å øke antall dekk; Men på en litt annerledes måte - han utviklet felger som kunne påmonteres to smale dekk i stedet for ett bredt dekk, og resultatet sies å være over all forventning. Ideen slo nok aldri an like mye som han forventet, men det ble da produsert noen sett - deriblant ett med specs passende til blant annet Mercedes 126/123/116. Et slikt sett ligger nå for salg på eBay: eBay-annonse for TwinWheels De ser jo litt annerledes ut enn man er vant til (nå snakker jeg ikke om selve felg-designet - som vel heller ikke akkurat er helt vanlig), men skal man vurdere ut fra Colin Bonds (tidligere australsk rally - og racingchampion) respons så har det tydeligvis noe for seg: Unike er de i hvert fall!
  7. Så forresten at han har lagt ut et par andre filmer, blant annet denne under her, hvor han snakker en del om løsningen til girkassen som kommer fra danske ofGear.dk: Leste litt mer om dette i går (i forbindelse med en W111 som ble bygget om med motor fra en 560SEL og 722.6-kasse), og det virker i grunnen som et veldig overkommelig og godt alternativ for å oppgradere eldre biler med mer moderne (automat)girkasser! 👍
  8. En nederlandsk kar har den siste tiden bygget - og fått godkjent - om en W201 med motor fra en W140. Ikke hvilken som helst W140, men en S600! Den nederlandske versjonen av TopGear har en artikkel om bilen ute nå, hvor du blant annet kan se at bilen går fra 100-200km/h på 11s / ~500m: Flere videoer fra byggingen finner dere på YouTube-kanalen hans. Planen hans er å omlakkere bilen, for så å selge den - men personlig synes jeg nesten den er kulere i original utførelse, en skikkelig 'Q-car' 😄 Med 424hk og rundt 1450kg (~800kg mindre enn donorbilen) er det kanskje ikke rart det går unna. For ordens skyld: Jeg kjenner ikke eieren (Johan), og har bare fulgt prosjektet på nett.
  9. Ser at et par andre også foreslår å sjekke veivakselsensor: Dette nevnes som en vanlig feil i tilfeller der motoren stopper eller ikke vil starte når den er varm, men starter etter å ha kjølt seg ned litt igjen eller er kald.
  10. Jeg er jo helt enig i at deler kan byttes, jeg sier bare at det ikke er gratis
  11. I prinsippet, ja, men med mindre det bare er rattputa som skal byttes blir det fort ganske dyrt med deler og arbeid.
  12. Forresten; For mange år siden var jeg selv ansvarlig for å deformere et autovern med 190en min. Jeg fikk likevel utbetalt takst (minus egenandel) og beholde bilen, hvorpå jeg selv fikk den reparert innenfor budsjett. Den var ikke kondemnert dog, det var heller ikke 211en min da den ble skadet.
  13. Sant som Tom sier - de kan slå ut om bilen står i ro og blir påkjørt også. Dog skal du være glad for at de ikke ble utløst, for da hadde bilen i hvert fall bare vært å kaste.
  14. Det høres mer ut som om vinduet trenger justering, eller av en eller annen grunn møter mer motstand enn det er programmert til å akseptere. Manuell kjøring av vinduet stoppes ikke av samme begrensning som auto, så dette vil ‘alltid’ fungere uansett. Dersom vinduet eller pakningen har vært demontert, sjekk justeringen av vinduet. Inspiser pakningen og se om denne har svellet opp, har fått en rift eller av andre grunner kan skape motstand for vinduet. Det er forøvrig ‘door control module’ i døren som også kontrollerer slikt ja.
×
×
  • Create New...