Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Content Count

    6,486
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Sven Håkon last won the day on July 25

Sven Håkon had the most liked content!

Community Reputation

35 Excellent

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Æsj, kjedelig med sånne unødvendige skader! Dog kjørte jeg oppover fjorden fra Odda på østsiden nå i kveld nærmest uten trafikk, så er dere heldige så blir det ikke så ille i morgen heller. 🤞 Ferja Kvanndal-Utne kan jo kanskje være et alternativ også.
  2. De listene der trenger du ikke å bekymre deg for, men dersom du vipper opp de firkanta lokkene så vil du finne en gummiplugg hvor ledningene fra antennen går ned. Disse kan tidvis lekke litt.
  3. Snodig, trodde det var en knapp på siden som åpnet for muligheten til å vippe seteryggene. Kan det være koblet til automatgir (Park) eller tenning på en måte?
  4. Låsing/frigjøring av vippefunksjon på rygglenet?
  5. Det er ingen måte å blokkere denne på så vidt jeg vet. Har opplevd å måtte prøve et par ganger før kombinasjonen av trykk blir riktig dog.
  6. Brukte instrumenthus kan man ikke uten videre endre kilometerstand på - uavhengig av BoS. Det går noen rykter om at enkelte klarer å endre kilometerstand oppover og ikke nedover, men jeg har ennå ikke sett noen bevis på det. Det finnes så klart aktører som kan programmere ‘hvasomhelst’, men jeg kjenner ikke til noen her til lands i hvert fall.
  7. For å komme inn i den hemmelige menyen må instrumenthuset stå på display som viser hastighet/temperatur, og tenningen være enten i 1 eller 2 (motoren skal ikke være i gang). Vet du hvilke feilkoder bilen har?
  8. Blir langtur med bilen til helgen, satser på å få testet ut hvor mye den hjelper da - tipper egentlig den vil ha effekt selv i nedfelt tilstand (flappen som står opp bak forsetene kan felles ned slik at det bare blir et 'lokk' over baksetene).
  9. For å følge opp historien jeg hinter om her; Da jeg kjøpte denne bilen av en Mercedesforhandler i Dresden for to år siden, kom den med en utvidet garantiordning som kalles 'Junge Sterne' (=unge stjerner). Dette er en bruktbilgaranti som forhandlerne kan gi på utvalgte biler, med dekning i ytterlige 1-3 år (avhengig av bil). Min hadde dekning i to år fra utstedelsesdato, og jeg har frem til nylig heldigvis ikke hatt behov for å bruke den. Jeg skriver 'heldigvis' både fordi det er fint at bilen ikke har feil, men også fordi denne skulle vise seg å være ytterst vanskelig å håndheve her til lands. Junge Sterne gjelder i hele Europa, også Norge, men alle forhandlerne jeg snakket med mente at dette ikke var noe de hadde noe med å gjøre - de hevdet at dette ikke var et Mercedesprodukt, og følgelig noe jeg som kunde selv måtte finne ut av. Ifølge flere forhandlere måtte jeg først få jobben utført, betale for dette som normalt, for deretter å selv søke om dekning på garantien. Oslos største forhandler var enda vagere i sin beskrivelse av hvordan jeg måtte gå frem, og rundet like greit av med et 'lykke til, og gi beskjed om det er noe annet vi kan hjelpe med.' For meg som kunde har jeg én leverandør å forholde meg til, nemlig Mercedes-Benz. Junge Sterne har Mercedesstjernen preget inn over alt hvor det er mulig, den gis bare av merkeforhandlere på utvalgte biler, og garantiarbeidet må naturlig nok utføres på Mercedesverksted. Siden forhandlerne her til lands var så lite villige til å hjelpe meg, kontaktet jeg Junge Sterne i Tyskland direkte, og ble fortalt at normal prosedyre var at forhandler søkte om dekning for kunden, stikk i strid med hva forhandlerne her hjemme sier. Som kunde var det temmelig frustrerende å stå midt mellom to forklaringer som ikke samsvarte, men til slutt begynte det å løsne da jeg endelig fikk opprettet en tråd (per e-post) med Junge Sterne i Tyskland som aksepterte at jeg sendte inn pristilbud og mine garantidetaljer, før de så bekreftet at jobben ville dekkes av garantien etter at den var utført og kvittering for betalt oppdrag kunne fremvises. Parallelt med denne kommunikasjonen kom jeg også i kontakt med noen veldig hyggelige folk på et annet merkeverksted er i Oslo (takk for tips @Wicky), som først søkte om utvidet garanti for meg (Det har vært mye krøll med NOx-sensorer, så disse er ofte dekket av dette). Dette ble avslått fra Mercedes, men de gav meg i det minste et skriftlig tilbud på jobben som jeg kunne sende til Tyskland for kontroll. Så fort dette var bekreftet dekket av garantien fikk jeg samme verksted til å utføre jobben, og i dag fikk jeg dekning tilbakebetalt på konto fra Tyskland. Det skal også sies at verkstedet som foretok service på bilen sendte meg samme tilbud i etterkant, etter en god dialog om hvor frustrerende dette opplevdes som kunde. All honnør til kundebehandler der også, med andre ord. Kort oppsummert; Junge Sterne-garanti oppleves ryddig og som en god sikkerhet når man først finner ut hvordan det skal gjøres. Dog forutsetter dette en god dialog med en forhandler her til lands, og at disse ønsker å gi et skriftlig pristilbud i forkant av en jobb. Sistnevnte er etter min erfaring ikke alltid like enkelt å få til (ikke bare fra denne saken). Hadde det ikke dreid seg om en sensor til 12.000kr hadde jeg nok aldri forfulgt denne saken så langt. Ta gjerne kontakt om du trenger e-postadressen jeg brukte for å kommunisere med Junge Sterne 😄
  10. Jepp, vindskjermen som kan monteres bak forsetene - målet er å kunne bruke bilen med taket nede i enda dårligere vær enn jeg allerede gjør 😄 Haha, håper du har rett 😄 Selv uten vindskjermen har jeg fint kunnet kjøre med taket nede i lett regnvær, men fortrinnsvis over 80 km/t. Satser på at vindskjermen i kombinasjon med Aircap og Airscarf vil gjøre det enda mer komfortabelt ved lave temperaturer og kastevind (som ofte er det verste med taket nede i lave temperaturer).
  11. Ny ‘oppgradering’ i dag: ..onde tunger hevder at denne er selve definisjonen på å være gammel.. 😱
×
×
  • Create New...