Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Posts

    6,649
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    49

Sven Håkon last won the day on November 30

Sven Håkon had the most liked content!

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Sven Håkon's Achievements

122

Reputation

  1. Etter å ha kjørt Oslo-Gjøvik og hjem igjen konkluderte jeg i hvert fall med at jeg fint kunne "ha klart meg" med 211en - det jeg savnet mest fra CLSen var massasjesetene. 211en har jo aktive seter med "Pulse-funksjon", men denne er betydelig mildere enn opplegget i CLSen, og skrur seg selv av etter bare 5 minutter mot 30 minutter i sistnevnte. Bortsett fra det savnet er 211en - tross sine snart 18 år og mer enn 500Kkm - en suverent komfortabel bil. EQE er fortsatt et rimelig sjeldent syn ja! 😃
  2. Knappe tre år inn i eierskapet av denne fantastiske kjøremaskinen bestemte den seg for å komme med sin andre kritiske feil. Første gang konket batteriet ut etter en særdeles kald helg i Nore og Uvdal, denne gang var det Airmaticen som "omsider" la inn årene. Dette var slett ikke merkbart under kjøren, men åpenbarte seg da jeg skulle sette bilen i vaskemodus, altså stille Airmatic til maks høyde, noe den ikke gjorde. Lyset på knappen for å heve bilen forble på, uten at noe skjedde... Jeg fryktet dyre reparasjoner, men håpet i det lengste på en slarkete sensor eller en annen bagatell. En kompis med en moderne elbil og diagnosesystem kom forbi og hjalp meg med å finne ut hva som var galt. En bil med feil på luftfjæringen og en moderne elbil: Diagnose ble tatt, og med denne prøvde vi også å aktivere de forskjellige belgene manuelt for å teste systemet - etter hvert skjønte vi at dette var nytteløst, all den tid det viste seg å være selve luftkompressoren som hadde tatt kvelden. Med den manuelle testingen åpnes og lukkes forskjellige ventiler i systemet, noe som ikke har noe å si så lenge kompressoren fyller på igjen - uten aktiv kompressor, funker det ikke helt slik.. Den luften som allerede var i systemet hadde vi nå sluppet fri, og dermed så bilen omsider ut som en bil som hadde problemer med luftfjæringen. Jeg bruker ikke bilen stort i hverdagen, så det var ingen umiddelbar krise for min del, men nå var den så lav at det ikke var snakk om å få parkert den igjen! Bilen står normalt i en såkalt multipark, hvor den kjøres opp på en flåte som så heises oppunder taket for å gi plass til en annen bil under. Denne flåten er såpass høy at det ikke er problemfritt å få en bil med lowrider-stance oppå. Jeg fikk anbefalt et verksted omtrent like rundt hjørnet, og krysset fingrene for at de A) hadde åpent, B) hadde kapasitet til å hjelpe meg og C) hadde plass til å ta bilen inn med det samme. Dette ordnet seg heldigvis, og med det løste den umiddelbare parkeringskrisen seg i det minste. Vel fremme utenfor verkstedet i nærområdet, etter en meeeget stille og rolig kjøretur hit: Selv om jeg ikke bruker bilen til daglig, hadde jeg akkurat denne uken lovet å kjøre til et jobbarrangement på Gjøvik, så litt organisering ble det likevel. I slike tilfeller hjelper det å kjenne dem man solgte CLSens forgjenger til, som velvillig lånte meg den trofaste gamle 211en min: Det gikk et par dager før jeg hørte fra verkstedet, så jeg fikk god tid til å forberede meg på drøye kostnader. Jeg gikk forbi mellom jobb og hjemme, så jeg benyttet anledningen til å spionere en dag: Etter å ha sett over bilen kom verkstedet til samme konklusjon som vi hadde gjort noen dager tidligere; Luftkompressoren var utslitt! Dette var visstnok ikke uvanlig etter drøye 100Kkm, og det å bytte kompressoren var ingen stor jobb, men det var likevel et "men" her. For etter hvert som kompressoren blir dårligere og dårligere, begynner den å trekke mer og mer strøm, helt til den til slutt overstiger grensenivåene satt av en eller annen Doktor Ingenieur hos Mercedes. Når dette skjer, ryker en sikring for å beskytte resten av bilen. Ingen problem det vel, sikringer kan jo byttes. Med mindre de ikke kan det. Sikringen er nemlig en fastskrudd del inni en forseglet "sikringsboks" i motorrommet, hvor den eneste muligheten for reparasjon er å bytte hele boksen. Ingen problem det vel, rent bortsett fra at den ofte har lang leveringstid og koster nesten like mye som kompressoren.. "Sikringsboksen" som måtte byttes i motorrommet på grunn av utslitt airmatic-kompressor: Innsiden av en tilsvarende boks som mekaniker hadde åpnet for å sjekke reparasjonsmulighetene på tidligere. Det er en av "sikringene" like innenfor pluggen til venstre i bildet som tar kvelden etter hvert som kompressoren blir dårlig. Denne er på 60A, og de andre polene er 50A: Takket være denne - rent objektivt sett - idiotiske konstruksjonen ble jobben omtrent dobbelt så kostbar som det jeg hadde regnet meg frem til i eget hode mens jeg ventet på dommen fra verkstedet. Men, bilen ble i det minste reparert utrolig raskt og har fungert knirkefritt i etterkant. Mekaniker og eier av verkstedet hadde tatt med sin egen Shooting Brake da jeg kom for å hente min - det er ikke ofte man ser to av disse bilene ved siden av hverandre, i hvert fall ikke når den ene er en CLS63S: Så, etter noen dager i uvisshet, et gjensyn med min gamle Daily Driver, ny lærdom om Mercedes' ingeniørkunst og en litt slunknere lommebok kunne jeg igjen plassere CLSen i settekassen i påvente av neste tur:
  3. Ifølge selger av trekket puster det - men ifølge selger var det også spesialtilpasset denne modellen, noe det ikke er, så… I alle tilfeller har lagringen fungert fint i de årene jeg har brukt trekket - både på denne, CLSen og den gamle 211en min. Har ikke sett noen tegn til ‘liggesår’ eller annet som indikerer at bilen tar skade av det. 👍
  4. Sesongen for denne bilen er over, og den står igjen lagret frem til påsketider. Forberedelser til en ny sesong innebærer vanligvis en god gjennomgang og kanskje noen mindre småfiks, rydding av solkrem og annet som hører inneværende sesong til, samt en grundig vask både under, over og inni. I år gikk dette betydelig raskere enn vanlig siden interiøret ble grundig vasket da jeg var i Nederland for noen uker siden, og jeg omtrent ikke har vært utenfor asfalten i år. Men, det ble likevel en gjennomgang og oppfreshing, som egentlig alltid overrasker meg over hvor godt bilen holder seg - nå med drøye 160Kkm på telleverket. Etter vask fikk den en rask runde med litt brå svinging og bremsing for å prøve å bli kvitt så mye vann som mulig, før den fikk stå uten trekk i et par dager. Deretter var det bare å lirke den i posisjon så nært inntil veggen som mulig. Godt parkert gjenstod bare å koble til batteriladeren og henge opp 'tørkeposen' før trekket kunne legges over. Med de nye reglene som ble innført i september i år er det ikke lenger nødvendig å levere inn skiltene for å avregistrere bilen, noe som gjør sjonglering av sesongbiler betydelig enklere! Med trekket på plass var det bare å rygge inn garasjekompisenen, i form av mine foreldres EQC, og håpe at alt ser likt ut neste gang jeg vekker den opp igjen!
  5. Næmmen, hva er det som står og støver ned borti hjørnet her da..? Det er en litt trøtt, og temmelig sigen, vinterbil jo: På tide å starte opp og få rista søvnen ut av AIRmatic-belgene! Det var bedre: Etter temmelig nøyaktig 6 måneders sommerdvale, startet den opp som om jeg parkerte den i går - det eneste som avslørte at den hadde stått lenger bortsett fra sekundene Airmatic trengte for å blåse seg opp igjen, var litt heng på bremsene bak samt at dekkene tydeligvis har dratt på seg litt flatspots. Forhåpentligvis går begge deler seg til etter litt bruk igjen, men jeg får følge med på det. Med motoren startet og bilen flyttet ut fra veggen, var det på tide å få unna et par mindre oppgaver som var planlagt før sesongstart; Nemlig å bytte to paneler under bilen samt den ene baklykten. Panelene under bilen var skadet, og baklykten hadde sprukket opp. Først ut var baklykten, som fortsatt ikke lakk vann, men hadde både synlige og følbare sprekker mellom det røde og hvite feltet - usikker på hva det er som har forårsaket dette, men tipper at noen har lagt litt for mye press på selve lykteglasset på ett-eller-annet-tidspunkt. Det å bytte selve lykten tok bare noen minutter, selve jobben var egentlig det å demontere panelene inni for å komme til skruene. Som vanlig med nyere biler er det mye rart som gjemmer seg bak teppene - for ikke å snakke om at det mange rare måter å feste paneler på.. Panelene som stod i veien for lykten er fjernet, og den kan omsider skrus ut: Med lykten ute ble jeg overrasket over hvor rent det var bakom den - forventet å finne større mengder sand og skitt her, men et raskt drag med en fille så var det plettfritt: Ny og gammel lykt side om side: Ny lykt testet og montert ferdig, og bagasjerommet fremstår igjen helhetlig: Deretter var det panelene på undersiden som stod for tur; mer spesifikt det lange filtpanelet som er montert under kupeen på passasjersiden, samt panelet helt bakerst under bagasjerommet - trodde jeg.. Det viste seg nemlig at det bakerste panelet her består av to deler; En hoveddel som dekker det meste, samt en liten hjørnesnutt som ser ut til å være aktuell for biler med Airmatic - gjett hvilken jeg fikk tak i, og hvilken jeg egentlig bare trengte? Ny bestilling må gjøres, og lærepengen må være å se nærmere etter på hva jeg faktisk trenger.... Her holdes det nye panelet oppunder de to panelene som er montert der originalt - skaden helt til venstre er også synlig: Så, med uforrettet sak hva gjelder panelet i bakkant, var det bare å gå videre til det lange panelet på passasjersiden! Her var det heldigvis ingen tvil om at jeg hadde fått tak i riktig panel, og dette var også det mest kritiske å bytte; Fremre del var revet nesten helt av, og måtte sikres med zip ties for å henge oppunder bilen som det skulle. Jeg antar at noen har tatt nedi ett-eller-annet i bilens tidligere liv, for det manglet også et par av klipsene/skruene som hørte til. Disse hadde jeg dog også fått med: Siden jeg var hjemme hos mine foreldre måtte jeg improvisere for å komme til, men med Airmatic satt til maks høyde og en liten rampe, gikk det helt greit - deilig å krype rundt på bakken for å jobbe under bilen igjen, det har jeg virkelig savnet 😄 Det gamle panelet er ute, og det nye venter på montering: Med tanke på panelets tilstand forventet jeg egentlig å finne mer spor av hva-det-nå-enn-var bilen hadde tatt nedi, men det så egentlig veldig bra ut under her - noen små riper på 'rammevangen' var alt jeg så: Og vips, så var panelet på plass og klart til å bli like grått og trist som de andre panelene under her: Som god vinterbil er, ble den etter denne klargjøringen sporenstreks satt ut i regnet og brukt senere på kvelden - foruten nevnte flat-spots var det hele like udramatisk som alltid, det er virkelig en deilig cruiser som jeg gleder meg til å nyte frem til påsken igjen!
  6. Ok, men da vet du altså at det er en av de to pumpene, det var det jeg lurte på 👍
  7. Pleier ikke slike deler å være mulig å få overhalt eller bytte mot en overhalt versjon i Tyskland? Og; har du prøvd å starte uten reimer i det hele tatt (bare for en veldig kort stund altså)?
  8. Det korte svaret; Nei - så lenge du er fornøyd med anlegget som det er, tror jeg ikke du vil få noe særlig merverdi ut av å oppgradere det nå.
  9. En 2007 211 har ingen mulighet for BT-tilkobling sånn i utgangspunktet, dog finnes det uoriginale løsninger som kan gjøre dette mulig (jeg brukte selv en løsning fra Viseeo i forbindelse med (det originale) iPod-kitet på min tidligere 2005-modell). Du kan finne utstyrslisten for bilen din på feks www.LastVIN.com Når det gjelder sub så har ikke sedan noen 'basskasse' i tradisjonell forstand, men snarere en sub montert i hattehyllen - jeg har også positive erfaringer med det som ble levert originalt i 211; De første årsmodellene hadde sub som standard, mens de senere (fra 2005..?) kun hadde dette dersom de hadde Harman/Kardon-anlegg. Mine foreldre hadde i flere år en 2003-modell med standard anlegg, som spilte såpass bra at det aldri var noe behov for oppgraderinger. Min 2005-modell hadde opprinnelig standard anlegg uten sub, men også denne fikk stadig komplimenter for lydkvaliteten. Jeg oppgraderte likevel senere til Harman/Kardon-anlegg (utstyrskode 810) for å få surround-lyd, og var også med dette veldig godt fornøyd så lenge jeg hadde bilen. Det finnes også et nivå over dette (utstyrskode 811 tror jeg), som er sjeldnere enn hønsetenner - dette hadde diskanthøyttalere med AMG-merking i fordørene, og forsterkere laget av Bang & Olufsen; Dette spiller merkbart mye klarere og bedre enn Harman/Kardon-anlegget.
  10. Jo, det kunne jeg gjort dersom jeg hadde visst årsaken til at det mangler, men så lenge jeg ikke vet det så får det bli noen andres prosjekt.. 😥 For ordens skyld; Jeg mistenker ikke nåværende selger for å være en luring. ...og for dere som eventuelt lurer på hva vi snakker om, så inngikk jeg avtale om kjøp av en annen sommerbil for noen uker siden, men valgte å trekke meg siden det oppstod usikkerhet rundt bilens identitet.
  11. Njaei, ikke hele bilen, bare rammenummeret.
  12. Dessverre - det gjør den nok heller ikke... 😞
  13. Selv om jeg eeegentlig går med planer om å bytte ut denne bilen (i hvert fall på litt sikt), så røyk jeg på noen større oppgraderinger av den nylig... 🙈🙉🙊 Før jeg avslører hva det er, kan du jo få prøve deg på en gjettelek - Hva skiller de to bildene under her? . . . 3. 2.. 1... Klarte du det? Vel, for det første er det flere dagers arbeid, og for det andre er det en god del 'behind-the-scenes' som er annerledes. Det mest åpenbare er kanskje rattet? Helt siden jeg kjøpte bilen har jeg hatt planer om å bytte til et sportsratt, hvor bunnen er flat og knappene er omkranset av sølv. Jeg har aldri fått somlet meg til det, men etter at knappene på originalrattet begynte å vise tegn til å flasse bestemte jeg meg for at det var på tide. Det jeg ikke visste var at også airbagen er forskjellig på de to rattene (blant annet står det ikke 'AIRBAG' på den som hører til sportsrattet, siden det da står nederst i den midterste ratteiken), noe som ville gjort prosjektet betydelig dyrere enn forventet. Men, som flaks var hadde tilfeldigvis Steve en bil stående med standard ratt og sports-airbag, og tilbød seg å bytte for å få ryddet opp i begge bilene. Så vidt jeg kunne se er både diameter og tykkelse på rattet identisk foruten bunnen, men kjørefølelsen ble likevel en helt annen: - Det nest enkleste å legge merke til av forskjeller mellom de to bildene er kanskje listverket? Dette er garantert en hot potato, og prinsipielt er jeg faktisk også temmelig gjerdesittende - men, jeg har - igjen helt siden jeg kjøpte bilen - aldri likt aluminiumslistene i interiøret. Disse ser etter min mening temmelig kjipe ut, de gir ingen god følelse når man tar på dem, og de matcher heller ikke de øvrige detaljene i sølv. Den eneste fordelen med dem er at de er helt matte og følgelig ser man ikke riper, slitasje og fingeravtrykk/smuss på dem - men man skal vel ikke planlegge ut fra så kjedelige kriterier? Jeg hadde egentlig planer om å bytte til sort, blankt treverk, men etter å ha studert en del bilder av andre biler med sort interiør og denne typen listverk bestemte jeg meg for at det ble for kjedelig. Heldigvis kunne man også få disse bilene med andre typer listverk; En annen type aluminiumsstruktur som raskt ble strøket siden jeg ønsket noe annet, sort klavérlakk utgikk av samme grunn som sort treverk, brunt nøttetre utgikk med skyhøye kneløft, og til slutt stod jeg så igjen med det som på tysk ble beskrevet med 'Holz Linde linestructure dunkelbraun glänzend' - med gamledar's Zebranotreverk fra W201 og W124 friskt i minne var jeg mer enn skeptisk, men tok sjansen og har ikke angret et sekund* etterpå! Wow, for et løft det gav interiøret, det føltes som en enorm oppgradering! Temmelig klønete å demontere listene i dører og sidepaneler bak, men med litt tålmodighet og etter hvert noen såre fingre så kom det hele sammen igjen: En bonus med denne oppgraderingen var at vi også fikk tak i ny midtkonsoll til baksetet med treverk; For de første 6-12 månedene av produksjonen av faceliftutgavene ble listverket også representert her, mens det på de nyere modellene (som min er) ble erstattet med kjip, gummiaktig plast. Den originale midtkonsollen i min bil har alltid vært sjukt kranglete å åpne, mens den nye (med treverk) glir lett som bare rakkern - dobbel bonus! - Så, hva er den tredje oppgraderingen som er synlig på bildene? Jo, hele COMAND-systemet faktisk - oppgradert fra NTG4.7 som min bil hadde opprinnelig, til NTG5*1 som er det nyeste systemet som ble levert i 'dette formatet'. Sistnevnte har noen fordeler som jeg har blitt vant til i CLSen, og særlig Apple CarPlay som jeg fikk aktivert i denne i vinter har jeg hatt lyst på her også. Naiv som jeg var trodde jeg at det kun var snakk om å bytte selve 'radiodelen' og kanskje forsterkeren for å få til dette, men der tok jeg feil - både skjerm, radiodel og rotasjonshjulet (i midtkonsollen) måtte byttes i interiøret, og styringsenhet for DAB-radio og 360-kamera måtte byttes i tillegg til forsterkeren i bagasjerommet. I tillegg måtte noen ledninger fjernes og legges til, og midtkonsollen modifiseres litt for å få plass til ny USB-hub. Fun-fact; Visste du at man ikke kunne få facelift A207 med både tilhengerfeste og DAB-radio? Det siste der fant vi ut da DAB-enheten skulle skiftes ut, og braketten for den nye skulle plasseres der styringsenheten for hengerfestet var montert.. Ekstra irriterende siden 87% av DAB-boksen var luft (samme boks brukes for kombinert TV-tuner og DAB på modeller som har begge deler), men vi fant heldigvis en annen løsning på det der hvor den opprinnelige DAB-boksen var montert. Mye rart bakom panelene selv i det relativt lille bagasjerommet her: Det gjelder for så vidt bakom alle paneler i resten av bilen også: Den allerede trange og litt overfylte midtkonsollen ble fylt opp med enda mer, denne gang USB-hubene for tilkobling og lading (den sorte vertikale dingsen til venstre er telefonholderen som felles opp for å få tilgang til rommet under): Ledninger strekkes og modifiseres for å stemme med det nye systemet. Nytt rotasjonshjul for midtkonsollen; Legg merke til at det nye kun har én favorittknapp hvor det gamle har to. I det nye systemet åpner favorittknappen en meny hvor man selv kan legge til hvilke funksjoner man vil ha rask tilgang til, samt bestemme rekkefølgen på dem, mens det i det gamle kun var mulig med to gitte funksjoner. På biler med dynamiske seter (som i CLSen min for eksempel) brukes knapp #2 til å åpne skjermen for å stille inn massasje eller andre seterelaterte funksjoner, mens den på øvrige modeller kun skrur av skjermen (uten å skru av systemet). Med alt av hardware og ledninger på plass kunne bilen igjen begynne å ta form igjen, noe som i hovedsak gjaldt komponentene i bagasjerommet (foruten selve interiøret): På nyere biler er det ikke bare å smelle inn en ny/brukt radio og koble til + og -, ei heller med denne - enheten jeg byttet til kommer fra Mercedes selv, og ble naturligvis levert med garanti og koden som trengs for å aktivere den, så den biten var grei. Men, siden den er en annen modell enn den bilen ble levert med originalt, er det ikke gitt at Mercedes' lar den kodes uten litt ekstra gnissing - Steve har heldigvis god erfaring med dette, og med unntak av at det var litt kranglete å få kalibrert 360-kamerasystemet gikk det hele forbausende smertefritt! Til slutt fikk vi også kalibert 360-kameraet, noe som innebærer å kjøre rundt under perfekte forhold (ikke for mørkt, ikke for lyst, ikke for fort, ikke for mye dreiing på rattet, osv) en god stund. Ikke det at det var noe voldsomt offer all den tid det fortsatt var sommertemperaturer og bra vær: Etter at alle fire kameraer (representert av de fire pilene nederst til venstre) har bygget seg opp en komplett grønn 'bar' og gitt et klart og tydelig grønt checkmark er kalibreringen ferdig, og kamerasystemet fungerer som det skal - inkludert strekene som hjelper ved manøvrering under rygging, ved kantsteiner og bruk av tilhenger: Og, nok en dobbelbonus; Omsider vises bilen i 360-skjermen som en cabriolet og ikke en coupe! Slik ser det ut nå: ...og slik så det ut før: De større fordelene med det nye systemet er dog som nevnt Apple Carplay som jeg har blitt vant til i CLSen, og som gjør det mulig å navigere med eksempelvis Google Maps, samt lar meg lete gjennom musikken min i Tidal direkte på skjermen i stedet for på telefonen: Og skulle jeg heller foretrekke å bruke den innebygde navigasjonen i COMANDen, så er også den en oppgradering fra den gamle; Blant annet har den nå en integrasjon med'Attention Assist' som foreslår å finne en rasteplass dersom bilen mener det er på tide med en pause: - De to siste oppgraderingene er gaaanske subtile, og heller ikke så synlige på bildene over - men kanskje du fikk dem med deg likevel? Den første er gulvmattene, som omsider var tilgjengelige som velourmatter igjen - bilen kom opprinnelig med ripsmatter, som jo funker fint de, men særlig behagelige er de ikke (for en som liker å ta av skoene på lengre turer). Velourmattene er ikke bare betydelig mykere, de ser også enormt mye finere ut - nå ser man knapt at det er matter i bilen! Tenkte ikke helt tanken på å ta bilder av disse merkelig nok, men de er i det minste synlige på bildet under: - Hva så med den siste lille puslespillbiten? Joda, det er en til - men den er såpass subtil at jeg ikke tror noen har fått den med seg (ikke sikkert den er synlig på bildene heller for så vidt). En detalj som egentlig hører til i samme brakett som det nye rattet, som jo egentlig hører til utstyrskode 'P96 Sport Package Exterieur' (så vidt jeg har funnet ut av); Nemlig muligheten til å sette girkassen i manuell modus. Dette var mulig tidligere også, men da bare for en kortere periode etter at man brukte girflippersene på rattet - nå har bilen den tilhørende knappen, samt riktig program i girkassen, for å kunne aktivere dette manuelt (no pun intended). På bildet under ser man faktisk også de nye gulvmattene på litt nærmere hold: - Avslutter med et par (bitte)litt mer helhetlige bilder, så slipper du å scrolle helt opp igjen:
  14. Kunne man sjekket dette med en røykmaskin kanskje?
  15. Sjekket hvor mange biler som starter på WDD219 på regnr.info, men fikk ikke noe eksakt tall siden det var flere enn 500 stk - så det er da noen av dem Noen med tilgang til vegvesenets databaser kan nok svare mer presist. Sjekket også CLS Shooting Brake (WDD2189) for moro skyld, og av dem er det kun 249 stk - noe som vel forklarer hvorfor jeg kun har sett 4 andre her til lands siden jeg kjøpte min egen..
×
×
  • Create New...