Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Content Count

    6,581
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    28

Sven Håkon last won the day on February 8

Sven Håkon had the most liked content!

Community Reputation

73 Excellent

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Uten at jeg husker helt hvor, mener jeg at denne er til panelet under dashbordet - erindrer svakt at den skyves på plass etter montering, sånn ca midt på tror jeg.. 🤔
  2. Tråden ble fortsatt under dette emnet, hvor mer informasjon finnes. Kort fortalt kommer det vanligvis av at smøringen i mekanismen hardner med tiden, slik at den må renses og fortrinnsvis smøres opp på ny. Resultat i mitt tilfelle:
  3. Suksess! 🥳 Åpnet og fant ut at det nok har vært andre her og forsøkt å smøre opp mekanismen tidligere også - fikk renset godt med WD40, og vips så virker det som det skal. Må nok tilføre smøring etter hvert også, men vil la WD40en trekke godt inn overalt først.
  4. Da jeg søkte etter bilder fant jeg tilfeldigvis en tråd på et tysk forum med en bileier som hadde samme symptomer - hen fant ut det var smøring mellom to metallplater som hadde hardnet: Pilene peker på den hardnede smøringen mellom det lyse og mørke metallet. Etter litt rensing med bremserens og ny smøring, fungerte denne mekanismen fint igjen. I denne tråden lenkes det også til en video på YouTube hvor en mekaniker i USA viser et annet problemområde og hvordan dette kan løses - problemstillingen er den samme, altså at smøringen hardner og skaper fri
  5. Godt innspill det - googlet bilder av pedalmekanikken, og ut fra dette ser jeg to potensielle feilkilder; Fjæren og 'bremsen' (sistnevnte skal dempe pedalens fart når den løses ut, så vidt jeg kan se): Dersom fjæren har løsnet eller bremsen har kjørt seg fast, gir symptomene mening siden det da ikke er rare kraften igjen til å dra i vaierne som går bak til bremsene..
  6. Er det noen som har tips til hvor det mest sannsynlig butter? Har som sagt merket at pedalen kommer raskere ut dersom jeg trekker utløsergrepet helt ut (mye motstand i dette også, ikke et 'knepp' som jeg er vant med).
  7. Er det noen som har god erfaring med, og kan anbefale, et verksted som foretar hjulstillingskontroll i Oslo? Jeg trenger å få sjekka forstillingen på A207en og få justert forstillingen, men kunne tenke meg å gjøre det innen rimelig avstand.. Noen tips? Av forskjellige årsaker ønsker jeg ikke å bruke Bergs.
  8. Jeg lurer på om vi har samme problem.. På min bil endres den også avhengig av temperatur, men en annen ting jeg har merket meg i det siste er at jeg må trekke ekstra hardt i hendelen, altså sørge for at den kommer heeelt ut. Jeg har vendt meg til å trekke hardt i utløseren og eventuelt hjelpe selve pedalen ut med foten for å speede opp prosessen, men det er jo ingen permanent løsning 😄
  9. ..eller kanskje at instrumenthuset er byttet og ikke kodet riktig? Poenget med mitt forrige innlegg var å si at både instrumenthus og 'radio' må være kodet riktig for at man skal kunne stille tiden riktig. Dersom 'radioen' forventer at tiden skal stilles i instrumenthuset eller motsatt, vil ikke den andre løsningen virke.
  10. Kan det tenkes at navigasjonen er ettermontert og at instrumenthuset ikke er kodet til å vite om dette? På biler uten navigasjon stilles klokken ved hjelp av nullstillings-vribryteren på instrumenthuset. Husker ikke om man må trekke ut eller skyve inn for å stille, men du kan jo prøve å dreie på denne.
  11. Skikkelig hvin fra den kompressoren!
  12. Batteriene med stjerne på kommer fra Varta, som selger tilsvarende uten stjerne til en langt lavere pris også. Jeg byttet nylig batteri på min 2015 CLS, og gikk da for et batteri med høyere kapasitet fra Exxide til under halv pris sammenlignet med nytt originalt. Hadde prisforskjellen vært mindre hadde jeg dog gått for originalt batteri basert på erfaring med 211en jeg hadde tidligere. Denne ble aldri helt fornøyd med uoriginalt batteri - dog kan det jo tenkes at jeg innbilte meg dette også 😄
  13. Har et litt irriterende - og tiltakende - problem med utløseren for fotbrekket på A207en; Det er ikke nok å trekke i det raskt, jeg må holde det ute i ca fem sekunder før varsellampen slukker. Selve bremseeffekten slipper med det samme, så det virker som om det er mekanismen inni bilen som er problemet - har noen opplevd tilsvarende og har tips til å fikse det?
  14. Nei. Men, med mindre skiltene er vesentlig slitt eller har andre skader som påvirker lesbarheten, lagres de minst seks måneder før de makuleres.
×
×
  • Create New...