Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Posts

    6,607
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Sven Håkon last won the day on August 26

Sven Håkon had the most liked content!

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Sven Håkon's Achievements

83

Reputation

  1. Dette ser dessuten ut til å ha rustet kontinuerlig i 17 år 🤯
  2. Årets sommersesong varte lengre enn vanlig, også for cabrioleten, men nå er det igjen på tide å la CLSen komme i søkelyset. Denne har stått og kost seg under et trekk siden påsken, og kom nylig tilbake fra EU-kontroll med null hull. Men selv om bilen har vært litt ute av bildet en stund, hadde jeg allerede en liten modifikasjon klar som jeg i dag kom et steg videre med. Helt siden jeg kjøpte bilen for et par år siden har jeg gremmet meg over klimabetjeningen Mercedes bestemte seg for å utstyre denne modellen med. Denne er av samme type som blant annet ble montert i C-Klasse (204), og gir, i tillegg til å ha et forvirrende grensesnitt, en helt utrolig billig følelse! Hjulene man dreier på for å stille temperaturen er slarkete, knappene virker helt tilfeldig plassert, noe som fører til at man gjerne må se på det to-tre ganger før man forstår hva det er innstilt på eller for knappen man leter etter er, og formen gjentas ikke noe annet sted i kupeen (som kunne forklart de to første kompromissene). Cabrioleten derimot, har samme betjeningspanel som i øvrige E-Klasser (212), noe som i og for seg er naturlig siden den også er en E-Klasse på papiret - under er den dog i realiteten en C-Klasse (204), som kanskje kunne forklart bruken av panelet som står i CLS.. Men, panelet fra E-Klassen har en mye mer oversiktlig og logisk utforming, hvor retningen man beveger knappene henger sammen med funksjonen de har og man ved å kaste et blikk på det raskt får informasjon om de gitte innstillinger. I tillegg er byggekvaliteten tilsynelatende milevis over panelet i CLSen, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor dette ikke da ble brukt i denne langt dyrere modellen som tross alt er basert på - ja, nettopp - E-Klassen! Så, siden jeg uansett hadde et ekstra betjeningspanel fra cabrioleten etter å ha oppgradert til REST-funksjon i denne, testet jeg det i CLSen. Som antatt kunne det plugges rett inn (alle tre plugger var like) og fungerte plettfritt: Men, selv om funksjonen var der, så gjenstod jo en liten jobb med å få det til å se ut som det hører hjemme der også. Etter å ha inspisert både betjeningspanel fra E-Klassen og trepanel fra CLSen så jeg at kurvaturen på overflatene i front var identiske, så jeg fikk tak i et brukt trepanel fra eBay og begynte å modifisere åpningen til det nye klimapanelet passet: Målet var å kun modifisere trepanelet, slik at jeg kan bruke hvilket som helst klimapanel uten å også modifisere dette. Jeg hadde også som mål å kunne bruke de originale festeklipsene på baksiden av trepanelet for å slippe å lage noen egne løsninger, noe jeg både klarte og ikke klarte. Selv om størrelsen på klimapanelene er like på baksiden, er nemlig festeklipsene spredt ut litt forskjellig, så jeg endte opp med rundt halvparten så mange som originalt. Dette så jeg først på som litt bekymringsfullt, men etter å ha testet og stresstestet langt utover normal bruk uten å klare å rikke det, så jeg meg fornøyd med løsningen. Før jeg gjør videre jobb med trepanelet i form av å fylle inn hullene fra det originale klimapanelet, bestemte jeg meg for å montere det i bilen og teste det ut i praksis en stund: Det originale panelet til sammenligning: På første prøvetur trodde jeg at det var noe galt med temperaturstyringen, siden ‘LO’ dukket opp allerede etter 16 grader, men da jeg sjekket det originale panelet så jeg at det var likt på dette - i cabrioleten går det av en eller annen grunn lavere, men jeg har aldri tenkt noe over det siden CLSen kun brukes i vinterhalvåret.. Med mindre jeg finner noen gode grunner til å gå tilbake til den originale klimabetjeningen er planen å fylle inn hullene i trepanelet og enten foliere eller lakkere dette. Jeg kommer i så fall også til å finne et klimapanel med REST-funksjon, noe som heller ikke er mulig å få med det originale panelet (med mindre bilen har 3-soners klima)…
  3. Trodde jeg hadde delt info om diameter på bolthodet i tråden om 211en min, men fant ut at det var i en egen tråd om temaet.
  4. På uoriginale felger må man også finne ut hvilken diameter konen har - det samme gjelder dersom man kjøper uoriginale bolter til originalfelger (f.eks. ved bruk av spacere).
  5. Originale AMG-matter til C-klasse (W/S 205) selges. Tidligere brukt i en CLS (C/X 218), som deler gulv - og følgelig gulvmatter - med E-klasse (W/S 212), hvor jeg ikke la merke til at de egentlig tilhørte en annen modell før jeg tok dem ut for å støvsuge dem. Se bilder lenger nede for sammenligning. Lenke til FINN-annonse med flere bilder. 205-matte i CLS - passasjerside: CLS-matte for sammenligning: 205-matte på førersiden i CLS: CLS-matte for sammenligning:
  6. Mener du at den gjør det under kjøring eller når bilen står parkert? Dersom bilen er parkert med åpent soltak er tanken at regnsensoren skal avgjøre om den skal skifte til luftestilling. Så vidt jeg vet er det ikke noen programmering på hvordan-luken-skal-lukkes, så du må eventuelt lukke luken når den parkeres dersom du ikke ønsker at den skal stå i vippeposisjon. På den gamle 211en min opplevde jeg dog at luken kategorisk skiftet fra åpen til vippeposisjon etter å ha blitt parkert, selv i stekende sol (eller oppholdsvær generelt).
  7. Sven Håkon

    Facelift

    Tolker deg som at du ønsker å oppdatere utseendet fra pre-facelift (02-06) til facelift (07-09). Jeg har selv gjort denne jobben på min tidligere 05 W211, som da gikk fra å se sånn ut: ..til å se sånn (jeg oppgraderte i tillegg til sportspakke) ut: Hvor mye du ønsker å gjøre den ‘korrekt’ er jo opp til deg, men skal du gjøre det komplett trenger du: Komplett støtfanger foran (har bilen parkeringssensorer må festene til disse byttes ut) Grill (krever forlengelse av stopperne på innsiden) Støtfanger bak Baklykter Bakplate rundt nummerskilt Sidespeil (Muligens plug’n’play på en 06, ellers må speil eller dører modifiseres) Panserstjerne Takantenne Frontlykter (modifiserte pre-facelift eller uoriginale) Det meste kan du bytte rett over, men noe krever litt tilpasning som du ser. Mange nøyer seg med å bytte grill og frontfanger og nøyer seg med det.
  8. Fikk ganske passende kølapp for vaksinen i går:
  9. Bilen nådde en milepæl i går kveld, da den passerte 150Kkm ✌️
  10. Lå bak dette olja lynet på motorveien tidligere i kveld - trodde det var deg, men det viste seg å være junior. Du får hilse og forklare misforståelsen vis han lurte på hvorfor en raring uten tak kom opp på siden og smilte..
  11. Det er et godt spørsmål - jeg har inntrykk av at det bare er en tidsstyring, men det må jeg følge med på 👍
  12. I dag fikk jeg omsider gjort en oppgradering som jeg har hatt lyst til å få til lenge! Før: Etter: Det er kanskje litt vanskelig å se forskjellen? Her er et litt mer oppklarende bilde: Oppgraderingen bestod i å ettermontere REST-funksjonen som Mercedes av en eller annen grunn bestemte seg for å fjerne på enkelte modeller. Med denne aktivert sirkuleres kjølevannet samtidig som ventilasjonsanlegget aktiveres i 20 (eller var det 30?) minutter. Den fungerer uavhengig av tenning, og er fin å bruke dersom man feks venter i bilen med motoren av. Min motivasjon for å ettermontere den er først og fremst for å kunne lufte litt ekstra etter at taket er satt på og bilen er parkert, siden det tidvis kommer noen dråper regn i interiøret. Jobben i seg selv var enkel nok, det hele ble løst ved å demontere luftdysen i midten, løsne COMANDen og deretter bytte kontrollpanelet. Jeg demonterte i tillegg oppbevaringsrom og koppholdere i midtkonsollen for å få litt mer plass: Alt i alt en rask og god oppgradering - nå må jeg bare prøve å få til det samme i CLSen..
  13. Jeg har også hørt at disse pluggene er ulovlige, men mener det da var snakk om på autobahn i Tyskland.. Sikkert greit å se på det som en nødløsning i alle tilfeller, men jeg har personlig aldri opplevd noe tull med dem 🤷‍♂️
  14. Det ordner seg for snille gutter, heter det visst, og tydeligvis har jeg vært snill nok i det siste. Etter et par kjappe telefoner viste det seg at Dekkmann Skøyen kunne levere nye dekk på dagen - dessverre ikke Continental som jeg ønsket, denne gangen ble det Gislaved. Jeg har aldri prøvd Gislaved før, men valgte å gi det en sjanse for å komme videre med ferien 😄 Ifølge selger er det bra dekk for prisen, noe som vel ikke egentlig sier så mye om dem.. Dekket som hadde revnet på innsiden har tydeligvis fått en god del mer belastning enn ønskelig, noe som nok antakelig også har blitt forsterket av lav sidevegg og bittelitt camber. Jeg har i hvert fall lært min lekse om å kjøre med for lite luft: Jeg fikk dem også til å stramme ventilene til riktig moment, og deretter la de begge hjul i vann for å se etter lekkasjer. Ikke spor av bobler noe sted, så forhåpentligvis er jeg bukt med problemet.
  15. Etter et uhell på vei hjem lurer jeg på om noen har ett eller to sommerdekk i dimensjonen 255/30-19» liggende i Oslo eller omegn? Planen er å dra på tur igjen førstkommende mandag, noe som passer dårlig med leveringstid på nye dekk.. Også takknemlig for tips om noen som kan ha dette på lager, enten nye eller brukte! optimalt sett kunne jeg tenke meg Continentaldekk, men ‘beggars can’t be choosers’ som det heter..
×
×
  • Create New...