Jump to content

Sven Håkon

Betalende medlem
  • Posts

    6,634
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    41

Sven Håkon last won the day on May 16

Sven Håkon had the most liked content!

About Sven Håkon

  • Birthday 08/06/1980

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Sven Håkon's Achievements

101

Reputation

  1. Godt å høre at du fant ut av det! 🙌
  2. Nope, funker ikke på biler eldre enn 1980(?)... 😞
  3. Jeg har også hatt godt hell med å bruke lastvin.com for å finne informasjon om produksjon og utstyr.
  4. Jeg har forresten glemt en modifikasjon jeg gjorde i Nederland; Siden jeg kjøpte bilen har jeg irritert meg over at det ikke finnes noen kroker til poser og denslags. Jeg løste problemet delvis ved hjelp av noen originale tilbehørsdeler, men savnet likevel en krok - ut fra annonser og bilder fra andre biler visste jeg at det fantes noen utfellbare kroker på enkelte modeller, men jeg skjønner fortsatt ikke hvilke som har det og ikke. Jeg mistenker at disse ble fjernet ved faceliften av en eller annen grunn, men samma det; Kroken det gjelder kunne bestilles separat, så med denne på plass var det bare å demontere det ene panelet for å skjære hullet som trengtes - og vips, så har jeg sted å feste poser og andre løse ting:
  5. Som nevnt i tråden om vinterbilen er det igjen sesong for sommerbil. Etter ganske nøyaktig 6 måneders hvile ble denne bilen nok en gang vekket fra dvalen, noe som (igjen) skjedde uten større overraskelser; Litt tikking fra det som antas å være ventilløfterne de første minuttene var alt som kunne merkes. 'Fuktposen' som har hengt inni bilen siden i høst så heldigvis ut til å ha gjort jobben sin: Også denne bilen fikk en lett polering, og også denne bilen hadde et veldig godt utgangspunkt. Med drøye 150Kkm har den levd litt mer enn CLSen, men det var likevel tydelig at vinterbruk og sommerbruk ikke kan sammenlignes basert på lakkenes tilstand. Jobben gikk relativt radig siden det er et begrenset antall lakkerte flater på denne bilen, og deretter fikk den en enkel voks som forsegling. Sistnevnte er jeg ikke videre imponert av den vannavstøtende effekten på, så vi får se om det blir noe annet utover sesongen. Jeg hadde egentlig planer om en keramisk behandling av denne (også), men ble snakket bort fra det av selgeren i bilpleiesjappa som mente at en god voks var bedre. Resultatet ble bra, så med shiningen unnagjort ble sesongen kickstartet med en langtur. Litt utfordring var det å få plass til alle vaskesaker og annet som lett fikk plass i CLSen, men alle timene brukt på Tetris i barndommen kom igjen til nytte og til slutt kunne bagasjelokket lukkes: Fra Stavanger gikk turen nordover E39 helt til Førde, før jeg dreide østover og endte i Fjærland. Turen var en suveren start på sesongen med sol hele veien, og noen tidvis spektakulære landskap: Også i Fjærland var været bra, og selv om det ikke ble noen langturer herfra fikk vi i det minste sett oss litt omkring. I motsetning til f.eks. Sogndal og Lærdal hvor det ikke var tegn til snørester igjen var det i Fjærland ganske mye fortsatt. Med unntak av ett tilfelle av 'buklanding' med påfølgende behov for skyvehjelp presterte cabrioen på sommerdekk prisverdig: Etter noen deilige dager ved fjorden var det på tide å vende nesa mot Oslo igjen, og ei heller denne turen bød på skuffelser - især over Hemsedalsfjellet var det fantastisk! . På Gol var det faktisk nærmere 20 grader - forhåpentligvis er det et frampek til landstreffet 😉
  6. I år som tidligere år ble påsken markøren for overgang til sommerbil. Det betød at denne bilen måtte klargjøres for et rolig liv under dyna frem til høsten igjen - denne gang fikk jeg inspirasjon til å gå litt mer omfattende til verks enn vanlig, og dro på med en lett polering og voksing som takk for god ytelse gjennom vinteren. Først måtte det hele vaskes grundig - droppet motorvask og den mest omfattende spylingen under denne gang, siden jeg ikke har vært av asfalten samt spylt jevnlig i løpet av sesongen: Med ca 100Kkm og relativt forsiktig bruk er lakken i rimelig god stand i utgangspunktet, men det var deilig å gå fra 'ru' til helt glatt lakk. De mest utsatte partiene bak hjulbuene viste tydelig og synlig forskjell, men ellers var det mest forskjell i følelse på overflaten: Jeg kunne egentlig godt tenke meg å prøve en keramisk beskyttelse for å lette vedlikeholdet gjennom vinteren (jeg pleier vanligvis å spyle/vaske bilen etter hver langtur), men la bare på en enkel voks som jeg egentlig handlet til cabrioleten siden det var enklest der og da. Vi får se til høsten om jeg kanskje bytter til keramisk da: Resultatet ble bra, men som nevnt over så var utgangspunktet også bra: Også interiøret fikk seg en shine - det er viktig at det er hyggelig å sette seg inn i bilen igjen første gang den skal brukes igjen! Gikk over med støvsuger, detailing-børste og mikrofiber på alle flater: Pedalsett før og etter (en veldig rask shine): Med alle rengjøring unnagjort gjenstod det bare å henge på plass en fuktabsorberende 'tørkepose' inni bilen og koble på batteriladeren før trekket til slutt ble tredd på: Her blir den som nevnte stående til høsten igjen, i godt selskap med mine foreldres EQC (og delelageret mitt..):
  7. Mein gott så mye hodebry denne skal gi deg! 🤯
  8. Turen hjem fra Nederland gav meg en god anledning til å ‘stressteste’ Apple CarPlay, og med unntak av at navigasjonsinstruksjonene ikke vises i instrumenthuset er det lite å sette fingeren på! Vel hjemme endte snittforbruket en del høyere enn på turen ned, formodentlig på grunn av en god del flere nedbremsinger og akselerasjoner igjen siden det var mer trafikk denne dagen. I Tyskland fylte jeg også den dyreste tanken i min karriere som bilist, en tanking som kostet svimlende 1850kr. I Nederland fikk jeg også tatt service på bilen, hvor jeg også byttet alle filtre og viskere. Pollenfilteret og bakruteviskeren er jeg riiimelig sikker på at var de bilen ble levert med originalt. Artig nok er det mulig å spesifisere at selv viskerne ble byttet i det digitale serviceheftet. På AMG-modeller med nattpakke ble sideskjørtene levert med en blank sort list i ‘utskjæringen’ midt på, mens det på øvrige biler (standard modeller samt AMG-modeller uten nattpakke) kun er lakk som vanlig. Jeg hadde lyst til å gjenskape dette på min bil, men siden det ikke leveres lister i krom eller sølv ble løsningen å få disse feltene foliert. Firmaet som skulle gjøre jobben ville ikke bruke kromfolie, da de mente formen og slitasjen her ville gi et dårlig resultat. Løsningen ble å gå for en sølv metallic folie som matcher andre elementer på bilen bra. Men, da ville jeg også at kromleppene foran og bak skulle matche, for å få et helhetlig uttrykk. Som sagt, så gjort, og på tross av at folien er helt, helt lys sølv metallic ble resultatet på sideskjørten ekstremt diskret. Det er kun fra visse vinkler og i rett lys at kontrasten er synlig. I tillegg oppleves detaljene på støtfangerne som før, så totalt sett ble det en veldig subtil modifikasjon, noe som egentlig passer meg bra: Og apropos subtile modifikasjoner; jeg kunne jo ikke fortsette med blå senterkopper etter å ha byttet frontemblemet:
  9. Jeg er mest spent på interiøret, mer bestemt kode Y80 Designo - Enhanced Leather Spec! Grattis forresten 😄
  10. Ja, bremsene var generelt underdimensjonerte tidligere.
  11. Ja, CarPlay viste seg å være enormt mye bedre integrert og brukervennlig enn forventet - selv i en såpass ‘gammel’ bil som dette 👍 Får se litt an om jeg gjør noe mer med understellet; det er i grunnen bare bremsene jeg har merket noe på foreløpig.
  12. Dørhåndtakene er en svakhet på disse, ved at vann trekker inn og ødelegger elektronikken - du kan ofte føle dette når du klemmer inn bryteren på innsiden av håndtaket; dersom de har tatt inn vann er det litt som å klemme på en svamp i stedet for å ha et tydelig knepp. Disse kan ikke repareres, og må byttes - fortrinnsvis i nye, siden brukte deler ofte får samme problem etter kort tid. Girvelgeren kan noen ganger repareres, siden det ofte er ledningene som går ut fra girstangen som knekker over tid.
  13. Deilig med masse nye deler! Håper du kommer deg raskt og får tatt fatt på jobben 👍 Når det gjelder bremser er det først i 'nyere tid' at Mercedes lot til å forstå at bilens vekt og effekt burde hensyntas når disse skulle dimensjoneres. Opp til og med 90-tallet var det stort sett stusselige saker som ikke tåler mer enn 1-2 kraftige oppbremsinger før effekten er vesentlig redusert. Husker jeg leste en bemerkning om Mercedes' tidligere toppmodell 560SEC på et forum en gang, skrevet av en entusiast av et annet merke; 'Bremsene hadde det romslig inni en 15" felg!'. Dette på tross av at bilen veide nærmere 2 tonn og hadde oppunder 300hk..
  14. Etter omtrent tre år siden forrige besøk, fikk jeg omsider reist til Nederland igjen denne uka! Først og fremst for å besøke gode venner, men med MBenzNLs utstyr og kompetanse tilgjengelig åpner det jo også for å få gjort noen oppgraderinger som jeg har tenkt på lenge. CLSen har jeg aldri vært her nede med før, siden jeg kjøpte den kort tid før Covid traff oss, så det var i tillegg artig å prøve den på Autobahn og over en lengre tur. Jeg kjørte som vanlig gjennom Sverige for å ha litt mer frihet, og foruten en 30 minutter lang stopp som følge av et ekstremt minimalt uhell lenger fremme var det lite trafikk og gode forhold hele veien. VikingContactene CLSen er skodd med har hastighetsmerking T, noe som betød at jeg ikke kunne passere 190km/h, men jeg kom da frem likevel. Vel fremme så tallene slik ut: Forståelig nok er dagens drivstoffpriser også samtaleemne her nede, og etter at en kompis med en S211 E55 AMG fortalte at bensin alene koster ham 50 eurocent per kilometer, ble jeg igjen påminnet hvorfor jeg alltid går for minste motor 😄 Helt siden jeg kjøpte denne bilen har jeg vært interessert i å få aktivert Apple CarPlay og Android Auto. Jeg visste at COMANDen den er levert med fra fabrikk var kompatibel, men det er vanskelig å finne informasjon om hvordan det kan aktiveres. Steve/MBenzNL har blandede erfaringer med å få det til å fungere, simpelthen fordi Mercedes endrer bilene så ofte at det er umulig å følge med, så han var ikke like entusiastisk som meg. Men, etter første forsøk (som innebar et par timer med oppgradering av software) så funket det som bare rakkern! Jeg har iPhone selv, så CarPlay ble umiddelbart tatt i bruk: Det kule med det hele er at knappene på selve COMANDen, altså MEDIA, NAVI og TEL, tar deg til telefonens programmer når systemet er aktivert; I mitt tilfelle til Tidal, Google Maps og ringeinnstillinger på telefonen. Dersom man ikke har en passende telefon plugget inn, fungerer alt det innebygde som vanlig, så dersom jeg bare skal en liten tur fungerer f.eks. Bluetooth-musikkavspilling som vanlig. En detalj jeg også var gira på å rette opp i gjaldt USB-portene i midtkonsollen; På biler som ikke har disse systemene aktivert fra fabrikk har man standard USB-symbol for begge porter, mens biler som ble levert med systemene har ett USB-symbol og ett 'mediasymbol'. Det viste seg å ikke ha noe å si for funksjonaliteten siden port 2 på den originale delen fungerte helt likt som på den nye, men detaljer er viktige. Her er bilde av den originale og den nye porten: Neste prosjekt var å fornye bremsene foran. Jeg har aldri vært særlig imponert over bremsene på denne bilen, og etter å ha fått kommentar om rust på innsiden av skivene på forrige EU-kontroll bestemte jeg meg for å starte med blanke ark. Det viste seg å være mer jobb enn forventet, siden skiver og nav hadde rustet fullstendig sammen! Ganske overraskende å se på en 6 år gammel bil med ca 100Kkm bak seg. I alle tilfeller fikk jeg til slutt løsnet skivene, og deretter brukt en god stund på å rengjøre anleggsflatene igjen: Planen er å bytte bremsevæsken også, siden jeg ikke finner noen informasjon om at dette er utført på tidligere servicer. De lærde strides vedrørende om det har noe for seg, men med tanke på at Mercedes fortsatt spesifiserer dette annethvert år tenker jeg at det er en billig forsikring. Med AIRmatic er det forresten alltid gøy å sette bilen ned igjen etter å ha jekket den opp: En annen viktig detalj jeg omsider fikk gjort var å bytte fra blått til sort emblem foran; Her fikk jeg også tak i originalt takstativ, et tema jeg vet er omdiskutert, både generelt, men også spesifikt for denne bilen 😄. Jeg har et stativ fra Thule allerede, men jeg har aldri likt at dette ligger rett på lakken, ei heller hvordan det monteres. Det originale stativet er så enkelt å montere at det kan gjøres på noen få minutter, noe som passer bedre for feks helgeturer og kortere perioder. Nå må jeg bare få på den originale takbagasjen og få tatt noen oppdaterte bilder: Funderer også på noen mindre, kosmetiske endringer, stay tuned ✌️
  15. Jeg husker ikke dimensjonene, men mener jeg måtte bruke en pneumatisk popnagler som jeg lånte fra et lastebilverksted for å montere dem i min egen W211 i sin tid. Vanlig hyllevare var ikke kraftig nok.
×
×
  • Create New...