Jump to content

Erik560

Members
  • Posts

    168
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Erik560 last won the day on March 12 2020

Erik560 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

445 profile views

Erik560's Achievements

4

Reputation

  1. Hei, nei det betyr nok ikke noe for releet, men det er mange omkring som mener at 95 oktan også kan bidra til nøling under gasspådrag. Sakset fra et annet forum: I Norge er 98 oktan bensin mens 95 er E5/E10 Det vil si at det er innblandet 5-10% bioetanol i 95, det er forsåvidt mildt rensende i motoren, derfor kaller de det gjerne fuelefficiency eller bioclean etc etc. Men alkoholen vil ved lagring reagere med de lange karbonkjedene i bensinen og danne karbolsyre. Etter bare 4-6 uker er bensinen blitt svakt etsende, og dette blir bare værre og værre. Syren angriper både metall og gummi. 98 oktan har jo høyere bankefasthet og det hindrer tenningsbank, og medfører at en ikke trenger å retardert tenningen og dermed får en høyere effekt. Det er vel kortversjonen av hvorfor en skal velge 98. Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensindamp har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensindampen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensindampen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan det hentes ut av eksplosjonen.) Historikk og klassiske biler helt siden 1912 har bilprodusentene kjent til at banking var forårsaket av høyt kompresjonsforhold i motoren. I 1927 foreslo Graham Edgar at n-heptan og iso-oktan kunne brukes som referansestoff. Disse stoffene ble valgt fordi n-heptan allerede da var tilgjengelig i relativt ren form, i tillegg har de omtrent det samme kokepunktet og ganske lik tetthet. Fra 40-tallet og fram mot midten av 60-tallet var RON den mest benyttede metoden. Utover på 60-tallet ble særlig tyske bilprodusenter klar over at motorene ble skadet etter lange kjøringer på motorveiene. Dette skjedde selv om bensinen møtte alle daværende kriterier. Etter disse hendelsene ble MON også tatt med som et standard kriterium. I dag er det allment akseptert at både RON og MON-tallet i bensinen må spesifiseres. Veteranbiler og 'classic modern cars' laget tidligere enn ca 1986 trenger ofte blyerstatning tilsatt i bensintanken. Den stadig mer utbredte 95 oktan er av og til for lav og kan gi ettertenning på enkelte biler. I tillegg er etanol-komponentet i moderne bensin tildels skadelig for klassiske bensinmotorer, da etanolen angriper naturgummi i drivstoffsystemet. Den Britiske Veteranbilforeningen FBHVC har utarbeidet en liste over anbefalte blyerstatninger for klassiske biler (inklusive en 'octane booster') som motvirker de skadelige effekter av moderne bensin.
  2. Ok, det er notert. Har mistanke om at nølingen ved pådrag også kan skyldes at jeg måtte fylle 95 oktan på tanken.
  3. Hei Jan S, takker for tipset. Skal prøve meg i helgen. Erik
  4. Ang bensinreleet. Noen som vet om det er mulig å teste det? Kan ikke se noen åpenbare feil utvendig, men har ikke åpnet det og sjekket innvendig.
  5. Hei, ser etter nytt stephjul og trenger derfor 1 stk "manhole" type alufelg, 7J x 15", ET25, 5 x 112mm. Tilstand ikke viktig. Noen som har en slik felg til salgs, helst i Bergensområdet? Erik
  6. Hei Jan, takker for tips. Skal sjekke linken du sendte 👍
  7. Har hørt at loddingen i releet kanskje kan ha blitt dårlig, som kan forårsake dette. Men er på tynn is selv her...
  8. Hvis det er en gjenganger vet jeg ihvertfall hvor jeg skal begynne
  9. Oppdaget nylig at bensinpumpen går ujevnt. Den går jevnt i intervaller på 2-4 sekunder, deretter tar den en ørliten pause før den begynner på nytt. Samtidig opplever jeg at motoren er ikke like responsvillig, den nøler et sekund før den gir jevnt gasspådrag. Antar dette har en sammenheng med leveringen fra pumpen. Noen med idèer om det kan være selve pumpen, eller releet som er dårlig?
  10. Har prøvd det meste, uten hell. ALLE pærer virker, ink interiør og bagasjeromspærer. Dette er en US modell, som er litt anderledes satt opp. Blinklysene foran (som henger under støtfanger) lyser konstant, men blinker når blinklys brukes. US modeller hadde etter sigende ikke bakre tåkelyspære, men bryteren kan likevel dras to hakk ut. Noen ideer?
  11. Hei Tommern, ok, skal sjekke. Takk for tipset👍
  12. Jeg bruker ikke bilens AC, delvis fordi den ikke har gass, delvis fordi det ikke er behov for kaldluft i disse trakter. Er inne på tanken å fjerne reimen til AC, så slipper motoren og dra på kompressoren når den likevel ikke brukes. Noen som har tanker om dette, evt noe jeg bør tenke på?
  13. Hei Simen, takker 🙂 Denne er god å ha uansett.
  14. Hei Simen. Typeskiltet har kode 275 (skinn interiør), men jeg trenger en skriftlig bekreftelse eller annen dokumentasjon. Hadde vært topp om du kunne sjekket det for meg, hvis du har tilgang. Rammenummeret er WDBBA48D0JA090622. 👍
×
×
  • Create New...