Jump to content

Erik560

Members
  • Posts

    178
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Erik560 last won the day on March 12 2020

Erik560 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

581 profile views

Erik560's Achievements

4

Reputation

  1. Har jobbet med å få ned den høye tomgangen i over et år nå. På varm motor var tomgangen på ca 1600/min. Gjorde da en del grep for å ordne dette: 1. Byttet begge vakuumrørene og pakninger til dysene. Samt alle andre slanger til og fra luftfilter, innsprøytning etc. De gamle var steinharde. 2. Sjekket at alle stag ifm gasspedal beveger seg fint. 3. Sjekket at innsugningsspjeldet lukker helt. 4. Demontert og renset idle control valve. Gjorde noen enkle tester: - Tenning av. Koblet 12V direkte på ventilen, ventil lukker helt - Tenning på. Kald motor. Multimeter viser 12V på ventilen. Har ikke koblet sammen de to sensorene - Motor i gang. Litt høy tomgang. Plugger av ventilen, tomgang øker mye. Setter 12V direkte på ventilen, fra batteriet, motor stopper brått. 5. Har målt idle control unit. Flere dårlige ledere. Fått loddet den i orden, men det hjelper ikke, høy tomgang (Ca 1400). Ble ikke byttet komponenter, kanskje en transistor etc er dårlig. Nå er jeg snart tom for ideer. Noen som har noen gode tips?
  2. Hei, da ordnet det seg. Det viste seg at den sømmen ikke var sveis, men et stoff noen har sprøytet inn i sprekken engang. Se bilde. Fikk fjernet det, men måtte bruke kile likevel for å få nedpå hylsen. Takker for tipset
  3. Det skal jeg sjekke i morgen. Takk for oppfølgingen. Skal til treffet på Gol, så bilen må bli klar
  4. Hei, flott at du har oppfattet forklaringen helt riktig, til tross for dårlig forklaring Det er en søm over splitten. Pirket borti med et skrujern, og det virket hardt. Derfor sa jeg sveiset. Men mulig det ikke er sveis. Kan ikke helt skjønne poenget med denne sømmen, som sagt ser det ikke ut som om denne delen trengte reparasjon. Kan prøve å sjekke hva denne sømmen er, og også sjekke den andre siden for å se om den har det samme. Skal ta et bedre bilde av sømmen i morgen.
  5. Tenker at bolten med mutter er det som holder navet på plass, ettersom bolten til kuleleddet er låst av denne horisontale bolten som hviler an mot et spor i kuleleddbolten . Altså at det ikke er behov for at splitten skal strammes sammen. Vet ikke om denne forklaringen ga mening...
  6. Hei tommern. Ja og nei. I utgangspunktet ja, men det ser ut som om splitten er sveiset sammen. Delen er intakt, ser ikke ut som en reparasjon, tenkte det kanskje skulle være slik originalt. Som sagt er det en bolt som går igjennom, med mutter på andre siden. Det var et styr å få den av, men det gikk til slutt med håndmakt og mye grease. Var forberedt på at det kunne bli trang å få den på igjen...
  7. Har brukt kvelden på å løse ned hele hjulopphenget på venstre side foran for å bytte ut nedre kuleledd. Løsnet den horisontale låsebolten og fikk med litt om og men løftet av spindelen. Presset på ny kule og skulle så sette på plass spindelen på den nye bolten. Men, den vil ikke nedpå, uansett hva jeg gjør. Har målt ny og gammel bolt, de er identiske. Har pusset lett med sandpapir inni bolthullet, greaset, men den vil bare ikke nedpå. Kommer ikke til med noen form for ters. Har noen vært borti samme problem? Gode råd mottas med takk! PS. På bildet er ikke bolten på linje med bolthullet, spindelen ble satt oppå til ære for fotografen.
  8. Oppdatering: Da er alt prøve. Grisepikk (som knakk inni bolten), varme, sveising... måtte til slutt kappe felgen i biter for å få boltene ut 🤒
  9. Hei, nei det betyr nok ikke noe for releet, men det er mange omkring som mener at 95 oktan også kan bidra til nøling under gasspådrag. Sakset fra et annet forum: I Norge er 98 oktan bensin mens 95 er E5/E10 Det vil si at det er innblandet 5-10% bioetanol i 95, det er forsåvidt mildt rensende i motoren, derfor kaller de det gjerne fuelefficiency eller bioclean etc etc. Men alkoholen vil ved lagring reagere med de lange karbonkjedene i bensinen og danne karbolsyre. Etter bare 4-6 uker er bensinen blitt svakt etsende, og dette blir bare værre og værre. Syren angriper både metall og gummi. 98 oktan har jo høyere bankefasthet og det hindrer tenningsbank, og medfører at en ikke trenger å retardert tenningen og dermed får en høyere effekt. Det er vel kortversjonen av hvorfor en skal velge 98. Oktantall er en betegnelse som brukes om evnen bensindamp har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensindampen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensindampen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan det hentes ut av eksplosjonen.) Historikk og klassiske biler helt siden 1912 har bilprodusentene kjent til at banking var forårsaket av høyt kompresjonsforhold i motoren. I 1927 foreslo Graham Edgar at n-heptan og iso-oktan kunne brukes som referansestoff. Disse stoffene ble valgt fordi n-heptan allerede da var tilgjengelig i relativt ren form, i tillegg har de omtrent det samme kokepunktet og ganske lik tetthet. Fra 40-tallet og fram mot midten av 60-tallet var RON den mest benyttede metoden. Utover på 60-tallet ble særlig tyske bilprodusenter klar over at motorene ble skadet etter lange kjøringer på motorveiene. Dette skjedde selv om bensinen møtte alle daværende kriterier. Etter disse hendelsene ble MON også tatt med som et standard kriterium. I dag er det allment akseptert at både RON og MON-tallet i bensinen må spesifiseres. Veteranbiler og 'classic modern cars' laget tidligere enn ca 1986 trenger ofte blyerstatning tilsatt i bensintanken. Den stadig mer utbredte 95 oktan er av og til for lav og kan gi ettertenning på enkelte biler. I tillegg er etanol-komponentet i moderne bensin tildels skadelig for klassiske bensinmotorer, da etanolen angriper naturgummi i drivstoffsystemet. Den Britiske Veteranbilforeningen FBHVC har utarbeidet en liste over anbefalte blyerstatninger for klassiske biler (inklusive en 'octane booster') som motvirker de skadelige effekter av moderne bensin.
  10. Ok, det er notert. Har mistanke om at nølingen ved pådrag også kan skyldes at jeg måtte fylle 95 oktan på tanken.
  11. Hei Jan S, takker for tipset. Skal prøve meg i helgen. Erik
  12. Ang bensinreleet. Noen som vet om det er mulig å teste det? Kan ikke se noen åpenbare feil utvendig, men har ikke åpnet det og sjekket innvendig.
  13. Hei, ser etter nytt stephjul og trenger derfor 1 stk "manhole" type alufelg, 7J x 15", ET25, 5 x 112mm. Tilstand ikke viktig. Noen som har en slik felg til salgs, helst i Bergensområdet? Erik
×
×
  • Create New...