Jump to content

Arg0z

Betalende medlem
  • Posts

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Arg0z last won the day on November 25 2020

Arg0z had the most liked content!

Recent Profile Visitors

271 profile views

Arg0z's Achievements

4

Reputation

  1. Hvor kan man skaffe seg en sånn trykkmåler?
  2. Beklager sen oppdatering her. Det ble aldri noen storstilt feilsøkeaksjon. Garasjen min var for kald å jobbe i da vinteren kom, og da våren 2021 kom var jeg utålmodig. Tenkte jeg måtte sette i gang og finne feilen og fikse den. Men ved en inkurie forsvant problemet i løse lufta. Jeg startet bilen og holdt rpm på omtrent 4000 en liten stund. Etter det funkerte alt fint helt til jeg parkerte i høst. Nå er sommeren kommet og bilen står desverre fortsatt i garasjen. Den starter som et skudd, men dør umiddelbart. Jeg har kjøpt nytt bensinfilter. Skal begynne bakerst tenker jeg og jobbe meg framover. Skifte filter og sjekke at det ikke er noe møkk i filtrene fremme i motorrommet. Så sjekke at drivstoffpumpa leverer osv..
  3. Den var pen. Gratulerer med flott bil. Jeg har samme bil fra 1980 som jeg reddet for ett par år siden. Den hadde stått over 15 år i en garasje. Mørke blå med beige innredning. Jeg kjører også på 98. 👍😎
  4. Tusen takk for mange gode tips. Og lektyre. 😅 Nå har jeg litt å ta tak i og jeg lover tilbakemelding etter hvert.
  5. Nå er bilen parkert i garasjen for vinteren (som plutselig kom med masse sne i går), så jeg tenkte at dette er en fin tid for litt detektivarbeid.... Jeg har altså en 230E fra 1980 med K-Jetronic. Den starter som et skudd og går pent, både når den er kald og når den er god og varm. Men den stopper altså når temperaturnålen er mellom 40 og 60 grader. La oss si 45-50 grader. Det jeg da må gjøre er å starte den om igjen mange ganger. Noen ganger så mye som 15-20, men som oftest holder det med ca 10. Den starter alltid umiddelbart, men dør igjen like fort. Løsningen har til nå vært å la bilen stå på tomgang til den stopper. Starte x antall ganger. Og så legge av gårde når den er fornøyd med driftstemperaturen. Eller jeg har startet kjøreturen med en sightseeing på lite trafikkerte gater. Men slik kan man ikke ha det med en klassisk MB. Så hva tror dere? Er det noen her som kan en fornuftig ide om hva som er problemet? Det hører med til historien at bilen fungerte fint til den ble parkert i en garasje for 15-16 år siden. Så stod den da der, tørt og fint, til jeg kom og reddet den. På motorsiden ble det byttet plugger, pluggledninger samt ny rotor og fordelerlokk før den kom på veien på sensommeren i år. Jeg lurer på om det kan være noe med automatchoken eller temperaturføler til denne, men har egentlig lite teknisk peiling. Sitter på noen handbøker og en god porsjon pågangsmot. -Esben-
  6. Nei jeg har snart hatt den i ett år. Hentet den på henger og fikk den inn i garasjen min i fjor høst. Det får bli med disse felgene i år så skal jeg se på stål og kapsel til neste år. Enig med deg at det er fint og klassisk. 👍🏼
  7. De der ser fine ut. 14" og det skulle forbause meg om de ikke passer på en '80 230E. Noe du selger? Og hvor i landet holder du til? Jeg er helt nord i Nordland fylke.
  8. I dag har jeg skrudd flunke nye skilt på bilen. Så endelig er den på veien igjen etter 15 års dvale. 💖 Vurderer å kjøpe tidsriktige skilt til den, men barock felger står nok høyere på lista. Jeg har stålfelger og de fine felgkapslene også men er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Inntil videre blir det disse alufelgene. Synes ikke de ser så værst ut.
  9. Heisann, lovte en rapport så her kommer den. 😁 For det første så kom delen egentlig ganske greit frem. Dog ikke så fort som lovet. Det tok nøyaktig 10 dager fra bestilling til den var her. Og jeg bestillte på en søndag.. Når det gjelder bytte av selve foringen så ble det mindre bannskap enn jeg hadde regnet med. Faktisk ganske lite. Jeg hadde forberedt meg med å lese manualer og bruke de ressursene jeg fant på internet. Bl.a. synes jeg at det var mye hjelp å hente på pelicanparts.com. De har beskrivelser med bilder på en del operasjoner på MB. Jeg tok ikke tiden på dette, men plundret meg gjennom operasjonen på to kvelder. Kanskje jeg brukte 5-6 timer i svært rolig tempo. Har forstått det slik at dette er en sånn ca 3-timers jobb for de som er vant med slikt. Satte bilen på bukker og jekken under girkassa. Så startet jeg med å løsne braketten som holder girkassa oppe. For å komme lettere til flexdisken. Og sånn ble det. Demonterte også den fjærkoblingen til håndbrekket for å komme til akslingen. Så lånte jeg en fargestift av datteren min og merket opp alle deler som skulle tas fra hverandre slik at jeg fikk det på igjen på samme plass. Siden jeg hadde planlagt å gjenbruke flexdiskene så merket jeg dem og. Hadde tenkt på å merke med tape eller kjøpe en egnet merkepenn, men jeg synes fargestiften fungerte utmerket. For andre som har tenkt å gjøre dette og ikke er klar over det så er det ekstremt viktig å merke akslingene i forhold til hverandre da de kommer balansert fra fabrikk. Blir ikke noe gøy med en mellomaksling som er i ubalanse.... Så løsnet jeg "mutteren" som holder akslingen sammen. Her hadde jeg vært føre var og gått til innkjøp av 2 stk fastnøkler størrelse 41 og 46. De var noen beist å ligge under bilen og skru med. 😅 Har ikke veid dem men tok det med godt humør og tenkte at det var bra trening for armene. Etter å ha løsnet flexdiskene og braketten som holder foringen på akslingen så gikk det ganske greit å få den ut. Det vil si; jeg fikk ut bakre del av akslingen. Skulle jeg hatt ut fremre del også så hadde jeg måtte demontere overføringen fra girspake til girkassa. Men siden jeg bare trengte bakre del så lot jeg den være. Som bildet viser så var det bare lørv igjen av foringen. Jeg oppdaget senere at selve lageret var bra, men det spiller ingen rolle siden jeg hadde kjøpt et komplett sett. Hell og lykke at jeg ikke bare kjøpte lageret. Plukket av låseringen med min for anledningen nyinnkjøpte låseringtang. Og terset av lageret. Hadde en 100mm ters som ikke strakk til så måtte bite i gresset og kjøpe en ny 150mm som passet veldig bra. Gjorde rent, smurte opp, og presset på nytt lager med foring og oppheng. Har sett dette gjort med spesialverktøy og jernrør i rett dimensjon. Jeg regnet med å finne noe jeg bruke i garasjen og endte opp med et pvc-rør som passet perfekt. Og det fungerte som bare juling. Så var det bare å montere sammen igjen. Må nok bytte flexdiskene ved neste korsvei. De jeg har er forsåvidt hele og fine, men de er gamle og steinharde. Så jeg har gjenbrukt boltene med locktight midlertidig. Setter i nye bolter når diskene byttes. Nå står bilen utenfor huset med nye skilt på. Fikk ingen anmerkninger på EU-kontrollen. 😀
  10. Helt klart Olaf, og takk for det. Det er jo det som er så genialt med slike forum. Utveksling av erfaringer og ikke minst å få hjelp. Planen min er å få den godkjent i første omgang og så ta ting etter hvert, akkurat som du sier. Dette blir en sommer/godværsbil. Noe jeg kan kose meg med. Ellers er det viktigste for meg å ta vare på bilen. Og da må man jo sørge for at ting er i orden. 😅 Skal på pkk neste fredag så får vi se. Må skifte foring på mellomaksling og stoppe et hull i eksos. Ellers tror jeg bilen er ok i forhold til det. Stresset veldig med å få skilt på bilen tidligere men tenker nå at ting for ta den tiden det tar og så nyter jeg heller reisen. -esben-
  11. Bare en liten uppdatering: vifta til varmeapparatet fungerer. Det viser seg at det er dårlig kontakt i tenningslåsen. Når nøkkelen har fullt utslag er vifta død. Vrir jeg den bittelitt tilbake så våkner vifta til liv.
  12. Ja jeg bestillte den fra Eurodel sist søndag. Den ligger klar for sending nå, så får håpe de får den avgårde snart. Det får ta den tiden det tar. Bestillte en premium-del så regner med at kvaliteten er ok. Når det gjelder stygge gloser så kan jeg komme med en rapport når jeg har gjort jobben.
  13. Denne foringen på mellomakslingen er helt gåen. 1. Tror dere bilen går gjennom EU-kontroll slik? 2. Hvor kjøper jeg ny foring? Det er så mye å velge mellom på nett så jeg er usikker på hva jeg skal ta... Jeg finner foringen med og uten kulelager. Med og uten den braketten som er under. 3. Er det mye pes å skifte den? 😅 -Esben-
  14. Takk Olaf og _s_y_v_e_r_s_e_n_ for gode tips. Ja den samlinga med linker er helt fantastisk. Har kjøpt meg ett par bøker også. Jeg har en 2-åring i huset og en hage/hus som trenger en del oppfølging. Så dermed går det litt tid mellom hver gang jeg får gjort noe i garasjen. Men jeg skal ta tak i dette så fort jeg får mulighet. Har også et hull i bakerste potte jeg må tette. Så må jeg få bilen godkjent og skiltet. Kan nevne at jeg fikk lys i instrumentene igjen. Det er visst dårlig kontakt i potmeteret som justerer dette. Så før eller senere må instrumentene ut ja. Har sett på noen youtube videoer at det er et vanlig problem. Har forøvrig opplevd at motoren dør og blir tungstartet når den er sånn midt mellom kald og varm. Den starter alltid som et skudd, men det kan virke som det er noe med drivstofftilførselen når den er lunken...
  15. Da har vi vært ute med prøveskilt. Første tur i friluft for egen maskin på 15 år for denne damen. Litt rusk har det vært men nå går bilen relativt bra. Den har stoppet for meg ett par ganger men starter som et skudd. En ting dog, som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal angripe: Nå fungerer ikke varmeapparatet. Altså viften går ikke. Jeg har også mistet instrumentbelysningen. Disse tingene fungerte i går før jeg satt meg ned og testet alt av lys og brytere jeg kunne finne. Jeg har skiftet alle sikringer uten at det hjalp så nå lurer jeg på om jeg må demontere dashbordet.... Tar gjerne i mot tips her.
×
×
  • Create New...