Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

Tor Håkon

Betalende medlem
  • Content Count

    480
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tor Håkon

  • Birthday 07/29/1990
  1. Takk for tips, ser ut som om du har rett om hvor problemet ligger, men før jeg rakk å kikke noe mer på det 'fiksa' ho det selv med et hardt tramp i fotbrønnen på passasjersiden så fungerte det igjen
  2. Hei. Søstra til samboeren min har en 2008mod s211 220 CDI. Der har plutselig alt lys fremme på passasjersiden kuttet ut (fjernlys, nær, park, blinklys og tåkelys). I tillegg er varmesetene helt døde, skjer ingenting når hun prøver å slå de på... Dette skjedde første gang for ei uke siden, og jeg prøvde å kikke på den og prøvde å se over det jeg fant av jordingspunkter samt fiklet litt med sikringene/rele i bagasjerommet, og plutselig fungerte det igjen. I dag skjedde det igjen, men denne ganger klarer jeg ikke å 'trylle' det i orden igjen... Noen som har noen ide om hva det kan være? For å presisere. Alt av lys på førerside fungerer, alt av baklys/bremselys osv bak begge sider fungerer, blinklys i speil passasjerside fungerer, men alt fremme på passasjerside er dødt, i tillegg til varmesetene. Det jeg syns er veldig rart er at eneste 'feil' som kommer opp i instrumentpanelet er på tåkelyset høyre fremme. Bilen varsler altså IKKE noen feil med nær/fjern/park/blink.... Er det noen som har noen 'røvertips' eller er eneste mulighet for å finne ut av det å reise på verksted og kjøre diagnose...? På forhånd takk for svar!
  3. Jeg fikk anbefalt Arnott av et lokalt bilverksted som hadde byttet mange derfra og hadde gode erfaringer, men det var hovedsakelkig Mercedes det gjaldt da...
  4. -Hei. Faren min har en 2006 ML 320 CDI med airmatic. I helge tok begge luftbelgene bak kvelden. Skrudde de ut i dag og konstaterer hull stort nok til å få pekefingeren inn i på begge bakre belgene. Spørsmålet mitt er hvor jeg burde kjøpe nye. BoS er så dyrt at det er uaktuelt. Ser autoroyal skal ha 5550,- per stk, har blitt anbefalt å kjøpe fra Arnott, de skal ha ca 1900 inkl frakt (+ norsk moms), men søkte også litt på Ebay og fant der fra noe som heter Aerosus i Tyskland til ca 1000 per stk ( + frakt og norsk moms). Har noen der uten en anbefaling/erfaringer i forhold til levetid/leveringstid osv som det er greit å vite om?
  5. ok, prøver det først og ser Er disse vanskelige å bytte? Koster mye? Hvor er best å kjøpe?
  6. Sikker på at det er det som er problemet? skulle vel fortsatt ikke blåst glovarmt baki fordet om det er lite gass, kun utetemperert...?
  7. Hadde bilen på diagnose i dag. angående parksensorer fant de følgende: Dårlig forbindelse/sensor eller ledning defekt ytterst venstre og ytterst høyre bak Sensor defekt midten til venstre fremme Så da er det vel bare å bytte hvertfall en sensor samt sjekke for ledningsbrudd bak....
  8. Hei. Håper noen kan hjelpe meg litt. Hadde min 2005 211 på diagnose hos BoS Skien i dag pga en varsel på bremsesystemet. De kjørte diagnose, oppdaterte noe programvare på bremsesystemet og byttet bremselysbryter. Så langt så vel. Da jeg hentet den og kjørte hjemover stusset jeg på at det aldri ble skikkelig kjølig i bilen. stilte temperaturen nedover og nedover, uten at det virket til å ha noen effekt. Jeg begynte å kjenne etter på dysene og det virket til at dysene på passasjersiden fremme blåste iskaldt som den skulle, førerside fremme blåste utetemperert luft, mens bak blåste det glovarmt.... (Har 4-soners klima) Stilte temperaturen helt på "LO" på alle soner, uten at det ble noen forskjell. Prøvde å slå av og på autofunksjon, slå av og på hele klimaanlegget, og slå av og på bilen uten forskjell.... Alt fungerte uten problemer helt til og med vi parkerte utenfor BoS i dag til morgenen... Snudde og kjørte rett tilbake til BoS.... De blånekter for at de har vært i nærheten av å gjøre som kan påvirke klimaanlegget, og sier det er fysisk umulig for dem å ha gjort noen instillinger eller noen ting med dette uten å ville det. Fikk "indgangskorttestprotokol" hvor de hadde fått opp følgende feil på klimaautomatikk...: - 9100 En komponent, som er tilsluttet klimabus, har kortslutning. (Servotrinmotorer, PTC-ekstra varmeapparat) Status: LAGRET - 9464 A32n1 (Blæserregulator)/Underspænding Status: LAGRET - 9470 R22/3 (ekstra varmeapparat) (Elektrisk fejl) Status: LAGRET Hændelse: - 9640 CAN-kommunikation med styreenhed Kombiinstrument med serviceintervalindikator har fejl Status: Hændelse gemt Jeg sa at noe måtte jo ha skjedd siden det fungerte i dag til morgenen, og nå var det plutselig noe galt, men det var visst helt umulig at de hadde gjort noe. Er det noen som har litt peiling som kan si om det er noen av disse feilene som kan gjøre problemet jeg beskriver? Han på BoS påstod det var den første feilkoden som var problemet, at dette var til et spjeld som slapp inn/stengte for varmluft fra registeret, og at denne antakelig hadde låst seg i en halvåpen posisjon. Han påstod også at det kunne skyldes dårlig batteri, da han hadde fått opp feil på flere systemer om for lav driftspenning. Høres dette sannsynlig ut? Har jeg bare vært maks uheldig at det har skjedd noe i det vi parkerte den der i dag til morgenen? Når jeg kjørte hjem igjen ble det noe bedre, og det blåser nå iskaldt både fremme og bak på passasjerside, og nokså kaldt (men ikke i nærheten av passasjerside) på førerside.... Dette ble gradvis bedre over en 40 minutters kjøring, først på slutten det begynte å bli noe kulde på førerside.... Takker på forhånd for raske svar!
  9. Hei. Har nylig kjøpt 211 (2005 mod diesel, stv), og er et par saker jeg prøver å finne ut av..... Håper noen har vært borti noe lignende/har noen svar eller bare ønsker å synse litt om mulige løsninger... Først ute: bakluka. 1) Har bakluke med automatisk åpning. Denne fungerer fint både på knappen på nøkkelen og på knappen i førerdøra, men hvis jeg åpner luka med håndtaket på selve luka (prøvd både innvendig og utvendig håndtak) går den ikke opp av seg selv, og den er ganske tung å løfte opp..... Denne skal vel gå opp av seg selv når jeg åpner den med dørhåndtaket? Ledningsbrudd inni luka muligens? 2) Når jeg trykker på knappen i underkant av luka begynner den å kontrollert lukke seg igjen til den er ca 2/3 eller 3/4 igjen. Derfra virker det som om motoren 'mister taket' og den regelrett smeller igjen så hardt at servomotoren som skal dra inn luka siste stykket ikke rekker å reagere. (Servolukkinga fungerer fint hvis jeg holder igjen luka det siste stykket og legger den fint inntil.) 3) skal bakluka lukke seg igjen hvis jeg trykker på nøkkelen eller knappen i førerdøra når luka er oppe? eller er det bare knappen i underkant av bakluka som skal senke den..? Neste: utvendige speil. Jeg får justert speila inn og ut mot bilen, men opp/ned fungerer verken på førersiden eller passasjersiden. Ser det går kun 3 ledninger inn på speiljusteringsmotoren i speilhuset (i motsetning til 5 som det 'normalt sett burde vært' - en til hver retning + jord, som jeg vet det blant annet er på 03-modellen) Det må vel da være noe signalopplegg for å styre hvilken funksjon/retning motoren skal gå...? Kan det være bryteren det er noe galt med? Går det an å måle seg frem til om bryter fungerer med et vanlig multimeter på ledningene, eller er det for avansert opplegg til dette...? Noen som har noen tanker? Siste: Parksensorer Bilen er utstyrt med parkeringsensorer fremme og bak. Når jeg slår på dette når bilen står stille/ruller sakte av gårde piper det litt, lyser to lamper på hver side i parksensordisplayet både fremme og bak, som ikke slukker før lampa i bryteren for P-off plutselig begynner å lyse igjen for å markere at parksensor er avslått... Prøvde å slå den på mens jeg kjørte langs landeveien og da kom det ikke noen lys eller piping, men glemte å følge med på om den slo seg av eller teste om det fungerte. Avtagbart hengerfeste står på. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Eller er det sannsynligvis noe annet galt?
  10. Takk skal du ha! Der var synderen, akkurat som på din! Nå fungerer låsinga helt tipp topp igjen! uten at jeg har testa det regner jeg derimot med at IR-funksjonen fortsatt ikke fungerer helt som den skal, da dette ettersom jeg forstår er 2 helt adskilte systemer..? Har jo riktignok lite å si når radiofunsjonen fungerer...
  11. Edit: Etter litt mer feilsøking i dag har jeg funnet ut følgende. Rød/gul ledning inn på antenneforsterker over venstre bakvindu har 12V konstant når den ikke står i stikkeren sin (det tror jeg den skal ha hele tiden hvis jeg har forstått riktig på andre tråder jeg har fulgt med på... ) når jeg plugger den inn i antenneforsterker faller dette til 9,5 volt. Når jeg så får samboeren til å låse/låse opp bilen faller spenningen ytterligere til 2,44 volt, og holder seg der en 20-30 sekund før den går opp til 9,5 volt igjen.... Kan jeg være på sporet av noe nå? Hva kan det isåfall være som trekker strøm her...?
  12. Hei. Tar opp denne litt hvis det er greit, da jeg har et problem som ligner veldig på det du beskrev på min 05 mod 211. Hvor fant du denne koblingen som er irret her, så jeg kan sjekke den med en gang...? Ligger den bak sikringsboks?
  13. Hei! Har nettopp kjøpt en 2005mod 211 stv hvor låsinga ikke fungerer helt som det skal. Vet det er noen andre tråder på forumet her som jeg har gått gjennom uten at jeg helt klarte å fastslå hva jeg burde prøve for videre feilsøking. Problemet/foreløpig feilsøking er som følger: Låsing på fjernstyring radiofunksjon fungerer ikke overhodet. Låsing på IR fungerer tidvis. Forrige eier sier dette har kommet nylig, og han har akkurat byttet batterier i begge nøklene uten hell. (Jeg har selvfølgelig prøvd begge nøklene.) Var helt umulig å få låst den da jeg kom hjem med bilen. Prøvde sikkert å trykke på låseknappen på nøklene 100 ganger uten hell. Etter litt søking på forumet her og google fant jeg ut at flere som hadde hatt samme problem hadde funnet en irret/dårlig kobling mellom sikringsboks og antenneforsterker i taket venstre side bak. Fikk skrudd av det smale panelet på venstre side i taket bak og så antenneforsterker der. trykte/klemte og dro litt i ledningstøysa som gikk derifra og nedover D-stolpen mot sikringsboksen mens samboeren stod på utsida og kontinuerlig prøvde å låse/låse opp. Plutselig fungerte låsingen på IR av og til. som oftest låste den/låste opp på hvert tredje trykk på nøkkelen eller noe. leet litt mer på ledningstøysa og da virket det ikke igjen. Tenkte det måtte være brudd eller annet en eller annen plass inni ledningstøysa og fikk kuttet/surret opp denne tøyremsa som er surret rundt kablene et stykke. Leet på noen ledninger her og der og plutselig fungerte låsing/opplåsing på første forsøk nesten hver gang. Prøvde å lee litt mer på ledningene en for en for å fremprovosere at det ikke fungerte igjen. Klarteikke å identifisere noen spesifikk ledning som gjorde det, men etterhvert som jeg leet på ledningene fungerte det dårligere/bedre litt sånn vilkårlig virket det som. prøvde å dra litt halvfint i ledningene en og en for å se om det var brudd noen plass at de bare hang i isolasjonen. Noen ganger mens jeg dro i enkelte ledninger ble låsingen helt umulig, mens neste gang jeg prøvde å dra i samme ledninger fungerte låsingen like fint fordet. Har derfor slått i fra meg at det kan være her problemet ligger. Noen som er enige/uenige i den konklusjonen? Noen spørsmål for å prøve å komme videre i feilsøking: Antenneforsterkeren som sitter her jeg har rota nå er vel for radiosignalene fra nøkkelen, og har lite eller ingenting å gjøre med IR-funksjonen på nøkkelen? Hvor sitter eventuelt styringsboks som tar imot IR-signalene? Servolukking på bakluke fungerer ikke. (Er elektronisk åpning/lukking av bakluke, men når jeg trykker på lukkeknappen under luka går den nesten igjen før den 'slipper' og smeller igjen....) Kan dette ha noe med saken å gjøre? Åpning av bakluke fungerer forresten heller ikke på nøkkel, verken på IR eller radio virker det som..... Syns for øvrig også bakluke er veldig tung å få opp hvis jeg prøver å åpne den på'gamlemåten' ved å ta i 'dørhåndtaket' bak og løfte opp... Henger det sammen med at servolukking ikke fungerer? Ser i noen tråder at de bytter antenneforsterker. Er dette dyre deler? Leser også noe om en ekstra antenneforsterker noen plasser...? Ser SAM blir nevnt i en del tråder. Hva er SAM og hvor finner jeg den? Hvilken funksjon har den...? Synsing og forslag til løsninger mottas med takk!
  14. OK, skjønner, da er det vel sikkert det som har skjedd her
×
×
  • Create New...