Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

FrodeS

Betalende medlem
  • Content Count

    21,182
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

FrodeS last won the day on October 26

FrodeS had the most liked content!

Community Reputation

7 Neutral

About FrodeS

  • Birthday 06/22/1979

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mengden arbeid som trengs for å trekke samme vekt opp samme bakke skulle jo være ganske lik uansett, og generere samme mengde varme. Det er nok en grunn til at biler med hengerfeste har kraftigere kjølevifte. Samtidig legges det jo til rette for at bilen skal tåle ganske ekstreme påkjenninger og temperaturer, så hvorvidt det er nødvendig for eget bruk får nesten den enkelte vurdere selv. 400 watt er relativt kraftig vifte det også.
  2. Jeg har kjørt en del E270 i sommer. 2004-modell. På langkjøring er det hastigheten som bestemmer. Opp på 0,6 ved litt høy fart (110-120), og ned mot 0,5 på lav fart (70-80-90). Med vår kjøring, som er litt til-og-fra-butikken og litt motorvei i relativt rolig tempo, fikk den et snitt på 0,6 med sommerhjula og 0,62 den korte tida vi hadde vinterhjula på. Jeg tror kanskje det hadde gått an å lure den opp mot 0,8 med bare småkjøring. Jeg syns også at dine tall høres unormalt høye ut.
  3. En mindre motor lager da ikke mer varme for å gjøre samme jobben?
  4. Den var du heldig med. på min var det i det minste helt klar, ny olje.
  5. Høres bra ut. Jeg trodde det skulle bli mye jobb, men såpass enkelt fikser jeg jo greit på bare noen dager.
  6. Det gjelder å være nøye med detaljene. Men, hvordan få ut oljesøl fra motorrommet? Pøse på avfetting og skylle?
  7. Når man bytter hydraulikkolje, så er det veldig viktig at man husker å glemme å feste røret igjen. Da er man sikret at når bilen startes eller løftes på bukk, så pøser olja ut i motorrommet. Nøye som jeg prøver å være, så husket jeg selvsagt å glemme det, så da bilen kom opp i været, åpnet den for å slippe ut trykk av kulene, og helt passe mengde olje fant sin plass i motorrommet og på gulvet. En liten runde med lano-sprøyta ble det også tid til. Ingen full understellsbehandling, men noen velvalgte dusjer på et par braketter og sånt som viser tegn til litt rust.
  8. Ikke allverden gjort i dag, men småtteri gjør seg heller ikke selv. På servoen har noen hatt på rød olje (komplett servicehistorikk fra bos på denne bilen), så der driver jeg stadig å suger tom koppen og har på ny gul. Det begynner å bli bra nå. hydraulikkoljen så ikke så ille ut, men sikkert ikke feil å bytte for det. Med ny olje er det knapt så nivået syns i tanken. Returrøret forlenget med en slange ned i en flaske, og så var det bare å la bilen gå til tanken var nesten tom og etterfylle. Røret hoppet selvsagt ut av kanna, med dertil hørende olje utover gulvet. Det er også ganske begrenset hvor lenge en kald m117 bør gå på tomgang i lukket garasje. Greit å få satt lukta litt i veggene, men også greit å komme seg ut etter hvert.
  9. Siste punkt jeg rakk i dag var øvre radiatorslange. Den gamle bulte faretruende i endene, så jeg vil tro den var moden for utskifting. Mulig det ikke var noen fare med det, men det føles i hvert fall bedre med en ny. Ladespenning ble forresten 14,3 med ny regulator.
  10. Det ene innsugsrøret var sprukket opp da jeg kjøpte. Simen surret en gang noe gladpack eller liknende rundt. Det ble i grunn tett, men så jo ikke så bra ut. Jeg varmet det godt opp, kjørte på med plastrens og Wurth replast plastlim. En kan se at det er gjort noe med, men det ble tett og penere enn gladpack.
  11. Olje- og filterskift ferdig. Viscosen er også byttet. Artig at den nye er samme merke som den originale.
  12. Nye pærer har den også fått. Den ene røyk kvelden før EU-kontrollen, så jeg lånte en fra TDT’n min. Nå var nye pærer kommet fra eBay. Ring automotive har jeg god erfaring med fra før, og kommer nok til å handle igjen. Ganske stor forskjell fra «vanlige»
  13. Såvidt begynt med litt småpusling på 560’n før den skal på vinterlagring. Først ut var ny regulator. Den gamle 14V ga håpløst lav ladespenning på ca 13,6-13,7V. Jevnt slitte børster, noe som tyder på en frisk dynamo ellers. En 14,5V er satt inn, men ikke testet ennå. Jeg vurderte 15V, men siden denne brukes mest i varm årstid, tenker jeg 14,5 holder greit.
×
×
  • Create New...