Jump to content

idart

Members
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Det har oppstått et noe besynderlig problem med giringen i min 2013 CLS 350 CDI 4MATIC. Det arter seg slik: - Oppstår nøyaktig, presist og umiddelbart når motoren når stabil driftstemperatur på 90 grader. - Girskift skjer da ved 3000 +/- 200 omdreininger/min., mot normal 2000 +/- 200 omdreininger/min. - Girskift fra 1. til 6. gir kan utføres med hendler på ratet ved 2100-2200 omdreininger/min., ikke tidligere. - Girskift fra 6. til 7. gir kan utføres med hendler på ratet ved ca. 2900 omdreininger/min., ikke tidligere. - Dette indikerer at den også automatisk ville ha skiftet til 7. gir ved 3000-3200 omdreininger/min., men det er ikke mulig å teste i.f.t. fartsgrenser. - Nedgiring med hendler på rattet ser ikke ut til å virke, men det kan være samme avvik nedover som forårsaker dette. - Bruk av hendler på rattet setter ikke giret i manuell modus. Dette kan skyldes at automatikken ikke vil tillatte dette i.f.t. turtallet. - Kick down virker ikke, den akselerer dårlig og har lite kraft. F.eks. kan den såvidt holde farten i lengre bakker, men det er vanskelig å øke farten. Det viktigste her er nok funnet av at problemet oppstår nøyaktig når motoren når stabil driftstemperatur, og at den da legger på 1000 omdreininger/min. fra det som er normalt før den skifter gir. Første gang dette skjedde begynte motorlampe og lyse. Feilkoder indikerte at differensialtrykkgiver til partikkelfilteret måtte byttes, og den ble da byttet. Det løste ikke problemet, og nå er det ingen feilkoder å lese. Det siste som ble gjort med bilen før dette problemet oppstod var at det ble byttet et plastdeksel på rattet. Dette medførte nødvendigvis at deler av rattet måtte demonteres. Det virker ikke spesielt sannsynlig at dette har noe med problemet å gjøre, men også verkstedet er inneforstått med det ikke kan utelukkes helt. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende og som fant ut hva problemet var? Evt. andre hint om hva som bør sjekkes som jeg kan ta med meg tilbake til verkstedet?
  2. Ja, følger opp denne. Bedre sent enn aldri. Jeg kjøpte Pilot Sport 4. I etterkant måtte jeg bytte bilen og har nå en E350 BlueTEC 4MATIC fra sent 2013 (årsmodell 2014 - W212 face lift). Jeg kjøpte Pilot Sport 4 til den også. De er helt fantastiske! Rett og slett fantastiske. De sitter som limt til asfalten, også når det er vått. Men: Jeg synes de er fantastiske fordi de er nøyaktig hva jeg så etter og ville ha, men det er et par ting å være klar over. De er lit harde, men ikke så harde som jeg fryktet. Skjønt det har også med dimensjonen å gjøre. Jeg har de på 245/40 R18. Det hadde antagelig vært bedre om jeg hadde holdt meg til 245/45 R17, men jeg fant ingen felger jeg likte i den dimensjonen. De har også ganske høye rullemotstand, så driftforbruket lider. For meg, på ruta jeg kjører hver dag med litt blandet kjøring, utgjør dette oppimot 0.1 L/mil. Det er av en eller annen grunn større forskjell i negativ retning på den nye bilen, kanskje på grunn av vekt. Det største problemet er nok støy. De bråker, i hvert fall i den dimensjonen jeg har. På papiret skal det ikke vær mer enn ca. 4dB mer enn gjennomsnittlige touring dekk, men det hele har med frekvensen på støynivået å gjøre. Det er såpass at det har blitt merkbart vanskeligere å snakke i mobilen (via handsfree selvsagt) eller ha en dempet samtale med baksetet. Dette ser ut til å bedre seg noe etter ca. en sesong - det er som om de må "kjøres inn" på den måte, så blir de litt mindre bråkete. Jeg skal ikke overdrive denne forbedringen, men jeg syntes den var merkbar ihvertfall. Slik jeg har forstått det så er Continental SportContact 6 i samme kategori som Pilot Sport 4, med svært sammenlignbare karakteristikker. SportContact 6 sitter kanskje enda litt bedre på tørr vei, men er kanskje litt dårligere på våt vei (slik jeg har lest det). De er oppgitt til samme støynivå, men fra det jeg forstår så er frekvensens en annen på SportContact 6 som gjør det mindre merkbart/plagsomt. Jeg hadde nok derfor forsøkt SportContact 6 hvis jeg kunne, men de begynner på 19" og det er helt uaktuelt (og ikke mulig heller på W212 4MATIC).
  3. Først og fremst; takk for alle svar. Jeg begynte undersøkelsene rundt dette allerede i fjor høst og har dratt det ned fra en liste på ca. 8. Nokian Hakka Black, Goodyear Eagle F1 og varianter av P Zero har vært nevnt her. De var alle på den originale listen, men ble eliminert etter hvert. Som noen har vært inne på så handler dekkvalg veldig mye om hva du ønsker å få ut av det - hva som er viktig for deg, og hvordan du kjører. Alle disse virket å være gode dekk, men ikke akkurat det jeg leter etter nå. Etter tilbakemeldingene er det ganske klart at ContiSportContact 5P er ute. Jeg har ikke sett noen overbevisende grunner til å velge det. Like klart er det at P Zero nok er det logiske "neste steget" for meg, og jeg er glad for å høre at andre her har positive erfaringer med det. Likevel, med all den positive omtalen Michelin dekkene har fått her også så er jeg veldig fristet til å prøve det. Som sagt så begynte jeg undersøkelsene i fjor høst. I mellomtiden har Michelin lansert et nytt dekk, i januar, som jeg var ikke var klar over; Pilot Sport 4. I utgangspunktet sier Michelin at dette skal erstatte Super Sport, skjønt det hersker litt tvil om det. Andre mener det følger Exalto 2 -> Pilot Sport 3 rekken som et mer touring orientert dekk (som i og for seg passer meg bra). Det later uansett til at Pilot Sport 4 tilbyr noe mer komfort enn Super Sport og da later det til å være midt i blinken. Så det jeg tenker å gjøre er å gi Pilot Sport 4 en sjanse. Hvis det viser seg at det blir for "sportslig"/for hardt, så blir det P Zero neste gang. Som sagt så var det eneste jeg hadde å utsette på de at de av og til spant på stedet når jeg skulle raskt ut i trafikken, spesielt hvis det var litt motbakke. Antagelig en kombinasjon av bakhjulsdrift, dreiemoment og føre. Det problemet har jeg aldri hatt på stasjonsvogn, ref. konas BMW 520. Selv om dreiemomentet der er mindre enn din E-klasse så tror jeg den "reddes" av den ekstra tyngden over bakhjulene. Jeg har hatt ymse utgaver, og fant merkelig nok at XL utgavene virket noe mer retningsstabile. Kanskje fordi de er ganske myke i utgangspunktet og jeg brukte de på 16" med ganske stor profil på min E220? De er uansett veldig behagelige. Dette finner man stort sett ut av i fra omtaler skrevet av de som faktisk har kjøpt dekket og brukt det over tid. Og det som har blitt sagt om både Continental og Michelin ang. dette i denne tråden stemmer veldig bra overens med omtaler jeg har lest andre steder. Og så er det slike som meg som egentlig ikke synes det er så vesentlig, så lenge jeg ellers er fornøyd med dekket. Vel, innenfor visse rammer; hadde det vært utslitt etter to sesonger så hadde jeg ikke kjøpt det igjen. Støy har også vært tatt opp her. Det er jeg også mindre opptatt av - alle de aktuelle dekkene her ligger omtrent i samme område hva støy angår og det er helt innenfor det jeg fint klarer å leve med. Det som forundrer meg mer er nok de som velger å bruke dekkene som en innsparingspost. Både sist når jeg kjøpte min gamle E220 og nå med E350 (begge kjøpt brukt) så kom de med helt horrible dekk. Jeg skal ikke nevnte merket, men min gamle E220 kom med sommerdekk til en samlet pris av rundt 3000,- for alle fire. Det ristet i bilen og i rattet - mye værre enn pigdekk. Jeg mener ikke at det er galt å spare penger, men jeg lurer på om folk generelt er klar over hvor stor forskjell dekk kan utgjøre.
  4. Utgangspunktet er at jeg har brukt Pirelli Cinturato P7 (i flere varianter) på familiens biler; Mine to gamle E-klasser (W124 og W211) og sist på konas BMW 520 DAT. Vi har vært veldig fornøyd med disse. Spesielt med tanke på komforten de har gitt. Det eneste jeg har å utsette på de er at på min gamle Mercedes så spant de på stedet av og til når jeg hadde behov for å komme meg raskt ut i trafikken. Min gamle W211 hadde 150 HK og 340 NM, bakhjulsdrift. Nå har jeg kjøpt en nyere Mercedes, en E350 CDI 4MATIC (W212), 265 HK og 620 NM. Dimensjonen på sommerdekkene er 245/40R18. Jeg er mest opptatt av retningsstabilitet (kjører mest på motorvei) og komfort (som i over humper, hull i asfalten o.s.v.). Jeg bryr meg mindre om rullemotstand og har ikke for vane å kjøre fort på svingete veier. Etter mye lesing av omtaler og tester er jeg nede i tre alternativer: - Pirelli P Zero - Michelin Pilot Super Sport - Continental ContiSportContact 5P Pirelli P Zero dukker opp som det naturlige alternativet ettersom jeg har vært fornøyd med Cinturato P7. I ymse tester gjør P Zero det ganske bra; stort sett aldri best, men topp fem ofte. Men omtaler jeg har lest spriker ofte en del, skjønt det meste av det negative går på slitasje og det er jeg ikke så bekymret for (både med tanke på erfaring med Pirelli fra før samt at jeg kan godt leve med å bytte de litt oftere enn alternativene). Michelin Pilot Super Sport får absolutt flest positive omtaler, men det er stort sett basert på omtaler fra utlandet (med bedre veier/mindre regn) og med sportsbiler. Det er også flere som nevner dette dekket i forbindelse med banekjøring, og det driver jeg ikke med. Jeg har latt meg fortelle at Michelin generelt, og Pilot Super Sport spesielt, er harde dekk. Bilen har ganske stive fjæringer (Avantgarde) og med den lave profilen på dekkene er jeg redd for at dette fort kan bli veldig hardt. Jeg er ganske sikker på disse har alt det grepet man kan ønske seg, men lurer på om dette rett og slett er "overkill" i forhold til behovet. Continental ContiSportContact 5P dukket opp som en slags "mellomløsning". Som for P Zero spriker omtalene av ContiSportContact 5P ganske mye. Det er ikke lett å finne tester av dette dekket heller, men nærliggende dekk fra Continental gjør det stort sett ganske bra. Jeg har har forsøkt å snakke med dekkleverandører som fører alle tre, men de tar alt for lett på det (f.eks. "vi foreslår <X> til alle MB og BMW"). Det jeg trenger er innspill fra noen som faktisk har brukt disse dekkene på Norske veier, helst på en E-klasse.
×
×
  • Create New...