Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

Jacooobsen

Members
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Jacooobsen

  • Birthday 09/15/1983
  1. Jeg klager jo ikke på at de tar betalt for feilsøking men hadde vel heller ett håp om at de, etter 15 timer feilsøking kunne ha ett konkret svar på hva som var galt. Ikke synsing om at det KAN være ESP enheten. La oss si at den med jobb koster ca 14000,-, og hvis det viser seg å ikke være den heller. Da har jeg betalt 30.000,- for at de har prøvd å finne en feil. Bruker merkeverksted til denne jobben siden de skal ha fått opplæring på disse systemene og burde kunne de. De bruker STAR diagnose som burde være ett godt hjelpemiddel for å finne denne feilen. Selv om det er en GL så kan man jo håpe på at en sensor/elektronisk feil er utbedret innen man har rukket å bruke 30.000,- på det? Gjerne 15700,- også.
  2. Har hatt en del problemer med min 2011 GL 350 bluetec, det har gått i en feilmelding under oppstart der ESP lyser, fotbrekk og ABS blinker og har også sett DSR, powersteering og luftfjæring malfunction i displayet. Denne feilen kommer periodisk, ca hver dag, annenhver uke og varer i 10-20 min før jeg kan stoppe bilen for så å starte den uten å få dette tilbake. Dro til bos i Tønsberg for diagnose med diskodisplay når jeg kjørte hjemmefra, stoppet hos BOS etter 15 min, startet bilen sammen med mekaniker og ingen feil, heller ingen lagrede feil på diagnose. Betalte an snau tusing for dette. Googlet dette opp og ned og fant en tråd på benzworld som lignet veldig min. Sendte denne til BOS da de ikke hadde noen kjente feil fra deres side og sammenligne med og fikk ny time til diagnose. Satte bilen der kvelden i forveien men selvfølgelig var det ikke noe lamper i gang når han startet den. Etter diagnose mener de å se tendenser til noe can-bus feil. Fikk automatisk ny time ett par uker senere og leverte inn bilen kvelden i forveien. Nesten morgen er det heller ingen feilmeldinger i bilen og grundigere feilsøking begynner. Mekaniker ringer dagen etter og spør om han kan fjerne en GPS tracker som er i bilen, jeg svarer : Ja, det er ok det så lenge det er der feilen ligger. Ringte igjen dagen etter det igjen og tvilte på at Trackeren var feilen men jeg kunne hente bilen. De kunne ikke bekrefte at feilen var utbedret der og da. Han anbefalte, uten å garantere, å bytte ESP modulen/styreenheten som kostet 11000,- + jobb. Når jeg henter bilen skal de ha 15700,- for å feilsøke på den. Riktignok har de fjernet en GPS tracker som etter hvert viser seg å ikke ha noe med problemet å gjøre. De har trolig ikke sett på den informasjonen jeg ga de om tilsvarende feil på en bil lest på benzworld, men de har spylt den litt her og der for å se om det er noe kortslutning pga vann og tatt ut førersetet for så å sette det inn igjen. Igjen, informasjon om at jeg burde prøve å bytte ESP enheten til 11000,- + jobb uten å kunne returnere denne hvis det viser seg å ikke være den som kødder det til for meg. Jeg blir litt frustrert og noe forbanna på BOS i Tønsberg som etter feilsøking for 15700,- ikke har klart og lokalisere problemet men synser om at det KANSKJE kan hjelpe å bytte en enhet til 11000,- + arbeid. Hva kan jeg gjøre i denne sammenheng? Er det andre som har greie på dette med elektronikk og sensorfeil i 2011 MB? Kan jeg kreve noe tilbake fra BOS for så å bruke de pengene hos andre mekanikere? På forhånd takk
  3. Gul trekant lyser, håndbrekk og ABS lampe blinker sammen med lys på "sport" i luftfjæringen og difflåse"hjulet" under klimaanlegget. Feilmeldingene i bilen er ASR, ABS, DSR, luftfjæringen og powersteering. Feilmeldinger i OBD kontakten er som nevnt over men er kommunikasjonen med instrumentene som går igjen. Full diagnose på BOS fant ingen problemer. Fant en tråd på benzworld.org som jeg tror kan ha samme symptomer som meg, der er det dårlig kontakt på N47/5 for å få bedre kontakt mot hjulsensorer på pinne 36,37, 45,46. ** UPDATE ** PROBLEM SOLVED ** 1) Put tiny small copper conductors into N47/5 connectors to improve contacts especially for the wheel sensors (36,37, 45,46) 2) Installed new cables from the sensor (L6/3) to the ESP connectors. 3) Cleaned the tone ring of the rear/left wheel with CRC Brake Parts Cleaner. 4) Erased the codes with scanner 5) So far no code no problem ^^ Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor jeg finner disse koblingene.. Link til hele tråden her: http://www.benzworld.org/forums/x164-gl-class/2417081-abs-esp-problem-due-bad-connections.html#post12974161
  4. Prøvde en uke uten spacere og feilmeldingene forsvant etter ett par dager, ikke med en gang. Kjørte 4-5 dager feilfritt og monterte de igjen, ett par dager med småkjøring gikk fint før 9 mil til Kongsberg og feilmeldingene meldte seg igjen. Kan bilen være så sensitiv på spacere?? Jeg synes det er veldig merkelig men. Bestilte skrudde spacere i dag så får se om det hjelper hvis ikke får jeg kjøre med hjula innunder bilen er jeg redd. Spacerne jeg har nå er 20mm med lange bolter og det er jo ikke optimalt men da tenker jeg mer på belastning på felg og bolt
  5. Ja er planen det, må bare få det til å passe inn i en ellers travel hverdag..
  6. Spacere tatt av og dette hjalp ikke. Det kommer tilbake hver morgen og bilen må stå å gå i ca 15 minutter før jeg kan stoppe og starte, da må jeg bare slette ett par feilkoder som nevnt over og den fungerer fint resten av dagen. Det er kun når den stoppes og står over natten/noen timer at dette kommer tilbake. Fikk tips om å sjekke ABS sensorer, noen som har erfart det?
  7. Hadde full diagnose på BOS i går med rekalibreringer etc men uten å finne noe feil. Det de mente var at jeg skulle prøve å ta av spacere og sette på orginale 21" hjul for å se om det hjelper. Er det noen som kjører GL med spacere som ikke får masse feilmeldinger? Jeg kjører med 22" hjul og 20mm spacere med lange bolter. Feilmeldingen kom tilbake i morges men blir borte etter ett par km, så kan jeg stoppe og starte bilen resten av dagen uten problemer, er kun hvis den står stille over natta at disse meldingene kommer tilbake.
  8. I går morges kjørte jeg fra Tønsberg til Torp i øs pøs regnevære på morran, og hjem på kvelden, senere samme kveld monterte jeg spacere og brukte orginaljekken, deretter kjørte jeg enda en problemfri tur i øs pøs regnevær for å se at båten hadde det sånn nogenlunde. Så, i morges skulle jeg i retning jobb og startet bilen, det var ett reint diskoinferno i instrumentpanelet men bilen startet. Det jeg merket meg var at den giret veldig hardt og at den fusket hvert 2. sekund omtrent. Snudde og hentet en billig feilkode-leser jeg handlet på ebay en gang. Den fant følgende: [/u0423 - Invalid date received from instrument panel cluster Control moduleli] [/u0002 - High speed CAN communication bus performanceli] U0100 - Lost communication With ECM/PCM A U110B - DTC definition not found! Please refer to vehicle service manual Prøver å slette de men kommer tilbake. Kan dette ha noe med siste dagers ekstrem nedbør å gjøre? Bilen skal på service til uka men kan ikke vente til det med å bruke den, trenger den jo hver dag.. Noen som har vært borti det samme som meg og har en løsning på det?
×
×
  • Create New...