Jump to content

G-Man

Members
  • Posts

    71
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

G-Man's Achievements

0

Reputation

  1. Takk for svar. Har funnet et verksted som kan lese feilkoder, skal gi en oppdatering når jeg vet mer. Har vært i kontakt med 4 ulike verksteder, og har fått 4 ulike tips på hva problemet kan være, så dette skal bli interessant! Har tidligere hatt brudd i en ladekabel og kjørt bilen tom for strøm uten at det ga problemer med girkassa, og nå har den både ny dynamo og nytt batteri, så tror kanskje ikke det ligger der.
  2. Takk for svar. Ble flusha på verksted som er Mercedes-spesialister, og har gått 50.000 problemfrie kilometer etter det.
  3. Velfungerende, relativt nyflushet automatisk girkasse har skiftet silkemykt inntil i dag. Nå hugger det til når jeg setter den i Drive, og den nekter å gire videre (kun 1. gir og Revers som fungerer). Ikke lenger mulig å skifte gir manuelt. Ingen feilmeldinger, ingen endring etter å ha koblet fra batteriet. Noen som har en mistanke om hva dette kan være?
  4. Siden ingen hadde noen teorier, så får jeg gi svaret selv. Som sagt så monterte jeg ny dynamo. Målte det, og det ladet som bare det, men likevel gikk bilen til slutt tom for strøm. Kjøpte nytt batteri, men bilen fortsatte å gå tom for strøm. Lette da etter strømtjuver, men fant ingen. Til slutt fant jeg ut at det var dårlig kontakt i en ledning. De gangene jeg (og senere verkstedet) målte var det selvfølgelig kontakt, og ladespenningen var på topp. Senere mistet den kontakten, og bilen ladet ikke. Det som forundret meg var at advarselen lyste hele tiden, både når det var kontakt og når det ikke var kontakt. Hadde den lyst tidvis ville jeg mye raskere ha kommet frem til svaret.
  5. Hei! Var ute og kjørte her for et par uker siden da jeg fikk rødt varsel på dashbordet: Battery Alternator Visit Workshop.Jeg dro på verksted, og de kunne opplyse om at dynamoen var gåen. Jeg fikk montert en ny, kjørte noen kilometer og advarselen kom tilbake. Uvitende som jeg er, regnet jeg med at de hadde glemt å slette feilkode. Etter 40-50 mil skjønte jeg at det ikke var tilfelle, da bilen plutselig i dag ikke ville starte. Reise da og kjøpte nytt batteri. Nå starter bilen som en drøm, men etter et par minutter kommer den samme fordømte feilmeldingen tilbake... Snakker vi (feilaktig) feilkode her, eller kan det være noe annet???
  6. Det er problemet. Kommer det en litt forsiktig stakkar, så kan åpenbart DITT EGET selskap snyte deg uten å blunke, og vi snakker om opp mot 50.000 kroner i mitt tilfelle. Argumentasjonen til selskapet var at de måtte "selge inn" den erstatningen jeg fikk til det andre selskapet, og om de ikke godtok det, så måtte mitt selskap ta et tap, og det var de ikke villige til. Håpløst system. Jeg prøvde meg med å kreve en tilsvarende bil, men det argumentet avviste de bare ved å hevde at brukte biler ikke er sammenlignbare. Selskapet sjekket litt, og ga meg medhold i at det er tilnærmet umulig å finne en slik bil i Norge. Jeg fant da en tilsvarende bil i Sverige, og fikk forhandleren der til å ringe mitt selskap, men de satte seg fullstendig på bakbena, da denne på skilt i Norge ville koste 4 ganger så mye som det de mente min bil var verdt. Jeg kan godt dele tallene: Mitt selskap takserte skaden til kr 135.000,- og satte verdien på min bil til kr 28.000,- (og da skulle de overta bilen). Enden på visa ble at jeg fikk utbetalt kr 52.500,- og fikk beholde bilen. (52.500,- tilsvarer det skaden ble taksert til på et annet verksted).
  7. Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden med en oppsummering av hvordan det hele endte. Jeg var altså i en kollisjon hvor motparten og hans selskap tok på seg all skyld. Mitt selskap og hans selskap ville begge kondemnere. Mitt selskap satte en verdi på min bil som er under halvparten av det jeg må betale for en tilsvarende bil (om jeg overhodet finner en). Mitt selskap er utrolig lite hjelpsomme, jeg må selv bruke mye tid på å innhente alternative verdivurderinger. Til slutt får jeg utbetalt 50% mer enn det de først vurderer bilen til PLUSS at jeg får beholde bilen. Konklusjon: 1) Det nytter å krangle, men det krever at du legger inn mye jobb og innsats selv. 2) Ikke stol på at ditt selskap handler i din beste interesse. Jeg tok kontakt med motpartens selskap, og de mente bilen var mer verdt enn mitt eget selskap! 3) Tenk nøye over hvilket selskap du velger. Jeg er for alltid ferdig med et stort forsikringsselskap som har et navn på 2 bokstaver.
  8. Takk for svar. Interessant vri det med å kreve en tilsvarende bil. Det kommer de ikke til å klare, facelift w203 med 240 motor og 4-matic er nesten umulig å finne. Et forsikringsselskap kan vel neppe kreve at en bil skal kondemneres så lenge den ikke er trafikkfarlig. Da er det bedre for alle at de lar meg beholde bilen, og gir meg tilstrekkelig penger til å fikse den selv. Ellers er det helt vanvittig hvor mye "markedsverdi" varierer fra sted til sted, og hvor mye ulike verksteder takserer en skade til. 3 ulike verksteder, alle med tilknytning til Mercedes, har anslått verdien på bilen til: a) 35.000,- kroner b) 50 - 60.000,- kroner c) 75 - 90.000,- kroner De samme 3 verkstedene har priset skaden til: a) 135.000,- kroner b) 50 - 60.000,- kroner c) 35 - 45.000,- kroner Er ikke dette helt spinnvilt?
  9. Takk for svar. Det er mitt selskap som har ordnet med takst hos en Mercedes-forhandler. Det er denne forhandleren som har satt markedsverdien, som etter min mening er veldig lav. Det er også de som har taksert skaden, og etter min mening er denne tilsvarende meningsløs høy. Hvordan setter man markedsverdien på en gammel bil? Det ligger 5-6 stk 240 4-matic på Finn. Disse er priset fra 49 til 99 tusen. I forhold til min bil har de gått 30-60 tusen km mindre, men er til gjengjeld 1-2 år eldre, Min er facelift, ingen av de på Finn er det - og etter å ha eid begge deler selv, vet jeg at faceliftmodellen er betydelig bedre. Min er påkostet siste året, og vet at den teknisk er veldig bra. Den var også veldig pen, og hadde storservice for 3 uker siden. Det jeg ønsker meg er egentlig å beholde bilen, og så fikse den opp selv - selv om det ikke blir like pent. Men jeg vet ikke om jeg kan kreve det?
  10. Min 2005 w203 240 4-matic ble påkjørt for 2 dager siden. Det er utelukkende karosseriskader, ikke noe som innvirker på kjøring. Motpart og hans selskap har tatt på seg fullt ansvar. Ble oppringt av mitt selskap i dag. De har tatt en takst på et Mercedesverksted, og der kom det frem at skaden overstiger bilens verdi, og de vil kondemnere. Den erstatningen de tilbyr meg er omtrent halvparten av det jeg mener bilen er verdt, og det er 100% umulig å finne en tilsvarende bil for den summen. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg kreve å få utbetalt det de tilbyr i erstatning OG beholde bilen? Om jeg gjør jobben selv (og setter arbeidskost til 0 kroner), så antar jeg at jeg kan få fikset opp bilen igjen uten å tape på det.
  11. Joda, fikk tatt av og sjekket i dag. Det jeg ser er at skivene nok skulle vært skiftet forrige gang klossene ble tatt, og at det er nok belegg igjen til at jeg kan kjøre noen dager til. Observerer også at skiver og klosser bak (naturlig nok antar jeg) slites veldig mye mindre enn foran. Klosser foran og bak ble skiftet samtidig sist, men bak er de ikke engang slitt halvveis. Skifter uansett både skiver, klosser og bremsevæske nå, slik at bilen stopper som den skal!
  12. Takk for svar. var forøvrig ingen farge på varselet, bare hvit skrift.
  13. Fikk i dag meldingen "brake wear - visit workshop" på min w203 i dag. Jeg har noen veldig hektiske dager foran meg, og skulle gjerne ha ventet litt før jeg får fikset dette - så da er spørsmålet: Hvor lenge, eller kanskje rettere sagt langt, er det forsvarlig å kjøre med dette før jeg MÅ gjøre noe (hvis jeg kjører pent). Jeg vet at slitte klosser kan ripe skivene, men jeg har uansett tenkt å bytte begge deler nå. Blir veldig takknemlig for svar.
  14. Jeg har to c klasse biler med 240 bensinmotoren på 170 hk. Den ene reagerer tydelig dårligere / tregere på gassen enn den andre, og har også ujevn tomgang. Når den først svarer på gassen virker den imidlertid minst like sterk som den andre. Jeg har skiftet plugger og luftmengdemåler, men merket ingen forskjell av dette. Bilen stopper ikke, virker ikke generelt kraftløs, og hadde jeg ikke hatt den andre å sammenligne med hadde jeg ikke tenkt at det var noe galt (bortsett fra tomgangen som jager, kun når den er varm og kanskje spesielt når jeg har latt den strekke ut litt) Har noen et forslag til hva det kan være som gjør dette?
  15. Har fått tilbud om felger til bilen nå, men trenger litt hjelp fra kloke hoder her inne. Original dekkdimensjon er 205 / 55 / 16, og ET er 31. På disse felgene sitter dekk som er 225 / 40 / 18, og ET er 37. Han har også et sett med 235 /35 / 19, med samme ET. Såvidt jeg har forstått er begge disse alternativene lovlige? Spørsmålet mitt gjelder bredden på felgen. Denne er henholdsvis 8,5 og 9,5. Er dette lovlig, og vil det fysisk holde seg innenfor skjermkanten? På forhånd tusen takk for svar.
×
×
  • Create New...