Jump to content

Ronny R Justsen

Members
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

Ronny R Justsen's Achievements

0

Reputation

  1. Skulle til Tollkontoret i Oslo i dag for å betale Engangsavgiften (ca 1 formue), men fikk et lite sjokk. De beregnet avgiften til mer enn kr 80.000 høyere (penger, det òg). Dette var tapt bruksfradrag for 2005, fordi det stod 1.1.2005 på første reg.dato og dette betrakter de som en "dummy-dato" og ser derfor bort fra første bruksår(!!!). Jeg ville selvsagt ikke aksepterte ikke dette. Etter å ha forsikret meg om at de var villige til å forandre avgiften dersom jeg kunne dokumentere annen f.g.reg-dato, dro jeg hjem - uten å betale noe, ennå. Hjemme fant jeg flere papirer på overlevering til kunde FØR 15.5.2005 (service/garantihefte, første service-faktura, Car Fax/miles-dok), altså argumenter for mer enn 3 års bruk og bruksfradrag. Herlig! Et skritt nærmere sannheten og sparte kr 80.000 i "straffetoll". Ringte daglig leder hos forhandleren i USA, og de var 100% serviceinnstilt og lovet oppklaring og utstedelse av korrekt vognkort fra Department of Motor Vehicles i USA. Sendes med FedEx kurér ASAP, når jeg har returnert vognkortet med feil. Om alt går bra nå, klarer jeg å få skiltene på til neste helg (det er jo en søndagsbil!). Tapte 17. mai-helgen, men pytt-pytt, mye penger spart.
  2. Se min forrige posting angående § 1.15. Det kan lett gå gærne veien om man ikke har argumenter og dokumenter klare, men inspektørene lyttet her til det kunden hadde. De 3,5 timene inkluderte noen telefonsamtaler til ressurser (Drammen og BOS), også.
  3. Kommende Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series: Samme 6.0L V12 biturbo, men nå 670 hk, fast tak, karbonfiber-karosserideler, lettet 260 kg, 12,5-25 cm økt sporvidde, 325/30ZR20 såler bak... 0-100 km/t @ < 4 sek og oppfart 198 MPH. Spennende! Tidlige "uoffisielle" artikler og spionbilder: http://www.autoexpress.co.uk/news/spyshots/219213/mercedes_sl.html http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=125568#2 Ytelsen er visstnok sperret på 670 hk for å ikke komme inn på SLR 722 sitt område. Denne skiftes forøvrig ut i 2010, sies det.
  4. Da er den godkjent sånn den kom fra USA, og trenger ikke holde seg til "norske" kjøretøyregler for hvordan blinklys osv skal være... Hvis jeg husker riktig, problemet med 1.15 blir att du f.eks ikke kan gjøre noen endringer som f.eks felgdim, dekkdim osv uten å da måtte søke om endring for dette. Ja, det ble best tenkelige utfall - mer enn jeg turde håpe på Paragraf 1.15 var resultatet av en fanesak som American Car Club of Norway (ACCN) brukte store beløp og advokattimer på, og klarte å trumfe igjennom. Meningen var vel at § 1.15 skulle gi åpning for å importere USA-only modeller (modeller bygget i USA, kun solgt i USA) til Norge. Siden ingen EU-relaterte tester/dokumentasjoner derfor ville eksistere, skulle de tas inn gjennom "spisskompetanseavdelingen" til Statens vegvesen, dvs Trafikkstasjonen i Drammen. (Nå har de utvidet dette til å gjelde ved 3 eller 4 andre trafikkstasjoner i Norge, også). Forutsetninger for en tryggest mulig vurdering var å låse konfigurasjonen på objektet til en USA-STANDARD bil av modellen. Dette betød at man ikke kunne bytte noe (støtdempere, dekk, lykter, bilbelter, m.m.) til annen modelle/varenummer enn de den leveres med fra fabrikk.... Tenker man et skritt videre, vil det f.eks by på mye styr og problemer å måtte bestille DOT-merkede dekk fra USA (kun antakelse), hver gang man sliter ut dekkene. Kanskje det kan bli et tema om man blandes inn i trafikkulykke med ansvar? Aner ikke. Kravene inkluderer også speedometeret, som altså vil vise MPH, og trip-/odometer som aldri forteller deg avstand/kjøredistanse i annet enn miles. Langt fra optimalt. Så hvem ville orke dette? Det vil bety at bilen man importerer kan virke lite attraktiv i Norge, og derme nokså tungsolgt den dagen man ønsker å selge bilen videre. Når jeg snakket med Trafikkstasjonen i Drammen, ville de kategorisk ta bilen inn til godkjenning under § 1.15, dvs at jeg da ikke uten videre kunne gjøre noen endringer på bilen. Men det er her jeg mener de "misbruker" § 1.15, fordi de ville tvinge en USA-bilmodell som også eksisterer i EU-variant (begge bygget i Stuttgart) inn under den begrensende "unntaksparagrafen". Heldigvis fikk jeg leid typegodkjenningsspesialisten til å oppdrive papirer på faktiske gjennomførte tester på en tilsvarende bil iht EU-direktivene, og kunne derfor knytte mitt chassisnr til testene, og unngikk § 1.15. Av alle bilorganisasjoner/klubber i Norge, medregnet KNA og NAF, tror jeg ACCN er den som har størst gjennomslagskraft på tekniske saker. Forøvrig har jeg blitt fortalt av andre bilentusiaster at Norge er det eneste land i Europa som IKKE samstiller en bilmodells godkjennelsespapirer utstedt av USAs Department of Transportation (DOT) med EU sine ECE-godkjennelser. DOT-papirer er altså akseptert i EU, men ikke i Norge. Jeg har snakket med flere Trafikkstasjoner underveis, og fått forskjellige og motstridende svar. Så man har dårlig sikt underveis, og kan lett seile seg inn i skummelt farvann, når man importerer selv... Man løper altså en risiko. Det er nok tryggere å signere en kjøpskontrakt med betingelse "pris ferdig registrert i Norge" hos en bruktbilimportør.
  5. De godkjente rubb og stubb. Også hovedlys, uten særlige innvendinger. Det eneste man finner av skrift på glassene er "D2S" og "H7". Jeg har selv studert både norsk, fransk og USA-registrert SL/R230, og de er øyensynlig helt like. Inspektøren tittet på glassene en stund, men ingen spørsmål. Teknisk avdeling hos importør BOS kunne fortelle at det er noen hundre ulike delenumre som skiller en ellers lik EU-spec R230 fra en USA-spec. Men selv om hovedlysene har ulike delenumre, er de ikke forskjellige - de er HELT identiske fysiske lykter fra fabrikken, kunne han fortelle... Helt greit - dermed spart over kr 30.000, bare i hovedlykter. Det finnes noe spec/utstyr på USA-bilene som ikke finnes på EU-bilene, f.eks satellitt-radio (også kjent som XM-radio).
  6. US-spec SL65 AMG'en ble teknisk godkjent i dag uten å berøre § 1.15, og da har jeg full frihet Takk til inspektørene ved Gjøvik trafikkstasjon, som var svært grundige i kontrollen (tok 3,5 timer) men ga utmerket kundebehandling! Legger man til 4,5 timers kjøring t/r fra Oslo så gikk hele dagen ...men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Går alt som planlagt med det som står igjen, er det skilter til 17. mai-helgen
  7. Takk for tipset! For min R230 SL med ABC har jeg vurdert: (a) modulene fra Kleeman, Brabus, RennTech m.fl., samt (b) de justerbare sensorarmene fra bl.a. Lorinser og AdjustableAirRide.com De under (a) synes jeg er alt for billige ...not really, mens (b) ser ut til å "lure" ABC-systemet - kanskje så mye at det senker bilen for lavt i høy hastighet? ABC senker jo bilen 15 mm fra normalt nivå ved ca 140 km/t - vil den da senke seg 15 mm lavere enn det allerede senkede nivået, eller fra det fabrikkleverte normalnivået? Hvor mange millimeter anbefaler de å senke, forresten? De nevnte folkene håndterer vel ABC-systemet like lett som Airmatic, så jeg skal ringe dem og høre. Igjen, takk for tipset - sparer noen kroner, om de karene fikser dette
  8. Takk for hilsen! Felgene er vel og merke helt standard 19" for SL65 AMG-modellen (ikke for SL55 AMG, tror jeg), men de passer veldig godt på bilen og trenger absolutt ikke å byttes ut. ..."If it works, don't fix it"
  9. Skjønner hva du mener - har selv blitt mer paranoid når det gjelder trange parkeringsplasser/hus, etter at jeg (retter sagt: en annen parkeringsgjest) laget en skikkelig "ding" i passasjerdøren på en tidligere bil jeg hadde. Folk har en lei tendens til å "stikke av", for å gjøre det enklere for dem selv, så det ble i stedet noen tusenlapper fra MIN lommebok for ingen ting. Nei, jeg skal kun kjøre "fra A til A" (ikke B) med denne bilen - og bildet du siktet til er på beboerparkeringen, hvor jeg kjenner eierne av nabobilene og kan sove i trygg forvissing om at de tar hensyn.
  10. Ikke HEEELT umulig, selv om deler av den helgen dessverre torpederes av andre avtaler... Men skulle det knipe, kan det likevel være mulighet for en dagstur - kjøre "kraftverket" opp til Gol om morgenen, treffes/prate/se biler, ned igjen om kvelden. Hadde vært hyggelig å møte andre bilentusiaster, om bare for noen timer!
  11. Neida, ikke negativt. Jeg skjønte nok at du mente det i videste forstand og beste mening. ...Men jeg så det også som en gratis sjanse til at jeg kunne forsøke å være morsom, og sa det med et smil ...og håpet det ikke slo revers Vi snakkes. God kveld!
  12. He, he, he...! Jeg skjønner. Skal skjerpe inn, fra nå av. For å være helt korrekt, så var det ikke jeg som begynt å snakke om P###-biler, men jeg måtte jo vise vanlig god folkeskikk og svare når jeg blir spurt Til forsvar så fikk jeg i det minste nevnt Mercedes, ja Mercedes (aka MERCEDES), ifm at nettopp Mercedes-banen ble brukt i rekorden som brøt den forrige rekorden på Mercedes-banen, da
  13. Jo, det stemmer! Min gode gamle Pontiac, ja. Jeg modifiserte den en del i 1996-1997. Var da tidlig ute med 20"-felger og 14"-bremser, samt annet rart som gikk an å montere uten at det ramlet av, og fikk som takk en fin omtale i egen 4-siders reportasje i det svenske tidsskriftet Bilsport i ...1997, tror jeg det var. Den lever nå et nytt og enda mer spennende (og FULLSTENDIG modifisert) liv, som "record breaker" toppfartsbil med 1.407 hestekrefter(!), bygget av eier og venn i Bergen ("Pollyen", som de kaller ham i Bergen). Rå bil, spinner i 200 km/t som dagens versjon... Rene fugl føniks! Bilen, altså. Apropos sammentreff: Samme Pollyen, med nevnte bil, brøt tilfeldigvis fartsrekorden på MERCEDES' testbane i Tyskland tidligere i år. Tenk, rekord (394,2 km/t) tatt av nordmann ...og "norsk" bil! Mer om Pontiacen på http://www.pollymotorsport.no/ for den som måtte være nyskjerrig.
  14. Om å høre motoren: Ja, V12'en lager en fin lyd - men ikke mye lyd. De har vel ment at den skal både yte og samtidig være sivilisert. V8-motoren i lillebror SL55 AMG høres råere ut, for å være oppriktig - gir tydeligere eksospulser, jobber hardere og gir mer drama (Jeremy Clarkson i BBC Top Gear sammenligner 55 med "a Spitfire fighterplane" ...kanskje heller "Messerschmidt", siden den også er tysk? ). V12'eren maler som en V12 skal, jobber mye mindre enn V8'eren, klarer seg med lave turtall og girer sjelden ned. Det som overrasker mest med V12'eren er vel det den skal produsere: fremdrift. Når man ligger i høy fart og trykker høyre pedal, skyver det alvorlig. Vanskelig å beskrive presist, men motorlyden høres knapt, det kommer mer som en kraftig "blåse-/stormlyd" bak bilen - når man en sjelden gang behøver å gjøre en kick-down. ...Kanskje det skulle ha vært MER lyd, for en bilentusiast sin del?
×
×
  • Create New...