Jump to content

E_S

Betalende medlem
  • Content Count

    2,135
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

E_S last won the day on October 2 2019

E_S had the most liked content!

Community Reputation

5 Neutral

About E_S

  • Birthday 06/10/1981

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så mye for store dekk vil 99% sikkert subbe et eller annet sted.
  2. Skrur man på EHA-modulen får motoren mer bensin, og da blir utslippsverdier helt på trynet. La disse være i fred, de er riktige med mindre noen har vært der og tuklet. En fungerende katalysator er ingen hindring i det hele tatt. Bytte av filter og sørge for at alt virker 100% (noe det aldri gjør etter 25-30 år) er det som skal til.
  3. Mener at parklyset på USA-bilene er 5W-pære i blinklysene foran. Blinklysene har vel kombinert 5/21W-pære der. Ikke parklys i hovedlyktene sånn som på europeiske modeller.
  4. - Hjulbuelister (rustfelle) - Uoriginale lykter - Alt for lav - Uoriginalt, ikke avtakbart hengerfeste - Dørtrekk ødelagt for å montere stereoanlegg - Noen aldeles grusomme skiltplater (lett å ordne) - Tilsynelatende vinterkjørt, mulig rust? Ingen 150k-bil etter min mening..
  5. E_S

    Lastindex

    Det er tallet som er det avgjørende. Om det står XL eller ikke har ingen betydning, men ofte vil det være XL siden samme dimensjon uten XL ikke har høy nok loadindex. Du må ha dekk som minimum samsvarer med aksellasten, altså må maksimal last på dekket være minst halvparten av tillatt bakaksellast.
  6. Gode nyheter! Amcar er en stor og dyktig organisasjon som det er greit å være med på laget til!
  7. Jeg begynte (selvfølgelig) med å støvsuge opp alt løst, så gikk jeg på med Würth WM-rens i 1:10, en myk børste, vann og våtsuger. Gjentok til såpen var skylt og og det så ganske rent ut. Noen steder måtte tas flere ganger, og jeg må ennå ta et par steder litt til, ser jeg, men det gikk egentlig ganske greit å få det godt over middels bra. Heldigvis er interiøret helt og pent, så det ble veldig bra når det ble rent. Fordelen med lyst interiør må være at den møkka man ikke ser i et mørkt interiør synes her slik at man vasker og renser slik at det faktisk blir helt rent. Ozonbehandlet også når alt var tørt - tror jeg skal gjenta den, da det ennå lukter litt funky etter mugg og fukt som var da jeg kjøpte bilen.
  8. E_S

    Toll

    Tollvesenet tar ingen gebyrer, men fraktfirmaene (Posten/Bring, Postnord, UPS, DHL og alle de der) som er de som gjør selve fortollingen tar seg klekkelig betalt for denne minimale jobben.
  9. Felg: 7x15 ET37, 5x112. Felgene er hele og rette og ser helt greie ut, men har noen riper og bruksspor. Dekk: Goodyear Ultragrip Ice Arctic piggdekk. 195/65R15. 5-6 mm mønster, ikke skjevslitte. Noen pigger mangler, men de fleste er der. Helt grei tilstand, vil jeg si. Passer i hvert fall W124, W201, W202 og W210 med 15" originalt. Sikkert mange andre Mercedes også. Må hentes, 1000,-/bud, bor i Oslo, kan betales med Vipps.
  10. Selger 15" felger med Nokian sommerdekk. 4 stk. komplette hjul med sommerdekk til Mercedes. Felgene passer i hvert fall W124, W201, W202 og W210 med 15" originalt. Sikkert flere, men det må du finne ut selv. Felger: 7x15", 5x112, ET37. Replika, ikke original. Felgene er rette og hele og ganske pene i lakken. Dekk: Nokian Hakka i3, 195/65R15, 4,5 mm mønster. Alle dekkene er jevnt slitt, ingen er skjevslitt. Må hentes, 1000,-/bud, holder til i Oslo og du kan betale med Vipps.
  11. Ja, jeg liker forum som en plattform for tekniske spørsmål samt tråder om deltakernes biler mye bedre enn Facebook. Sistnevnte er bra for enkle poster av typen "se så fin bilen min ble etter polering i dag" og lignende, men egner seg dårlig for tekniske spørsmål (siden det er håpløst å følge en tråd der) og også dårlig til tråder om biler som kan strekke seg ut over flere år med massevis av bilder.
  12. Jeg har en greie for gamle biler som trenger litt omsorg. Kom over denne 96-modellen E300TD til salgs for en stund siden. Hadde en ganske ny og dyr bil til bruksbil, men siden jobbpendlingen 11 mil per dag opphører straks på grunn av ny stilling og jeg syntes det var meningsløst å sitte med en dyr bil med mange tusen i måneden i verditap som blir så lite brukt, tenkte jeg at jeg trengte en forholdsvis rimelig bruksbil. Vurderte flere forskjellige ting, men siden bilen brukes relativt sjelden og aldri i byen tenkte jeg at noe som kan dekke flest mulig behov og også kan brukes på ferietur burde funke. Noe jeg kjenner fra før er greit, og alt av 4-sylindret diesel er uansett helt uaktuelt. Det ble til at jeg kjøpte denne bilen. Den hadde stått 9 måneder under et tre og bar vel igrunn godt preg av dette. Den så tilsynelatende ganske grei ut i karosseriet, og minus en bulk i panseret og en rustflekk under venstre siderute bak samt en høyre forskjem som var helt ferdig, så den egentlig ganske pen ut i lakken. Bilen var ennå registrert som varebil på grønne skilter, men bakseteryggen var der. Interiøret så fryktelig ut - helt og pent, men ekstremt skittent, med både flekker, jordslag og mugg. Nok å ta tak i. Helt flatt batteri var det også, og startboosteren fra Europris var ikke særlig interessert i å få liv i motoren, så en velvillig selger klarte å oppdrive noen startkabler, og da ble det litt mer sus i sakene. På med prøveskilter og klar for 10 mil hjem til Oslo. Plukket også opp et brukt baksete og en rollo på veien. Førstkommende helg ble det tid for vask og en liten service. Grundig interiørrens, enkelt og greit. Skiftet også motorolje, oljefilter, luftfilter, kupéfilter (det må ha vært fra 1996..), servoolje/filter og litt andre serviceting. Helgen etter var det på med nøye spyling og vask under bilen, så pigghammer, luftbaufil og sveiseapparat for å ta rust i innerskjermene bak (helt vanlig), rett foran bakhjulene (veldig vanlig) og på tre av festepunktene for rørene under bilen (ganske vanlig) - og så var det problemet løst slik at saltet ikke får ødelagt noe mer. Innfestingen til traversen bak var faktisk fin (kun overflaterust), og reservehjulsbrønnen var helt prikkfri. Avsluttet dette med en Fluid Film-behandling, så da bør det være greit konservert. Jeg lar bildene tale for seg selv - henting, kjapp vask samme kveld, interiørtilstand ved henting, så interiørrens.
  13. Selvfølgelig er alt nytt uvant til å begynne med, men denne oppgraderingen var sårt tiltrengt, og det er ikke mye tvil om at dette er en mye bedre plattform enn den utdaterte gamle. Skal man i det hele tatt ha et håp om å holde liv i forum og ikke bare la Facebook overta alt, må man følge med i tiden.
  14. En motorgenerasjon lever ofte relativt lenge - så at det ikke kommer til å utvikles nye forbrenningsmotorer når dagens generasjon er moden for pensjon er nok ganske riktig. Man kan regne med at en generason lever mellom 8 og 12 år, og da er vi i 2030 pluss/minus, noe som passer bra. Forbrenningsmotorens dager som fremdriftskilde for nye biler er nok inne på siste vers, og personlig må jeg si jeg gleder meg til den dagen man slipper sur dieselkakling og eksoslukt.
  15. Motoren passer på festene, men det meste annet er forskjellig. Det er en god del kabling, småkomponenter og lignende som ikke er likt. Definitvt ikke et nybegynnerprosjekt, nei.
×
×
  • Create New...