Jump to content

_s_y_v_e_r_s_e_n_

Betalende medlem
  • Content Count

    17,263
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

_s_y_v_e_r_s_e_n_ last won the day on May 24

_s_y_v_e_r_s_e_n_ had the most liked content!

Community Reputation

104 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gratulerer så mye! 👍 😀 Du trenger ikke demontere dash. Men panelene under kan du ta av. Deretter tar du ut vifta som sitter rett bak hanskerommet. Dvs, den sitter litt lengre ned, men du ser den med det samme. Den sitter i tre stk 10mm skruer stort sett. Ta den ut å test den. Smør den gjerne opp samtidig med symaskin olje etc. Instrumentet gjør du så her. Om du i det hele tatt må ha det ut. Prøv å juster på disse sorte pinnene som stikker ut i bunn/midten av panslet først. Det er pinne til venstre som er justering av lys (demping), mens høyre er til klokka. Ta av knepanel. Ta opp panseret å lokaliser hvor speedometervaieren kommer ut av toroedoveggen. Den sitter gjerne stripet fast langs torpedovegg. Ta av klipset slik at den er løs. Nå kan du gå inn i bilen å skyve forsiktig ut instrumentpanelet bakfra mens du holder fra utsiden. Du må antagelig vrikke litt om den aldri har vært ute før. (gjør motsatt ved montering) , det er stort sett speedometervaieren som holder instrumentet tigth inn i åpningen. Nå kan du sjekke alt av pærer etc. Skaff deg pærer før du begynner. Gjerne et brukt panel, så ser du hvordan det er bygget opp, og du har da tilgjengelig lyspærer når du har åpnet det andre. Om du ikke får justert instrumentbelysning, altså slik at det dimmer, må du mest sannsynlig bytte den hvite porselen der justeringspinnen går inn i. Du kan prøve å rense fjøra først for å se om det hjelper
  2. Du oppgir ved å søke bt at du benytter deg av donorbil. At du bruker alt derfra. Det skal være mye lettere å få ting godkjent på bt nå enn før. Mercedes-Benz har som politikk å ikke gi noe støtte for ombygging av bil. Det var iallefall det sist jeg holdt på med det samme
  3. Om 70 år har vi atompartikler på tanken, blandet i et tynnstoff for å romme tanken så bensin nåla virker. En blanding, kalkulert på samme måte som den samme vesken vi bruker i dag. Om man synes 98Super funka fint, så kan man bare glede seg til en grønn hverdag med en enorm kraft på tanken Håper virkelig vi kan kose oss videre med disse også i fremtiden
  4. Olaf, slike biler gir glede for rette entusiaster. Du må huske på at det er viktig å ta vare på slike til ettertiden. Alt kan ikke brukes opp nå. Jeg trodde du likte w123 😉 Jeg håper mine barnebarn vil sette pris på å se en "ny" og ubrukt bil om 70 år også. Vet vi lever i nåtid, men for ettertiden er det viktig. Alt bør jo ikke brukes opp. Hadde alle gjort det, så er det kun salgsbrosjyrer som viser hvordan de faktisk så ut når de forlot fabrikken. Jeg skulle gjærne hatt en sånn i en god romslig garasje. Sofa i den ene enden og den her, ny w123 stående å glinser i lakken. Jeg er glad vi hsr noen vi kan bruke, og er glad det finnes samlere som tar godt vare på slike skatter til ettertiden
  5. Nei, det går fint å bygge om. Alt er likt. Det eneste jeg har funnet som ikke er likt, er andre fester til ekspansjonstank og andre små uvesentlig ting som ikke har noe betydning for bytte av motor. Men på en bensin, så er det en akkumulatortank til bensin på venstre side ved reservehjulet, samt en annen tank med tur retur rør til bensin. Så du bør se litt på det. En annen ting er girkasse feste og bakaksel. Bakaksel har en annen utveksling. Kan tenke meg mellomaksel også har en annen lengde. Men stikkakslingene er de samme. Så må du sjekke bremsekraftforsterkeren, om den er lik. Hvilken motor har du nå? Du må også sjekke om det er lik oljekjøler. Hadde du hatt en 200diesel å skulle oppgradert til 300 diesel, måtte du også ha byttet fjærer. Husk også at det sitter små støtdempere på motorfestene og ned i traversen
  6. Nei sier du det? 😁 Ja, det er en kabal med søv da ja! Hehe.. Går jo som sombier den første tia. Men ta det helt med ro, etter 3500 bleier blir det andre ting 😁 da vil de bli med pappa overalt. Jeg har to klegger. Vakkre små skapninger... Det blir liksom litt andre prioriteringer. Det som var viktig før er ikke fult så viktig lengre. Du gjør det smart å ha en annen spindel for hånda. Mye lettere arbeid. Den må jo ut okku som, men det er enklere å bare bytte hele. Onklig drittarbeid med den nedre opphengskula synes jeg. Det er en av de få kjedelige jobbene på en w123 å bytte spør du meg. Vær forsiktig med den øvre når du tar ut spindelen, så du ikke får hull i mansjetter. Da må du bytte den også. De tåler ingenting. Bruk god tid, å bruk løssnespray flere dager i forveien, da sparer du deg selv for mange stygge gloser
  7. Håper du holder oss oppdatert 👍 Når MÅ den på eu?
  8. Ja, det kan være lett å tenke sånn i ettertid. Har gjort samme tabbe selv 🤔
  9. Jaggu godt å få tatt den rusta der først som sist 👍 Du skal være glad du tok valget med å lakkere den, ellers hadde du kanskje ikke oppdaget det der
  10. Hønsenetting, Fugeskom og tectyl 😁 neida.... Du får pirke sånn rundt hele, så ser du hvordan resten ser ut. Det kan hende det blir noe mer 🙈 vi har sett mye innsats på disse w123 gjennom tidene. En gang var det en ung russer som brukte all sin tid i garasjen. Utgangspunktet var svært dårlig. Men han fikk jaggu bil ut av den. Han brukte stort sett en hel 126* som donorbil https://youtu.be/3kyRcaQeE00
  11. Det er igrunn indre hjulbue du har bilde av der, hvor mye bæring det er der antar jeg er lik null. Er det tilsvarende på andre siden? Disse 123 bilene ruster på så mange rare plasser. Som foreksempel så kan det ruste midt på en plate, mens det er rustfritt rundt en karrosseriskrue. Samtidig er det også typiske steder. Ikke uvanlig at dem ruster nettop der du har tatt bilde av. Nedre kant av venstre framdør, samtlige gummiholdere under hver dør, hull i torpedovegg der vannsprut treffer like over kanalen. Ofte når man tar av framskjermene at både fester til skjermene og kanalen er rustet, og noe oppover på torpedovegg. Dette kan være vanskelig å oppdage, da det er sprekk i overgangen der ramme treffer karosseriet. Man har tykk lydplate bak, og ofte har man da de originale dekslene til yttre hjulbue. Bak der er det skummelt. Å man får da vann inn i bilen når det regner. Mange ganger kan dette være hovedårsaken til fuktproblemer i en w123. Saltvannet kryper da under alle lydmatter å feste til gasspedalen har lett for å ryke. Om du tar av disse lydmattene, altså de som er limt i gulvet under gulvmattene, vil du garantert få deg en overraskelse,selv med biler som har gått rundt 100k. Man hørte før at w123 hadde dobbelt bunn, men da tenker folk på disse mattene. Det er mye å nevne. Har du takluke å gamle eiere ikke har vært flinke på å pirke ut løv og rusk, så har avløpsåpningene lett for å ruste, å lekkasje er uunngåelig. Alle jekkfester er utsatt. Her ligger det saltvann inni, å godtgjør seg over tid. Rust generer rust, å det skal ikke rare hullet til før det er i gang. Kanalveggene inni bilen er også utsatt. Typisk helt foran der hvor benet hviler. Begge sider bak teppene som ligger utpå kanalen. Bak er det samme problem, både sedan og t-modellen. Bak så er det vanlig at begge hjulbrønner ruster. Årsak er en kombinasjon med steinsprut og tette dreneringshull. Ikke så bra patent akkurat det der for å være ærlig. Under baklys er det også ofte rust. Mange t-modeller er levert som varebil i Norge, å disse er utstyrt med en vegg bak framsetene. Disse ble fjernet etter ca 10år. Mange tok da vinkelsliper å kappet et feste i bunnen mot kanalen, å glemte de da å forsegle der det kappet, får man rust hyppig her, som sprer seg. Tar du opp disse gummiholderene / pymtelist i innsteget på bakdørene på en t-modell, vil du se om den har vært levert som varebil. Dreneringen under panser er også et kjent problem med hensyn til rust. Her ruster det veldig på enkelte travere. På bakvinduene på en t-modell ruster det ofte i hjørnet mot bakluke begge sider. Selve bakluka er også utsatt i nedre fals. Garantert mer jeg har glemt her, men dette er typiske plasser på w123 / s123
  12. Jeg kan ikke se det der er bærende konstruksjon. Men det kan du jo spørre flere om for å igjen gjøre deg opp en mening om det. Når du ser såpass mye rust, er det som regel veldig mye mer. Så du har noen timer med sveising eventuelt. Prøv å finn brukte skjermer foran, å lapp sammen resten der det går an. Kanskje få en som kan sveise til å gi deg et lite oversikt over omfanget før du tar helt av med store kostnader. Hvordan er den teknisk? Kalkuler helheten, det er mitt råd
  13. Hvisst du allikevel bare skal holde liv i den, så kan du bruke en stålplate som du klipper ut biter av, forme med hammer, å poppe fast med Tec-7 i skjøtene. Deretter kliner du over med tectyl. Dette er såkalt bonde reprasjon eller nødrep. Men det er iallefall et alternativ til å måtte sveise. Midstykke mellom framskjermene kostet for noen få år siden 500,- på BOS. kanskje autotrio eller veng har disse også
  14. Fin styling hadde den coupen også 😉 Den siste du linket til der kunne ha vært hentet rett fra skroten. Er det mulig å herje en bil mer i filler. 19K? 😁
  15. Denne så jo litt kul ut 👍😎 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179938122
×
×
  • Create New...