Jump to content

Jan S

Betalende medlem
  • Content Count

    272
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Jan S last won the day on January 28

Jan S had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Stemmer, jeg fortalte mekanikeren hvordan han skulle gjøre det. Jeg har USA-motor/bil som ikke har oljekjøler, det har den europeiske 6.9 mener jeg (sikkert en smal sak å tømme oljekjøler). Jeg har veiledning for USA motor uten oljekjøler. Kortversjonen: - Oljeskift på varm motor - Olje tappes av hovedplugg i bunn av motor (tank-lokk må være av) - Oljefilter tas av (kommer også litt olje ut her), - Nytt oljefilter monteres, viktig å få pakninger o.l. riktig på plass - Oljetank har også en plugg i bunn (jeg åpnet ikke denne, veiledning refererer ikke til den
  2. Hei, tror de trenger enda en oppstrammer - kr 9200 er uhørt! Jeg er ingen oljeekspert. Oljen du ser på bildet blir anbefalt av Liqui Moly for denne motoren. MercedesSource anbefaler også denne oljen. Dette er Tysk kvalitet. Kostnad for 12 liter olje + filter + jobb kom på ca. 2500-3000 (husker ikke nøyaktig pris på filter).
  3. Hei, skifte olje på denne bilen er en smal sak. Jeg gjorde det nettopp selv. Fikset olje og filter selv på nett (Liqui Moly se bilde, og filter fra Nederland) og fikk Svendsen Eksos til å gjøre selve jobben som er en enkel sak (blir litt mye søl når 12 liter olje skal ut).
  4. Takk, Olaf, nyttig å høre andres vurderinger. Ja, kommer nok til å teste ut med noen kraftige dragere og noen 2"x4" boks som jeg har liggende. Med sikring. Flere ting under står for tur, også hjuloppheng. Blir litt jobbing på en tid hvor en egentlig skulle vært på veien. Sånn blir det, liker ikke å jobbe i en kald garasje + at jeg ville ikke gjøre noe annet før jeg fikk det nye bensinsystemet på plass. Og det tok sin tid pga deler som kom på avveie. Topp at filteret fikk et godt hjem. Som jeg skrev tidligere ble 6.9'en en helt annen bil etter at jeg skiftet ut hele bens
  5. Trenger å få hevet bilen slik at jeg lettere kan jobbe under bilen. Har fire bukker, men ønsker å finne noe å sette under hjulene (tenker sikkerhet, spesielt når jeg forventer å rive/røske under der). Noen gode tips og erfaringer? - jekke bilen opp og sette den på fire felg m/ dekk? - ramper ala bildet? - andre produkter? - annet?
  6. Absolutt! Tok sin tid og krevde sine lapper, men kult når resultatet ble som det ble - en bil og motor ikke til å kjenne igjen (positivt ment!) Kunne også se at tank hadde litt rust og "grums", ikke mye. Derfor monterte jeg et filter mellom tank og pumpe. Det var et puslespill - lite plass bak der til et nytt filter. På et eller annet tidspunkt må jeg gjøre noe med tank, antageligvis. Det får vente nå, haster ikke. Nå venter andre ting: bremser, foringer, bærekuler, bærearmer, hardy skiver + lager, ++++
  7. Som tidligere nevnt - dette er kule saker og imponerende! Kjenner ikke denne motoren, men her er det sikkert mye interessant og lærerikt av generell art. Hvordan sikrer du at støv etc. ikke legger seg på vitale deler (veiv, kammer, lagre, o.l.) ved montasje over lang tid - er det utfordring eller går det greit?
  8. En god dag - fikk flere timer i garasjen + første kjøretur på 7 mnd ! Bilen startet umiddelbart, gikk som ei klokke. Lot bilen gå 30 min på tomgang for å teste bensin-styretrykket (K-jet): - Kald: 1.3 bar (design spec ved 10 grad C sier 0.7-1.1 bar) - Tomgang etter 10 min: 2.25 bar - Tomgang etter 20 min: 2.90 bar - Tomgang etter 30 min: 3.10 bar Styre-trykket øker nok litt i retning 3.2-3.4 bar når motor er gjennomvarm. Mistenker at kjølevann-termostat må skiftes, motor blir ikke ordentlig varm. Systemtrykk målte jeg til 5.15
  9. Case closed. Nytt bensinsystem montert og bilen starter. Se også side 3.
  10. Stor dag i dag - bilen startet på 1. forsøk etter å ha stått i ro siden tidlig september (7 mnd) - fornøyd med den! 😎 Fikk sluttmontert hele bensinsystemet bak og skiftet ut 2 x bensinslanger feeder/retur bensinfordeler. Har tidligere også blåst rene feeder-bensinrør og retur-bensinrør. Nye deler: - bosch bensinpumpe - bosch bensinfilter - bosch akkumulator - slanger (som tåler ethanol), klemmer, skiver/pakninger, banjobolter - tankfilter (strainer) - gummi-dempere til brakett - skruer/muttere til brakett OG .... -
  11. Fant du ut hva som manglet? Ikke lett å se fra bildene .....
  12. Linken: http://benzcat.com/1/fg/560/575/107048/0/33/010#sec_32 🤣
  13. Her er link som viser hvordan dette skal se ut. Vanskelig å se ut fra bildet hva som mangler. Muligens del 14?
  14. Den er god, Olaf. Du er nå den lykkelige eier av et Bosch-filter 👍
  15. Fikk tilsendt feil bensinfilter, derfor gis dette bort, slik at det kan brukes. Kun frakt betales (eller hentes i Sandvika-området). Nytt, ubrukt, i originalforpakning BOSCH bensinfilter 0 986 AF8 093. Tilsvarende filter sees her: https://www.autodoc.co.no/bosch/7523007 Passer følgende Mercedes biler (i henhold til Autodoc.no): · MERCEDES-BENZ 190 (W201) (Produksjonsår 10.1982 - 08.1993, 109 - 235 HK, Bensin) · MERCEDES-BENZ E-Klasse Sedan (W124) (Produksjonsår 06.1993 - 06.1995, 136 - 197 HK, Bensin) · MERCEDES-
×
×
  • Create New...