Jump to content

Jan S

Betalende medlem
  • Content Count

    83
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jan S last won the day on April 6

Jan S had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei, ikke uvanlig på "gamle" mercedeser, har jeg blitt fortalt Hadde samme problem selv med min W116 1975. Leverte speedometerbox inn til Norsk Speedometerservice i Oslo. De fikset det, skiftet samtidig flere pærer. Er usikker på årsaken, mener han nevnte noen "tannhjul". En positiv effekt av demontage og montasje av speedometerbox var at kabel til speedometer ble montert litt annerledes slik at "vippinga" til speedometer-nåla opphørte. Det var bra!
  2. Mein lieber Herr Gesangsverein! Dette ser helt rått ut, Stian! Tipper du ikke får sove før denne sitter ordentlig i doningen Hvor lenge har de testet den?
  3. Sjekket med HD Norge i dag ..... de hadde ikke mer og får heller ikke inn. Skal sjekke med andre regionale butikker. Her er gullet: https://www.harley-davidson.com/store/electrical-contact-lubricant-pa-12-9986102--1
  4. Tommern57, jeg tenkte også på fett, silikonfett. Stian, ja da blir det sliping på meg også i helgen Artig at et problem hos meg fører til forbedring hos deg Olaf, bilen er bare 45 år, burde ha 5 år igjen til service 🤣
  5. Hei, takk til dere begge for vurderinger og tips. Tenker jeg forsøker med sandpapir (limt på en q-tips ) og fett fra Harley Davidson Oslo (ringer dem i morgen). Tenkte å montere når alt er klart .... virker å være veldig fiklete med disse kulene.
  6. Fikle-jobben har startet. Kjøpte pinsetter i dag. Se bilde av bryter. Det kan se ut som om de fire pinnene er slitt/brent på toppene. Det gjør gjerne at det er dårlig kontakt. Må kanskje slipe litt av toppene for å få frem det rene metallet og en rett overflate. Men er redd de blir for korte. Går det an å bygge de opp på toppen, f.eks. med loddetinn? Er det sterkt nok? Føler mer og mer at jeg må gi jobben med å slipe/bygge opp til en "finmekaniker" som har utstyr. Hvem kan gjøre slikt? Urmaker? TV reparatør?
  7. Du sier " ...... under bilen" ..... da er det nok noe annet.
  8. Hadde noe lignende for en tid siden. Det var pga at felgene som følgte med bilen hadde feil impress og skrapet borti ytre del av styrestag o.l.. Men det hadde du merket med en gang felgene kom på. Satt på nye felger nylig?
  9. Jøss! Må være en av de fineste fargene på en 6.9 jeg har sett! Iallefall ut fra bildet å bedømme.
  10. Bra at jeg kan teste det. Ja, mener multimeter har lyd/pipefunksjon. Først litt fikle-jobb
  11. Takk Olav, ja dette ser ut til å bli fikle-jobb. Tror jeg skal få det til, men tar litt tid. Har andre ting å holde på med også Bryteren var meget ren innvendig - ingen cola og smuss. Overrraskende fin. Blir utrolig morro når dette fungerer, en gang i fremtiden. Soltak og kabel er renset og smørt. Nå går det i riktig retning. OG, jeg fikk tatt noe overflaterust i underkant av taket der soltaket går inn. Det føles også godt.
  12. Sven Håkon, jeg så ikke din melding før jeg skrev min - må lære meg å oppdatere siden Helt riktig - bryter har to kuler. Alt er mekanisk. Regner med at en av kulene har kommet ut av posisjon. Må nesten ha forstørrelsesglass og finmekanikk utstyr for å fikse dette. Blir nok litt tricky å montere uten at kulene går ut av posisjon. Men dette bør gå bra. Takk til alle for gode tips!!! Kommer med oppdatering når jeg har "fikset" og montert bryter. Regner med jeg kan teste bryter - om pinnene har kontakt - ved å teste "motstand" med multimeter?
  13. Bingo!!! Fikk simulert bryter ved å koble på plugg iht. Espensens anbefaling - MOTOR GIKK BEGGE VEIER Konklusjon: bryter virker ikke! Åpnet bryter og her åpenbarte seg et "mekanisk system" (se bilder), som det må gå an å fikse. Her kan det være flere ting som sviktet: 1) en av kulene var kommet ut av posisjon, 2) coil fjærene er blitt litt "slakke", 3) fjærbladene har mistet litt av sin form, 4) kontaktflater som må pusses litt rene, osv. Skal prøve å fikse dem, her trenger jeg et godt forstørrelsesglass-stativ. Alternativ er å kjøpe ny-brukt bryter til kr 300-500 uten å vite hvor lenge disse holder. Ikke lett å montere slik at kulene legger seg fint i fjærene. Kanskje montere opp-ned med litt silikon-fett. Skritt for skritt nærmere et 100% soltak
  14. Takk for tips, Espensen!!! Ser nå at dere har svart før mitt innlegg. Slik går det når jeg ikke oppdaterer siden
  15. Har tenkt litt mer på dette .... for å simulere bryter: Kanskje vil bryter i åpne-posisjon forbinde nederste pinne (strøm) med pinne oppe til høyre på plugg, samtidig som jord (midterste pinne oppe) forbindes med ytterste pinne til venstre. I lukke-posisjon blir det motsatt - nederste pinne forbindes med pinne oppe til venstre, jord (midterste pinne oppe) forbindes med ytterste pinne til høyre. Må skaffe meg noen klemmer, etc for å teste dette ut, blir ikke i kveld
×
×
  • Create New...