Jump to content

tommern57

Betalende medlem
  • Content Count

    7,132
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

tommern57 last won the day on May 15

tommern57 had the most liked content!

Community Reputation

36 Excellent

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hele den modulen kan taes av plata. Hvis du ser nøye på delen rundt vidusbryterne, ser du at det er en sleide på begge sider som skal sleides bakover. Når den er fri, kan modulen løftes i framkant og de er festet i bakkant med noe som ligner et hengsel. Du kan plugge i en annen og se om det gjør noe forskjell. Er du på skroten og skal fange en slik en, må du ha en fra stasjonsvogn. Ikke samme på sedan Hvor holder du til?
  2. Vindu/speil modulen er den som sitter i dekselet ved gearvelger. Om du løfter på lokket, så ser du at alle vindusbrytere og speilkontroll er en del
  3. Vindu/speil modulen har plass til fire plugger i støpen, men det er bare en seks-pins som er i bruk. Jeg ville sjekka på pluggen at jeg har jord og spenning først. Tolv volten regner jeg med er rød, og jord vil være brun eller svart. De fleste tinga i denna seksjonen tar jord fra et punkt under førersetet. Det er forholdvis tynne kabler, så om panelet har blitt dratt opp brått, skal det lite til å ryke en jordledning. For å komme til,er det greit å ta ut førersete og midtkonsoll. Midtkonsollen er festet i framkant under bryterpanelet, og så er det vel et par skruer under teppet i rommet under armlenet. Da er det lett å følge kablene til jordingspunktet. Det er en skjøt i teppet under stolen, så det er greit å komme til.
  4. Sjekka alle sikringer? Det sitter en styringsboks i hver dør
  5. Første fellesnevner for vinduer og speil er panelet ved gearspaken. Trekk rett opp den svarte ramma rundt gearspaken. Når du har fått opp den, kan hele panelet løftes rett opp. Sjekk der først at plugger står i.
  6. Kan nok væra hakket hvassere å trekke med den der. Hvordan vedlikeholdskostnadne blir, gjenstår å se. Men det skal vel hardt holde at den slår en 210 der?
  7. Når du etterfyller må bilen stå i vater, man må gå igjennom alle posisjoner på velgeren mens bilen går og peiling skal foregå med motor i gang og velger i P, men det vet du sikkert. Hva som har skjedd, er alles gjetning, ikke godt å si. Det kan jo også være at oljepumpa sliter, men ikke godt å si Slitedeler for overhaling koster ikke all verden, men iom det lukter brent, kan det ha vært såpass varmgang at andre deler også har fått det. Har sett kasser der varmgangen har vært såpass at delene var som sveiset sammen. Det enkleste er nok å levere inn kassa hos en spesialist og be om en pris før man tar den endelige avgjørelse, ville jeg tro
  8. Fantastisk kreativ type. Hans hjemmelagde utstyr imponerte stort. Men for resultatet som sådant, sitter jeg igjen med masse spørsmål. Hva olja har for egenskaper når den er ny, er en ting. Det gir svaret på hvordan motoren har det den første halvtimen etter oljeskift. Skulle vært moro å gjøre de samme testene med oljen etter den har gått i f.eks en dieselmotor i 10 eller 20 tusen km. Detta blir litt som test av vinterdekk. Det hadde vært mer moro å sammenligne halvslitne enn nye Men artig med folk som graver litt i ting
  9. Eller en annen metode er å putte fingeren i hullet. Får du kompresjon når du dreier mot 0 grader, er du der
  10. Når det lukter brent og olja blir brun, betyr det at bånd og lameller slurer. Da utvikles det mye varme i flatene der det slurer, og belegget slites fort. Grunnen til dette, kan ha vært generell slitasje, samt for lite eller for mye olje. Dersom man kjenner lukta på en brent clutch, kan man tenke seg hvordan det blir når det går i olje. Enkleste er nok å se seg om etter ei annen kasse, dersom en ikke har tid og ork på å begynne sin første overhaling av automat.
  11. Det er det som er så fint med automatkasser, de er lette å feilsøke. Bare å lukte på olja
  12. Man setter veiva på 0 grader, Så ser man på ventilene. Dersom sylinder 1 er på overlapp på kammen, skal man dreie veiva 360 grader til. Da skal sylinder 4 (bakre) være på overlapp. Når dette er rett, tar man av fordelerlokket. På kanten rundt fordelerkroppen der den møter lokket, skal det være en strek. Når det førstnevnte er riktig, skal rotoren peke mot streken. Da peker den på der sylinder 1 er på fordelerlokket. og da er det bare å følge tenningsrekkefølgen rundt.
  13. Når du måler hest og fotpund krysser det alltid på 5252 rpm
  14. Du har gode nerver når du legger såpass arbe i en bil og klarer å dra ut alle gear mens oljetrykksmåleren står på 0. Jeg skjønner den ikke er koplet, men det er allikevel et psykisk aspekt i det
×
×
  • Create New...