Jump to content

Olaf

Betalende medlem
  • Content Count

    2,793
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Olaf last won the day on December 8 2019

Olaf had the most liked content!

Community Reputation

18 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har du forsøkt Superlim og Natron? (IKKE bakepulver, men Natron!) Tørker med en gang, og er ca. 5 ganger så sterkt som bare superlim. Kan bygges lagvis, slipes, bores, gjenges. https://www.youtube.com/watch?v=Sq5YJbZXaZk https://www.youtube.com/watch?v=4P3vlZuK5zs https://www.youtube.com/watch?v=tutgWyHautM https://www.youtube.com/watch?v=h9Jpr_Npkmc Med vennlig hilsen, Olaf
  2. Hvis registerkjedet røyk på et slikt sted at det ikke 'dro med seg' kamaksel en ekstra halv omdreining, behøver det ikke å ha skjedd stor skade. Moderne motorer er konstruert veldig forskjellig når det gjelder klaringer mellom ventil og stempel, noen motorer overlever det meste, andre ikke... Jeg håper du har en av 'de gode'! Vi krysser alle fingre for at du slipper et stort havari! Uansett hvordan det har gått, så betinger det vel innkjøp av diverse deler. Sørg for at du har et medlemskap i klubben, med alle rabattene du får, kan du tjene inn årskontingenten allerede på første linje i regningen... Med vennlig hilsen, Olaf
  3. Det var godt å høre at jeg ikke ledet noen feil, Sleggemekaniker. I den linken som Deltaone la ut til https://www.catcar.info/mercedes/ finner du for enkelte deler en mere detaljert beskrivelse av hvilke modeller de enkelte delene i EPC passer til, ihvertfall gjelder det ML. Og så kommer du ofte over at et eller annet ikke passer til f.eks. code 803 eller lignende. Det er en utstyrskode som dekker tallene 800 - 809, der det siste tallet angir hvilket år en del passer til, innenfor et tiår. For meg er det bl.a. endringer i ML fra 09/2000, som kabelen ovenfor, og en facelift i 2002. Modeller som ble solgt i slutten av 2000, og har et serienummer som indikerer at de egentlig skulle ha code 800, vil ha et notat om at de har code 801, d.v.s. at de er utstyrt som en 2001-modell. Den samme 800-koden brukes innenfor alle tiår, en 1991 eller 2011 modell har også code 801. Med vennlig hilsen, Olaf
  4. Joda, jeg har sett det. Problemet er at det går 2 kabler inn til koblingen, som du ser på bildene mine. Det er jo ikke noen referanse på tegningen til hva som kobles til på utsiden, og ingen vet hvor de kablene går, og da er det ikke så lett å vite om den avbildede kabelen er en av dem! Hvis deletegningen hadde vært fullført, med streker som viser hvor alle komponentene skal gå, så hadde det vært litt enklere. Bildene som viser resten av de forskjellige kabelstammene, skaper om mulig enda mere usikkerhet om hvor ledningene går. Jeg får finne meg en gratis garasje og en veldig billig ML til, så jeg kan få plukke fra hverandre - og sette sammen - hele bilen og lære på den måten. Mye enklere! Også på sånne lange 6-linjers lenker som den du presterte: Bruk https://tinyurl.com til å lage en permanent kompaktversjon. Også fant jeg endelig ut hvor kablene kommer fra , og går hen: Se 8min34sek ut i denne filmen, der kontakten introduseres i 09/2000. Facelift kom i 2002. https://www.youtube.com/watch?v=sQ7L8PCALXo
  5. Takk skal du ha! Greit med en som kan trekke nesten 3,5 tonn! Jeg har nettopp funnet ut at den koblingen har en kabel festet på innsiden av torpedoveggen, det er muligens matekabel til den sikringsboksen #2 som sitter nede ved fotbrønnen på passasjersiden. Tegningen i EPC er uklar på hvordan det kobles videre, jeg synes at mange av illustrasjonene i EPC er ganske dårlige med hensyn til detaljer. Forøvrig, mekanismen jeg beskrev ovenfor, for høydejustering av lyset, er bare kompensasjon for forandringer p.g.a.stor last i bilen, individuelle justeringsskruer finnes bak på lampene.
  6. Jeg skal rote litt i sakene mine, jeg vet at har/hadde en stor bryter, men jeg husker ikke om jeg solgte den... Med vennlig hilsen, Olaf
  7. Ojsann, her er det en skikkelig fin og tilnærmet helt rustfri, sølvfarget '85 230TE Bilen hadde én eier fram til 2016, og har ikke rundet 200Kkm enda. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162757993 Med vennlig hilsen, Olaf
  8. Hallo, syversen. Mener du den store varselblinkbryteren i midtkonsollen? https://www.ebay.de/itm/254477754471 10 watt pærer finner du vel hos Biltema. Med vennlig hilsen, Olaf
  9. MajoNess, jeg vil anbefale at du tegner et medlemskap i klubben. Det tjener du inn veldig fort med rabattordningene vi har, bl.a. Stjerneservice og AutoTrio har gode rabatter, hvordan det er med AutoRoyal (som jeg synes har endel høye priser) og MBSpecialist vet jeg ikke. Det avhenger jo litt av hvor du bor, men personlig er jeg veldig fornøyd med AutoTrio i Oslo på originaldeler, og Eurodel.no på annet. Jeg vet at det er å banne i kjerka for noen, men sjekk Biltema også, de har mye billig av 'servicedeler'. Med vennlig hilsen, Olaf
  10. Auda, ikke moro med vått interiør.
  11. Jeg har ikke bilen min her, så jeg kan ikke få sett etter. Du har jo bukk, så du blir vel nødt til å lete litt, sjekk bakerst på kanalen, eller i karosseriet bak hjulet også. Fant dette i et forum, gjelder en w124 sedan: Virker som det er utløp innenfor støtfangerens sidepanel. Med vennlig hilsen, Olaf
  12. Her er ihvertfall tegningen. På del nr 54 står det : Drain pipe, 1350mm, og på del 48 står det: Insulation, outlet pipe, 35 mm. (nr 33 er Tube, at motor). Om nr. 48 er en del av avløpssysystemet vet jeg ikke. På W123 blir det anbefalt forsiktig bruk av f.eks. en gammel speedemeterwire e.l. i en saktegående drill (eller bare dreie den for hånd) for å renske opp i avløpsrøret. Med vennlig hilsen, Olaf
  13. Ohh, fett! Jeg så nevnt i instruksjonsboka at høydejustering av Xenon lyktene ikke kunne gjøres manuelt, de ble automatisk stilt i riktig høyde, men det ble ikke gitt noen beskrivelse av hvordan det ble gjort. Jeg fant mekanismen i EPC for ML'en - og jeg antar at det er tilsvande på andre modeller, en enhet foran og bak. De fungerer omtrent som den automatiske nivåreguleringen på en S123 eller S124, der er det stag fra bakre stabilisatorstag til en hydraulikkventil. På ML'en er det ikke hydraulikk, men et stag som regulerer en elektrisk kobling til intern høydejustering inne i lykta. W163'en har torsjonsfjæring foran, som man enkelt kan justerere for å senke eller heve fronten på bilen, så der er det et stag til en koblingsboks foran også. Genialt! Med vennlig hilsen, Olaf
  14. Jeg nevnte i en post lenger opp at jeg har brukt en hundrings for delekataloger og verkstedhåndbøker til ML'en, men det viser seg jo at jeg har fått hele EPC og WIS, dvs. delekataloger, verkstedhåndbøker og reparasjonsbeskrivelser, med bilder, for alle modeller fra og med 1985 W124, til og med 2018. Jeg fant og installerte en (gratis) VMWare for min Linux versjon, og nå har jeg kjørende en virtuell maskin med hele Mercedes EPC og WIS, mere enn 48Gb med informasjon for snaue hundrelappen! Jeg er ikke online med VMWare -maskinen min fungerer nå som om den er Mercedes' egen server, så det kan hende jeg går glipp av de siste oppdateringene fra fabrikken. Men, med en S124 fra 1991, og en W163 fra 2003, regner jeg ikke med de helt store nyhetene. Hovedsaken er at dette funker helt perfekt!
  15. Manuelt gir, men det er vel bare plass til en ganske sprikende, kortbeint person over midtkonsollen. Med vennlig hilsen, Olaf
×
×
  • Create New...