Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

Olaf

Betalende medlem
  • Content Count

    2,702
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Aaah, un Aficionado! Det er det sikkert veldig mange andre enn reinspikka W123-entusiaster som legger merke til, Stig!
  2. Når jeg klikker på et .pdf-vedlegg, så åpner en ny tab (fane?) for .pdf-fila. Det er litt unødvendig med en ny, tom tab for å åpne et vedlegg, for den må jo lukkes separat.
  3. 1982 har vel rent mekanisk K-jetronic, og da er det ikke noe luftmengdespjeld som gir noe signal som på nyere motorer, kun et spjeld som åpner og lukker lufttilførselen, med stag til gasspedalen. Det sitter en balansert skive i innsuget som påvirkes av luftstrømmen, og som er koblet mekanisk til en ventil som åpner/lukker for drivstoff etter behov. I systemet er det både en kaldstartventil, og en tilsatsluftanordning som begge kan lage trøbbel. K-jet ble modifisert litt opp igjennom årene, så det er ikke sikkert at alle komponenter sitter der de skal, ifølge brosjyrer og tekst. Det er fasinerende mekanisk teknologi som er veldig bra når alt funker, men som kanskje ikke mange klarer å justere 100% idag. Jeg har endel materiale jeg har lastet ned over flere år, ta gjerne kontakt. Oversiktsplansje over K-jet https://w123.no/mercedes/DE__K-Jetronic.pdf Oversikten viser en K-jet med luftinnsug på undersiden, men prisippet for systemet er likt for innsugsluft fra oversiden, som på Mercedes. Oversikt over funksjonene til K-jet https://w123.no/mercedes/gasoline_fuel_injection_system_k-jetronic_eng.pdf OBS, den er på engelsk/amerikansk, i USA kom det modifiserte K-jet anlegg med Lambda-sonde på tidlige modeller også, i Europa kom det på senere modeller, som KE-jetronic. I slutten av denne oversikten refereres det til K-jet med Lambda. Her er en oversikt fra Bosch, under de enkelte produktene ligger det en modelloversikt for produktet, så du kan se hvilke som er for f.eks. W126 med M110 motor. Det er ikke alle steder W126 er nevnt, men under W116 står det ofte modellår som tilsier at det også er ment for W126. Se under Downloads for det enkelte produkt. http://www.bosch-classic.com/en/internet/bosch_classic/produkte/motor_1/motor_5.html Diagnoseblad for K-jet på tysk https://w123.no/mercedes/diagnoseblatt_k-jetronic.pdf OBS, den er på engelsk/amerikansk, i USA kom det modifiserte K-jet anlegg med Lambda-sonde på tidlige modeller også, i Europa kom det på senere modeller, som KE-jetronic. I slutten av denne oversikten refereres det til K-jet med Lambda. Forøvrig kan det jo hende at dysene er slitt på en gammel motor, men det er jo ikke noe som kommer plutselig. På nyere motorer åpner dysene ved et elektrisk signal, men på K-jet er det enkle dyser som spruter hele tiden.
  4. Olaf

    Stigs w123

    Hei Stig. Det er en veldig pen bil du har fått tak i, den fargen er helt flott på W123. Ergelig med kamkjedet, jeg svarer deg i den andre tråden også. Med vennlig hilsen, Olaf
  5. Trasig når slike ting skjer, Stig. Jeg skulle gjerne kommet innover til byen og hjulpet deg, men bilen min har starter som ikke fungerer, så jeg er fotgjenger sjøl for øyeblikket. Med vennlig hilsen, Olaf
  6. Olaf

    Lastindex

    XL står for Xtra Load. Det er dekk som har en litt annen oppbygging enn vanlige dekk, og brukes mye på f.eks. SUV'er og Pickuper, som kan ha store forskjeller i belastning mellom tom og full bil. Dekkene gir mindre varmeutvikling ved høy belastning. Det er som regel dekk som er forsterket, og derfor litt stivere enn rene personbildekk, og det kan av og til merkes på komfort og kjøreegenskaper. Ikke nødvendigvis dårligere, men kanskje litt annerledes. Noen dekkdimensjoner er vanskelig å finne i kombinasjoner med høy lasteindeks og tilstrekkelig høy fartsindeks, ganske enkelt fordi det er få biler som bruker den dimensjonen. Da finnes det ofte XL-dekk som oppfyller kravene. Jeg har sjøl vinterdekk i en gammel dimensjon, og da er XL-dekk lettere å finne. Lastindeks er lastindeks, det er ikke annerledes på et XL-dekk, det er ingen 'slingringsmonn', det er kun tallet i vognkortet som avgjør.
  7. Når en motor starter ved å vri tenningsnøkkelen til startposisjon, gis det strøm til startrelé, og i de fleste tilfeller (jeg kjenner ikke den aktuelle bilen i detalj) gis det samtidig strøm til tenningsanlegget. Så fort motoren starter, slipper man nøkkelen slik at kontakten til startreléet brytes, og posisjonen til startnøkkelen skal da stå i en stilling som fortsatt gir strøm til tenningsanlegget. For meg høres det ut som om det enten er en feil i selve bryteren, eller at det ikke gis støm til tenningsanlegget f.eks. p.g.a en løs kontakt eller et ledningsbrudd. Så lenge motoren får bensin nok til å starte normalt, vil den neppe bare kutte så brått som det beskrives, det høres for meg ut som manglende tenning, for da kutter den tvert. Kan disse betraktningene hjelpe til med å finne feilen, eller har andre noen kommentarer til dette? Med vennlig hilsen, Olaf
  8. Hei Rogerschj, velkommen i forumet, og gratulerer med verdens beste bil! Med mindre bilen har stått under vann og nesten rustet bort de siste 30 årene, er ikke 140K noen kjørelengde som skulle gi problemer med hydraulikken, bilen er jo ikke innkjørt engang! Demperne i seg sjøl går sjelden istykker, de er overdimensjonert og får hele tiden oljetilførsel. Det som kan gå istykker, er de svarte 'kulene' som har en membran inni, og er halvveis fylt med gass. Det andre er at ventilen som skal regulere dem er sliten, men det er som regel bare å skifte o-ringer, eller så er den feil stilt inn - ofte p.g.a. at foringene til stabilisatorstaget er slitt, det er stillingen på staget som regulerer høyden på bilen. Rørene kan også ryke, de er av rustfritt tål, men kan ruste istykker likevel. Fortell hva som er problemet, så skal vi hjelpe deg videre. Forøvrig, med normal bakkeklaring, fungerende hydraulikk bak og gode gasdempere foran, kan du bare gi f.. i de fleste fartsdempere! Og så er vi alltid veldig glade i bilder av biler, bare som et lite tips... Her er en oversikt over endel W123-lenker jeg har samlet, noen er dessverre slettet, men jeg holder på med en oppgradering: https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/41163-samling-av-w123-linker-mange-av-dem-dekker-også-andre-modeller/ Med vennlig hilsen, Olaf
  9. Godt spørsmål! Visste du at på W123 er det mekanisk oljetrykksmåler, med et plastrør fra oljefilteret opp til instrumentpanelet, og at det røret sitter innmari utsatt til når man skal løfte ut starteren? Jeg ser fortsatt ut som en gris etter at jeg har dukket ned under panseret en tur, jeg har vasket 2 ganger men jeg synes det er like jæ...g mye oljesøl enda.
  10. Hei Gottlieb, et lite tips: Gå inn på siden til https://mercedesclubs.de -> EXTRAS -> FLIPBOOKS. Der finner du verkstedhåndbøker, delelister og masse annet til bl.a. W111. Dette er den gamle VDH-klubben, Verein Deutsche Heckflosse, og i forumet renner det over av W111-innlegg! Du finner også lister med tilgjengelige (for medlemmer) nye deler, endel er også nyprodusert. Med vennlig hilsen, Olaf
  11. Fort gjort! Med vennlig hilsen, Olaf
  12. Jeg vil gjerne ha litt mere info om KNA-medlemskapet, og hva det innbærer, og også hva AMCAR medlemskapet bringer med seg. Nyter vi som enkeltmedlemmer godt av klubbtilbud, eller er det bare klubben som sådan som har en tilknyning til disse organsisasjonene som felles talerør? Jeg finner ikke noe om noen av dem på nettsidene våre.
×
×
  • Create New...