Jump to content

Olaf

Betalende medlem
  • Content Count

    2,982
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Olaf last won the day on June 24

Olaf had the most liked content!

Community Reputation

42 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det er bilverdenens versjon av Odd-Bjørn Hjelmesets 'is i rubben'. Med vennlig hilsen, Olaf
  2. Det er jo ikke så lett å finne nåfortiden. Husk at det er svært få mekanikere igjen som KAN K-jet, det er et tema som krever innsikt i mange detaljer samtidig. Du finner nok like mange som kan mye om K-jet her i forumet. Jeg har lastet ned ganske mye opp gjennom årene for personlig bruk, men endel har copyright, så jeg må være forsiktig med hva jeg legger ut. https://w123.no/mercedes_docs/ Her er endel mektige forumtråder, noen er SVÆRE. Bruk denne søkestrengen: https://www.benzworld.org/search/1035328/?q=Bosch+D+Jetronic+and+K+Jetronic+Troubleshooting&o=relevance (grunnen til at D-jetronic er med i søket, er endel felles feilsøking) NB! Noen USA-modell K-jet har lambda-sonde, men de er ikke KE-jet. Trolig p.g.a. særregler i California. Jeg har også et sett med alle tidligere originale MB delelister og verkstedhåndbøker på microfiche, og 2 lesere, men katalogene med filmene er pakket ned p.g.a flytting, og jeg har ikke sett igjennom dem. Det er mulig at det ligger mye K-jet stoff der. (vinterprosjekt) Jeg avslutter med et tips; jeg kjøpte for en tid siden manualer for ML'en min for den svimlende sum av £ 9.95, dvs en drøy hundrelapp. Det viste seg at det er hele Mercedes EPC - den elektroniske delkatalogen, og WIS - de elekroniske verkstedhåndbøkene. Der er også W116 6.9 med i EPC, men som for W123 så er ikke WIS med for de modellene. Men en komplett delekatalog er et fint verktøy for å se hvordan ting er satt sammen. NB! Den er på 48 Gigabyte! https://www.mbentusiastklubb.no/forum/topic/47417-olafs-ml-270-cdi-2003-modell/?do=findComment&comment=402301 Med vennlig hilsen, Olaf
  3. Det må jo være mye bedre komfort i din bil enn da andre SEC'ene, for jeg ser jo at 420'en din har myye lengre hjulavstand enn en 500 eller 560, det er jo faktisk en halv centimeter! Hvor kommer den fra?? Jeg har faktisk en 420 motor på hånda, skal bli interessant å se om jeg kan få den pluss en kompressor inn i en S123... Med vennlig hilsen, Olaf
  4. Øiesvold, jeg håper du tilgir at jeg stjal denne tråden litt, men det var jo godt ment! Geir Tore, jeg har sett videoene, veldig interessant! Din løsning er lagt i arkivet mitt for glupe ting, og blir nok kopiert i løpet av kort tid! Takker og bukker! Med vennlig hilsen, Olaf
  5. Grattis med godkjenningen. Bevaringsverdig betyr vel kontroll hvert 5 år? Det blir jo litt flaut å komme med bilen til PKK i 2025, og så har den gått 150 mil siden forrige kontroll! Nå må du sette av et par timer hver uke i kalenderen: Ut å kjøre en lang tur med godbilen! Med vennlig hilsen, Olaf
  6. Oj, det var flott! Med vennlig hilsen, Olaf
  7. Nå fikk jeg det med i venstre halvdel! Jeg har alltid laget diverse duppeditter sjøl, og jeg har virkelig stor sans for hjemmelagede verktøy. Bra tenkt, bra jobba! Med vennlig hilsen, Olaf
  8. Haha, 1500,- er vel det de tar i inngangspenger i porten til et BOS verksted! Gratulerer med billig bil! Med vennlig hilsen, Olaf Forretsen, hva skjedde med S123'en?
  9. Hei Roger, går det an å bare flytte over enkeltkomponenter mellom instumentene, eller er alt 'sveiset sammen' i hvert panel? Med vennlig hilsen, Olaf
  10. Det er alltid moro å se resultatet fra jobben til en ordentlig fagmann! Med vennlig hilsen, Olaf
  11. Ingen av mine 2 hjerneceller forsto riktig hva du beskrev, mere bilder og forklaring, please! Med vennlig hilsen, Olaf
  12. Samme som mine, jeg har 17" med 225/45 dekk. Jeg har også et fint ljugebilde! Med vennlig hilsen, Olaf
  13. Å, gjett om! Jeg har i lengre tid holdt på med å skifte alt av bremser og støtdempere rund baut, begge styreledd, en bærearm, og fjærer bak på en '03 ML 270 cdi. Hovedgrunnen til tidsbruken er fastrustede bolter som alle har blitt dyppet i Loctite før de ble dratt til, og som bare kan skrues ut en åttendedels omdreining av gangen, med hjelp av en forlenger på 85 cm. Jeg brukte over 1½ time på en støtdemperbolt. Og jeg er stor og sterk! Det sitter så jævlig fast, at et verksted ikke hadde hatt nubbesjangs uten å bruke mange timer på jobben, så en verkstedregning på denne jobben tør jeg ikke tenke på engang! Med vennlig hilsen, Olaf
  14. Olaf

    Medlemskap i KNA?

    Det var ikke noen nedrakking i det hele tatt, Simen. Jeg opplyste først om at fordelene ved et NAF-medlemskap etter min mening var bedre enn KNA. Men du må tåle at jeg svarer på dine argumenter om at veihjelpen og drivstoffrabattene til KNA er så bra. Har du lest igjennom alle betingelsene KNA stiller for å få veihjelp? Med mindre de nettopp er endret, så synes jeg at NAFs ordning er bedre. Og som sagt, drivstoffrabatter kan man få på mange måter. Dette er ikke noen nedrakking på styrets avtaler med KNA, medlemmene kan gjøre bruk av dem som de ønsker. Jeg aldri sett behovet for å være medlem i noen bilorganisasjon, NAF har jeg bare forbundet med at fatter'n fikk kartboka deres hvert år. Mitt nytegnede medlemskap i NAF kom etter at jeg vurderte de økonomiske fordelene som klubbmedlemskapet i KNA vil gi, holdt opp imot de NAF vllle gi, og NAF vant! Det er for meg en rent økonomisk avgjørelse, bedømming av organisasjonenes ideologi overlater jeg til de som synes at det er viktigst.
×
×
  • Create New...