Jump to content

Anders LH

Betalende medlem
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

About Anders LH

  • Birthday 11/27/1975

Anders LH's Achievements

0

Reputation

  1. Annonse her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111547854 Fra annonsen: Det er litt trist, men vi selger vår trofaste Mercedes Benz E-klasse etter nesten fem års tjeneste, på grunn av overgang til syvseter. Dette er en fantastisk familiebil. I tillegg til å være svært trafikksikker er den en av få biler som har god plass til tre bakovervendte barnestoler i baksetet! Bagasjerommet rommer lett to-tre kofferter pluss en barnevogn. Hvis man legger ned baksetene får bagasjerommet et volum på nesten to kubikkmeter! Baksetet har integrert lastenett som festes i taket bak baksetene, eller bak forsetene hvis baksetene er slått ned. Bilen er nydelig å kjøre, spesielt på langkjøring. Dette er en bil man gleder seg til å dra på tur med. Luftfjæring gjør den myk og komfortabel, og den har nok motorkraft til å dra godt på i forbikjøringer når det trengs. Bilen har blitt svært godt tatt vare på. Alt av interiør er helt og pent, med unntak av en overfladisk rift i førersetet. Det følger med lastesikringssystem med flyttbar stang og rem på skinner i bagasjerommet. Bilen har innfellbart hengerfeste som er veldig enkelt å felle ut/inn med spake under bagasjerommet. Bilen har to kjente feil, en overfladisk parkeringsskramme på høyre bakskjerm og den overfladiske riften i venstre sete foran. Begge har vært der en stund, vi har ikke gjort noe med dem siden de knapt er merkbare og ikke medfører større skade over tid, men det vil nok ikke koste allverden å fikse dem heller. Vinterdekk sitter på originale Mercedes-felger. Sommerdekk på tredjeparts felger, selvfølgelig i korrekt dimensjon. Dekkene er Continental ContiVikingContact og ContiPremiumContact. Alle servicer har så lenge vi har hatt bilen blitt tatt i tide og på merkeverksted (BO Steen/Autostern på Sogn Arena). Siste store service ble tatt 4. januar 2018. Denne servicen inkluderte en grundig sjekk av bilen uten at noen feil ble funnet. Det gjenstår et par servicepunkter som vi ikke har fått tid til å ta (periodisk bytte av bremsevæske, viftereim og luftfiltre). Vi kan gi 4500 kroner i prisreduksjon hvis kjøper vil fikse det selv, hvis ikke får vi det gjort før overtakelse.
  2. Hei Anders. Det er noe slikt jeg mistenker. At brekk og slike ting kan henge på og lage slike vibrasjoner. Men jeg tenker at dempere og belger har en hvis levetid når det kommer til å levere god komfort uavhengig på om de er defekt/lekker eller ikke. Og om en bytter disse, så vil det merkes godt på bilen og komforten. Kan også være at Airmatic gjør eier litt mer følsom for slike ting Takk for svaret ditt. Tror det er et ganske skarpt skille mellom i god stand og defekt, spesielt på Airmatic-dempere. Feilen min hadde nok vært diagnostiserbar tidlig hvis man bare hadde kjørt en fjæringstest, og så kan man jo undre på om BOS burde ha skjønt hva de burde se etter da jeg kom og klagde på vibrasjoner på det ene hjulet. Det som gjorde saken litt vanskelig var at akkurat da jeg begynte å merke det hadde jeg nettopp byttet til til dekk som sto på noen ganske kraftig skadede felger, og senere ble det oppdaget produjsjonsfeil på dekket som også kunne skape vibrasjoner. Uansett ville jeg nok ha sluppet mye frustrasjon hvis jeg hadde bedt om en full understellskontroll på et tidlig tidspunkt. Demperen var rett og slett blitt gammel, selv om den bare hadde gått ca 160000 km.
  3. Hadde samme problem med min S211 for et par år siden, litt udefinerbare vibrasjoner bak, spesielt ille på ujevn asfalt i mer enn 90 km/t. Hadde mange runder med verkstedkontroll (BOS) hvor de ikke fant noe feil, avbalansering, felgbytte, dekkbytte, mm. Neste vår røyk endelig venstre airmatic-demperen bak helt, skjønte det da den begynte å lekke olje. Fikk ny i Arvika, var som å få ny bil.
  4. For prissammenligningens skyld, jeg fikk byttet låskassen på min s211 hos Biltjänst i Arvika for et års tid siden. De tok 2330 SEK for delen og 900 SEK for jobben. Original del. Autostern skulle ha 4500 NOK for delen og 2000 for arbeidet.
  5. Sjekket kompatibilitetssjekkesida til Dension. Ser ikke ut til at S BT-varianten funker, bare vanlig Gateway 500 som kommer opp Jeg er interessert i det samme som Bagde, DAB+ til Audio20 (med CD-skifter) i S211. Noen som har erfaringer med AutoDAB eller MediaDAB, eller vet om noen andre produkter som i tillegg gir aux-inngang?
  6. Hvor mye koster en sånn pære (ikke LED-ræl)? Såpass at det er noen vits i å lete andre steder enn hos BOS?
  7. Demperen på den aktuelle siden er definitivt gåen, BOS har konstatert dårlig effekt på dempertest, pluss at den svetter. I tillegg gynger det bra på den siden over fartsdumpene, så det er liten tvil. Spørsmålet er bare om den kan forklare høydeforskjellen, jeg håper det bare er det og ikke luftfjæringa. Skal sjekke hvordan den ser ut før jeg starter i morgen tidlig. Høyden fremme ser normal ut. Bilen er 2006-modell og har bare gått oppunder 160000km, så det er litt tidlig for demperen å ryke synes jeg, men det kan jo skje. Alderen kan vel ha noe å si. Og den eneste langturen som er planlagt med det første er til Biltjänst i Arvika, det kan jeg love Hadde bare vært dumt å komme dit og finne ut at belgen er på siste verset, da hadde det vært bedre å få byttet den også. Får kanskje prøve zalotrikset.
  8. Ref tidligere tråd: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=70439.0;all Som nevnt tidligere har bilen blitt diagnostisert med gåen Airmatic-demper venstre bak, og jeg venter nå på at verkstedet i Sverige skal få deler. Var bortreist i noen dager frem til i går, og da vi satte oss i bilen på flyplassen syntes jeg bilen var litt "løs" bak, med mer vibrasjon bak enn tidligere. På vei fra jobb i dag kikket jeg på høyden på venstre bakskjerm, og den er omtrent en fingerbredd lavere enn på høyresiden. Prøvde å heve bilen med fjæringen, og den hevet seg på begge sider, men venstre side var fortsatt lavere enn høyre. Det samme gjaldt da jeg slapp den ned igjen. Den store skrekken nå er selvfølgelig at belgen i luftfjæringen også er gåen, men det beroliger meg litt at venstresiden ikke hever seg til samme nivå som på høyre side. Kan denne forskjellen i høydenivå forklares med den allerede konstaterte slitne/ødelagte demperen, eller må jeg be verkstedet bestille en ny belg også?
  9. Jepp. Merk at jeg ikke har elektrisk bakluke, bare elektrisk lås som trekker luka inntil når man lukker den forsiktig. Det begynte med at luka av og til ikke ble dratt helt igjen, låsen bare dro nesten helt til, før den klikket og luka spratt ut igjen. Dette gjentok seg to-tre ganger før den til slutt ga opp. På andre forsøk gikk det vanligvis greit. Etterhvert klarte den ikke å dra til låsen i det hele tatt, og løsningen ble å smelle igjen luka slik man gjør på andre biler. Etter en stund med dette sluttet den å prøve i det hele tatt, og nå gir den sjelden lyd fra seg engang. Et par ganger har det skjedd at låsen gir fra seg en slags roterende summelyd selv om luka er helt åpen, da har jeg måttet vente til det har gitt seg for å få lukket luka.
  10. Jeg har hatt et liknende problem på min S211 i noen måneder nå, konkluderte for en stund siden med at motoren til baklukelåsen var gåen. Inne til kontroll hos BOS i for halvannen uke siden samtidig med noen andre ting, fikk tilbud på 2100 i arbeid og 4500 i deler for bytte av baklukelås. Ba så om pris hos Biltjänst i Arvika etter tips herfra, tilsammen SEK 4000 for samme jobb (900 + 2330 + moms). Begge priser er inkl 10% rabatt. Du kan sikkert ordne det selv, men det er visst en del jobb. Ser ut til at du må av med det innvendige dørtrekket på luka, de beregner en time bare på det.
  11. Kjøpte alle delene på BOS Jeg hørte med BOS om dette sist sommer, og da var svaret at deler for ettermontering av ISOFIX i 211 finnes ikke. Jeg har riktignok stasjonsvogn, kan det være at du har sedan og at det bare er til dem det finnes deler?
  12. Medlemskapet spart inn for 3 år, da Jeg har aldri vært der selv, men jeg mailet litt frem og tilbake da vi styret med SBC på 211'n vår. Jan var både flink, rask og imøtekommende pr. e-post. Det endte med at jeg tok den på autostern, der de fikk innvilget 100% garanti på bytte. Største innsparingen var å få vite om verkstedet i det hele tatt, har lett litt etter et slikt verksted på andre siden av riksgrensen. Inkludert baklukelåsen som også skal byttes sparer jeg ~10000 på en liten dagstur. Evt 20 års medlemskap
  13. Hva ble det til med rabatter og greier der? Fikk de ti prosentene du nevnte. Og takk for tipset! Du sparte noen kroner for meg der. Sjekket forresten hos Hedin Bil i Strömstad mens jeg først var i gang. Når man regner inn at de ga meg pris på feil støtdemper (og ikke har svart på spørsmål om dette) ligger de tett oppunder BOS på det meste.
  14. Interessant. Får grave litt i dokumentasjonen for bilen og se om det har blitt gjort noen bytter tidligere. Hvor langt regner man normalt med at de første airmatic-demperne holder?
  15. Har det dessverre litt travelt gjennom Tyskland, må kjøre ned fra Danmark på ett døgn for å plukke opp kone og barn på Charles de Gaulle. Hvis ikke hadde jeg vurdert det. Men nå har jeg fått og akseptert tilbud fra Jan hos Biltjänst i Arvika. De skulle ha tilsammen SEK 12200 for trekkstaget og demperen inkl arbeid og firehjulskontroll. Han mente forøvrig at det bare var tull å bytte begge demperne så lenge dempertest ikke viste noe galt.
×
×
  • Create New...