Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

Michael_K

Members
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Michael_K

  • Birthday 09/17/1987
  1. Ut ifra mine beregninger så er også hullet i aludelen på bunnpannene til OM617A under oljenivå. Var vanvittig stort Returrør på STT turbosettet, hele Ø22mm utvendig, og ø20mm innvendigmål. Laget samme hull og dimensjon på rør i bunnpannedelen. Ble sveist inn så høyt opp som mulig, nesten oppe ved flensen for å skru fast ståldelen. Dersom turboen er bra, er egentlig returmengden såpass liten at det neppe oppstår mottrykk på retursiden
  2. Luftfilterboks og evt. Komplett eksosanlegg til W123 300D STT turbo ønskes kjøpt
  3. Har akkurat turbomatet min 300D OM617 Naboen hadde restene av et STT sett for Geländewagen liggende, hvor det mest vesentlige fantes. Det være seg: Eksosmanifold med turbo, innsugsmanifold og intercooler. Oljetrykk ble hentet ut ved rør som går til oljetrykksmåler Snedig å ha både dreiebenk og fres, så laget et adapter som gjorde at Jeg fikk koblet til både oljetrykk til turbo og har fungerende trykkmåler. Oljeretur til sump ble laget ved å bore hull i nedre del av bunnpanne, Og sveiste så inn rør. Brukte slange som tåler olje i mellom turbo og bunnpanne. Måtte lage ny "downpipe" fra turbo og ned til delinga på eksos. Har ikke justert opp dieselmengde på pumpa enda, men går vesentlig bedre enn Uten turbo alikevel Må vel bygge litt grovere eksos hele turen etter hvert, men siden jeg har planer om å få Godkjent oppgraderingen kan den med fordel få være så original som mulig inntil videre. Litt off- topic, men om noen har luftfilterboks til W123 300D med STT turbo så gi meg gjerne beskjed
  4. Har den siste tiden etter at det ble kaldt ute merket at bilen ca. 10 min. Etter Oppstart ryker en del (uforbrent bensin), samt fusker ved litt pådrag. Når man bare får ruset den opp en gang, blir gangen vesentlig bedre, og røyken forsvinner. Når motor blir varm, kan den Stå på timesvis uten at dette skjer. Bilen har siden jeg kjøpte den for 4 år siden hatt problem med at den Går alt for lavt På tomgang ved varm motor, samt jager litt. Noen eksperter på disse motorene som har noen tips å komme med? Tenker selv i retning av tomgangsregulator og kaldstart- dyse. Ikke falskluft lekkasje, og nytt bensinfilter og plugger. Mvh. Michael
  5. Hei! Etter å ha stått noen måneder lyser nå varsellampe for feil med lys i min '89 300E 4-Matic. Har sjekket alt av lyspærer flere ganger (til og med lys i dashbord), og alt fungerer som det skal. Lampen slukker etter oppstart i noen sekunder, før den begynner å lyse. ( lysbryter i stilling 0). Om jeg setter på lysene ved å vri lysbryteren i stilling 2, slukker ikke lampen i det hele tatt. Har prøvd å bytte lysbryter (brukt), samt koplet fra hengerkontakten, men feilen er der fremdeles. Har ikke W124 en egen modul for varsling ved lysfeil? Skal også nevnes at jeg mistet kjørelysene for flere år siden (kun parklys) når lysbryter Står i stilling 0.
  6. Var noe sånt jeg har vurdert som alternativ ja har en orginal 617A på hånden, Samt et STT turbosett med defekt turbo. Litt gøy å ha originalmotoren i bilen også, men er litt skeptisk til hvor mye denne tåler å bli skremt opp. Skal ikke se ut som "blacksmokeracing" er på trøndelagsturné, Ønsker bare en litt seigere motor, med litt bedre respons
  7. Hei! Har en 1983 mercedes W123 300D med manuell 4 trinns girkasse. Brukes som sommerbil Og står i garasje om vinteren. Skal bytte forskjærmer og lakkeres nå i høst, om tiden strekker til. Gått så vidt 305000 km, og motoren er i toppform. Dvs. Bra oljetrykk, ikke oljeforbruk osv. Dette i seg selv tyder vel på at bilen bør få være orginal, men synes vel kanskje at den blir Noe slapp i alle motbakkene i Trøndelag. Lurer derfor på om noen har fått godkjent W123 med OM603A i Norge? Finnes jo mye av bremser og fjører fra W126 som passer på W123, så å kunne dokumentere dette bør vel være mulig?
  8. Yttre stabstagfôring Høyre side forran på min W124 300E 4-Matic er defekt, Og lurer derfor på om noen har god peiling på hvor det lønner seg å kjøpe disse. Disse er ikke samme som sitter på "vanlig" W124, og ser i grunnen litt dyre ut. ser også ut som at det snart er på tide å bytte drivakselmansjetter forran, Og det ryktes at disse er svindyre orginalt. Er disse å få kjøpt u-orginale? Mvh. Michael
  9. Takk for god hjelp Syver Skal bestille ikveld.
  10. Noen som har Høyre støtfangerhjørne bak med festebrakett til W123 sedan å selge?
  11. Problem delvis løst. Demonterte og loddet over alle loddepunkt i OVP reléet. Spesielt ett punkt i reléet så dårlig ut.. Dette gjorde oppstarten ved kald motor vesentlig bedre, Samt at motoren jager noe mindre på tomgang når den blir varm. Må vel ta ut tomgangsregulatoren og rengjøre/ bytte denne For å få den til å oppføre seg 100%
  12. Hei, og godt nyttår Som tittelen sier, sliter jeg litt med tomgangen på M103. Tungstartet når den er kald, må gi litt gass for å få start. Fin og jevn tomgang helt til den blir varm. Da går den litt for lavt, samt at den har en varierende gange. Temp.sensor eller OVP? Bilen har bestandig vært sånn i mitt eie, men har gradvis irritert meg mer etter hvert Motoren har en beskjeden km.stand på ca 250000, og er jevnlig vedlikeholdt. I sommer ble det byttet olje & filter, plugger og pluggledninger samt bensinfilter. Har ett OVP- rele fra en 230E liggende, er disse like på alle W124 bensinere? Mvh. Michael
  13. W201 er levert med 6'er ja, men tror nok du vil få problemer med å få det godkjent om bilen din fra før er levert med 4'er. Dette pga. At karosseriet på 6'er bilene er solidere bygd, spesielt i rammevanger forran. Hadde vært mye enklere å få godkjent en 2,6 med 3,2 motor. Men snakk med BT før du gjør noe. I mange tilfeller er det enklere å få tilgivelse enn tilatelse, men hos BT er nok regelen motsatt Lykke til
  14. Hei Hvilken motor står i bilen nå? hvis bilen du har tengt å bygge om har en mindre motor enn rekke 6`er, er nok det vanskeligste med denne jobben¨ å få det godkjent.. Dette pga. (korriger meg gjerne om jeg tar feil) at det er en viss forskjell i hvilken motorvekt 4- og 6 sylindrede biler er godkjent for. Kort og greit: 6 sylindret motor blir for tung for biler som opprinnelig ble levert med 4 sylindret motor. Selv om alt ser likt ut, er faktisk disse bilene produsert litt forskjellig med tanke på motorvekt/ styrke. Mitt beste råd er alikevel å skrive en søknad/ snakke med biltilsynet om hvilke planer du har. hvis de som jobber der, har en relativt god dag er det mulig å få typegodkjenning. Det var i allefall svaret jeg fikk når jeg tenkte å bygge om W123`n til V8 Bertel O. Steen er ikke behjelpelig med papirer vedrørende ombygging, så typegodkjenning er vel ditt beste/ eneste håp mvh. Michael
×
×
  • Create New...