Jump to content
Mercedes-Benz Entusiastklubbs forum

Jørn-Flemming

Betalende medlem
  • Content Count

    255
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Hmm - artig at denne våkner til live igjen. Og jeg har ikke Googlet Jeg vil tippe at denne står på Fiat 600 plattform, men er et egenbygg? Til nød en tidlig Autobianchi?
  2. Vil bare gjøre oppmerksom på at Autostern (på Sogn i Oslo) arrangerer sin tradisjonelle Classic Weekend førstkommende lørdag 30. april (Så egentlig er det altså kun en "Classic Saturday" ) Vi med S-klassetilbøyeligheter har selvsagt sørget for noen vakre biler: W108 - Olivengrün W116 450SEL 6,9 Piniengrün W126 500SE Perlmuttgrau C126 560SEC Perlmuttgrau Og ettersom vi med S-klassetilbøyligheter også har en utpreget sans for symmetri og stil eies alle bilene av en Jan - men ikke alle av en og samme Jan Hvilke Jan'er det dreier seg om får dere finne ut ved frammøte! Men det er selvsagt mye annet flott å se på. Autostern stiller med dagens MB, og ellers er det samlet inn ca 30 MB'er fra førkrigs opp til ca W124/201. Bare å stille opp på Sogn fra ca kl 9 - 10 på lørdag.....
  3. Problem solved W126 før 1989 har bare et hull for utløseren, ikke to som på 124 og senere 126. Og så skulle låsen vris et hakk lenger enn jeg trodde, før jeg fant hullet for utløseren - det er to hakk før tenning kommer på på min. Ringen rundt er skrudd innpå men lar seg ikke dreie før utløseren er trykket inn. Man trenger en gummislange elns for å snu den uten å sette merker i den - roterer 4 - 5 ganger før den bunner. Jeg kjøpte en rørmuffe (pakning) av gummi hos Clas Ohlsson, og den passet som støpt til å skru med. Nå er i hvert fall originalnøkkelen tilbake
  4. Hei Frode - hjertelig. Tror det er likt på W124. Det sitter en ring rundt, men etter det jeg har fått opplyst skal den løsne nesten av seg selv og følge med ut når bare sylinderen løser ut. Problemet er altså at jeg ikke klarer å komme lenger inn enn såvidt innenfor det ytterste hullet med det MB-originalverktøyet jeg har brukt. Var derfor jeg lurte på om FEBI-sylinderene kanskje trenger et annet verktøy enn MB? Jeg har allerede kjøpt en original låsesylinder og vil gjerne ha den inn - synes FBI-sylinderen virker litt spinkel, og uansett er det greit å slippe med en nøkkel..... Jørn
  5. H'loen. I fjor måtte jeg i full fart få skiftet låssylinderen i tenningslåsen på Storesvarten (W126 560SEL). Da ble det satt inn en FEBI-sylinder ettersom jeg ikke hadde tid til å vente på at MB fikk laget en ny som passer til originalnøkkelen. Jeg har nå fått en riktig låsesylinder, men ikke f... om jeg nå får ut FEBI-sylinderen. Jeg vrir med nøkkelen til posisjon 1, putter inn og fikler med strengen som skal løse ut mothaken - men ikke tale om at jeg får løst ut noe som helst. Egentlig finner jeg ikke åpningen innenfor en gang - uansett hvor mye jeg famler med strengen kommer den ikke så langt inn at den blokkerer for at nøkkelen kan vri sylinderen videre til posisjon 2 en gang. Noen som vet om det er noen egne knep med FEBI-sylindre, eller noe annet jeg overser? (Jeg har brukt utløserstrengen som MB selger i sett sammen med alle verktøy som trengs for å få ut instrumenthus, radio, låsesylinder etc). Jørn F N
  6. Dette er vel en kjent problemstilling?
  7. Jeg mener det ikke er noen fuktsensor i systemet på W126 i hvert fall. Men når du kjører med autoklima virker det nesten som om det tørker luften også. I normalstillingen går kjølingen ofte i korte perioder ved utetemperaturer over 4 grader, dvs selv om uteluften i seg selv er kald nok til kjøling. Med en gang innetemperaturen kommer 4 grader over innstilt temperatur starter kjølingen. Og når du stiger ut av bilen kjenner du at uteluften er fuktigere enn inne i bilen. Men tror heller den effekten har noe med hvordan autoklima jobber i forhold til forskjellen på ute-og innetemperatur samt innstilt temperatur. Uansett vil ikke tørkefunksjonen fungere godt om ikke uteluften stenges, og det tror jeg ikke skjer i normalstillingen. Om det stenger mer enn 80% i tørke og defrosterstilling vet jeg heller ikke, men vil anta stengingen er "så tett som mulig". Det er også grunnen til at man ikke skal bruke de to knappene lengst til venstre mer enn i kortere perioder - 15 - 20 min maks. Det mest avanserte med autoklima er vel heller hvor umerkelig det arbeider - det stenger og åpner dyser opp og ned og fordeler varme og kjøling rundt om via alle dysene slik at du nesten ikke merker at det jobber, dvs at kjøling og varme skjer gradvis og ikke sjokkaktig ut fra dysene. Men om du skrur viften på fullt og tempmåleren på minimum så kommer all kaldluften ut i midten og sørger ganske fort for rim på nesen selv med autoklima.
  8. Tommern57 er veldig nær - regner med at elektronisk klima er likt på W126 og 124. Fra høyre mot venstre: 0 = alt avslått, EC = fungerer som vanlig "Heizmatic" dvs uten at klimakompressor kobler inn uansett temperatur og kun uteluft brukes i ventilasjon - luft fordeles hovedsaklig via senterdyser eller fotbrønndyser. Midtre bryter = Normalstilling, kjøling/kompressor kobler inn ved behov - luft fordeles hovedsaklig via senterdyser eller fotbrønndyser. Nest siste bryter (hvit opp/ned pil) - primært lufttørkefunksjon. Kompressor tvangskjøres - uteluft stenges av - luft hentes fra kupè, passerer kjøleradiator hvor den kjøles ned slik at at kondens presses ut, deretter varmes luften opp igjen til innstilt temperatur og kjøres tørr inn i kupe via alle dyser. Siste er defroster, samme som ovenfor, men all luft kjøres nå via øvre defrosterdyser, viften kjører på full trykk og varmen heves ut over innstilt temp. Viftebryter, i motsetning til vanlig klimanlegg har viften 5 styrker ved elektronisk klima. Øverste - veksler 4 - 5 etter behov. Midtre - veksler mellom alle 5 etter behov Nederst - veskler mellom 1 og 3 Ut over det er elektronisk klima veldig sinnrikt innrettet og fordeler luft opp og ned og justerer vifte alt etter som, slik at det ikke oppstår trekk. Det eneste som er bedre på vanlig klima er de todelte temperatursonene.
  9. Neppe et eksempel til etterfølgelse, men en effektiv måte å stoppe en skjult radarkontroll på
  10. Ettersom det begynner å bli uteværende, satser S-klasseklubben Norge på å starte grillsesongen på neste [shadow=red,left]Stammtisch[/shadow] – torsdag 8. april. Da drar vi til Heggedal og besøker Simen Malerbakken som holder til på Dal Forsøksgård i Heggedal (Stjerneservice). Simen byr på vafler og kaffe i kantina, og mulighet for å grille ute. Vi setter frem en stor tønnegrill og byr alle som kommer på pølser. Ellers er det bare å ta med grillmat etter eget ønske samt drikke (unntatt kaffe) – ta gjerne med noe å sitte på også. Hos Simen blir det dessuten mulighet til å få sjekket klimaanlegget, skiftet olje, filter o.l for de som ønsker det. Møt opp hos Simen, Rustadveien 131, 1389, Heggedal torsdag 8. april kl 19:00. For de som ønsker å kjøre sammen foreslår vi å samles på Essostasjonen på Ramstadsletta for felles avreise 18:30. [glow=red,2,300]Vennligst si fra om du kommer slik at vi er noenlunde forberedt mht kapasitet og lignende. - send mail til joern.nordvik@s-klasse-club.de[/glow]
  11. Samme for W126, nesten. De brede pølsene på tvers ble introdusert høsten 89. Samtidig kom "pølsene" i dørtrekkene, som tidligere var slette/perforerte.
  12. MBKN avd Oslo, denne gang ved meg , arrangerer treff hos Auto-Grip i Breivollveien 27 mandag 25. januar fra kl 19:00. Temaet sier seg vel selv - alt om dekk og felg, stell, avballasering, tilgang på eldre utgående dimensjoner etc. Det kolliderer jo med klubbkvelden i Brobekkveien, men om noen vil ha med seg begge deler er alle hjertelig til stede! Jørn F N (MBKN/S-Klasseklubben og fortsatt medlem i MBE )
  13. Hei Bjørn! Min virker veffal - uten meldingen hadde jeg ikke blitt obs på denne postingen heller Uansett takk for all aktivitet - dessverre strekker ikke tiden med til å delta så mye, og med Storesvarten i garasjen hele vinteren orker jeg ikke å vise meg i offisielle samlinger med Hikkassen. MEN JEG FØLGER MED og dukker nok opp igjen - Hjertelig
  14. Det er nok det som kommer nærmest sannheten!
×
×
  • Create New...