Jump to content

500AMM

Betalende medlem
  • Content Count

    1,396
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About 500AMM

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du kan også sjekke hos møbelverksteder og salmakere. Jeg kjøpte svart skinnfarge hos en salmaker en gang og shina opp et skinnratt. Det var dyp svart, slitesterkt og veldig billig.
  2. Kanskje ikke så oppmuntrende bidrag i denne tråden, men fokuset på samleobjekter med forbrenningsmotor vil nok endre seg om ikke altfor mange tiår. For noen år siden posta jeg innlegg #1462 i denne tråden: https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=16956.msg382234#msg382234 Innlegget i den tråden var mest for moro skyld, men framtia vil bli noe i den dur. Tilgangen på drivstoff, smøremidler og væsker for å drifte en forbrenningsmotor vil etterhvert avta, produksjonen vil minke, og til slutt vil prisene bli så ekstreme at ingen privat person kommer til å kjøpe det. Fossilt basert drivstoff blir forbeholdt transport, fly, skip, anleggsmaskiner osv.. mens mennesketransport etter eget initiativ og med eget kjøretøy blir sekundært med tanke på ressursutnyttelse. En av grunnene til at det tas vare på gamle biler i dag er at de kan kjøres, og fordi det lages nye biler som gjør gamle biler enda mer attraktiv i et bilhistorisk perspektiv. Sjeldne biler er investeringsobjekter i den private finansverdenen på lik linje med kunstverk og eiendom. Så en del spesielle biler blir nok tatt vare på i framtia, men det blir i et begrensa omfang i forhold til det vi ser i dag. Sagt på en annen måte; alle museum er stappfulle av supersjeldne ting & tang, men det er vel ikke mange som higer etter å få kjøpe noe av det?? Men for å lande litt og få jordkontakt igjen, så tror jeg alle biler med lave produksjonsvolum blir verdt å samle på, i tillegg biler som oppnår kultstatus som f.eks. VW Transporter. Sjeldne biler blir først young classics og det er i denne perioden klinten skilles fra hveten. Et godt eksempel er 500E/E500 hvor prisene generelt er 3 doblet på 10 år. Historikk og vedlikehold på disse bilene er mer og mer avgjørende på pris fordi deletilgangen er drastisk redusert de seinere åra.
  3. Jeg skulle gjerne hatt noen utkapp fra et W124 karosseri. Det er i forkant i hjulhusene bak, nedre del i overgangen mot dørkplata. Dette er et typisk rustpunkt på 124 og jeg har enda ikke funnet noen erstatningsdeler å få kjøpt. Jeg bor på Kongsberg og kan komme å skjære ut selv, så noe i østlandsområdet++ passer best.
  4. Kanskje ikke et direkte tips for din Tysklandstur, men det kom en journalist fra Broom innom i fjor høst og tok en prat om privat import av bildeler: https://www.tv2.no/a/10048988 Mitt budskap er som tittel på artikkelen, at det kan lønne seg å importere selv fordi originale bildeler i Norge er veldig overprisa. Og på det som finnes av rimelige ettermarkedsdeler er det store variasjoner på både pris og kvalitet - alt etter hvilken deleprodusent det er og hvilken forhandler i Norge. Så dersom du handler ettermarkedsdeler, altså uoriginale deler, så vær kritisk til hva som tilbys. Dette gjelder også utenlands, og man må også huske at Mercedes i økende grad benytter ettermarkedsprodusenter på deler til utgående bilmodeller. --- --- --- --- PS. grunnen til det intervjuet med Broom var at jeg sendte en kommentar ifm. denne artikkelen https://www.tv2.no/a/10019281/ Jeg tipsa bileier om ei helt ny original baklykt nedi østeuropa til 1/3 del av hva Mekonomen presterte å tilby. I mellomtiden hadde hun fått hjelp fra en kar som fant ei ny-brukt lykt i Tyskland til 3.000 kr som han også skulle montere for henne. Så da sparte hun altså 7-8000 kroner som Mekonomen hadde tenkt å grafse til seg med et prisforlangende som til og med var høyere enn hovedimportørens anbefalte utsalgspris!
  5. Jeg var i kontakt med medlem Duveit like etter levering og mener han monterte sitt stab.stag (stage 1 bak), men jeg kjenner ikke til om de to andre har montert. Jeg har ikke montert mitt enda, men det er dessverre ikke til salgs. Som nevnt i innlegg #24 fra modzona angående stage 2 foran og bak, så ble det helt stille fra Brandon og hans Feind Motorsport, så det hele kokte bort. Det har i ettertid blitt gjort et par forsøk fra medlemmer på 500eboard på å få laga en kopi av et E60 AMG front stab.stag (30 mm), men det lar vente på seg. Den største hindringen er at produsentene vegrer seg mot å levere et formsmidd stab.stag med gradvis tverrsnittsreduksjon i hver ende. De vil lage det med lik tykkelse over hele lengden og kun maskinere endene så de passer til foringer & innfesting på bærebrua. Jeg for min del ønsker ikke en slik geometri fordi det gir en anna karakteristikk, sannsynligvis blir det mye stivere enn et E60 AMG stag. Det er fullt mulig å få laga et formsmidd stab.stag, men prisen blir deretter, kanskje 3-4 ganger det som ble forespeila i første post i denne tråden. Det var noen E60 AMG stab.stag til salgs i Japan for et par år siden og jeg fikk "nesten" tak i et av de. Dvs. jeg kjøpte & betalte og spurte selgeren om han kunne trekke fra momsen dersom de hadde det i Japan. Det kjente han ikke til og kansellerte liksågodt handelen fordi "han ikke ville påføre meg ekstra kostnader" og returnerte pengene, selv om jeg sa det var helt greit. Det var jo veldig til økonomisk omtanke, men sannheten var nok litt annerledes - for det var flere som ville kjøpe dette stab.staget, og like etter at jeg hadde betalt ble hans prisforlangende på nettet kraftig overbydd, så da blåste han en lang marsj i meg. Noen måneder seinere ble jeg nemlig tilbudt samma stab.staget fra en fyr i Russland, men da til nesten dobbel pris! So ist das leben - shit happens. Originale E60 AMG stab.stag utgikk hos MB/AMG for 10-12 år siden, så disse japse stagene viste seg å være en etterproduksjon av Eibach. Jeg kontakta Eibach som bekrefta at de hadde kjørt en etterproduksjon på bestilling fra AMG. Men de kunne selvfølgelig ikke gi ytterligere opplysninger rundt kundeforholdet til AMG, annet enn at det ikke forelå umiddelbare planer om flere produksjoner.
  6. Må si meg enig, de lager mye rart. De lever av å skape noe spesielt for de spesielle som ønsker å ha noe spesielt. F.eks. å klatte med karosseriet til Bugatti Veyron - en bil som kan kjøres i over 400 kmt fordi karrosseriets utforming nettopp er bygd for det. Oh, man sorry!
  7. Tannpasta fungerer fint til polering av hovedlykter med plastglass. Godt mulig det tar misfarging også.
  8. Det er en utfordring å eie en M119 motorisert sak som begynner å dra på åra. Jeg anbefaler å søke & lese en del på 500-forumet, det meste på M119 har vært oppe her: https://www.500eboard.com/forums/forum.php
  9. Jeg har ingen kjennskap til slike dynamoer, men gjør noen nettsøk på selve fabrikatet. Dersom det er f.eks. Bosch så står også deres delenummer på skiltet/merkelappen. Det finnes alltids noe på nettet. https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung&tbm=isch&sa=1&ei=AnsPXMaIFYKgsgHMt66gBg&q=Bosch+water+cooled+alternator+repair&oq=Bosch+water+cooled+alternator+repair&gs_l=mobile-gws-wiz-img.12...13133.19356..21990...0.0..0.470.2967.0j12j2j1j1......0....1.........30i10j33i10.Sl-KvUDs0cM
  10. Greit å ta et forumsøk på emnet. I denne tråden; https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=78612.0 er det også referert til denne tråden; https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=19293.msg160602#msg160602 ...som dessverre ikke inneholder bilder lenger. Godt mulig trådstarter kan legge ut bildene igjen dersom du kontakter han. Men det er jo ikke sikkert du har samme feilen da.
  11. Det er nok fordi vedkommende har linka til bilder på ekstern datalagring, og har enten bytta leverandør eller ikke oppdatert sin brukerkonto. Eller at leverandøren ikke har oppdatert så de er kompatibel med diverse mobilplattformer. Ekstern datalagring er kjekt til privat bruk, men ikke til bildedeling. Mange husker hva som skjedde for et par år siden når Photobucket endra kriteriene og sperra for 3.parts deling, altså at bruker linket til bilder i Photobucket sin database, millioner av bilder ble per def. borte over natta. Bildene ligger der de, men brukeren må oppdatere sin konto iht. nye kriterier for å få tilgang - og betale for ny avtale.
  12. Kjekt å vite til seinere: https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=19293.msg160602#msg160602 (bildene vises ikke på min telefon, men de ligger kanskje der??)
  13. Cool't med V8'ærær i 123! Trådemnet her er S123, men finnes det noen sedan eller coupé med V8 her til lands? Jeg synes denne var stilig også:
  14. Hoisann Det er godt & vel på overtid å svare på denne tråden, og jeg håper problemet har løst seg. Siden ETA er datert 2002/2003 burde den fortsatt fungere, skjønt det er 15 år siden nå. Jeg har mer tro på at tenningsmodulen (EZL) som sitter på innerskjermen har begynt å feile, eventuelt ASR-modulen. I begge tilfeller går bilen i Subarumodus, altså LHM. Ikke for å strø salt i såret, men systemfeil og diagnose på 500E/E500 kan være utfordrende. Som nevnt i forrige innlegg er lowman https://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?action=profile;u=8576 her på forumet veldig god på det meste av 90-talls Merce. Du kan også legge ut spørsmålet på 500eboard. Men det er ikke lett å gi noen feildiagnose over nett, ihvertfall ikke uten at feilkoder er avlest først. Send meg gjerne litt info om 500'en på PM så jeg får oppdatert det lille 500-registeret på den norske beholdningen. -a-
  15. Bilens reelle tekniske tilstand har dessverre ingen betydning, det er bilens dokumenterte status i eksportpapirene som ikke godkjennes her til lands. Det hadde jo vært gledelig om denne regelen hadde blitt endra.
×
×
  • Create New...