Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/29/2021 in all areas

  1. Jeg synes det burde være stjerne på alle sammen jeg. Jeg monterte jo en stjerne på den andre jeg hadde, men det falt ikke i god jord å ha to stjerner, så bytta grillen, men når kona krasja så ble den original igjen etter oppussingen. Det er en avantgarde modell. Jeg hadde en morsom episode i går. Kjørte forbi bensinstasjon, å da kostet bensin 18kr og diesel 22.22. Så tenkte jeg, fader, nå skulle jeg hatt bensinbil. På jobben kom vi i snakk om den nye bilen. Ja, er det bensin eller diesel. Nei, det er diesel svarte jeg. Men er du helt sikker på det? Ehhh.... nei. Så måtte undersøke litt da, å fant ut av at det var bensin 😂 Så jeg har kjøpt en bil uten å tenke på hva det var for en motor 😅 Var helt sikker på at det var en diesel
    6 points
  2. Gikk på en skikkelig smell. Men det er noen mil igjen til den runder første runde. 200 kompressor
    6 points
  3. Pusler med bremser og diverse for tiden 😊
    5 points
  4. Behandling av støtfangere. Selv om mye arbeid gjenstår, er det en god følelse å montere lykter og grill.
    5 points
  5. Min avdøde far eide denne bilen når jeg var en ung mann og jeg hadde mye moro med denne bilen den gangen, Den ble solgt i 2002 og neste eier etter min far hadde den i 19 år frem til 2021. Den ble kun kjørt 16000 km på de siste 19 årene og den har derfor fortsatt en fin km-stand og har akkurat rundet 200000 Km. Vi fikk kjøpt bilen tilbake i familiens eie i 2021 og den var da delvis nedplukket grunnet litt behov for rustreparasjoner. Den er nå straks klar med rustrep og skal da avslutningsvis til lakkeringsverkstedet før den kommer til sin rett igjen. Har skiftet olje og filter, luftfilter, bensinfilter, bremseveske, toppdekselpakninger, plugger,,registerkjede og strammer, filter, olje og bunnpanne pakning på automaten, radiator, samt avrustrep har vi byttet forskjermer, og holder på med å skifte ut hjulbrønner i koffertrom og en hjulbue. Nyoppussede Lorinser Lo med nye sommerdekk ligger klare til å monteres neste uke.
    4 points
  6. Turen hjem fra Nederland gav meg en god anledning til å ‘stressteste’ Apple CarPlay, og med unntak av at navigasjonsinstruksjonene ikke vises i instrumenthuset er det lite å sette fingeren på! Vel hjemme endte snittforbruket en del høyere enn på turen ned, formodentlig på grunn av en god del flere nedbremsinger og akselerasjoner igjen siden det var mer trafikk denne dagen. I Tyskland fylte jeg også den dyreste tanken i min karriere som bilist, en tanking som kostet svimlende 1850kr. I Nederland fikk jeg også tatt service på bilen, hvor jeg også byttet alle filtre og viskere. Pollenfilteret og bakruteviskeren er jeg riiimelig sikker på at var de bilen ble levert med originalt. Artig nok er det mulig å spesifisere at selv viskerne ble byttet i det digitale serviceheftet. På AMG-modeller med nattpakke ble sideskjørtene levert med en blank sort list i ‘utskjæringen’ midt på, mens det på øvrige biler (standard modeller samt AMG-modeller uten nattpakke) kun er lakk som vanlig. Jeg hadde lyst til å gjenskape dette på min bil, men siden det ikke leveres lister i krom eller sølv ble løsningen å få disse feltene foliert. Firmaet som skulle gjøre jobben ville ikke bruke kromfolie, da de mente formen og slitasjen her ville gi et dårlig resultat. Løsningen ble å gå for en sølv metallic folie som matcher andre elementer på bilen bra. Men, da ville jeg også at kromleppene foran og bak skulle matche, for å få et helhetlig uttrykk. Som sagt, så gjort, og på tross av at folien er helt, helt lys sølv metallic ble resultatet på sideskjørten ekstremt diskret. Det er kun fra visse vinkler og i rett lys at kontrasten er synlig. I tillegg oppleves detaljene på støtfangerne som før, så totalt sett ble det en veldig subtil modifikasjon, noe som egentlig passer meg bra: Og apropos subtile modifikasjoner; jeg kunne jo ikke fortsette med blå senterkopper etter å ha byttet frontemblemet:
    4 points
  7. Etter omtrent tre år siden forrige besøk, fikk jeg omsider reist til Nederland igjen denne uka! Først og fremst for å besøke gode venner, men med MBenzNLs utstyr og kompetanse tilgjengelig åpner det jo også for å få gjort noen oppgraderinger som jeg har tenkt på lenge. CLSen har jeg aldri vært her nede med før, siden jeg kjøpte den kort tid før Covid traff oss, så det var i tillegg artig å prøve den på Autobahn og over en lengre tur. Jeg kjørte som vanlig gjennom Sverige for å ha litt mer frihet, og foruten en 30 minutter lang stopp som følge av et ekstremt minimalt uhell lenger fremme var det lite trafikk og gode forhold hele veien. VikingContactene CLSen er skodd med har hastighetsmerking T, noe som betød at jeg ikke kunne passere 190km/h, men jeg kom da frem likevel. Vel fremme så tallene slik ut: Forståelig nok er dagens drivstoffpriser også samtaleemne her nede, og etter at en kompis med en S211 E55 AMG fortalte at bensin alene koster ham 50 eurocent per kilometer, ble jeg igjen påminnet hvorfor jeg alltid går for minste motor 😄 Helt siden jeg kjøpte denne bilen har jeg vært interessert i å få aktivert Apple CarPlay og Android Auto. Jeg visste at COMANDen den er levert med fra fabrikk var kompatibel, men det er vanskelig å finne informasjon om hvordan det kan aktiveres. Steve/MBenzNL har blandede erfaringer med å få det til å fungere, simpelthen fordi Mercedes endrer bilene så ofte at det er umulig å følge med, så han var ikke like entusiastisk som meg. Men, etter første forsøk (som innebar et par timer med oppgradering av software) så funket det som bare rakkern! Jeg har iPhone selv, så CarPlay ble umiddelbart tatt i bruk: Det kule med det hele er at knappene på selve COMANDen, altså MEDIA, NAVI og TEL, tar deg til telefonens programmer når systemet er aktivert; I mitt tilfelle til Tidal, Google Maps og ringeinnstillinger på telefonen. Dersom man ikke har en passende telefon plugget inn, fungerer alt det innebygde som vanlig, så dersom jeg bare skal en liten tur fungerer f.eks. Bluetooth-musikkavspilling som vanlig. En detalj jeg også var gira på å rette opp i gjaldt USB-portene i midtkonsollen; På biler som ikke har disse systemene aktivert fra fabrikk har man standard USB-symbol for begge porter, mens biler som ble levert med systemene har ett USB-symbol og ett 'mediasymbol'. Det viste seg å ikke ha noe å si for funksjonaliteten siden port 2 på den originale delen fungerte helt likt som på den nye, men detaljer er viktige. Her er bilde av den originale og den nye porten: Neste prosjekt var å fornye bremsene foran. Jeg har aldri vært særlig imponert over bremsene på denne bilen, og etter å ha fått kommentar om rust på innsiden av skivene på forrige EU-kontroll bestemte jeg meg for å starte med blanke ark. Det viste seg å være mer jobb enn forventet, siden skiver og nav hadde rustet fullstendig sammen! Ganske overraskende å se på en 6 år gammel bil med ca 100Kkm bak seg. I alle tilfeller fikk jeg til slutt løsnet skivene, og deretter brukt en god stund på å rengjøre anleggsflatene igjen: Planen er å bytte bremsevæsken også, siden jeg ikke finner noen informasjon om at dette er utført på tidligere servicer. De lærde strides vedrørende om det har noe for seg, men med tanke på at Mercedes fortsatt spesifiserer dette annethvert år tenker jeg at det er en billig forsikring. Med AIRmatic er det forresten alltid gøy å sette bilen ned igjen etter å ha jekket den opp: En annen viktig detalj jeg omsider fikk gjort var å bytte fra blått til sort emblem foran; Her fikk jeg også tak i originalt takstativ, et tema jeg vet er omdiskutert, både generelt, men også spesifikt for denne bilen 😄. Jeg har et stativ fra Thule allerede, men jeg har aldri likt at dette ligger rett på lakken, ei heller hvordan det monteres. Det originale stativet er så enkelt å montere at det kan gjøres på noen få minutter, noe som passer bedre for feks helgeturer og kortere perioder. Nå må jeg bare få på den originale takbagasjen og få tatt noen oppdaterte bilder: Funderer også på noen mindre, kosmetiske endringer, stay tuned ✌️
    4 points
  8. Da er motoren i gang igjen. Topplokksboltene er ettertrukket. Og bilen er prøvekjørt.
    4 points
  9. Fikk ganske passende kølapp for vaksinen i går:
    4 points
  10. Då fekk junior seg Mercedes-Benz Geländewagen til 2 års dagen. Den trekker på alle 6 hjula og slo virkelig an for både små og store👌🤩🏁🚗💨💨💨
    4 points
  11. Da var all rust i torpedoveggen og innerskjermer foran reparert. Lakkert i motorrom.
    4 points
  12. Har demontert deler av opphenget foran. Venstre bærearm var i dårlig stand. Får velge de to som er best.
    3 points
  13. Da var takvinge lakkert og montert. Grunnet mye riper og bruksmerker på fanger bak, ble den også demontert og hellakkert i samme slengen. Den gamle AMG diffuseren til 2 utblås ble erstattet av en ny AMG diffuser med plass til 4 utblås. Så endelig fikk jeg montert på 4 utblås. Kjempefornøyd med oppgraderingene 😎 Før; Etter;
    3 points
  14. Det blei litt mer skruing i kveld og så nå er det ikke mye igjen før det er klart for å løftes nedi bilen. Så neste nå blir å sette på ledningsnettet også male og bolte fast kompressoren Er det noen i nærheten som har motorkran og låne bort / leie bort når det nærmer seg at jeg skal ha den nedi? Har ei talje som jeg brukte for å løfte motor ut men er litt hypp på å bruke elefant og løfte inn med. Har ikke så mye mer ekstra plass her for øyeblikket til å kjøpe en På pcen var det lettere å få bildene rett så det er endret på forrige innlegg med bilder!
    3 points
  15. Vinterferie og på tur igjen, denne gang til Myrkdalen. Vi kjørte i følge med to andre familier med hver sin elbil. Veldig mye snakk om lading, rekkevidde, ladeplasser osv. selv om turen bare var på 300 km en vei. Vi hadde nesten full dieseltank ved start og kom hjem før reservetanken lyste. Mye enklere med fossilbil 😃
    3 points
  16. Ny bil på tunet. S212 FL med stor motor. Import til Norge i 2018 med en eier her til nå. Ikke så mye å si annet enn at dette er noe HELT annet enn min forrige S211... Nøkkelinformasjon: Baumuster 212294 Sales name E 350 BLUETEC 4MATIC Permanent link https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/mercedes/vin_check?su=87_51u0qwrd3 Order number 0 3 236 66012 (Destination: Branch Freiburg) Delivery date 04 07 2013 PAINT1 775U IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH Interior color 241A LEATHER BLACK Engine 642858 41 473764 Gearbox 722966 05 027065 SA codes Parameter Value 072 MODIFICATION YEAR 13/M/0 SCALE 2 108 CONTROL CODE MARKETING 13A OIL OFFSET AMOUNT +1300 ML OIL 1U2 SNOW GRID 202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN 211 EPS STEERING (ELECTRIC STEERING) 229L GERMANY 233 AUTONOMOUS INT. CRUISE CONT. PLUS (DISTRONIC PLUS) 235 ACTIVE PARK ASSIST 237 ACTIVE BLIND SPOT ASSIST 238 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST (FAP) 23P DRIVING PACKAGE 240A LEATHER 241A LEATHER BLACK 244 SPORTS SEATS, FRONT 249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING 253 REAR-END COLLISION WARNING AND PROTECTION SYSTEM 255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD 260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION 260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH 266 DISTRONIC PLUS CROSS SUPPORT (DTR+Q) 268 EXPANDED BRAKE ASSIST (BAS+) 269 BRAKE ASSIST PLUS CROSS TRAFFIC (BAS+Q) 271 AUTONOMOUS BRAKE INTERVENTION/WARN. FOR PED. PROT. 275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR) 277 SPORTS STEERING WHEEL 279 ELECTRONIC GEAR RANGE SELECTION 287 THROUGH-LOADING FEATURE 291 PELVIS AIRBAG (PELVISBAG) 294 KNEE AIRBAG 298 SIDEBAGS IN REAR WITH BELT FORCE LIMITER 2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY 300 COLLISION MINIMIZATION BRAKE INTERV./WARNING (CMS) 30A COVER WITH ADDITIONAL DAMPER ATTACHMENT POINT 332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN 347 EMERGENCY CALL SYSTEM ECALL EUROPE 413 PANORAMIC SLIDING SUNROOF/GLASS SUNROOF 427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED 428 STEER.WHEEL GEARSHIFT BUTTONS/SHIFT PADDLE PAINTED 474 DIESEL PARTICULATE FILTER 477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER 489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE 4U4 RADIATOR GRILLE WITH CENTER STAR 501 N/A 502 3 YEARS OF MAP UPDATES FREE OF CHARGE 513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION 518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI) 51U BLACK FABRIC ROOF INTERIOR TRIM 527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION 537 DIGITAL RADIO STANDARD DAB (DIGI. AUDIO BROADC.) 550 TRAILER COUPLING 581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL 628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+) 642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC 670 RESIDUAL ENGINE HEAT UTILIZATION (MRA) 772 AMG STYLING PACKAGE-FRONT SPOILER, SIDE SKIRT 775U IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH 794 N/A 804 YOM 13/1 804 *1 212____ 20090312 YOM 13/1 804 *2 642.8__ 20101020 YOM 23/1 810 PREMIUM SOUND SYSTEM 840 DARK TINTED GLASS 872 REAR SEAT BENCH HEATING LEFT UND RIGHT 873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS 875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM 915 FUEL TANK WITH GREATER CAPACITY - VOLUME 2 927 EURO 6 TECHNOLOGY EXHAUST GAS CLEANING 950 AMG SPORTS PACKAGE 954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES 969 COC PAPER EURO6 TECH. W/ REGISTRATION CERT. PART 2 A20 DIRECT START A21 SHIFT BY WIRE A62 FE TORQUE CONVERTER HOUSING 19 A66 FE CONVERTER 19 MM A68 TRANSMISSION HOUSING WITH DEEP OIL LINE CONNECTION A89 REDUCED-FRICTION A98 TRANSMISSION SOFTWARE RETROFIT B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION B09 REFRIGERANT COMPRESSOR WITH MAGNETIC COUPLING F212 MODEL SERIES 212 FS COMBI - VEHICLE G966 TRANSMISSION CODE VERSION 66 GA AUTOMATIC TRANSMISSION H79 TRIM ELEM. - ALUM W. LONGIT./TEXTURED GRAIN (2C16) HA REAR AXLE J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT J5A DSM: STAR1 FBS4 UPDATE J81 JUNE RELEASE K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM L LEFT-HAND STEERING M005 VEHICLES WITH 4-MATIC-/ALL WHEEL DRIVE M014 ENGINE INCREASED PERFORMANCE M019 SERVICE REPOSITIONED M020 BLUETEC M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER M642 V6 DIESEL ENGINE OM642 N5A STEUERCODE W50 FUER PPS-INT. VERWENDUNG P44 PARKING PACKAGE R01 SUMMER TIRES U01 REAR BELT STATUS INDICATION U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE) U26 FLOOR MATS - AMG U42 DIESEL EXHAUST TREATMENT BLUETEC SCR GENERATION 1 U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN V60 SPEED- + LOADINDEX 97Y XL VL FRONT AXLE HALF, LEFT VR FRONT AXLE HALF, RIGHT Så får vi se hvor dette bærer. Ikke så mye å forbedre her føler jeg. Planer fremover er: Lakkrens med polering og voksing Innvendig rens Nye gummimatter (orginale) Ny bagasjeromsmatte (orginal) Ettermontere Webasto Nye sommerhjul (komplett sett 19", alternativt 18") Montere DEFA pakke med motor, kupevarmer, lader og GPS link Skaffe koppholder (orginal) Innspill til valg av nye felger på sommer mottas med glede! Noen bilder lånt fra annonsen før jeg får tatt mine egne:
    3 points
  17. Måtte finne bilder fra når motoren var ute for å finne bryteren. Den er rett bak venstre V. Koblet til girspaken med en wire. Denne gled litt dårlig inni strømpen og bryteren trodde girkassen alltid var i park. Dermed kunne jeg lett startet bilen i drive Så tapet fast en tynn slange til en ståltråd og fikk dryppet ned litt olje i strømpen så kom det seg.
    3 points
  18. Litt småting må til før avsluttende prosess før eu kontroll 😊
    3 points
  19. Det ble noen timer i garasjen i sommer. Rust på nedre del av framskjermer. Byttet høyre bakdør. Rust i gulv høyre foran. Mansjetten på den ene drivakselen var sprukket, så jeg byttet hele akselen.
    3 points
  20. Idag har eg endelig tatt nedvask på 211en så den tørker og blir klar til korrigering og forsegling i helga! 3 år sida sist så det er på overtid... Kjøpte hus i april med 30kvm garasje, epoxygulv, isolert såle og isolerte vegger. Planer om å isolere taket før vinteren. Blir veldig deilig å holde på der inne kontra carport i felles parkeringsanlegg eg hadde før.. Dog skulle garasjen vore litt større, det er ikkje mykje plass i lengden med E klasse [emoji38] Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    3 points
  21. Hils på "Der Grüne" - en 230E som har bodd i Vestfold siden den var ny i 1984 og har bare kjørt 216 000km. Nå har den tatt turen over fjorden og fått ny garasje. Herlig å kjøre, men selvfølgelig mer rust enn jeg klarte å se i første omgang. Bilen er allikevel fin og alt virker, så jeg får vurdere om jeg skal få utført noe sveising og be Funderud om å stabilisere tilstanden.... Denne bilen ble lagd da jeg var 16 år, og var selve stasbilen når jeg var liten. Familien vår kjørte 240, og jeg var Volvo-fan så det holdt. Lærte å kjøre i en 245, og har hatt en 145, en 244 og to 240 stv senere. Har allikevel alltid hatt lyst til å prøve en w123, og den har ikke skuffet så langt. Må nok innrømme at finish og kjøreegenskaper er bedre enn på 240 av samme årgang. Meget positivt overrasket over bensinforbruket, 0,88 l/10km ved blandet kjøring. Bedre enn den siste bensinbilen jeg hadde (2006 Toyota RAV4) Nå er bilen i daglig bruk i påvente av ny bil som kommer i august, og det er litt skummelt siden den bare har kjørt ca 4000km siste 5 år. Tok et oljeskift og Naf-test for å avdekke de største overraskelsene. De påpekte bla. lekkasje i eksos, en brukket fjær og stor dødgang i snekka, det siste fortalte selger om og jeg har allerede begynt å venne meg til det. Ikke verre enn min 145 fra gamle dager, eller feltvognene fra førstegangstjenesten... Eksosanlegg, ventildekselpakning, fjærer og dempere er bestilt fra Tyskland, fjærkompressor er kjøpt på biltema, så nå ser jeg på instruksjonsvideoer fra Mercedessource m.fl. Ønsker å holde den mest mulig original, samtidig som jeg ønsker at den skal være så tight, driftssikker og sikker som mulig. Som fersk w123-eier og klubbmedlem tar jeg gjerne imot tips om gode w123-verksteder og verksted som er gode på karroserireparasjoner på disse bilene i Oslo-Viken-området. Har så langt fylt 98 oktan på den for å være grei med en gamle bilen....
    3 points
  22. 2017 AMG GTS (for moro) 1966 230SL Pagoda 100% restored ("investering") 2020 CLA SB (A til B)
    3 points
  23. Såååå, etter langt om lenge er huset malt. Innsug er montert på topp som ble overhalt for tre år siden, topp er montert på motor, væsker er fylt og startmotoren er rotert. Etter ca fem sekund gikk den på en rolig tomgang. Tydelig fornøyd med nokså korrekte menger av både luft og bensin. Det blei en liten feiring.
    3 points
  24. Lett oppdatering. Kjørte bilen opp til ny justering. Måtte ført innom posten for 300 har større trunk-åpning enn CLS. Det gikk fint. Kom opp i tredjegir og slushet meg opp i over 50km/t. Da la den inn 4.gir og dro på fast og fin i fisken. Ned i andre gir i krysset og opp en bratt bakke mot verkstedet. Der la den inn 3. og dro helt fint!! Hentet bilen på verksted dagen etter og kjørte hjem. Da virket alle girene, og motoren døde ikke. Girkassen fikset seg selv.😁 Selvfølgelig var bilen nesten tom for bensin, så den ble rullet rett inn i garasjen og avventer tid for fylling og prøvekjøring. På en annen side, hvis du er på plantebutikken og skal ha et lite plommetre, så er SL den beste transporten.
    2 points
  25. Som nevnt i tråden om vinterbilen er det igjen sesong for sommerbil. Etter ganske nøyaktig 6 måneders hvile ble denne bilen nok en gang vekket fra dvalen, noe som (igjen) skjedde uten større overraskelser; Litt tikking fra det som antas å være ventilløfterne de første minuttene var alt som kunne merkes. 'Fuktposen' som har hengt inni bilen siden i høst så heldigvis ut til å ha gjort jobben sin: Også denne bilen fikk en lett polering, og også denne bilen hadde et veldig godt utgangspunkt. Med drøye 150Kkm har den levd litt mer enn CLSen, men det var likevel tydelig at vinterbruk og sommerbruk ikke kan sammenlignes basert på lakkenes tilstand. Jobben gikk relativt radig siden det er et begrenset antall lakkerte flater på denne bilen, og deretter fikk den en enkel voks som forsegling. Sistnevnte er jeg ikke videre imponert av den vannavstøtende effekten på, så vi får se om det blir noe annet utover sesongen. Jeg hadde egentlig planer om en keramisk behandling av denne (også), men ble snakket bort fra det av selgeren i bilpleiesjappa som mente at en god voks var bedre. Resultatet ble bra, så med shiningen unnagjort ble sesongen kickstartet med en langtur. Litt utfordring var det å få plass til alle vaskesaker og annet som lett fikk plass i CLSen, men alle timene brukt på Tetris i barndommen kom igjen til nytte og til slutt kunne bagasjelokket lukkes: Fra Stavanger gikk turen nordover E39 helt til Førde, før jeg dreide østover og endte i Fjærland. Turen var en suveren start på sesongen med sol hele veien, og noen tidvis spektakulære landskap: Også i Fjærland var været bra, og selv om det ikke ble noen langturer herfra fikk vi i det minste sett oss litt omkring. I motsetning til f.eks. Sogndal og Lærdal hvor det ikke var tegn til snørester igjen var det i Fjærland ganske mye fortsatt. Med unntak av ett tilfelle av 'buklanding' med påfølgende behov for skyvehjelp presterte cabrioen på sommerdekk prisverdig: Etter noen deilige dager ved fjorden var det på tide å vende nesa mot Oslo igjen, og ei heller denne turen bød på skuffelser - især over Hemsedalsfjellet var det fantastisk! . På Gol var det faktisk nærmere 20 grader - forhåpentligvis er det et frampek til landstreffet 😉
    2 points
  26. Den rundet 100k her på tirsdag 😊
    2 points
  27. Går fremover for hver dag som går! Begynt å koble til ledningsnett og litt annet småplukk. Rengjort øvre bunnpanne del og kompressor. Så kommer det ny vannpumpe i løpet av uken og da er det bare å begynne å få på diverse reimhjul og.
    2 points
  28. Bytter selvsagt glideskinnene i plastik samtidig med registerkjedet. Kjøpteinnett helt registerkjedesett med alt og også strammer.. Tok av toppdekslene og skiftet toppkrkselpakninger samtidig når det var oppe.
    2 points
  29. Lykter klar til montering når den tid kommer.
    2 points
  30. Nå er det godt å ha samlet deler i årevis. Har funnet fram front- og baklykter for å sette sammen til 2 sett med bra lykter.
    2 points
  31. Har nå demontert hengerfeste og dieseltank og reparert rust bak. Rust i nedre del av innerskjerm på høyre side: Rust i nedre del av innerskjerm på venstre side: Rust i reservehjulsbrønn: Rust på hjørne høyre bak:
    2 points
  32. Har nå overhalt alle dørene: Rust er fjernet og vindushevemekanismer, dørlåser, dørhåndtak, speiljustering, dørstoppere osv. er smørt opp. Har begynt å montere dørene, begynner bak og jobber meg framover.
    2 points
  33. Hehe, du er tilgitt. Ikke lett å finne ut av slike lyder. Mistenker jo automatisk mer dramatiske ting enn det er. Erfaringsvis kan jeg si at "bagateller" lager mye irriterende ugang. Greit å dele slike erfaringer for å hindre hodebry hos andre forummedlemmer.
    2 points
  34. Finnes motorer til dissa som gjør de mye lettere å lukeparkere med
    2 points
  35. Det lokale motorverkstedet fikk ikke tak i toppakning. Leverandøren (Elring?) skulle kanskje lage en ny serie til vinteren..... Jeg bestilte fra www.dbdepot.de sammen med noe annet småtteri. Alltid gøy å åpne pakke med nye bildeler.
    2 points
  36. Bilen har fått høyere og høyere tomgang de siste årene og luftspjeldet er justert helt igjen. På dieselpumpen er det en membran laget av tjukt skinn. Denne påvirkes av vakuumet i innsuget og styrer gasspådraget. Jeg har hatt mistanke om at denne kunne være sprukket. Men den er vanskelig å komme til. Nå var det mye lettere med topplokket avskrudd. Det var et lite hull i membranen.
    2 points
  37. Bruksbilen er tatt i full bruk. Ikke det samme som S204’en eller S212’en vi solgte. Men en veldig grei bil til å kjøre til og fra jobb med👌😃🏁🚗💨💨💨
    2 points
  38. Det kan se ut som at kobber-tetningsring gjorde susen -- ingen lekkasjer så langt!
    2 points
  39. Guttungen og jeg polerte bilen også, så den ble riktig så fin. På søndag kjørte jeg tur-retur Oslo med henger og hentet to W111 skjermer. Fin kjøretur
    2 points
  40. I dag fikk jeg omsider gjort en oppgradering som jeg har hatt lyst til å få til lenge! Før: Etter: Det er kanskje litt vanskelig å se forskjellen? Her er et litt mer oppklarende bilde: Oppgraderingen bestod i å ettermontere REST-funksjonen som Mercedes av en eller annen grunn bestemte seg for å fjerne på enkelte modeller. Med denne aktivert sirkuleres kjølevannet samtidig som ventilasjonsanlegget aktiveres i 20 (eller var det 30?) minutter. Den fungerer uavhengig av tenning, og er fin å bruke dersom man feks venter i bilen med motoren av. Min motivasjon for å ettermontere den er først og fremst for å kunne lufte litt ekstra etter at taket er satt på og bilen er parkert, siden det tidvis kommer noen dråper regn i interiøret. Jobben i seg selv var enkel nok, det hele ble løst ved å demontere luftdysen i midten, løsne COMANDen og deretter bytte kontrollpanelet. Jeg demonterte i tillegg oppbevaringsrom og koppholdere i midtkonsollen for å få litt mer plass: Alt i alt en rask og god oppgradering - nå må jeg bare prøve å få til det samme i CLSen..
    2 points
  41. Sett mer på bakluka på E280CDI, detta er kontakten til knapp til å lukke bakluka Ikke så rart at bilen ikke skjønte hva den skulle gjøre når knappen ble trykka inn Fikk taki et ledningsnett i litt bedre stand, ikke helt likt da bilen det kom fra også hadde elektrisk gulv i bagasjerommet men det trenge jeg ikke å koble opp Tok håndtak fra deleluka jeg har (til høyre) da det var i bedre stand og at håndtaket måtte ikke dyttes tilbake etter at det var trykka inn Men begge dissa hadde problemer med den svarte bryteren som sitte nærmest på håndtaket som gir signal fra utvendig håndtak til når bakluka skal åpne. Den gamle var bryterfunksjonen defekt og halve kontakten igjen inni der, og den nye mangla en pin. Her er bryterene tatt ut fra håndtakene Og det som er igjen av kontaktene Bryteren for åpning med innvendig håndtak var i fin stand på begge håndtakene, vil anta de ikke er like plaget med fukt som den til utvendig åpning. Siden jeg nå satt med 2 defekte brytere og helst skulle fått detta sammen nå, så sammenliga jeg bryteren for innvendig og utvendig åpning og de hadde like utvendige dimensjoner utenom et spor under som gjør at de egentlig ikke passe overens. Den hvite har spor på midten. Det ble løst med en fil Og kontakten hadde spor på motsatt side også så da ble det loddet på en ny kontakt i fin stand fra det gamle ledningsnettet Montert sammen og nå fungere skiltlys begge og knapp til lukking av bakluka igjen. Men fikk fortsatt pærefeil på skiltlys, men nå på begge. Tok ut skiltlysa, demonterte de og pusset grundig. Montert igjen, ingen pærefeil. Alt av elektriske kontakter ble også satt inn med elektrofett for å forhindre nytt irr hvis bakluka skulle ta inn noe mer fukt. Låsekassa mangla også en pin i kontaktstykket, monterte en annen jeg hadde liggende. Den var tydeligvis selve motoren gåen på så må jakte etter en ny for å få alt i bakluka til å fungere 100%. -- Fikk også bytta til en litt penere støtfanger på svart S320
    2 points
  42. Då blei det Bie Camping någen dager👌🤩🏁🚗🚃💨💨💨
    2 points
  43. ...skruing, felt-testing, limp-home, fintenking, skruing....
    2 points
  44. Og jeg har begynt å montere diverse i motorrommet, men ennå mye igjen.
    2 points
×
×
  • Create New...